Plannen zijn hier weer gewijzigd n.a.v. weer flink Google-en voor wetenswaardigheden over wat wel en niet handig is.
Ik begrijp dus dat je het beste rijen kunt maken van noord naar zuid (in de categorie basis-kennis...maar je moet het maar net weten

Ik denk dat ik de noordgrens van het moestuintje (die van noordwest naar zuidoost loopt) dan maar vol plant met frambozen e.d. struiken, in plaats van dat ik daar schrikdraad tegenaan zet.
Met het idee dat ik daar dan ook van kan oogsten, en ik op het overgebleven stukje wei de ponies toch alleen maar even onder toezicht laat grazen terwijl ik daar bezig ben, waardoor het nog even voor de leuk is en ze waarschijnlijk meer oog voor het gras zullen hebben, dan voor het slopen van mijn moestuintje.
In de categorie 's ochtends even een paar happen gras voordat ze brokjes krijgen, en dan 's middags op een ander deel van de wei

En dan zet ik voor de frambozen een aantal rijtjes-bakken van noord naar zuid, zodat het licht daar goed tussendoor kan vallen. En deze zijn dan voor tomaten, een courgette, boontjes en dergelijke klimmers in principe.
Aan de westkant van het moestuintje heb ik vorig jaar wat boompjes geplant, en daar staat de compostbak tussen, in het hoekje van de west- en de zuidgrens van het moestuintje.
Aan de zuidkant grenst de paddock van de ponies, daar wil ik dus niks hoogs dus daar zet ik de bakken met gewone groentes, sla, worteltjes, kooltjes, uien enzo.
En dan tussen die lage bakken aan de zuidgrens, en de frambozen aan de noordgrens, die langere bakken met veel klimspul.
Maar ik wil ook nog graag fruitboompjes.... die zal ik dan maar op de oostgrens planten zeker, geen idee of dat om 1 of andere reden een goed of slecht plan is?
In de toekomst wil ik aansluitend op de oostkant van de moestuin een kippenrennetje maken, is ook wel geinig wellicht voor de kippen dat die dan wat schaduw en vruchtjes van die boompjes krijgen