De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:34

De zijkanten en bovenkant van de compostkist zijn van worteldoek, de onderkant natuurlijk niet :P

Plannen zijn hier weer gewijzigd n.a.v. weer flink Google-en voor wetenswaardigheden over wat wel en niet handig is.

Ik begrijp dus dat je het beste rijen kunt maken van noord naar zuid (in de categorie basis-kennis...maar je moet het maar net weten :o ) en dat het handig kan zijn om vruchtenstruiken op het noorden te houden.

Ik denk dat ik de noordgrens van het moestuintje (die van noordwest naar zuidoost loopt) dan maar vol plant met frambozen e.d. struiken, in plaats van dat ik daar schrikdraad tegenaan zet.

Met het idee dat ik daar dan ook van kan oogsten, en ik op het overgebleven stukje wei de ponies toch alleen maar even onder toezicht laat grazen terwijl ik daar bezig ben, waardoor het nog even voor de leuk is en ze waarschijnlijk meer oog voor het gras zullen hebben, dan voor het slopen van mijn moestuintje.

In de categorie 's ochtends even een paar happen gras voordat ze brokjes krijgen, en dan 's middags op een ander deel van de wei :)

En dan zet ik voor de frambozen een aantal rijtjes-bakken van noord naar zuid, zodat het licht daar goed tussendoor kan vallen. En deze zijn dan voor tomaten, een courgette, boontjes en dergelijke klimmers in principe.

Aan de westkant van het moestuintje heb ik vorig jaar wat boompjes geplant, en daar staat de compostbak tussen, in het hoekje van de west- en de zuidgrens van het moestuintje.

Aan de zuidkant grenst de paddock van de ponies, daar wil ik dus niks hoogs dus daar zet ik de bakken met gewone groentes, sla, worteltjes, kooltjes, uien enzo.

En dan tussen die lage bakken aan de zuidgrens, en de frambozen aan de noordgrens, die langere bakken met veel klimspul.

Maar ik wil ook nog graag fruitboompjes.... die zal ik dan maar op de oostgrens planten zeker, geen idee of dat om 1 of andere reden een goed of slecht plan is?

In de toekomst wil ik aansluitend op de oostkant van de moestuin een kippenrennetje maken, is ook wel geinig wellicht voor de kippen dat die dan wat schaduw en vruchtjes van die boompjes krijgen :)

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:42

pmarena schreef:
Ik vind het een heel stuk prettiger te verwerken, is veel losser, niet van die kruimelige klonten die je bij potgrond hebt en die dan lekker net boven je tafel uit elkaar brokkelen :P

Hebben jullie deze gezien: Marktplaats aanbieding van fruitstruikjes:

http://aanbieding.marktplaats.nl/deal/u ... JlnvwJIZdV

Leuke aanbieding! Nu ja het meeste heb ik al wel! Let wel op de meeste plantjes die ze daar aanbieden worden enorme woekeraars (2 soorten bramen, japanse wijnbes).
Maar wel leuk als je veel plaats hebt!! Want ik heb hier ook twee soorten braam, japanse wijnbes staan, tot de ergernis van mijn pa want ik tuinier in zijn tuin omdat ik op appartement woon.. Maar heerlijk al die vruchtjes :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:38

pmarena schreef:
Hebben jullie deze gezien: Marktplaats aanbieding van fruitstruikjes:

http://aanbieding.marktplaats.nl/deal/u ... JlnvwJIZdV

Das wel een leuke aanbieding zeg, maar ik kan er geen 9 kwijt helaas.
Is er iemand hier die samen wil doen? Dat we elk 4 struikjes nemen?

Ik heb vanmorgen 4 zakken compost gehaald bij de rova, joepie!
Thanks voor de tip hier!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:44

Madeliefje schreef:
Leuke aanbieding! Nu ja het meeste heb ik al wel! Let wel op de meeste plantjes die ze daar aanbieden worden enorme woekeraars (2 soorten bramen, japanse wijnbes).

