Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:30

Ik ben het wel eens met Denice, het moet wel leuk blijven. En dat ligt voor iedereen anders.

Ik heb bijvoorbeeld toen ik op vakantie was in Londen bij het ontbijt wel brood met kaas gegeten, omdat ze alleen maar jam hadden en daar houd ik niet zo van (zeker niet de gele) en toen dacht ik ook echt van ''het moet wel leuk blijven.''

In restaurants heb ik zo veel mogelijk vegan gegeten, gewoon gevraagd of ze de kaas eraf konden laten bij bijvoorbeeld pasta's of bean burgers en dat was nooit een probleem.

Ikzelf heb nu nog het meeste moeite met de chocopasta missen, dat vind ik op zaterdag of zondag ochtend zooo lekker om op een crackertje of een warm kaiserbroodje te smeren. Ik heb wel een mini vegan potje gezien maar die was rond de 5 euro helaas. Wil het heel graag nog een keer zelf maken.
https://www.youtube.com/watch?v=8MFW5d5Qek8
Net als kaas trouwens, dat wil ik ook heel graag nog een keer zelf maken!

NatasjavE

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:34

Oh die nutella ga ik zeker een keer proberen.

Had niet gedacht dat dat zo eenvoudig is.

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:03

Nee he?! Ik dus ook niet. Toen ik m aanklikte zat ik echt van binnen ''Please laat er geen moeilijk verkrijgbare ingrediënten voor nodig zijn, pleaseeee!'' Maar echt alles is makkelijk te krijgen en het maken is ook super simpel!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:14

Ik kan dus net als Nelleke niet goed tegen soja.
Tempeh en tofu word ik instant misselijk van . Sojamelk ook en daarnaast kan ikd e smaak en textuur van de producten echt niet hebben :n
En ik ben serieus het type kliko, dus daar ligt het niet aan.

Heb nog een bak sojakruimels staan(van dat gesroogde spul)
Gaat ook niet. Weet ik al 15 tot 20 jaar maar toch blijf ik het telkens proberen :roll:
Maar ben er nu toch echt wel klaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:14

Sja, het moet wel leuk blijven? Punt is er in die gevallen dieren lijden onder wat voor mensen 'leuk' of 'lekker' is. Ik ben dit topic gestart in de hoop andere vegans te 'ontmoeten' omdat ik me vaak eenzaam en onbegrepen voel in een wereld die dus vaak kiest voor 'leuk' en 'lekker' in plaats van duurzaam en diervriendelijk. Hoewel ik het fijn vind om te zien dat het topic zo actief is en veel mensen dus bezig zijn met bewuster omgaan met de wereld/dieren, vind ik zulke dingen wel heel pijnlijk om te lezen. Ik begrijp dat gewoon niet. Ik geef toe dat ik soms ook sta te kwijlen als ik aan geitenkaas denk, of truffelkruidnoten zie, maar de gedachte aan de offers die dieren daarvoor hebben moeten brengen (voor enkel mijn lekkere trek) doet alle eetlust wel verdwijnen.
Veganisme is (voor mij) niet alleen wat ik eet maar ook een levensvisie. Ik vind dat het topic fijn loopt en ben blij met het groeiende bewustzijn, daarom houd ik me al een hele tijd stil, maar misschien zijn er andere 100% vegans die eventueel een apart HK-topic willen beginnen voor alleen vegans? Dan kan het hier in het topic gewoon op deze manier doorgaan. Ik zou toch graag een topic hebben dat 'vrij' is van alle dierenleed en waarin ik met mensen kan kletsen die eenzelfde visie hebben en misschien dezelfde moeilijkheden (maar ook fijne dingen) tegenkomen. :)

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:32

Sorry, het was niet zo bedoeld, ik wil hier geen vegans pijn mee doen.
Ik vind dit topic juist fijn omdat iedereen zijn manieren deelt. Vooral sinds ik vegan ben geworden heb ik heel veel kritiek gekregen van buitenaf dat er nog zoveel andere dingen zijn die ik niet perfect doe. Alsof vegan eten niet goed genoeg is, maar dat je meteen alles perfect moet doen. En dat heb ik hier juist niet.
Iedereen groeit op zijn eigen manier. Ik snap je punt, maar ik snap ook heel goed als andere mensen een andere aanpak hebben, of niet de mogelijkheid hebben om 100% vegan te worden/zijn.
Waar het om gaat is dat we ons er allemaal goed bewust van zijn en zo veel mogelijk daar onze keuzes op baseren.

