Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:31

Pepers, daar kan je zelf sambal van maken, en chilisaus. Je kunt ze ook invriezen, om 's winters te gebruiken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:38

valt mee hoor :+ er komen er nog een aantal bij :=
maar dat word peperflakes maken, sambals, sauzen, gevulde pepers, zitten ook echt wel een paar hele milde tussen die je gewoon zo door de salade heen gooit, maar ook soorten die je als je ze zo gebruikt de tranen in je ogen laten springen... ik ben gewoon gek op pepers :D ook het plantje zelf is gewoon erg leuk
maar die 70 planten zijn een 18 soorten, daarnaast nog een 6 soorten paprika,

invriezen werkt ook prima, wel voorzichtig met de hoeveelheden die je dan gebruikt, mijn ervaring is dat bevriezen de pepers heftiger maakt

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:17

Wil morgen op mijn gemakje hier doorlezen, leuk en leerzaam topic!
Hebben jullie sites of boekentips voor een beginner die een moestuin wilt maken?
Ik zou graag van alles willen leren over kweken, zaaien, planten, stekken, welke groente of kruid waar en waarom. Echte beginner dus :P

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:22

Ik wil ook beginnen aan een groente/kruiden/fruittuin. Ik heb zon 10x 6 m. Iemand een lk idee/ tips omte starten en en te delen??

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:01

kim1207 schreef:
Ik wil ook beginnen aan een groente/kruiden/fruittuin. Ik heb zo'n 10x 6 m. Iemand een lk idee/ tips omte starten en en te delen??

Dat is een behoorlijke lap, zeg! :=
Voor hoeveel personen?

Je kunt denken aan 'raised beds'. dan hoef je niet zoveel te mesten, niet zoveel water te geven, en ook niet zoveel te wieden.
Een raised bed hoeft niet perse op pootjes te staan. Het zijn meer bedden die een begrenzing hebben door planken, of zo.

In een traditionele moestuin wordt enorm veel onnodige energie gestopt. Het HELE gebied wordt bemest, ook de looppaden. Je zaait op rijtjes, en moet vervolgens uitdunnen. In een raised bed kun je gewoon één zaadje zaaien voor elk plantje dat moet groeien.
Het werkt.
Zelf werk ik nu voor het derde jaar met het idee van de vierkante moestuin. Met een mengsel van een derde vermiculiet (om het vocht vast te houden), een derde humus, en een derde compost. In bakken.
Nu ik de bakken op stenen heb gezet heb ik geen last meer van slakken. En last van onkruid sowieso niet.

Mijn probleem om te beginnen was vooral wanneer je iets kunt doen.
Voorkiemen? Zaaien in de volle grond? Wanneer?
Ik had steeds het gevoel dat ik achter de feiten aanhobbelde, hoewel we een hele zomer van de bakken konden eten, en zelfs invriezen, en inmaken in glas.
Als er één ding is dat ik heb geleerd is dat het eigenlijk helemaal niets uitmaakt. Het hoeft niet perfect, je bent geen agrarier die er van moet leven. Als iets niet lukt, nou, so what, dan ga je toch gewoon door?
Waar wij wonen zijn dingen als wortelen, of witte, rode, groene, boerenkool op een gegeven moment ZO goedkoop, dat we liever kopen en invriezen dan de moeite doen om zelf te telen.
We hebben zelf bloemkool geprobeerd - dat werd een drama. Het leek goed te gaan, en ineens zat er vieze rommel in.

Wij hebben vooral veel spinazie (oh, dit jaar gaan we de boomspinazie proberen), bieten, worteltjes, pepers en paprika's (in een kas), tomaten, allerlei soorten bonen, peultjes, komkommers en augurken. Knoflook, zilveruitjes, snijbiet, andijvie. Oh, vergeet ik de doperwten te noemen? Vers zijn die niet te overtreffen! Oh, en capucijners ook niet.
En vooral veel sla. We zijn helemaal gek van pluksla. Die blijft ZO lang goed! Je kunt er echt heel lang van plukken!
We nemen vuur de lunch steeds een salade mee naar het werk. Lekker gezond!
Kruiden in potten. Basilicum. VEEL basilicum, verschillende soorten. Bonenkruid, oregano, marjoraan, ..
Ik heb het met bieslook inmiddels helemaal gehad. Wat een tuig is dat. Die komt nu hier tussen de stoeptegels omhoog. We knippen het weg, vrriezen grote hoeveelheden in.. Maar dat het nou dáár moet groeien .. >;)
Peterselie is ook al zo agressief. Beter in een pot! :j

Dit jaar voor het eerst hebben we een paar aardappelen geplant in groeizakken.
Aardappelen zijn niet duur, daarom kopen we ze liever dan dat we zelf telen.
Maar vroege aardappelen zijn wel super lekker!

