Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 08:25

ik ontdooi het fruit niet :n
wordt mn smoothie lekker koud van :P

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:00

Ah mooi :D

Ik gebruik dat vriesfruit ook direct in de shake :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:03

Oké! Ik ga het gewoon proberen :D

Vandaag is mn vriend jarig en we gaan lunchen in antwerpen, ik zal jullie dus niet vermoeien met mn lijstje :P

Over die groentesmoothies, ik gooi al tijden spinazie erin en die proef ik eigenlijk niet, omdat kiwi en sinaasappel best sterk smaken :) heb gister voor t eerst andijvie gekocht voor erin!

Gister trouwens een heerlijke maaltijdsalade gemaakt met sla, andijvie, spinazie, paprika, tomaat, komkommer, spekjes ( :o ) en een zelfgemaakte dressing!

Silence: verlaat ons niet! :P volgens mij reageert bijna niemand op echt alles :) is niet erg! We zijn geen hk :) (maar ik vind dit wel een heel tof topic!)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:05

Ik kan niet wachten tot ik mijn blender heb :D
Hoe lang kun je een smoothie (gekoeld) bewaren? Ik wil hem namelijk 's ochtends maken en als tussendoortje op mijn werk opdrinken.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:36

VogeltjeM schreef:
Laten jullie die doosjes eerst ontdooien voor je ze door de smoothie gooit? Ik wil morgen frambozen uit de diepvries blenden met een banaan, wat kokos, biogarde en misschien wat stukjes pure chocola. :9 Maar stel dat ik de frambozen bevroren erin doe, heb ik dan een soort milkshake? :P

Ik gooi ze er inderdaad bevroren in, heb je een lekker koud drankje :D

Mootje, in principe kan je hem volgens mij een dag bewaren, maar ik vind het het lekkerst om meteen op te drinken.

Vogeltje, gefeliciteerd met je vriend!

Is hier ook iemand lid van zoiets als de Odin tas? Het lijkt mij wel heel handig, hoef ik niet in de supermarkt te zoeken naar biologische groente (en bovendien hebben ze weinig variatie).

Vriesfruit in de aanbieding, ik moet nog wat boodschappen halen, maar even langs de AH dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:41

Vogeltje, antwerpen is een geweldige stad. Ben toch wel jaloers nu. :D

Ik bewaar smooties eigenlijk nooit, dus veel ervaring ben ik niet. Maar misschien als je ze met iets uit de diepvries maakt (fruit/ijsblokjes oid) en vervolgens in een thermobeker schenkt? Blijft het lekker koel en lijkt mij het beter smaken.

Net mijn havermout met kaneel, appel, lijnzaad en gekookt water aangemaakt. Was een stuk beter, het is me ook beter gevallen dan wanneer ik er hete melk door deed.

Toess, wij hebben een hele poos een odin tas gehad. (Bij de geitenboerderij waar mijn paarden stonden, heerlijk combineren: paardrijden, tas mee nemen en gelijk wat lekkere geitenkaas of vlees mee). We zijn er mee gestopt omdat mijn vader en zusje nogal moeilijk wat betreft eten zijn. Mijn zusje heeft pdd-nos wat voor haar de reden was maar mijn vader vind spagetti al spannend genoeg. Was nogal wat op stand als mijn moeder een vreemde groente kookte.
Maar het beviel heel goed; veel seizoensgroente en zo nu en dan wat extra's als er teveel over was wat zou bedreven. Mocht de ene week er slechte spruiten in zitten, krijg je de volgende week er een extra vervangend product bij. Elke keer zit er een nieuwsbrief bij met tips, recepten, informatie e.d. Als je veel groenten lust of in ieder geval als wel durft te proberen is het absoluut een aanrader. :)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:47

Judiht, bedankt voor je (snelle ;) ) reactie! Ik ben zelf wel van het experimenteren en probeer ook alles wel, dit leek mij een makkelijke oplossing voor mijn chronische inspiratie gebrek :+