Daarnaast vind ik 100% vegan een lastig begrip. Wanneer ben je dat? Alleen qua eten, of ook qua kleding, schoenen, make-up, verzorging etc. Dan wordt het weer van dat hokjes vakjes plaatsen, en vind het juist zo prettig dat dat hier nu niet aanwezig is. Iedereen deelt zijn tips en zijn struggles, en ieder deelt daarover weer zijn mening of zijn aanpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:40

Snap ik! Ook ik bedoel het niet vervelend, ik vind het juist ook mooi dat het topic zo actief is en zo respectvol verloopt. Echt. :j En hokjesdenken houd ik ook niet van, 100% vegan is daarin misschien inderdaad een lastig begrip en ik bedoel ook echt niet dat mensen met bv. leren schoenen stomme onbenullen zijn of iets dergelijks. Ik bedoel meer echt de 'visie'. Is lastig uit te leggen, maar misschien begrijpen mensen het: Sinds ik vegan ben zie ik de wereld heel anders en daarbij is het voor mij niet eens een optie meer om bv. dat stuk geitenkaas te pakken. Dat druist zo tegen mijn gevoel in. Toen ik begon met overschakelen op vegan dacht ik dat ik voor bv. uit eten gaan uitzonderingen zou maken, omdat dat 'makkelijker' is en omdat ik het verder dan thuis al zo 'goed' deed. Maar nu heb ik nog liever honger dan dat ik iets moeten eten met dierlijke producten er in. Mensen snappen dat vaak niet. Ook sta ik wel eens in de file jankend naast een veetransport, dat soort dingen. Ook dat kan ik eigenlijk nergens kwijt en vind ik geen begrip voor, dat was wat ik een beetje zocht toen ik dit topic opende. Het is een mooi topic geworden, maar niet helemaal waar ik behoefte aan had, snap je? :)

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:49

Ja ik snap het, bedankt voor de uitleg! :)
Het is denk ik ook heel lastig om mensen te vinden met dezelfde visie, zeker hier omdat vegan een heel breed begrip is.
Maar vind dat je wel gelijk hebt. Ik heb hetzelfde gedacht met uit eten gaan; ik doe thuis al 100% veganistisch eten dus dan eet ik buiten de deur wel gewoon zo veel mogelijk veganistisch. Maar ik eet ook daar liever gewoon 100% veganistisch. Misschien ligt het er aan in welke ''fase'' mensen zitten. Ik heb bijvoorbeeld zelfs soms met vlees nog wel eens als het op tafel staat dat ik de smaak mis, maar als ik weet hoe dieren ervoor behandeld zijn dan wil ik er liever niet eens naar kijken. Ook de vleesafdeling in supermarkt (en vooral groothandel) sla ik het liefst zo snel mogelijk over, hoewel ik dat in het begin helemaal niet zo erg had.

Vind het wel jammer om te horen dat het topic voor jouw niet geworden is wat je had gehoopt, of niet wat je wilde vinden zeg maar. Maar misschien komt het nog? Je weet nooit wie zich nog meld, of hoe mensen doorgroeien.

Ik ben bijvoorbeeld nu ook meer aan het letten op duurzame kleding kopen, geen prullen meer bij bijvoorbeeld Primark maar echt wat meer investering in betere kwaliteit (en hopelijk ook eerlijkere kwaliteit) Omdat het een levensstijl is is het denk ik ook iets wat een tijdje duurt om helemaal te ontwikkelen bij mensen. Je moet er toch je weg in vinden, en dat duurt bij de een wat langer dan de andere, en ook de weg ernaartoe is voor iedereen anders. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:06

Ik vind het jammer maar ook begrijpelijk dat de 'echte' 100% veganisten er zo tegenaan kijken. Vorige week kwam er ook al wat weerstand en nu wederom. Ik heb daarom besloten om me terug te trekken uit dit topic. Niet omdat ik me aangevallen voel, maar wel enigszins onbegrepen. Dat is jammer, want volgens mij willen wij allen hetzelfde.

