Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:18

@ Magrathea, toch moet je zijn mening ook respecteren, maar het is toch wel te doen om samen voor hem een stukje vlees bij te maken?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 10:32

Nee, helaas, ik kan die mening niet respecteren :n

Op zich als hij biologisch zou eten, zou ik het niet heel erg vinden. Biologische kip bijvoorbeeld, heeft een prima leven en het 'doodmaken' gebeurt op een vriendelijke manier, namelijk door CO2 bedwelming (worden ze dus alleen een beetje high van voor ze flauwvallen :P ). Maar daar heeft ie nu geen geld voor, dus wordt het maar een kiloknallertje. Hoezeer ik ook van hem houd, daar kan ik dus echt geen respect voor opbrengen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:33

Dan kan hij toch biologisch vlees maken? En af en toe laat je hem iets lekkers vleesloos eten (geen vegaburger maar iets met noten en of peulvruchten) zodat hij ziet dat t wel lekker kan zijn?

Iemand jouw levensstijl opleggen gaat niet goed natuurlijk. Dat bedoel ik met respecteren, ook al ben je het er niet mee eens.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 10:44

Dat zeg ik, daar is geen geld voor (nu). En ik vind het eigenlijk een beetje onzin om duur vlees te gaan kopen als het anders kan :o

Zoals ik al zei, op zich heb ik geen probleem met vlees zolang er geen dierenleed achter schuil gaat. Maar zelf hoef ik het niet :o

Het lastige is ook wel dat hij veel niet lust. Hij lust geen noten bijvoorbeeld (alleen pinda's, maar niet in zijn warme eten), en hij lust alleen goudse jonge kaas of het feit dat hij zelf uit Gouda komt daar iets mee te maken heeft weet ik niet :o
Daarnaast is hij ervan overtuigd dat ik niet voldoende voedingsstoffen van vanalles binnenkrijg 8)7 tja, die kans is net zo reeel voor een vleeseter..
Wel eten ze sinds een tijdje bij hem thuis nu af en toe een broodmaaltijd met stokbrood, champignonragout en wat groenten :D Yay!

Ik heb laatst trouwens aangeboden om een weekmenu te maken voor het avondeten zonder vlees. Mocht niet want zijn moeder wilde het niet. Waarom niet? ' Gewoon niet ' . Omdat ze gewend is vlees te eten. Goeie reden :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:29

Misschien 'gehakt'ballen maken van peulvruchten, invriezen en voor hem steeds eruit halen. Schijnen bijna niet van echt te onderscheiden te zijn ;) En zijn goedkoop. (bijvoorbeeld F_Orumster @ [VT] Schijngehakt (vegetarisch))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 11:31

Goeie :D dankjewel
Ik ga ook weer eens van die goddelijke gehaktbroodjes maken (met vegogehakt uiteraard). Echt zo lekker!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:41

Dat is sowieso lastig, mensen die dingen niet lekker vinden. (Vind ik ook van mezelf hoor, dat het lastig is dat ik bepaalde dingen niet lust.)

Maar wat is dan ongeveer jullie budget per maaltijd, aangezien in mijn studentenhuis de richtlijn op 2,50 per persoon per maaltijd is en dat met biologisch of scharrelvlees en ook voor een deel andere biologische ingrediënten meestal makkelijk te doen is. Maar onze vriezer is dan wel flink gevuld met bakjes afgeprijsd vlees.

Gisteravond een beetje luie, maar erg lekker maaltijd gemaakt. Zo'n bak verse gevulde pasta, roerbakgroente met veel champignons en dat wat crème fraîche, peper, zout en eventueel wat Provençaalse kruiden erdoor. Vooral leuk als de ah weer een aanbieding voor de verse pasta heeft.