Havermout moet ik ook nog steeds proberen, kook je dan eerst de havermout en dan de rest erdoor of gooi je meteen alles erin? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:52

Ik kook water, snijd een appel in kleine stukjes en gooi alles bij elkaar in een schaaltje. Kokend water er over heen zodat er een klein laagje water op staat en dan een paar minuutjes laten wellen. We hebben momenteel wat zure en stevige appels en door het warme water worden ze wat zachter, vind ik fijner. Ik kook de havermout zelf dus niet maar gooi er gewoon kokend water over heen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:49

Goedemorgen!! Middag al bijna haha, kom net van het ontbijt :P

Ontbeten met 2 kleine speltpannenkoekjes en een tarweboterham met pindakaas. Oja en een glas vruchtensap uit pak, vriendje had ingeschonken..

Niet helemaal ideaal maarja het is niet anders vandaag! ;)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:58

Hoi!
Hier even een lijstje:

O: glas warm water
O: brinta
T: rijstwafel met pindakaas
L: sla met kidneybonen, ei, kk, tomaat en geitenkaas.
Verder weet ik het nog niet. Het is vandaag de sterfdag van mijn vader dus ik ga eten wat ik wil. :Y)

Heb trouwens ontzettende steken in mijn zij. Net boven mijn heup zeg maar. Komt en gaat een beetje, maar is echt ontzettend pijnlijk. Gister voelde ik het 1 keer, maar nu is het veel vaker. Op google kan ik niet zoveel vinden, wat zou dit nou weer zijn?!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:07

Sterkte dan vandaag Noor!

Mijn lijstje:
O: glas water met citroen
O: magere kwark/rozijnen/muesli/lijnzaad/chiazaad
T: smoothie van banaan/aardbei/sinaasappelsap/yoghurt
L: tonijnsalade (ei, sperziebonen, augurk, mais, tomaat, sla, tonijn, dressing)
T: rauwkost (komkommer, tomaat, wortel)
T: kapje met kaas
A: uiensoep, klein beetje stamppot sla.
T: yoghurt/vla

vanmorgen lekker een half uur hardgelopen en vanmiddag zit ik wel een uurtje op de fiets..

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:23

gefeliciteerd Vogeltje,en veel plezier in Antwerpen!

Mooie lijstje komen er weer voorbij en ben wel een beetje jaloers op degen die naar de sportschool gaan. (naast mn drukke baan, minimaal 1 paard rijden per dag en mn huishouden weet ik niet waar ik de tijd ervoor vandaan moet halen... maar lijkt me zo lekker om af en toe wat anders te doen naast paardrijden)

Nog even over de dadels(die ik ook zo lekker vind!) Ze hebben wel een GI(glycemische index, ) van 80 en brengen je suikerspiegel ook behoorlijk omhoog, merk nu ik verder weinig tot geen suiker eet (soms wat bio donkere palmsuiker met een GI van 35) dat ik er last van krijg als ik ze eet...
Heb vanmorgen nog wat lekkere gezonde dingen gehaald en zit nu lekker aan een salade van bleekseldeij, kaki,pruim, en walnootjes en een bakje groene linzen.

Havermout vind ik, ondanks dat ze koolhydraat rijk zijn (net als spelt), een goede keus om de dag mee te beginnen. Havermout heeft de meest complexe koolhydraten en je lijf doet er ook even over om het te verteren en daardoor zit je er lekker lang vol van.

Heb voor vanavond gewokte groenten met kip en adzuki bonen en zilvervliesrijst op het menu staan.

Iemand die die bonen weleens klaar gemaakt heeft? Stond op de verpakking dat het 40 tot 60 min gekookt moest worden nadat het een nacht geweekt heeft in water. Heb ze gisteravond al gekookt (40 min)maar ze zijn wel erg zacht.