RedPassion, ik hoop dat je kan vinden wat je zoekt. Ik hoop dat door me als niet vegan terug te trekken uit dit topic, het wat meer gaat worden zoals je voor ogen had.

Als laatste wil ik iedereen succes wensen in de zoektocht naar een zo milieuvriendelijk en diervriendelijk mogelijke levensstijl.

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:20

Jammer maar inderdaad begrijpelijk Nelleke...

Misschien een idee om een topic te starten voor mensen die meer bezig zijn met milieu- en diervriendelijk leven? Gewoon zonder gradaties o.i.d. maar voor iedereen die bewuster daar mee bezig wil zijn en daar tips en steun in zoekt?

Een leuke blog die ik volg is bijvoorbeeld ikbenirisniet, niet vegan maar wel veel over groen leven etc. Houdt ik me ook meer mee bezig sinds ik haar blog lees, dus misschien is zoiets leuk om een topic over te starten?
Voor de ''groene hippies'' onder ons? (om het maar even een naam te geven, kan natuurlijk van alles genoemd worden)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:39

Tijdje terug heb ik gevraagd of de starters van dit topic er bezwaar tegen hadden of vegetarische recepten en dergelijke ook hier gedeeld konden worden. Met name omdat ik begreep dat het vega-topic wat er eerder was niet goed liep en ik juist nu wel veel behoefte heb aan tips and tricks.

Ik snap dat er wat bezwaar van TS komt. Geeft niet ook dat begrijp ik. :)

Ik trek me niet officieel terug maar ik ga denk ik wel een Vega-topic starten. Kom ik hier wel als ik wat vegan vragen heb.

:)

Okido?

Huiskamer of op voedertijd?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:00

Ik ben voor een vegetariërstopic op voedertijd. :))
Ben al dik tien jaar vegetariër en heb vorige maand de vegan challenge gedaan maar eet nu weer vegetarisch en iets meer veganistisch dan eerst. Ik voel ook de behoefte niet om te discussiëren over beweegredenen voor wat dan ook, dat komt me in het dagelijks leven al genoeg voor dus dat hoeft van mij niet hier ook. :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:05

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:07

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:11

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:13

Alleen het foutje in de titel nog :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:19

Damelza schreef:
Alleen het foutje in de titel nog :D

Thanks,...moest 3 keer kijken..... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 01:17

_Nelleke_ schreef:
Niet omdat ik me aangevallen voel, maar wel enigszins onbegrepen.

Voor mij geldt dus precies hetzelfde. :) Ik voel me als veganist in de gewone wereld al zo onbegrepen, daarom zocht/zoek ik online naar wat gelijkgestemden. Ik heb een tijd niet gereageerd omdat ik het zonde vond om het topic op deze manier te verstoren, en dat vind ik nog steeds. Vandaar mijn vraag of er meer mensen zijn die een HK-topic willen. Dan kan dit blijven lopen zoals het gaat (want nogmaals, ik vind het oprecht een fijn topic!), maar is er ook ruimte voor mensen die (soms) niet willen lezen dat kaas eten geen probleem is (om een voorbeeld te geven) en misschien voor wat verdieping qua denkwijzes en dingen die je zoal meemaakt. Qua gerechten en recepten red ik me bv. wel, maar een beetje sparren over wat te doen in bepaalde sociale situaties en dilemma's die je als vegan tegenkomt (ik heb dat bv. met het houden van dieren), dat lijkt me zo fijn. Maar nogmaals, dat kan wat mij betreft gewoon in een nieuw topic, gaan jullie aub verder en laat je niet wegjagen! :) Zo bedoelde ik het echt niet... Ik zoek gewoon een beetje steun en begrip, het laatste wat ik wil is nog meer verdeeldheid.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:27

VRAAGJE!
weet iemand hoe lang het ongeveer duurt dat je lichaam gewend is aan je nieuwe eetgewoonte?
ik ben nog vaak licht in mijn hoofd en veel moe rond de avond !

