Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:14

Hoeveel gram vanillesuiker zit er eigenlijk in een zakje?

Ik heb alleen een bus van 6 kilo :+

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:14

ooh :))

ja die hierboven is dan prima :j boter,suiker en meel moet altijd gelijk zijn, dan is de verhouding eieren altijd wat verschillend.
6 of 1 gram? 1 theelepel :Y)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:16

6 gram. :j

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:17

bakpoeder komt in 10 gram of niet?

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:22

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:22

Carline, bakpoeder is 16 gram. :) En vanillesuiker was overigens 8 gram. Even gechecked. :P

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:41

hahaha! flauw, maar ik zat in de buurt :))

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:02

Trouwens,
Mag ik mij hier ook melden?
Ik hou van bakken,
zoals: Koekjes, taarten, cupcakes,
En hoop hier wat inspiratie op te doen!

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:04

Afbeelding

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:36

Ziet er leuk uit! Misschien is 1 bloemetje leuk voor op de mini cupcakes die je gaat maken Cabelona?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:21

hoi nikkialex! die zijn lekker vrolijk!

Red velvet cake is gelukt. Hij is goed plakkerig.. weet niet zeker of dat hoort.. en de cream cheese frosting is ook niet super..
't lukt net niet nu hij voor de vriendin van mijn huisgenoot is :Y) maar hij ziet er mooi uit!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:26

ik was eigenlijk van plan appel-kaneel muffins te maken maar me stiefvader wilde wel eens wat anders. Aangezien de peren in de aanbieding waren, ga ik morgen een perentaart bakken. :+ Geen recept, gewoon beetje op gevoel maar wel met het basisrecept van een appeltaart achter in me hoofd. Alleen dan worden de appels dus vervangen door peren. We hebben nog amandellikeur dus daar gaan we de peren in weken/koken, we hebben walnoten meegenomen en we hebben nog wat custardpoeder staan. Ben benieuwd. ^^

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:42

Klinkt goed Mara.

Hihi, in de krant staat een recept wat hoort bij de film Tony 10. Is een appeltaart, maar op de ingrediëntenlijst staan 11 appels :oo :oo . Da's toch veel te veel voor 1 taart?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:50

11 appels, wordt het een reuzentaart ofzo :+

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:53

11 appels!? Dat is echt wel veel ja. :=

Ik heb de hele week al niets gebakken en ik wacht er ook nog een paar dagen mee. Heb een bult in mn lip gehad, hij is gister wel losgesneden, maar eten gaat nog niet zo soepeltjes. En ik moet er natuurlijk wel optimaal van kunnen genieten. :))

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:07

Zal ook wel een foutje zijn denk ik, de rest is wel 'gewone' hoeveelheid.

11 appels
125 gram boter
125 gram margarine
200 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
2 eieren
400 gram zelfrijzend bakmeel
2 eetlepels kaneel

O en je moet ook beslag maken :j . (klinkt meer alsof je pannenkoeken moet gaan bakken)

Saskia, ja, je moet je baksels wel kunnen proeven. Ik ben mega verkouden en m'n smaak is bagger. Ook zonde van het eten.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:19

Dat is inderdaad ook zonde. :j
Beslag? Wazig recept. :=

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:38

Mara, klinkt als een erg lekker probeersel met die peren :9

11 appels, dat lijkt wel erg veel ja, maar wat het dan wel zou moeten zijn? Meestal zijn het er 3 à 4 toch? Dus typfout wordt dan ook wel apart. Geen idee.

Ik heb gisteren voor het eerst iets uit het Hummingbird bakboek gemaakt.
De Hummingbirdtaart zelf met wat aanpassingen. Ik heb de ananas vervangen door rozijnen, want banaan en ananas leek me niet zo'n lekkere combi, maar de banaan proef je nauwelijks terug. Deze variant was wel erg lekker, maar volgende keer de ananas proberen.
Als smeersel over de taart heb ik gewone botercrème genomen ipv roomkaascrème. In het gezelschap waar hij gegeten is, zit iemand met een koemelkallergie en een goede vervanging voor boter vinden is makkelijker dan voor roomkaas.
Geen idee of dit veel verschil heeft gemaakt voor de smaak.

Vond hem in ieder geval erg geslaagd, was echt lekker. Alleen wel errug machtig, vooral door de botercrème denk ik.