Inmiddels heb ik een site gevonden waar ik heel blij mee ben.
http://www.freewebs.com/ruudendiana/
Waanzinnig veel informatie!
Een agenda (doe vandaag dit, morgen dat) .., je kijkt met Diana mee wat ze doet, gigantisch veel info over groentes en fruit. Allemaal heel praktisch! Ik heb ook zaden bij haar gekocht, voor spotprijzen, en ze reageert heel snel en fijn op vragen via de mail.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:51

ik ga dit jaar voor stekplanten gaaan denk ik. we zijn nu nog aan het verhuizen, dus ik ga te laat zijn om zelf plantjes te kiemen en op te kweken. en om de tuin helemaal klaar te krijgen.
Plan B is dus per stukje wat tuin klaarmaken en dan stekken halen bij het tuincentrum.
pluksla kan uiteraard terug op de vensterbank en kruiden kunnen ook in potten.

weet je wat ook een goed idee zou zijn. tips uitwisselen over hoe je al je opbrengst kunt bewaren. Invriezen lijkt me evident, maar je kunt zoveel dingen inmaken bv en het lijkt met wel interessant om daar ideeën over uit te wisselen. heb nu bv rode kool met appel ingemaakt, maar toch is één van de drie potten blijkbaar beginnen gisten...

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:15

Ik ben ook weer aanwezig!
Dit jaar van plan om iets minder in mn tuintje te zetten, vorig jaar was ik een beetje overenthousiast begonnen, maar ik had te weinig tijd om de hele tuin constant bij te houden helaas. Dus maar weinig kunnen oogsten.

Leuk om te lezen dat er weer zoveel mensen beginnen met een moestuin (en het hier willen delen :P )
inderdaad leuk idee kynshiri om daar ideeen over uit te wisselen!
Kan iemand me hier vertellen of ik nu nog de rode bessenstruik kan snoeien?
Heb vorig jaar hier al uitgebreide uitleg gehad over hoe dat moet, helemaal top, maar kan dat nu nog??

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:19

zo ik wil me ook melden wil op me balkon wat plantjes zaaien o.a peterselie, bieslook, munt, aardbeitjes
heb vandaag me allereerste uitgelopen ui in me moeder dr tuintje gesetteld en ben benieuwd of daar nieuwe uien uit gaan komen
nu ga ik eerst eens deze 70 pagina's door lezen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:12

Yesss, m'n aardbeien beginnen langzaam met kleine groene blaadjes. Oooooohh, verheug me alweer op die heerlijke vruchten in mei :9 ! Als ik tenminste niet zo dom doe als vorig jaar toen ik alle bloesem heb laten kapotvriezen -:(- Als ze nu weer beginnen over vorst gaat er direct hooi en vliesdoek over.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:20

ranna schreef:
Yesss, m'n aardbeien beginnen langzaam met kleine groene blaadjes. Oooooohh, verheug me alweer op die heerlijke vruchten in mei :9 ! Als ik tenminste niet zo dom doe als vorig jaar toen ik alle bloesem heb laten kapotvriezen -:(- Als ze nu weer beginnen over vorst gaat er direct hooi en vliesdoek over.

Ik heb mijn aardbeien, en mijn kruiden schoongemaakt vandaag ;)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:22

Hoe maak je zelf sambal Ibbel? Ik vind peperplantjes ook erg leuk! maar zou echt niet weten wat ik er mee moet maar zelf sambal maken klinkt wel erg leuk :D

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:43

Het word n tuin voor twee personen....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:49

Sambal Oelek is heel simpel: men neme een hoeveelheid pepers (hoe heter de peper, hoe pittiger je sambal), een beetje zout, en je stampt alles fijn in een vijzel, of je ragt het door een keukenmachine.
Klaar, meer hoef je niet te doen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:04

Je kunt ook gebakken sambal maken. :9 Ik heb het wel eens gemaakt, maar ik heb geen recept meer. Gebakken sambal uit de winkel barst vaak van de E-nummers (en garnalenextract %) ) dus zelf pepers kweken klinkt ineens wel een stuk aantrekkelijker. Kun je dat eigenlijk ook gewoon buiten doen? Ik heb (nog?) geen kas en binnen is niets veilig voor de katten.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:48

Sambal Manis :9

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:13

Iemand een idee voor fruit uit kuipen of bakken?
Wij wonen nu midden in een naaldbos en de grond is dus niet geschikt voor een moestuin.
Iemand tips watvoor fruit goed in bakken groeit en wat er dan te combineren valt?

Ik wil in elk geval wijbessen en bramen of frambozen proberen, mn de eerste 2 wortelen vrij ondiep dus dat moet kunnen in een bak van minimaal 50x50. Zou ik daar nog wat laagblijvend fruit onder kunnen zetten, aarbeien bijvoorbeeld? (andere tips voor laagblijvend fruit?)
En iemand ideen voor andere soorten in bakken?

