de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:56

Mijn framboos staat gewoon los in de tuin, en hij groeit vrij ver recht omhoog zonder steun nodig te hebben. In een pot zou ik er gewoon een stok naast zetten met een touwtje er omheen.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:04

Ik heb alles hier in potten en nog niets wat echt faalde. Bij de lidl hebben ze vanaf maandag plantenklimrekken misschien is dat een idee voor je framboos? Ik heb het het eerste jaar niet bijgehouden met opbinden en had al snel een oerwoud :').

Gister via marktplaats een compostvat opgehaald. Iemand hier tips wat compost betreft? Wat er bijvoorbeeld absoluut niet op mag?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:27

Wortels van koolplanten en tomaten planten zeker niet.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:53

Blad van koolplanten wel? Tomaten wist ik, zelfde geld voor aardappels lijkt mij?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:54

Wat leuk ik heb even weinig tijd gehad en nu gelijk 7 pagina's bij te lezen. Annemiek wat handig met die koffiefilters. Overigens lust ik toch geen pepers en paprika's dus die ga ik zeker niet zaaien. Wel komkommer en als het kan (water)meloen buiten. En druiven lukt bij mij nog niet echt. Er staat hier al een druif maar die druiven zijn smerig. Ook staat er hier een vijg maar die geeft geen vrucht.
Goede tips over die moestuinbakken, bedankt!
Inmiddels heb ik besloten waar de moestuin moet komen en hoe die ongeveer eruit moet gaan zien. Zie foto. De kippenren komt op de erfgrens met het land naast ons. Die moet net hoog genoeg zijn om erin te kunnen staan dus zegmaar 1,80. Aan de erfgrens kant wordt ie dicht omdat de boer met gif spuit en dat wil ik niet op mijn erf hebben. Aan onze kant wordt het grootste deel open (gaas) alleen 1 stuk dicht zodat er een deel echt beschut is tegen wind en tegen. Het leuke is dat ik het gaas van de ren dan zou kunnen gebruiken om iets tegenaan te laten klimmen zoals druiven en kiwibessen (en misschien komkommer of watermeloen?) Als ik druif en kiwibes in de winter gewoon weer terug kan snoeien tot een compacte stok is dat perfect. En het stukje dichte deel van de kippenren kan ik ook wat tegen laten klimmen of bijv bakken of zakken tegenaan hangen
De opzet van de boomgaard heb ik rigoureus omgegooid want in eerste instantie stonden de grote bomen aan de N-O kant en de kleinere vooraan aan de Z-W kant. Echter heb ik vanuit het huis bekeken liever eerst de hoogstammen, dan de halfstammen en dan de laagstammen omdat dat beter doorkijkt vanuit het raam. Hoogstam kijk je makkelijk onderdoor en langs. Alleen nog even kijken hoe dat met schaduw gaat dan. Ook in de moestuin trouwens, want zoals op de foto te zien is staat er een grote schuur die zeker tot een uurtje of 12 de moestuin in de schaduw zet. Geen idee of dat een probleem is? Die paarse lijn op het onderste plaatje geeft aan waar de moestuin komt die ik op plaatje 1 heb getekend (overigens wordt ie niet net zo lang als die paarse lijn hoor, want dat is wel 30 meter.. ben een beetje uitgeschoten)

Afbeelding

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:16

Oh, wat een grootse plannen, kom ik met mijn bakjes van de action en mijn vensterbank tuintje, dat het overigens super doet!
Afbeelding

En had 4 soorten zaadjes met de koffie filter method in de vensterbank gezet, daar doen de tomaatjes en viooltjes het ook al in de paprika (logisch) en petunia nog niet.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 20:30

wat zijn jullie allemaal al mooi bezig, ik ben er straks laat mee, heb even wat anders aan mijn hoofd :j

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:52

Ik ben vandaag weer langs de intratuin geweest voor mijn zaadjes. Morgen eens bekijken hoe en wat ik al kan doen :D

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:46

Ik heb van de week een leuke slag kunnen slaan. Had al zeker 5 jaar nog giftstars liggen (van een vorige werkgever), maar nooit iets praktisch kunnen vinden in die tijd. Hebben ze nu ineens die hele dure Elho-bakken er tussen staan, en jawel, precies voor het aantal punten dat ik nog had <3

Wilde al bijna hier bij de Action gaan kijken of ze er nog eentje hadden staan, maar op deze manier ben ik nog veel goedkoper uit. Prachtige stevige kwaliteit, maar met een prijs die even stevig is, en waarom ik hem dus steeds liet staan :o
Nu heb ik dus een mooie bak voor de kruiden, die 's winters in z'n geheel in de kas kan overwinteren :D

Verder doen een paar pepers het hier goed, alleen de Madam Jeanettes doen nog helemaal niets.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:42

Ik wil ook graag mee lezen. Lekker veel info op slaan.