Krijgen jullie ook de wakkere winkelaar nieuwsbrief van wakker dier? Dat is iedere week een overzicht dat zij maken van de diervriendelijke aanbiedingen van de grote supermarkten. Dus de vleesvervangers, biologische eieren en zuivel, biologisch vlees en andere producten die minimaal 2 sterren hebben of een vergelijkbaar keurmerk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 11:43

Die ken ik niet! :) Maar klinkt wel leuk.

Ik koop vaak vegetarische producten (dus kant en klare vleesvervangers) als ze in de aanbieding zijn, en dan per 2-3 pakjes. Zo hoef ik nooit eenzijdig te eten want ik gooi het gewoon in de vriezer, dan kan ik toch elke dag wat anders eten.

Hmmmm verse pasta... :Y)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:31

Ik had gister bij mijn oom en tante gegeten en die hadden een soort muffin (van bladerdeeg) gemaakt.
Vanbinnen zat er een beetje champignon (waar ik eigenlijk niet van hou) en notenragout.
Was echt hartstikke lekker en zag er super leuk uit. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 16:34

Ja Honig had eerst ook bakverassingen geloof ik. Ik kan ze nu niet meer vinden. Maar daarmee kon je idd ook hartige muffins maken met bijvoorbeeld paprika/olijf. Echt heel erg lekker

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:35

Had er eigenlijk nog nooit van gehoord. Maar zal ook komen doordat ik niet zo van groente houd en veel niet lekker vind. :o
Maar opzich hartstikke leuk om te doen en ook voor niet - vega's denk ik een leuke maaltijd.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:23

Volgens weet ik welke muffins je bedoelt, die waren inderdaad lekker. in mijn vegetarisch kookboek staan ook wel recepten voor hartige muffins, maar daar gaat overal veel groente in, en niet zoals in die andere alleen wat smaakmakers.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:28

Die muffins klinken erg lekker! Daar heb je zeker bakblikken voor nodig?

Ik zit een beetje met een probleempje, waar jullie misschien wel een oplossing voor weten. Ik wil mijn zuivelconsumptie terugschroeven en i.i.g stoppen met melk drinken. Ik lust alleen eigenlijk geen soyamelk (niet naturel en niet die met een smaakje). Weten jullie nog een goed alternatief dat calcium bevat? Of moet ik aan de supplementen (of gewoon gezond blijven eten)?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:32

Er zijn genoeg calciumhoudende groenten, daar hebben we helemaal geen zuivel voor nodig.
Donkergroene groenten met name. Ook peulvruchten bevatten redelijk calcium.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:35

Rijstmelk?

Op zich hoeft het niet. Volwassenen hebben geen melk nodig en al helemaal niet van andere diersoorten. Supplementen zijn misschien wel een goed idee, maar niet zomaar een stel pilletjes gaan slikken := Je moet het wel echt even onderzoeken. Ze zijn vaak ook niet nodig. Als jij iedere dag noten, zaden, granen en bonen eet moet je daar in principe alles uit kunnen halen. Wel even opletten met B12 en ijzer, dat wordt veel aan zuivel en vlees toegevoegd en daar kun je dus een tekort aan opbouwen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 00:29

Ik las dat veel ontbijtgranen en vruchtensappen zijn verrijkt met B12. Dus daar kan je het eventueel uit halen.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 00:55

Appelmoes_11 schreef:
Rijstmelk?

Op zich hoeft het niet. Volwassenen hebben geen melk nodig en al helemaal niet van andere diersoorten. Supplementen zijn misschien wel een goed idee, maar niet zomaar een stel pilletjes gaan slikken := Je moet het wel echt even onderzoeken. Ze zijn vaak ook niet nodig. Als jij iedere dag noten, zaden, granen en bonen eet moet je daar in principe alles uit kunnen halen. Wel even opletten met B12 en ijzer, dat wordt veel aan zuivel en vlees toegevoegd en daar kun je dus een tekort aan opbouwen.