Ik vind dat woekeren heel erg meevallen, als je het goed bijhoud is het geen probleem.
Ik heb palen met draad ertussen en daar bind ik de stengels aan omhoog, heel overzichtelijk en geen last van de stekels.
En Japanse wijnbessen zijn zóóó lekker, die mogen van mij wel woekeren, is in elk geval beter dan dat ze van het minste al dood gaan of ziek worden.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:18

ja, dat doe ik ook, maar dan nog die stengels worden bij een twee bepaalde soorten bij mij kei lang!! Nu ja van japanse wijnbes weet ik dat ze groot worden maar hoe ze het hier doen moet ik nog afwachten! heb juist een aantal plantjes gekregen!

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:21

Madeliefje schreef:
ja, dat doe ik ook, maar dan nog die stengels worden bij een twee bepaalde soorten bij mij kei lang!! Nu ja van japanse wijnbes weet ik dat ze groot worden maar hoe ze het hier doen moet ik nog afwachten! heb juist een aantal plantjes gekregen!

volgens mij krijgen bessenstruiken juist meer vruchten als je ze klein houdt, dan gaat er minder energie naar de nieuwe stengels.
Zo werkt het iig met framboos. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:22

Zouden jullie een fruithaag een goed idee vinden trouwens? Of waarom niet?

Ik wil dus sowieso graag frambozen erin, zowel vroeg als late als gele, maar misschien nog combineren met iets?

Gaat om een stuk van 15 meter waar ik draden wil spannen op 50 - 100 - 150 cm om frambozen (en dan wellicht nog iets?) tegenaan te laten groeien :)

Denk dat het ook het handigst is om ze per soort allemaal naast elkaar te planten? Of zou om en om langs de hele lengte ook prima gaan denken jullie?'

Ik vind vooral de gele frambozen zo geweldig lekker :9

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:26

wel opletten bij frambozen bij elkaar plaatsen, want de dominanste frambozen overheersen dan na een tijdje!! Maar dat lijkt me idd wel leuk om dat te doen als haag! Hier een meter of 8 met verschillende soorten (gele gewone, herfstframbozen, dan een twee kruisingen met framboos-braam en dan nog japanse wijnbes en kiwibes ook), verder staat hier ook stekelbes, rode en witte bes!

en falionrule, dat klopt idd! Ik las het ook dat je ze beter bijsnoeit!! Ik wist hoe je frambozen moest snoeien maar niet hoe je bramen moest aanpakken! Nu met het op te zoeken ben ik weer wijzer geworden ;-)!

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:34

Madeliefje schreef:
wel opletten bij frambozen bij elkaar plaatsen, want de dominanste frambozen overheersen dan na een tijdje!! Maar dat lijkt me idd wel leuk om dat te doen als haag! Hier een meter of 8 met verschillende soorten (gele gewone, herfstframbozen, dan een twee kruisingen met framboos-braam en dan nog japanse wijnbes en kiwibes ook), verder staat hier ook stekelbes, rode en witte bes!

en falionrule, dat klopt idd! Ik las het ook dat je ze beter bijsnoeit!! Ik wist hoe je frambozen moest snoeien maar niet hoe je bramen moest aanpakken! Nu met het op te zoeken ben ik weer wijzer geworden ;-)!

Haha, dat ik dat weet gaat mijn frambozenstruikjes er waarschijnlijk niet van weerhouden een oerwoud te worden!
Ik heb niet erg veel ruimte, dus ik heb op 3 meter lang, 1 meter breed 4 struikjes staan.
ik heb er 4 van een vriend gekregen, dus ik ga ze ook niet weggooien of zo.

Heeft iemand van jullie wel eens van een Tayberry gehoord? Dat is een van de vier struikjes die ik heb. Ik heb natuurlijk op internet gezocht, maar over de smaak hoor ik liever persoonlijk (of via bokt :Y) )

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:37

Ik heb die al gegeten op een zelffruitpluktuin. En ze zijn wel lekker maar soms wat aan de zuurder kant. alleen een nadeel is dat je dat witte hartje er niet uitkrijgt! Dat blijft namelijk zitten aan je besje. Je moet het dus in één geheel opeten. Maar het heeft wel hele grote vruchten en das natuurlijk wel erg fijn!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:00

Oh, heerlijk die fruitstruikjes, maar 9, gaat hier echt niet passen.
Vanmiddag nog wel extra rode bessen struikje gekocht, is zo lekker in de vla..