Heb ook nog de foodprocessor uit het foldertje van de kijkshop gekocht . Lekker makkelijk om ingredienten van salades klein te snijden en heeft ook nog een soort mestje om mee te blenderen. Hopelijk is het wat (heb soms mn twijfels als een product niet te duur is maar heb er meer spullen gekocht die me achteraf erg meevielen en kan er hooguit 3 tientjes mee verpelen haha)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:43

Phylos schreef:
Sterkte dan vandaag Noor!

Mijn lijstje:
O: glas water met citroen
O: magere kwark/rozijnen/muesli/lijnzaad/chiazaad
T: smoothie van banaan/aardbei/sinaasappelsap/yoghurt
L: tonijnsalade (ei, sperziebonen, augurk, mais, tomaat, sla, tonijn, dressing)
T: rauwkost (komkommer, tomaat, wortel)
T: kapje met kaas
A: uiensoep, klein beetje stamppot sla.
T: yoghurt/vla

vanmorgen lekker een half uur hardgelopen en vanmiddag zit ik wel een uurtje op de fiets..

ik vind het wel knap dat jij na je salade rauwkost tussendoor eet, daar heb ik dan meestal geen zin meer in. Wel een mooi lijstje!!

Ik zit nu aan 2 verse speltboterhammen (bio), erg lekker! 1 met ham en komkommer en 1 met bio suikervrije bramenjam. Zometeen nog even een smoothie maken :)

tip: alle ekoland grote potten jam zijn in de aanbieding bij de Natuurwinkel. alle smaken zijn nu 1,99 euro.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:48

Noor, in je zij voor of achter? En dan links of rechts? Hier ook een :(:) van mij!
Hester, Jij hebt dus gedroogde bonen gehaald? Ik wil dat binnnkort ook gaan doen, omdat potjes altijd teveel is en het mij lekkerder/gezonder lijkt! Ik houd mij eigenlijk nooit aan kooktijden... Prik er gewoon met een vork in en probeer er eentje :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:50

Ik heb gisteravond ook een dadel geprobeerd en ik ben niet super enthousiast maar vind het ook niet vies. Vind het wel ´gewoon´, niet echt bijzonder ofzo, had verwacht dat ze héél zoet zouden smaken aangezien er inderdaad op de verpakking ook staat dat er glucose siroop in zit, maar dat valt nog wel mee. Wel lekker om zo af en toe te peuzelen, schijnen ook gezonde stoffen in te zitten afgezien van de suikers inderdaad, dus zo af en toe een dadel, prrrima. :)

Net weer een rondje hardgelopen, was wel wat zwaarder dan maandag maar dat komt door de spierpijn van circuittraining in me bovenbenen van gister en toen koos ik de route ook nog omgekeerd waardoor ik een helling op moest. :') Maar merkte dat ik na een korte wandelpauze toch nog wel een stukje kon rennen dus dat nog even gedaan en ben nu helemaal trots op mezelf. Merk gewoon dat ik fitter ben en wordt, zowel door het gezonder eten als het meer sporten. :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:55

Sterkte Noor!

Mara goed hargelopen, respect! Ik hou niet van hardlopen, ik probeer zo intensief mogelijk paard te rijden zo'n 5 keer per week en mijn scooter rijdt momenteel niet, dus ik fiets ook zo'n 12 km per dag nu, tot mijn grote spijt, heb echt een hekel aan fietsen, zeker nu het zo hard waait en ook nog regent.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:59

Ik ben/was ook geen hardloopfan, riep altijd dat hardlopen niet de natuurlijke staat van de mens was. :+ Maarja, ik wil toch conditie kweken en met 1 keer in de 2 weken paardrijden, soms zelfs maar 1 keer in de 3 red ik het niet en dan is hardlopen de goedkoopste manier om conditie te kweken. En met wat leuke muziek en reeële doelen is het ook wel te doen. :)

Maar jij rijd al 5 keer in de week paard en nog eens 12 km per dag fietsen, dan krijg je je dagelijkse portie beweging ook wel, daar hoef je niet bij hard te lopen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:01

Hey ik kom even binnevallen, maar heeft iemand hier ooit eens met meiknolletjes gekookt?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:07

Sterkte Noor!