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:33

Ik zal dan misschien nog meelezen, maar ook voor mij is het gewoon niet mogelijk om 100 % vegan te gaan eten. Dit vooral door de opleiding die ik ga doen. Ik zal me daardoor ook terugtrekken. Ik wil alleen zeggen dat ik het jammer vindt dat ik er toch een soort veroordelend gevoel aan over houdt.
Alsof het een beter is dan het ander, dat vind ik jammer, juist omdat het steeds op een heel fijne en mooie manier ging hier.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:45

jasz schreef:
Ik zal dan misschien nog meelezen, maar ook voor mij is het gewoon niet mogelijk om 100 % vegan te gaan eten. Dit vooral door de opleiding die ik ga doen. Ik zal me daardoor ook terugtrekken. Ik wil alleen zeggen dat ik het jammer vindt dat ik er toch een soort veroordelend gevoel aan over houdt.
Alsof het een beter is dan het ander, dat vind ik jammer, juist omdat het steeds op een heel fijne en mooie manier ging hier.

wat voor opleiding ga je doen ?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:02

RedPassion schreef:
_Nelleke_ schreef:
Niet omdat ik me aangevallen voel, maar wel enigszins onbegrepen.

Voor mij geldt dus precies hetzelfde. :) Ik voel me als veganist in de gewone wereld al zo onbegrepen, daarom zocht/zoek ik online naar wat gelijkgestemden. Ik heb een tijd niet gereageerd omdat ik het zonde vond om het topic op deze manier te verstoren, en dat vind ik nog steeds. Vandaar mijn vraag of er meer mensen zijn die een HK-topic willen. Dan kan dit blijven lopen zoals het gaat (want nogmaals, ik vind het oprecht een fijn topic!), maar is er ook ruimte voor mensen die (soms) niet willen lezen dat kaas eten geen probleem is (om een voorbeeld te geven) en misschien voor wat verdieping qua denkwijzes en dingen die je zoal meemaakt. Qua gerechten en recepten red ik me bv. wel, maar een beetje sparren over wat te doen in bepaalde sociale situaties en dilemma's die je als vegan tegenkomt (ik heb dat bv. met het houden van dieren), dat lijkt me zo fijn. Maar nogmaals, dat kan wat mij betreft gewoon in een nieuw topic, gaan jullie aub verder en laat je niet wegjagen! :) Zo bedoelde ik het echt niet... Ik zoek gewoon een beetje steun en begrip, het laatste wat ik wil is nog meer verdeeldheid.

Ben het hier eigenlijk wel mee eens. Ik vind het een geweldig topic en ik denk ook dat het mensen aanzet om eens wat vaker vegan te koken, maar plantaardig eten is niet waar veganisme om draait. Misschien wel fijn om dit dan meer een ethical veganism topic te maken?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:07

hackny schreef:
jasz schreef:

wat voor opleiding ga je doen ?

Ik ga patisserie doen, en daarna wil ik mijn eigen winkel openen. Maar ja, taart en bonbons vegan maken is gewoon praktisch onmogelijk als je het dan ook nog echt lekker wil en op een bepaald niveau. Dus ik eet thuis zoveel mogelijk vegan, maar met mij taarten kan ik daar geen rekening mee houden. Vooral nu ik steeds vaker opdrachten krijg. Wel gebruik ik nooit gelatine en andere producten waar het dier dood voor moest. Dus ook alleen kaasjes voor cheesecake die vegetarisch zijn.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:08

@jasz goed van je dat je dan wel thuis veel vegan eet
ik snap het wel

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:51

Ik drink nog af en toe koffie met melk en ik eet nog wel is kaas of ei. Ik hoef ook niet helemaal veganist te worden, maar gewoon zoveel mogelijk.
Maar ik zal me vanaf nu dan alleen in het vegetarier topic melden, dan blijft het hier voor de vegans.