Daarna nog de citroencake gemaakt. Die blijft een stuk natter en daardoor dus compacter dan ik had verwacht, waardoor ook deze vrij zwaar valt. Wel ook lekker vooral met de citroensiroop eroverheen :9
Toen ik later het recept nog eens goed door las, kwam ik tot de conclusie dat je met 560 gr bloem en maar 200 gr boter en 3 eieren ook niet echt een luchtige cake kan krijgen :+

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:41

vandaag kruimelvlaai gemaakt

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:31

Dat ziet er lekker uit :) Kun je het recept misschien plaatsen?

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:16

Die kruimelvlaai ziet er idd goed uit! Ben ook benieuwd naar het recept :j
Heb ook de hele week al niets gebakken, best knap eigenlijk :P Hoop dat deze week nog even vol te houden en dan die week gaan we op visite, dus wil dan wat lekkers mee :D

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:54

Zal straks via de laptop ff recept plaatsen. Bodem is alleen niet helemaal hard, maar was hem ook vergeten in te prikken en heb een springvorm ipv vlaaivorm gebruikt...

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:22

@LauraBram: 11 appels?! Dat wordt een heeeeeeeeeeeeele grote taart dan. :P Meestal wordt er voor een appeltaart 4/5 appels aangeraden en zelfs dan vind ik hem al erg vol.

@Saskia: vervelend van je lip, maar dan kan je inderdaad beter wachten met bakken, je moet er wel optimaal van kunnen genieten natuurlijk!

De kruimelvlaai ziet er ook goed uit! Ik vergeet ook wel eens de bodem in te prikken, had dat laatst bij mijn quiche. :=

Ik ga maar eens beginnen met me perentaart. Nog steeds geen idee hoe ik hem ga maken dus ga even wat ideetjes opdoen op internet.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:06

Ingrediënten
Bodem van gistdeeg (zie basisrecept hieronder)
** pudding:
4 dl melk
36 gram custard
40 gram suiker
**kruimeldeeg:
150 gram boter
200 gram bloem
150 gram suiker

Hulpmiddelen
Maak met een klein gedeelte van de melk de custard en breng de rest van de melk aan de kook. Giet de custard al roerende in de kokende melk en laat dit dan nog even doorkoken. Laat de pudding al roerende afkoelen. Maak een gistdeeg volgens het basisrecept.

Voorbereiding
**Gistbodem (basisrecept)**

Nodig:
250 gram bloem
15 gram gist
20 gram boter
20 gram suiker
ca. 1 dl melk
zout

Bereidingswijze
De gist met een klein gedeelte van de melk aanmaken, de melk moet wel lauw zijn. Van de bloem, boter, suiker, aangemaakte gist en lauwe melk een deeg kneden. Het deeg goed doorkneden en met een doek afgedekt op een warme plaats laten rijzen.
- Wanneer het goed gerezen is, het deeg opnieuw doorkneden. De tafel en deegrol met bloem bestuiven en het deeg uitrollen, dat er een ronde plak ontstaat; dit kan men alleen bereiken door de deegrol steeds in een andere richting te bewegen. De plak deeg moet iets groter zijn dan de vorm, zodat ook de opstaande rand gevormd kan worden.
- Vet dan de vlaaivorm in en doe het deeg erin over. Druk met de handen langs de zijkanten zodat de rand goed aangedrukt zit. Vorm de opstaande rand en leg het overgebleven deeg over de rand heen. Rol dan met de deegrol over de rand zodat de restjes deeg er vanaf vallen.
- Laat de vlaaibodem opnieuw op een warme plaats rijzen, tot u duidelijk ziet dat het deeg gezwollen is. Prik de bodem dan hier en daar met een vork in.

- **Kruimeldeeg**

Bereiding:
- Snijd de boter met de bloem en de suiker in een diepe kom klein. Kneed daarna met een koude hand dit deeg fijn tot het vrij los aan elkaar hangt.
- Doe de pudding op de vlaaibodem en dan de kruimels er overheen. Bak de vlaai in een oven van 200?C (gasstand 4) in 20 minuten.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 18:30

Die taart hierboven ziet er lekker uit!

Ik heb snickerdoodle cookies gemaakt. Je rolt het deeg in balletjes en die balletjes rol je in een mengeling van suiker in kaneel. In een balletje op de ovenplaat en dan vallen ze mooi open. Ze zijn heerlijk en knapperig!
Afbeelding

En vorige week had ik nog wafels gebakken, de eerste poging zag er uiteraard weer zo uit :+ (Maar die erna waren prima gelukt ;) )
Afbeelding