Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:05

Nee, ik merk dat ik me lichaam ook niet meer kan foppen. Helaas. :P

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:22

Ik heb m'n staafmixer en heb een smoothie gemaakt met een beetje bio magere yoghurt, een banaan, sinaasappel, chia, hennepzaad, beetje lijnzaad, maca, eiwitpoeder en daar moest nog water bij want het was veel te dik.
Was erg lekker, maar veel te veel, het was 500ml, ik kan als tussendoortje dus nog wat nemen. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:24

ik maak ook altijd lekker veel smoothie :9 In het begin kreeg ik het niet weg, maar nu wel hoor }>

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 12:24

Thanks voor jullie lijstjes! :D Als ik naar mn eigen lijstje van gisteren kijk, valt me op dat ik zowat alleen maar koolhydraten naar binnen werk. Mijn lijstje voor vandaag:

Ontbijt: 2 speltcrackers met smeerkaas
T: 3 rijstewafels
Lunch: smoothie van magere kwark, 2 sinaasappels en 200 gr bosvruchten
T: rest van smoothie
Avondeten: 200 gr ijsbergsla met pijnboompitjes, 1 paprika, 2 tomaten, een beetje dressing en een flinke zalmfilet :D evt nog een geroosterd speltboterhammetje erbij

Heb vandaag biogarde gehaald. Wat zijn jullie ervaringen ermee? Zag dat je verschil had tussen 'roer' en 'stand', heb maar voor 'stand' gekozen. Maar door die benamingen twijfel ik of het wel geschikt is om op te eten? Of is het eerder om te koken ofzo? :') Weet iemand wat het verschil is tussen 'roer' en 'stand'?

Heb ook sesamzaadjes gehaald, dus ga van het weekend eens experimenteren met gezonde baksels met sesamzaad :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:25

roer heeft de structuur van yoghurt, stand lijkt meer op dikke kwark.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:32

Dat van die diepvriesframboosjes in de spa-rood is een goede tip trouwens! Mijn guilty pleasure is cola-light, maar daar wil ik graag vanaf.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:34

cola light.. dat krijg ik echt niet weg :P

Ik merk het trouwens ook, als ik ongezond eet dat mijn lichaam dan van slag is. Maar dat ligt er wel aan wat ik eet. Een patatje gaat er nog wel eens in hoor!

Ik reageer gewoon heel slecht op flutbrood. Vooral dat zompige, voedingswaardeloze brood (denk aan die goedkope diepvriesfocaccia's). Dat sla ik liever over.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:18

je hebt een staafmixer gekocht Karin. Vond je m goed om smoothies te maken?
Merk het ook aan mn lijf als ik te veel ongezond naar binnen werk. Krijg dan ook van die opgezette handen die bijna pijnlijk zijn en steeds meer zin in ongezond.
Weet nog niet hoe t menu er vandaag uitziet. heb tot nu toe gegeten:
volkorenbroodje met allerlij zaadjes(bio) en een paar partjes pomelo.
tussende middag zal ik nog zo'n broodje en wat fruit eten en vanavond weet ik nog niet. Ben aan het werk en hoop dat mn man wat op tafel zet :)
Morgen weer uit eten . Eens kijken of we de schade beperkt kunnen houden...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:27

Ja, dat ging prima met de staafmixer. :j

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:08

Oké ik stop met het eten van de currypasta's bij de Toko, had vandaag tandoori mild meegenomen, nou ik heb het weer weggegooid en zit nu maar aan een bord vol met rijst met tomatenketchup. Heb helaas niks anders in huis, zometeen van me werk maar even een woksausje meenemen voor morgen. Vind het echt zo jammer want het rook zooo lekker! Had gamba's gemarineerd in die tandoori saus, aan een spiesje met stukjes ananas, lekker grillen, rijst gekookt. Nou, ik heb 1 stokje op en toen ben ik echt gestopt. Twee volle bekers melk gedronken en nog heb ik het idee dat me mond in de fik staat. Conclusie: ik ben gewoon niet gemaakt voor echt oosters eten. :+

Morgen maar rijst met kipfilet, boontjes en een zoetzure woksaus uit de appie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:54

gewoon doortrainen :D is echt een stukje gewenning :j

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:19

Mara hebben ze niet een nog mildere? :P zonde van je eten! en anders een veel kleine concentratie gebruiken? Verdunnen met kokosmelk?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:55

Is idd echt gewenning :j

Vanavond heerlijk gegeten. Biefstukje met gebakken rode ui en champignons met een puree van pastinaak. Echt lekker!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:28

Nueve schreef:
Ik kom ook maar weer eens langs..

