Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:36

Er zat uiteindelijk zowat een hele bol touw aan. Of eigenlijk in. %)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:37

Ik heb ze ook aan een touwtje. Maar je moet idd wel de okselscheuten weghalen, anders wordt het een zootje.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:41

Bedenk net dat de schutting verre van handig is, daar hang ik altijd mijn wasrekjes aan. :+

Ik kan ook nog touwtjes aan het balkon van de bovenbuurvrouw knopen en ze daar langs laten lopen. Misschien heeft zij er dan ook nog wat aan. :P

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:42

Vorig jaar heb ik een Hokkaida pompoen gekregen en wat doe je dan: zaden bewaren. Het is een soort die je met schil en al kunt verwerken; wel handig.

De eerste zaaipoging verliep erg matig maar na een tweede zaaisel had ik toch een aardig aantal plantjes. En man, man, man, wat groeien die dingen momenteel. Ze gaan zelfs over de schutting de bomen in.
Een paar overgebleven miezerige plantjes had ik ergens op een vergeten plekje weggedrukt. Nooit water gegeven ook dus. Een ervan heeft inmiddels de, een paar meter verderop staande, appelboom gevonden.
Nu gaat het, in tegenstelling tot vorig seizoen, helemaal niet goed met de appels. Maar het lijkt er op dat ik dit jaar pompoenen uit mijn appelbomen kan plukken :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:44

Haha, de pompoen van mijn moeder is van het laag-bij-de-grondse soort, die kruipt vooral horizontaal langs het tuinhekje. :D

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:48

Karin schreef:
.....

Ik kan ook nog touwtjes aan het balkon van de bovenbuurvrouw knopen en ze daar langs laten lopen. Misschien heeft zij er dan ook nog wat aan. :P

Dat zou heel goed kunnen want zolang je ze niet topt blijven ze omhoog gaan. Vrees wel dat ze dan uiteindelijk met alleen groene/onrijpe tomaatjes blijft zitten, terwijl jou oogst onderaan ook beter had gekund.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:58

Ibbel, die Tasty Tom is volgens mij een initiatief van (beroeps) tomaten kwekers tegen het negatieve imago van de "Wasserbomben". Die schijnen ook wel wat beter te zijn dan de tomaten uit de tijd van: "als het maar veel en rood is" :)

Veel mensen denken nog steeds dat een tomaat een tomaat is, maar er is nog veel te ontdekken wat smaak betreft. Ik heb de laatste jaren heel wat rassen gekweekt, met evenzovele verschillen.
Wat mij verraste waren de zwarte soorten, maar vooral ook de "green velvet". Lastig te kweken, ziet er niet uit en wat mis kan gaan gaat mis. Ik vroeg me vorig jaar al af hoe het kon dat dit ras nog bestond, tot ik hem proefde. Doet haar naam alle eer aan dus.

Dit jaar valt me vooral de "chico rosso" op wat smaak betreft. Echt geweldig, ... das pas tomaat !

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:00

Karin schreef:
Haha, de pompoen van mijn moeder is van het laag-bij-de-grondse soort, die kruipt vooral horizontaal langs het tuinhekje. :D

Dat dacht ik dus ook, dat ze bij de grond bleven. Doen ze ook wel, (meters ver over de stoep) maar zodra ze de kans krijgen/zien gaan ze omhoog.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:10

@ LAgeveld: ik kan je http://www.tomatofest.com als zaadleverancier aanbevelen, als je het leuk vindt met rassen te experimenteren. 300 'heirloom' rassen, door een Californische liefhebber gekweekt. Wij zijn hier erg blij met bv Garden Peach (een lichtgele tomaat), maar ook Green Grape is een leuke, en God Love, en Blue Ridge Mountain (een super vleestomaat!), Black Pear (idem, Russisch ras en dus goed geschikt voor ons klimaat) en en en ... De site alleen al is om te smullen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:15

Ik heb gister de eerste én enige kers van zijn kersenboom gegeten :))
Er zaten eerst 2 kersen aan tot er een merel erbij kwam en hem doormidden pikte, takje knapte bijna onder zijn gewicht.