En vervolgens alle planten in bakken en die ik nog los had in de schuur gekieperd, vanwege de vorst :brr: .
Rozenboompje wordt denk ik anders ongelukkig.

En had 2 courgettes in de vensterbank vermoord, lagen plat, water gegeven, kijken wat ze gaan doen.
Zo erg is het gelukkig niet had er 6, dat is toch te veel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:25

Madeliefje schreef:

Gewoon afknippen, ik heb de bovenste draad op 140 en knip daarboven de stengel gewoon af, het uiteinde is toch te slap om vruchten aan te krijgen.

pmarena; bijna alle kleinfruit kun je prima in een haag gebruiken, zet wel dezelfde soorten bij elkaar, dan hoef je minder schieters weg te knippen en krijg je een mooie volle haag.

falionrule: Tayberrie's zijn lekker! Beetje frambozensmaak maar wat frisser/zuurder, dus niet zo melig als frambozen. Ik vond ze erg lekker en de vruchten zijn erg groot!!

Gele frambozen heb ik ook gehad, zijn wel heel lekker maar bij mij waren de vruchten heel slap, ze vielen uit elkaar bij het plukken.

Sjolvir; zullen we samen een pakketje bestellen? Ik heb ook geen ruimte voor 9.

Of hebben anderen hier misschien stekken over? Alles is welkom, wil er ook wel voor betalen!

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:26

Madeliefje schreef:
Ik heb die al gegeten op een zelffruitpluktuin. En ze zijn wel lekker maar soms wat aan de zuurder kant. alleen een nadeel is dat je dat witte hartje er niet uitkrijgt! Dat blijft namelijk zitten aan je besje. Je moet het dus in één geheel opeten. Maar het heeft wel hele grote vruchten en das natuurlijk wel erg fijn!

Dankje, ach, ik houd van zuur, dus ik heb geluk :D
het witte hartje is wel jammer ja...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:26

Anneliesdj, ik heb mijn quotum aan fruitstruikjes al in de schuur staan.
1 druif, 2 rode bessen, meer kan ik er niet kwijt, helaas.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:29

Jammer, ik had ze allemaal ook maar met de verhuizing veel achter moeten laten.
Ik heb nu wel 4 wijnbessen een druif en een wilde braam.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:44

Oe bessen! Ik heb een zwarte bes in de keuken staan die wacht tot de vorst weg is, samen met een herfstframboos, die mag naast ze voorjaarsframboos.

Nu wil ik nog een blauwe bes, maar ik kreeg de tip dat die niet fijn in kleigrond staat. Mijn borders bestaan volgens mij allemaal uit al dan niet oudere tuingrond, kan dat dan wel? Ben gék op blauwe bessen namelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:00

blauwe bes wil zure grond, dus bv in een grote pot met juiste mengsel zetten.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:42

Als ik ooit stekjes heb, wil ik gerust wel uitdelen of omruilen!! Lijkt me heel leuk om te doen! soviso heb ik elk jaar wel stekjes van de herfstframboos. die groeit echt enorm!!! en super lekker om in de herfst dan framboosjes te eten!

Wat wij hier gedaan hebben voor de blauwe bes, is wat bosgrond uit het bos gehaald omdat die zuurder is. en daarmee ze aangeplant in de grond. En ik moet zeggen ze doen het uitstekend! het zijn grote struiken geworden met heel veel vruchten. Wat je zoviso dan beste doet is daar nooit kalk geven, dan blijft het een zure grond!

Anneliesje: ik ga morgen denk ik mijn bramen dan nog maar een beetje snoeien, want de uiteinden zijn inderdaad maar fijne stengeltjes!