Ik heb zoooveel moeite met a) het vinden van gezonde tussendoortjes en b) dan ook maat houden..
Gezond ontbijten en lunchen is geen probleem (magere yoghurt met muesli, of knäckebröd met een plakje kipfilet, boterham met appelstroop e.d.) maar de rest van de tijd loop ik een beetje vast..
Fruit vind ik wel hartstikke lekker maar ik wil daar niet teveel van omdat ik juist wil afkicken van de suikers. Romaatjes bijvoorbeeld snack ik graag maar die zijn dan weer belachelijk duur (student.. :Y)). Komkommer lust ik wel maar vind ik vrij weinig aan..
Nu haal ik soms ook weleens rijstewafels maar dan vreet ik er direct weer meer dan een van.. En gezond is het ook niet echt (lege kcal). Ontbijtkoek vind ik wel lekker, maar ik ben bang dat daar dan weer teveel suikers in zitten.

Ik ben simpelweg gewend om de hele dag door maar te eten, voornamelijk uit verveling.. Zo lastig om dat patroon te doorbreken! Het helpt bij mij ook niet om mezelf bijvoorbeeld een blokje chocola of een snoepje toe te staan als beloning, ik vreet dan direct de hele reep of zak op! Ik moet dus echt gezonde dingen gaan vinden.. waarbij het me ook lukt om maat te houden.

Iemand ervaring, tips, of wat dan ook?!

Herkenbaar. (Je bent niet alleen!)

Ik vind verse soep zonder room heel erg goed, zitten superveel groenten in en het vult enorm vind ik.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:39

Overdag gezond eten lukt me redelijk, maar soms heb ik wel zin in snaaien, dat vind ik best moeilijk. Ook s avonds... Ik nam vaak wat plakjes worst of een stukje kaas, maar nu ik een beetje bijhoud wat ik eet zie ik ook wát ik dan aan calorieën in m'n mond stop...
En in het weekend, dan gaat hier er altijd chips doorheen en op zondag wat kaas/worst/toastjes. Bovendien ben ik getrouwd met iemand die dol is op lekker eten en drinken en die ook echt niet met mij mee doet. :D Lastig hoor! En ik lust ook graag een slaapmutsje 's avonds en die ga ik ook echt niet laten staan, het moet wel leuk blijven. :o

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:40

balen van je eten Mara! zelf hou ik wel van pitig eten en hoe meer je ervn eet hoe beterje het kan hebben is mijn ervaring.
Fijn dat je staafmixer het goed doet Karin. Kan je ook je soepen lekker glad me maken (bijvoorbeeld bij pompoen soep gebruik ik hem)
Vanavond lekker spinazie gegeten :) en als toetje nog een par partjes pomelo.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:43

O lekker, pompoensoep! :9
Helaas vind mijn man dat niet lekker.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:35

Ja, ik probeer het mezelf ook aan te praten dat het een kwestie van gewenning is. Dus dit keer heb ik ongeveer 10 happen gehad, maar toen trok ik het echt niet meer. Dat van het verdunnen is een goeie inderdaad, had alleen geen kokosmelk in huis. Maar heb er al wel een paar eetlepels yoghurt doorheen gedaan, mocht ook niet baten. Hopelijk ga ik er OOIT eens aan wennen. Voor morgen heb ik maar veilig een Fairtrade zoetzuur woksausje gekocht. :)

@Wendy: woow, jou avondeten klinkt echt hemels!

@Karin: ik herken het wel, s'avonds toch de neiging om te snacken. Heb nu hetzelfde, net hele avond gewerkt en thuis gekomen met trek. Heb maar verstandig een banaan gepakt. Gelukkig heb ik op het moment ook weinig anders in huis dan alleen 'gezonde' snacks. Maar over het aantal calorieën dat je naar binnen werkt, daar let ik dus echt totaal niet op! Zolang het maar geen voorgeproduceerd voedsel is met alle rare ingrediënten. Maar ik moet ook zeggen dat ik echt van alles kan eten zonder een grammetje aan te komen, dus vandaar dat ik er ook niet op let. Maar ik heb vooral zoiets van, als ik gewoon genoeg beweeg kan ik eten wat ik wil. Als ik héél veel eet, dan moet ik ook maar meer gaan bewegen. :) (Niet dat ik het altijd doe, maja dan komt dus mijn gewicht om de hoek kijken, ik val nog eerder af dan dat ik aankom. :P )