Van het weekend ga ik waarschijnlijk beginnen om mijn verticale moestuin te maken. Het worden bakken van hout. Twee wat kleinere van 50 cm breed, 20cm hoog en 20 cm diep.
Een wat grotere van 1m breed, 30cm hoog en 25 cm diep.
En dan aan de onderkant een weer wat grotere bak van 1m breed, 40 cm hoog en 40cm diep.

Ik heb dit bovenste net bedacht en uitgetekend. Dus misschien gaat het ook nog wel veranderen. :+

Wil graag wat kruiden en dingen zoals aardbeien, komkommertjes, tomaatjes, rucola, wortel.

Ben nog wel echt een leek dus moet mij nog goed in lezen. :))

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:40

Ik ben benieuwd hoe je verticale tuin eruit komt te zien!

Hier zijn de eerste tomatenplantjes ontkiemd. Zo leuk dat het seizoen 'echt' weer begint :D.
Afbeelding

Van het weekend de tuin opgeruimd en een paar dingen opnieuw ingedeeld. En vanmiddag komt onze schuur binnen. Jammer genoeg wordt het komende week geen goed weer om hem in elkaar te zetten.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:03

Hier ook de eerste helft voorgezaaid. Benieuwd wanneer de eerste zullen ontkiemen!

Ik kijk er wel heel erg tegenop om de tuin weer onder handen te nemen :+ Alle voederbieten moeten eerst verplaatst worden, kapotte serre weg, vierkante moestuinbak moet verplaatst worden en dan pas kan ik opnieuw compost en turf door de tuin gaan mengen :')

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:27

Hier duurde het ontkiemen ruim een week al deed de verwarming het niet goed dus daardoor wat 'vertraging' gok ik ;).

Aii genoeg te doen dus.. Ik heb geluk dat mijn vriend sinds dit jaar uitkijkt om weer bezig te gaan in de tuin dus hij heeft goed geholpen O:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:42

Hier alleen de prei gezaaid zouden 100 zaadjes moeten zijn waar ik dus al twijfels over had, maar kom volgens mij nog niet eens in de buurt van 50 prei plantje. Maar het zijn er als nog genoeg. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:46

Ik heb nog niks gezaaid :o , de sperziebonen gaan de grond buiten direct in en eigenlijk niet echt plannen dit jaar

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:54

Ik heb nu zoete witte lupine gezaaid en 2 soorten tuinbonen. (tuinbonen moet ik wel voorzaaien ivm de duiven die hier veel zitten en dan is alles binnen een dag op gegeten ;) Daarnaast ook wat bloemen voor de bijen gezaaid die dan vast vroeg uitkomen en wat stokrozen en bosui :) prei moet eigenlijk nog. Ik ben zelf niet zo handig om foto's op bokt neer te zetten, maar heb op instagram foto's geplaats. https://www.instagram.com/nathaliesmoestuin/

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:50

Heb ook al wat dingen voor gezaaid. Met het heerlijke zonnige weer en 10 graden van afgelopen 2 dagen. Kriebelt het flink om in de tuin aan de slag te gaan. Helaas is het nu flink bewolkt en geven ze vandaag en de komende dagen regen op -O- .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:19

Ik heb minitomatenplantjes in de koffiefilters, helemaal blij mee! En de kruidenpotjes doen het goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:46

Ik heb gisteren diverse tomaten gezaaid, ben heel benieuwd!

Nou ben ik pompoensoep aan het maken,van fles pompoen.
Maar daar zitten natuurlijk zaden in!

Kan ik die gewoon zo in de grond stoppen?
Wel binnen bedoel ik,maar dat kan zo?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:02

Zaden uit een pompoen kun je inderdaad gewoon zaaien. Er zit wel een risico aan; pompoenen kunnen per ongeluk gekruisd zijn met sierpompoenen, en kunnen daardoor giftig zijn. Bij een flessenpompoen zal dat snel zichtbaar zijn, maar het is ook aan te raden om zo’n pompoenen even rauw te proeven. Sierpompoenen en kruisingen daarvan smaken bitter, en zijn dan niet eetbaar. Na het koken schijnt die smaak eraf te gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:26

Ok,dank je wel!
Ben benieuwd of het wil

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 19:30

ik heb toch maar even mijn cherrytomaatjes en snoepkomkommers gezaaid in een bakje in de keuken, ben benieuwd of het goed opkomt :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:07

Ik heb uit een kleine watermeloen uit de winkel de pitjes gehaald en gedroogd, wanneer zouden jullie die zaaien? En kunnen die straks ook buiten in de tuin of moeten die echt in een kas?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:33

Watermeloen zou ik nu al zaaien, die groeien vrij langzaam.
Watermeloen uit de winkel is meestal meer geschikt voor een warmer klimaat, en zou ik dus zeker in de kas planten. Er zijn ook soorten die het ook in een kouder klimaat doen zoals de sugar baby, die zou je op een beschutte en zonnige plek ook buiten kunnen planten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:28

NathalieBerg wat doe je met die witte lupine dan? Is dat om te eten?

Inderdaad echt oppassen met pompoenen, ik ken iemand die bijna dood was doordat ze zaad had wat ingekruisd was met sierkalebassen ofzo. Waren overigens gekochte zaden