Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:28

heb mijn staafmixer voor 5 euro van marktplaats :)
zag er nog goed uit en eventjes goed afgewassen.

ondertussen heeft hij al zoveel smoothies en soepjes gepureerd dat heb mn beste aankoop ooit was ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:56

Ik kom ook maar weer eens langs..

Ik heb zoooveel moeite met a) het vinden van gezonde tussendoortjes en b) dan ook maat houden..
Gezond ontbijten en lunchen is geen probleem (magere yoghurt met muesli, of knäckebröd met een plakje kipfilet, boterham met appelstroop e.d.) maar de rest van de tijd loop ik een beetje vast..
Fruit vind ik wel hartstikke lekker maar ik wil daar niet teveel van omdat ik juist wil afkicken van de suikers. Romaatjes bijvoorbeeld snack ik graag maar die zijn dan weer belachelijk duur (student.. :Y)). Komkommer lust ik wel maar vind ik vrij weinig aan..
Nu haal ik soms ook weleens rijstewafels maar dan vreet ik er direct weer meer dan een van.. En gezond is het ook niet echt (lege kcal). Ontbijtkoek vind ik wel lekker, maar ik ben bang dat daar dan weer teveel suikers in zitten.

Ik ben simpelweg gewend om de hele dag door maar te eten, voornamelijk uit verveling.. Zo lastig om dat patroon te doorbreken! Het helpt bij mij ook niet om mezelf bijvoorbeeld een blokje chocola of een snoepje toe te staan als beloning, ik vreet dan direct de hele reep of zak op! Ik moet dus echt gezonde dingen gaan vinden.. waarbij het me ook lukt om maat te houden.

Iemand ervaring, tips, of wat dan ook?!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:01

@Nueve: wat dacht je van note? Die vullen enorm, daar eet je niet gauw een bak van leeg en ze zijn lekker en gezond.

Ik doe alles met de staafmixer, gaat prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:03

Noten eet ik zo een bakje van leeg in twee dagen := Dus dan worden de kcal gewoon echt teveel..
Zelfdiscipline is nog ver te zoeken wat dat betreft. :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:12

Praat me niet over noten, ik vreet binnen 5 minuten een bak leeg hoor, vooral als ze ongezouten zijn :')

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:51

@nueve Eigenlijk moet je het patroon van eten doorbreken als ik het zo hoor. Vind ik ook moeilijk hoor (net als de rest waarschijnlijk)Als ik weer wil stoppen met snoepen zorg ik dat ik minimaal 3 dagen druk/ weinig thuis ben en als ik s'avonds thuiskom(dat is voor mij meestal het moeilijke moment) gelijk ga douchen en mn tanden poetsen zodat ik niet in de verleiding kom om toch wat te nemen. Na een dag of 3 geen snelle koolhydraten ben ik vaak weer afgekickt en kan ik weer alle slechte dingen moeiteloos laten staan. Ik zorg die dagen wel dat er weinig te snoepen is in huis en genoeg goede alternatieven voor het oprapen liggen. Hopelijk werkt het voor jou ook zo om het te doorbreken.
Als tussendoortjes eet ik oa: en kommetje bouillon/soepje, paprika, een tomaat met peper en basilicum,avocado,gekookt eitje,kommetje kwark.
@Karin mijn staafmixer is een braun met wat atributen erbij zodat je er ook een garde op kan zetten en wat dingen kan hakken,vind ik erg handig.Was niet de goekoopste maar is onderhand 12 jaar oud en doet het nog alsof ie net aangeschaft is. Kijk naar het motorvermogen om te bepalen of ie krachtig genoeg is. Hou het blokker en kijkshop krantje in de gaten of er goede aanbiedingen zijn. Zal met moederdag ook wel weer zijn. Verder heb ik bij de kijkshop voor €40 een kleine keukenmachine gekocht waar ik al veel plezier van heb gehad. Dat is dan zo onbekend merk en vaak hebben ze zo'n artikel maar 1malig. Heb daar ook een decoupeerzaag vandaan voor weinig ,van beide apparaten is de prijs/kwaliteitsverhouding heel goed.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:11

Ik kan ook zo een bakje elitehaver leegeten... Af en toe een handje is mijn streven, maar dat lukt niet altijd. :D Met cashewnoten kan ik me helemaal niet inhouden, die koop ik dus maar niet meer. :D

Voor een staafmixer ga ik zo eens kijken bij Bol.com, daar heb ik nog bonnen van liggen.
Kan er gelijk een digitale keukenweegschaal bij, ik heb nu nog een ouderwetse en die is maar weinig precies...

Afbeelding
Deze is ook erg lekker, maar ik vraag me af hoe verantwoord of dat is...
Ik kan de voedingswaarden nergens vinden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:30

Ik heb voor 6 euro nog iets een digitale keukenweegschaal gehaald bij de Action. Doet het echt prima, kon er de kruiden tot op de gram mee afwegen.

@nueve: als je van de suikers af wilt komen, dan zou ik als ik jou was ook geen appelstroop meer eten (beetwortelsap = suikerbietensap) en ook geen rijstwafels etc. Dan kun je nog beter een stuk fruit eten tussendoor, omdat die ook meer vezels (en in het geval van appels pectine) bevatten wat het effect van de suiker op de bloedsuikerspiegel weer iets compenseert. Let bij brood en krackers ook op dat je echt voor de volkoren varianten gaat, scheelt alweer zoveel.
Verder zou ik kijken of je het eten om kunt zetten in water/thee drinken?