Maar deze was nog over, supergroot, heel donkerpaars, heerlijk zoet en het sap liep over mijn vingers...
Er komt dus volgend jaar nog een boom bij in de hoop dat dan be bestuiving beter gaat zodat ik meer kersen krijg.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:57

Ibbel, komen die van mij daar ook vandaan? Kun jij nog eens opzoeken wat je mij hebt meegegeven? Ik kan me alleen herinneren dat er iets Russisch en iets Amerikaans bij zit. :D

Net bij mijn voerboer nog wat bamboe gescoord, drie stokjes van 1.50 m. Ietsje korter zijn ze dan die ik gisteren kreeg (1.80). Is nooit weg. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:02

Yep, die van jou komen daar ook vandaan. Jij hebt een Black Pear (Russisch ras, vleestomaat), een Brown Berry (donkere kerstomaat, had je volgens mij vorig jaar ook), een Rose Quartz (roze kerstomaat) en een Japanese Egg (gewone tomaat, kan gele of rode vruchten geven). Dat Japanse Ei komt overigens van Vreeken, die heeft het tomatenfeest niet.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:32

Grrrrrrrrrrr mijn frambozen worden verorbert door muggen en wespen :(

Iemand een idee wat hiertegen te doen? Een net gaat ze ook niet tegenhouden denk ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:36

Muggen? Die eten toch geen fruit?

Tja, wepsen wordt lastig. Kijken of je ergens een nest in de buurt hebt (dat zal nl wel het geval zijn) en dat bestrijden.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:48

Volgens mij vreten de muggen ook, de struik zit in ongeveer één dag bijna helemaal vol met aangevreten frambozen. En ik heb er maar één wesp bij in actie gezien en heel veel muggen...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:14

Ook ik heb last van muggen, maar dan op mezelf... :D
Op mijn Hortensia's zitten witte (vrij harde) plekjes, waardoor de bladen helemaal verwelken. Zit op zowel het hout als op de blaadjes.
Andere planten hebben er geen last van en het lijkt op woldopluis...
Weet iemand hier een HTK-middel voor?
Ik wil geen gif ivm mijn groenten, die er naast staan. ;)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:53

MarvanTom, Ecostyle heeft ecologische middelen tegen schimmel, witte vlieg, luis en joost mag weten wat nog meer.

Als dat geen optie kun je toppen van brandnetels 5 dagen in een afgesloten emmer onder water zetten.
Heet daarna brandnetelgier, stinkt als de moord maar schijnt goed te werken. Hetzelfde kun je doen met heermoes.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:08

ranna schreef:
MarvanTom, Ecostyle heeft ecologische middelen tegen schimmel, witte vlieg, luis en joost mag weten wat nog meer.

Als dat geen optie kun je toppen van brandnetels 5 dagen in een afgesloten emmer onder water zetten.
Heet daarna brandnetelgier, stinkt als de moord maar schijnt goed te werken. Hetzelfde kun je doen met heermoes.

Wat goed van jou! 8-)
Heermoes heb ik ook last van, dus dat zou 2 vliegen in 1 klap betekenen!
Is dat enkel de toppen of mag ik (lijkt me leuk!) hele planten 'verzuipen'?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:10

Lol - enkel de toppen wordt geschreven maar hé, leef je uit zou ik zeggen :D :D :D

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 01:06

ranna schreef:
Lol - enkel de toppen wordt geschreven maar hé, leef je uit zou ik zeggen :D :D :D

ja dat stinkt idd!! heb ik nog gedaan!!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:10

Ik heb de slachtoffers al gevonden... }>
Nu nog even handschoenen vinden en ik zal de planten onthoofden en de restanten er ook maar gelijk uittrekken.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:43

charlotvanre schreef:
ranna schreef:

ja dat stinkt idd!! heb ik nog gedaan!!

Lol - ik wilde het doen met het gevolg dat de emmer nu 2 jaar onaangeroerd staat.
Ik dúrf hem helemaal niet meer te openen, bang dat ik van m'n graad ga en met mij iedereen in een straal van 3 km :=

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:57

Lieve mensen, weet iemand van jullie hoe ik in contact kan komen met Anneliesdj buiten bokt om?

Ik zou morgen stekjes van de Japanse Wijnbes bij haar halen maar heb (nog) geen adres en ik weet niet of ze morgenvroeg voor 9.00 nog online komt.
Als iemand weet hoe haar te bereiken willen jullie mij dan alsjeblieft pb-en?
Tnx.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 02:05

_O-
Het is al geregeld hoor :P
Ik ben altijd online op de gekste momenten van de dag :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 08:31

anneliesdj schreef:
_O-
Het is al geregeld hoor :P
Ik ben altijd online op de gekste momenten van de dag :)

*Kijkt naar de tijd van deze post*
Nou idd zeg, dát kun je wel zeggen.

Wacht jij maar :(
Mijn wraak zal zoet zijn }:)