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:21

Madeliefje schreef:
Als ik ooit stekjes heb, wil ik gerust wel uitdelen of omruilen!! Lijkt me heel leuk om te doen! soviso heb ik elk jaar wel stekjes van de herfstframboos. die groeit echt enorm!!! en super lekker om in de herfst dan framboosjes te eten!

Wat wij hier gedaan hebben voor de blauwe bes, is wat bosgrond uit het bos gehaald omdat die zuurder is. en daarmee ze aangeplant in de grond. En ik moet zeggen ze doen het uitstekend! het zijn grote struiken geworden met heel veel vruchten. Wat je zoviso dan beste doet is daar nooit kalk geven, dan blijft het een zure grond!

Anneliesje: ik ga morgen denk ik mijn bramen dan nog maar een beetje snoeien, want de uiteinden zijn inderdaad maar fijne stengeltjes!

Hoe en wanneer moet je dan precies stekjes maken?
Ik heb het eens opgezocht op internet, maar daar stond dat je met allemaal dingen rekening moest houden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:36

Ik las het van de zure grond, en dacht aan de grond van de kerstboom die hubbielief in de border wilde mikken en ik schuimbekkend riep dat dat niet mocht want dan werd de grond te zuur.. :)) .

Dat hubbie lief me dit nog lang gaat laten horen vermoed ik.... _O- _O- _O-

Maar bedankt voor de tip van de pot, die ga ik erin houden, heb nog wel een mooie grote pot staan.

En er mag dus nu al gesnoeid worden? Dan ga ik morgen ook maar eens kappertje spelen, dacht dat dat pas mocht als de vorst zo goed als weg was, maar alles loopt al uit....Vorig jaar en de jaren daarvoor deed ik dat op de gok. :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:39

Vrees dat hier de ex coniferen groeiplek ook qua grond niet optimaal is.
Moet ik ook nog wat op bedenken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:49

Je kunt nu gerust al snoeien hoor, alleen erg vorst gevoelige planten nog even laten staan, kersen bv.
Stekken van bessenstruiken kun je gewoon maken van snoeiafval. Alle stevige takken knippen op 40cm, top eraf, zijtakken ook de top eraf en dan gewoon een eind in de grond steken.
Zo kun je al het bruikbare snoeiafval wegzetten en aan het einde van het jaar de mooist gewortelde stekken bewaren en de rest weggooien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 22:56

Vandaag heb ik nog aalbessen uitgegraven. De laurierkers moest eruit bij mijn vader en toen heb ik de bes er ook uit gehaald. Na veel gedoe hadden we hem, maar ik vond hem er niet gezond uitzien :o We hebben hem bij het tuinafval gedaan.
Rabarber gevonden en die is al bezig om uit de grond te komen, prachtig om te zien!

Ook nog 3 flinke druivenstekken meegenomen. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 08:59

Poeh, aalbessen...die stonden hier in de tuin langs de buitengrens. Maar we hebben de hele tuin leeggeruasd en die klöte-alebessen stonden enorm in de weg, heb ze keer op keer tot op de grond weggeknipt maar die jongens zijn behoorlijk hardnekkig, kwamen elke keer weer vol goede moed terug.

Nu ligt er op de meeste een flinke berg aarde dus ik denk dat die wel wegblijven nu :P

Ik wil ook graag een druif erbij op zich, hoewel mijn vader heerlijke druiven in zijn kasje heeft :9

Bij mijn oude huis (staat al 4 jaar te koop -O- ) heb ik ook een druif tegen de schutting aan geplant, en die groeit als een tierelier.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:46

falionrule schreef:
Hoe en wanneer moet je dan precies stekjes maken?
Ik heb het eens opgezocht op internet, maar daar stond dat je met allemaal dingen rekening moest houden.

Van aalbessen heeft annelies al geantwoord. Maar met de stekken van frambozen bedoelde ik eigenlijk uitlopers. Ze vermeerderen zich door hun wortels, en daar komt dan een nieuw framoosje uit vb een halve meter verder!!! Echt ik had vorig jaar 3 struikjes gekregen en in de herfst had ik een halve meter tot meter errond allemaal nieuwe framboosjes!!!