Ik ben op dit moment nog part-time vega (ik eet een paar dagen per week bescheiden porties biologisch vlees), dus over B12 en ijzertekort hoef ik me vooralsnog geen zorgen te maken.
Ik ga me eens verder verdiepen in peulvruchten, noten en donkergroene groenten :) . Volkorenbrood eet ik al, pindakaas ook, maar nog niet altijd volkorenpasta.

Ik zal eens kijken naar vruchtensap met B12, ontbijtgranen eet ik bijna niet. (Enkele keer havermout)

Enorm bedankt voor alle reacties!
Weet iemand hier nog een leuk recept voor peulvruchten? Ik weet nog een leuk recept voor een bruinebonenschotel, recept post ik zodra ik het terug heb gevonden.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:06

Snap overigens best wel dat niet iedereen het geld heeft elke dag biologisch vlees te kopen, is behoorlijk aan de prijs.
Had het nog nooit gekocht dus had geen idee. Maar ging gister twee stukjes kipfilet halen voor mn ouders en dat was al ruim 6 euro. Laat staan als je met meerdere bent, loopt dat toch aardig op.

Mijn ouders proberen er wel op te letten om biologisch te eten gelukkig. Het lukt ze niet altijd, want zijn vaak laat thuis en dan is de biologische slager al dicht en in de supermarkt is het assortiment ook niet altijd even uitgebreid. Maar ze doen hun best en dat vind ik wel fijn :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 11:10

Je kunt ook iets kopen met 1 of 2 sterren voor beter leven. Niet zo goed als biologisch maar beter dan bio industrie dus dat scheelt.
Ik geloof dat heel veel vlees van ap intussen al minimaal 1 ster heeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:13

Manou schreef:
Dat is sowieso lastig, mensen die dingen niet lekker vinden. (Vind ik ook van mezelf hoor, dat het lastig is dat ik bepaalde dingen niet lust.)

Maar wat is dan ongeveer jullie budget per maaltijd, aangezien in mijn studentenhuis de richtlijn op 2,50 per persoon per maaltijd is en dat met biologisch of scharrelvlees en ook voor een deel andere biologische ingrediënten meestal makkelijk te doen is. Maar onze vriezer is dan wel flink gevuld met bakjes afgeprijsd vlees.

Gisteravond een beetje luie, maar erg lekker maaltijd gemaakt. Zo'n bak verse gevulde pasta, roerbakgroente met veel champignons en dat wat crème fraîche, peper, zout en eventueel wat Provençaalse kruiden erdoor. Vooral leuk als de ah weer een aanbieding voor de verse pasta heeft.

Krijgen jullie ook de wakkere winkelaar nieuwsbrief van wakker dier? Dat is iedere week een overzicht dat zij maken van de diervriendelijke aanbiedingen van de grote supermarkten. Dus de vleesvervangers, biologische eieren en zuivel, biologisch vlees en andere producten die minimaal 2 sterren hebben of een vergelijkbaar keurmerk.

Wij geven heel veel geld uit aan eten. Wij vinden goed en lekker eten heel belangrijk.
Kan mijn dagen vullen met het zoeken naar lekkere recepten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:16

Appelmoes_11 schreef:
Rijstmelk?

Vrouwen wel hoor. Of calcium tabletten gebruiken en zorgen voor veel beweging. Anders heb je een probleen na de overgang.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 11:25

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:30

Ik heb dus inderdaad een b12 tekort opgebouwd. Weet nog niet zo goed waar veel b12 in zit, buiten sojamelk. Vind sojamelk de laatste tijd niet meer zo lekker.. anders wordt het optimel etc en dat is weer minder verantwoord.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:31

Oh das een leuke site zeg.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:32

Douce schreef:
Ik heb dus inderdaad een b12 tekort opgebouwd. Weet nog niet zo goed waar veel b12 in zit, buiten sojamelk. Vind sojamelk de laatste tijd niet meer zo lekker.. anders wordt het optimel etc en dat is weer minder verantwoord.

Eieren volgens mij. Als je dan het rondeel ei neemt. Dat is een zeer verandwoord eitje.