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:49

van pompoen,linzen,zoete aardappels en nog een heel aantal andere producten moest mijn man ook niets hebben. Heb het hem zo nu en dan gewoon voorgeschoteld en als ie het niet eten wilde prima dan pak je maar een broodje. Nu vind hij de meeste dingen wel lekker en tuurlijk zijn er ook wel dingen die hij echt niet lust .Gelukkig zitten we daarmee redelijk op 1 lijn.
Zo naar een verjaardag(oudste dochter van mn zus wordt alweer 13) en daarna uiteten. Hopelijk blijft de schade beperkt en anders gaan we er morgen maar een balansdag van maken. Zit morgen ook nog eens de hele dag op mn gat... bleh geen zin in.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:22

Ik heb mezelf zojuist even verwend met een zondags ontbijtje. Pannenkoek met banaan, slagroom en blauwe bessen, heerlijk!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:30

oeee, dat klinkt goed zeg Toad!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:36

_Mara_ schreef:
Nou, mijn lijstje van gister is niet best, en dat voel ik vandaag meteen! Echt wonderbaarlijk hoe snel je lichaam ´slecht´ voedsel afstoot. Ik werd wakker met buikpijn en daarna diarree, eerst dacht ik dat ik ziek werd maar voor de rest voel ik me prima. Denk toch dat het de zak chips bij een vriendin was + arretjescake + pannenkoeken. Dat doe ik dus ook niet weer. :')

Zo even naar de asian supermarket op zoek naar de gezonde kip tandoori mix, denk dat ik dat van het weekend ga eten. Zit alleen in twijfel waar ik de kip ervoor zal halen. De slagerij 'de Groene Weide' verkoopt denk ik geen kippenvlees en verder ken ik ook geen biologische kippenboer in het centrum van Groningen. Denk dat ik het dan toch maar bij de Poelier op de markt haal, in de hoop dat hij het niet van dezelfde groothandel haalt als de AH. :P Het scheelt me in ieder geval in geld, want de poelier is een stuk goedkoper dan de AH.

Ik meld me hier na laaange afwezigheid ook weer eens. Leuk dat het nog steeds zo'n actoef topic is! Ik ben zelf nog steeds heel bewust aan het eten en vind het leuk weer mee te lezen om ideetjes op te doen en wellicht dat mijn brouwsels jullie bevallen :Y)

@Mara: er gaat vast een post aan vooraf, maar die kan ik niet vinden. Wat is er loos met de bio kip van de Appie? Als die hard biologisch vlees eter, moet ik het hier in de buurt echt hebben van het assortiment van AH.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:42

Ik probeer zo min mogelijk lactose (verstop ik van) en gluten te eten en eet zo'n 80% biologisch. Ik moet zeggen dat ik het niet echt merk als ik iets slechts eet. Gelukkig maar, want helemaal te voorkomen is dat toch niet.

Ik heb net heerlijk ontbeten met warme havermout, rijstmelk, kaneel, chia, honing en een halve peer. De andere halve per heb ik in de koelkast gezet met havermout, chia en rauwe cacao voor morgen. Dan hoef ik er vanavond alleen nog maar wat rijstrmelk over te gieten en dan heb ik morgen heerlijke overnight oats.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:01

@Mrijn: ik geloof de AH niet zo met zijn biologische assortiment. Als ik dan kijk naar bijv. de bio groente in potjes, precies dezelfde potjes met inhoud alleen andere verpakking. Enige andere is dat er voor ieder product 'biologisch' staat. En terugkomend op het vlees, heb 1 keer bio kip gekocht en die was zoooo taai. Waarschijnlijk gewoon een verkeerde gehad net, maar heeft er wel voor gezorgd dat ik die kip liever niet meer koop. :P Plus het feit dat het vlees van de AH al bevroren is geweest, het komt wel weer ontdooid aan maar dat zorgt wel voor enorme condensvorming in de verpakkingen etc. En daarna vriest iedereen het weer vrolijk in terwijl bekend is dat je dingen niet 2 keer moet invriezen. Dus vandaar dat ik liever naar een poelier of iets lokaals ga..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:19

Er zit nog wel een verschil tussen de scharrelkip en biologische kip van de AH. De biologische kip heb ik als beter ervaren dan de scharrelkip, veel malser en minder vlees aan een poot. Toch koop ik vaak de scharrelvariant, omdat de bio wel erg duur is.

Heb je wel eens de scharrelkippendijen van de AH geprobeerd? Die vinden mijn vriend en ik erg smaakvol :j

Heb gisteren ook scharrelriblappen gekocht om een stoofpotje van te maken, ben benieuwd.