Hesterve jou dagmenu klinkt ook goed zeg!!

Ik ben heel dom geweest! Heb mijn spetpannenkoekjes in de koelkast bij vriendlief laten liggn en zit nu op school :( 30 km is een beetje te ver om ze even op te halen. Heb nu een bakje fruit en een banaan op school gehaald. Heb ook nog nootjes mee dus daar moet ik het tot het avondeten maar even mee redden. Ben weer een half kilootje aangekomen, zou het door de vele dadels komen? :P

Wat ik me afvraag; wanneer merk je eigenlijk het effect van wat je gegeten hebt? Dus als je vet gegeten hebt, wanneer kan je het dan op je heupen verwachten? En hetzelfde als met een onzuivere huid? Is dat dan de dag erna, of meer een week daarna?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:11

Hmmm balen Noor, ik heb ook wel eens vreemde steken in de zij gehad, periode lang, nooit geweten wat het was, maar ik weet het toen aan te vet gegeten hebben

pfff ben ziek thuis, m'n hoofd tolt, suist, ik loop een beetje dronken haha, verkouden enzovoorts, blijf morgen ook thuis....

Zodoende raar lijstje vandaag want was er laat uit...

O: Biogarde met lijnzaad, chiazaad, ongebrande notenmix en een gekookt eitje uit de hand
L: 1 spelt zuurdesem broodje met sandwichspread

en vanavond zie ik wel, hoop dat ik er een salade in krijg..

@ Mara fijn he? Als je resultaat begint te voelen qua fitheid en conditie! Desalniettemin zal hardlopen nooit wat voor me zijn vrees is, dan maar sportschool ;-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:12

Goeie vraag Maartpaard! Ik heb vaak het idee dat het vrij snel erna is, zeker qua huid merk ik het toch al snel binnen 2 dagen, qua vetopslag geen idee al merk ik na een weekend slecht eten wel dat mijn broek strakker zit etc, maar ja, dat kan ook een opgeblazen buik zijn ;-)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:16

Ik merk trouwens dat mijn huid nu beter is sinds ik gezonder eet :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:21

Dat merk ik ook inderdaad, al slik ik ook nog hyalonzuur capsules :') Geen idee of het echt werkt :+ Maar alle beetjes helpen dacht ik :+ Heb van nature wel een redelijk makkelijke huid, wel snel droog en eczeemgevoelig maar vrijwel nooit een pukkeltje, alleen krijg wel rimpeltjes :+

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:46

MaartPaard schreef:
Sterkte Noor!

Hesterve jou dagmenu klinkt ook goed zeg!!

Ik ben heel dom geweest! Heb mijn spetpannenkoekjes in de koelkast bij vriendlief laten liggn en zit nu op school :( 30 km is een beetje te ver om ze even op te halen. Heb nu een bakje fruit en een banaan op school gehaald. Heb ook nog nootjes mee dus daar moet ik het tot het avondeten maar even mee redden. Ben weer een half kilootje aangekomen, zou het door de vele dadels komen? :P

Wat ik me afvraag; wanneer merk je eigenlijk het effect van wat je gegeten hebt? Dus als je vet gegeten hebt, wanneer kan je het dan op je heupen verwachten? En hetzelfde als met een onzuivere huid? Is dat dan de dag erna, of meer een week daarna?

joh, een schommeling van 1.5 tot 2 kg is heel normaal.... heeft met je vochtbalans etc. te maken. Over een half kilootje zou ik me absoluut niet druk maken.
Vet gegeten? vet is niet zo kwalijk als suiker. Heb alleen geen idee wanneer het daadwerkelijk als vet door je lichaam opgeslagen wordt.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:55

Oke :) Ik bedoel vet als voorbeeld, gewoon slecht gegeten bedoel ik eigenlijk!

Ben benieuwd of iemand het misschien wel weet! :)