Afgezien daarvan nog iemand ideen watvoor planten wel goed groeien op onze naaldbosgrond?
Volgens de kaart van Nederland hebben we veengrond maar ik denk dat het eerder zandgrond is die door de naaldbomen nogal zuur is, wil daar uberhaupt iets op groeien?
Ik ben nog op zoek naar wat mooie bloeiende planten en struiken maar wil dus liever niet het risico lopen dat ze het erg slecht doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:10

Bosbessen en cranberries. Kan prima op bosgrond. Aalbessen denk ik ook wel met een beetje kalk extra. Gewoon in de volle grond dus. Bramen ook trouwens, hoef je echt niet in bakken te kweken, die doen het best op arme zandgrond. Die dingen groeien zelfs in de duinen.
Overige fruit zal lastig worden, maar aardbeien doen het prima in potten. Ik zou geen aardbeien onder andere planten zetten, het zijn grote eters en drinkers, dus gewoon hun eigen potten geven.

Alle zure grondliefhebbers zullen het goed doen, dus rhododendrons, azaleas, heide.
Maar ook helleborussen doen het goed op arme zure bosgrond is mijn ervaring.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:44

Maar bosbes en cranberry's zijn dan weer niet zo eetbaar uit de hand.
En de 'gewone' planten die van zure grond houden zijn allemaal heide's of struiken met karige bloempjes, enige die royaal bloeit is rhodondendron, ik houd juist van wat meer uitbundigheid :P

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:02

voor de balkon mensen hier wat voor balkon bakken gebruiken jullie? ik heb er een aantal voorbij zien komen in de winkels ook met speciale ondergrond enzo.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:44

Tja... zure grond zijn wel erg specifieke planten... ben daar ook niet zo van. Maar die blauwe bessen zijn wel zo uit de hand te eten en houden ook van zure grond.
Je kan wel bakken gaan maken... zoals makkelijke moestuin... dan gebruik je niet je eigen zure grond.. maar heb je wel leuke moestuin. http://www.makkelijkemoestuin.nl/ Ik heb zelf ook een aantal van die bakken (niet met vermiculiet trouwens) en vind het er ook leuk uit zien.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:10

anneliesdj schreef:
Iemand een idee voor fruit uit kuipen of bakken?
Wij wonen nu midden in een naaldbos en de grond is dus niet geschikt voor een moestuin.
Iemand tips watvoor fruit goed in bakken groeit en wat er dan te combineren valt?

Ik wil in elk geval wijbessen en bramen of frambozen proberen, mn de eerste 2 wortelen vrij ondiep dus dat moet kunnen in een bak van minimaal 50x50. Zou ik daar nog wat laagblijvend fruit onder kunnen zetten, aarbeien bijvoorbeeld? (andere tips voor laagblijvend fruit?)
En iemand ideen voor andere soorten in bakken?

Ik heb mijn frambozen ook in grote bloempotten, gaat prima hoor!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:00

Zo vandaag even bezig geweest met mijn kweekbakjes voor in de vensterbank. Heb nu twee kleintjes staan, één met drie soorten tomaten en in de ander een kleine paprika, brocolli en bosaardbei en nu maar geduld hebben. Over paar weken komt er nog een kasje met komkommer en courgette. En dan moeten de bakken buiten ook gereed worden gemaakt voor doperwten, spinazie etc. Maar zo maar eerst eens de rest van de tuin beetje op orde, er is een klimop die een behoorlijke klap gehad heeft van de vorst... eens kijken hoe groot de schade echt is.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:27

Hee hallo ik meld me hier ook weer, vandaag heb ik tomaten, paprika's, watermeloenen en komkommers voorgezaaid in de serre.
Een watermeloen, tomaat en een komkommer laat ik dit jaar ook in de serre staan, eens zien hoeveel meer (of minder) dat opleverd.
Maar eerst moet het ontkiemen :D
Leuke site die ik hierboven tegen kwam, ik heb hem gelijk onder mijn favorieten gezet.

Eergisteren en een maand geleden hebben we een grote kar compost gehaald en die op de moestuin geschept, zoet er goed uit, nu nog omspitten/freezen, maar dat komt wel weer.
Daarna de boel flink bemesten zodat de opbrengst wat beter zal zijn dan afgelopen jaar.

De prei die er nog stond loopt opnieuw uit, erg geestig vind ik dat.
Ik wil dit jaar toch ook weer spruitjes proberen, vorig jaar werden die compleet opgevreten door vanalles :-) iemand een tip om dat te voorkomen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:38

Tegen opvreten werken cloches van oude vitrage of horregaas. Daar komt niets doorheen. Althans qua vliegende en kruipende beessies. Dingen als knolvoet houdt dat niet tegen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:58

Pluksla, wat is dat? En met die knoflook, stop je dan gewoon een teentje in de grond??