Goh, nooit geweten dat je ook gewoon smoothies kunt maken met de staafmixer. Die heb ik dan weer wel :j Geldt dat ook voor groene smoothies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:39

Appelstroop eet ik vanwege de hoeveelheid ijzer, ik dacht eigenlijk dat het wel enigszins gezond was! :o Heb het al een aantal weken niet meer gehad maar heb dus nog wel een aangebroken pot staan.
Verder drink ik al thee alsof mijn leven er vanaf hangt dus helaas gaat dat ook niet echt helpen..
Ik moet idd mijn patroon doorbreken zoals iemand al zei, en daar ben ik ook al mee bezig, in de zin van bewuster zijn waarom/wanneer je eet en dat lukt al aardig.. Verder snoep ik ook niet meer (that is, geen drop/snoepjes/chips e.d.) maar wil ik dus wel tussendoortjes behouden..
Brood en knackebrod e.d. eet ik al volkoren inderdaad!
Is bouillon trouwens ook niet echt gezond? Ik wil namelijk niet teveel zout binnen krijgen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:42

Nou, probeer maar eens op alleen gepureerde groenten en fruit te leven. Ik probeer vandaag op die manier 1800kcal weg te werken (ik ben ook een bodemloze put kwa voedsel) en ik heb m'n lunch nog maar voor een kwart op :') Werkt ontzettend goed tegen teveel eten _O-

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:45

@nueve: er zijn wel soorten appelstroop te vinden zonder toegevoegde suiker hoor :j Die van zonnatura bijvoorbeeld, maar ja, die is ook meteen alweer een stuk duurder.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:58

@Nueve: ik merk ook dat als ik een hele dag thuis zit en weinig doe ik ook enorm veel trek heb in allerlei dingen. Voornamelijk omdat ik toch niks doe en goh, dat koekje is ook wel lekker en oe, die chocola ook wel! En ga zo maar door. Als ik echt bezig ben denk ik veel minder aan eten en heb ik er ook geen behoefte aan. Behalve als ik dan klaar ben, maar dan zorg ik gewoon voor een goede opvulling als het nog geen etenstijd is. Zo ben ik de hele middag bezig bij de paarden geweest en bij thuiskomst toch best wel honger, maar half 5 eten is wel erg vroeg. Dus 2 crackers op en een kop thee en ik kan er wel weer een uurtje tegenaan voordat ik met avondeten begin. :) Bij mij is het dus vooral een kwestie van bezig zijn, als ik niet bezig ben dwaalt mijn brein op de 1 of andere manier alleen maar af naar eten en dan is beheersen een hele uitdaging.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:17

Even kort vanaf de telefoon, maar ik maak ook groene smoothies met de staafmixer. Blender vind ik juist onhandig (of ik ben onhandig, kan ook)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:42

Ik heb juist altijd meer honger als ik werk. Ik hou er niet van om op vaste tijdstippen te eten, en op mijn werk kan ik niet anders. Dus dan moet ik in de pauze wat eten, anders houd ik het niet vol tot de volgende, terwijl ik bijv. op dat moment nog geen honger heb.

Ik neem altijd een bakje noten mee naar mijn werk en fruit. Daarnaast ontbijt ik met kwark, dus neem ik wel brood mee. Dit is niet mijn favoriet, omdat 'gesmeerd' brood nooit lekker blijft. Misschien kan ik het in de koelkast leggen.

Wat nemen jullie mee naar je werk?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:55

Ik neem vaak fruit mee, of rijstewafels, of groente (zoals wortels, paprika, komkommer, bleekselderij)..

Ik merk dat het weer fout gaat met mij, ben momenteel een koolhydratenjunkie.. Heeft iemand tips voor een vullende koolhydraatarme lunch? Ik raak momenteel echt alleen verzadigd van brood..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:26

Twee eieren roerbakken met een tomaat in stukjes en wat paprikablokjes en/of andere groente. Lekker met Italiaanse kruiden en een beetje gemalen Italiaanse kaas :9
Of rauwkost met een beetje coleslaw er doorheen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 23:45

Maar that's it? Als hele lunch? :) Ik zit daar echt niet vol van vrees ik!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:48

Ik ook niet!

Ik heb vandaag een smoothie meegenomen naar m'n werk, dat beviel me heel erg goed. Hij bestond uit 3 bananen, 3 minneola's, 1 grote appel en een flinke hand spinazie. Ik heb er water en een dosis kaneel bij gegooit en ik vond het super jummie :9
En op een smoothie van dik 600 kcal doe ik het wel een hele middag :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:30

Zo, dat klinkt echt als een enorme smoothie phor! Maar wel lekker! :D

Ik heb gister arretjescake gemaakt, en als er 1 ding is dat niet gezond voor je is, is dat het wel. Maar het is zooo lekker! Haha. :)

Ik ging vandaag ook even brood en melk halen en melk is gewoon bijna 15 cent duurder geworden! Wtf! Begin steeds meer te zien dat de voedselprijzen omhoog gaan. Ik werk zelf in de AH en moet daar af en toe ook nieuwe prijskaartjes ophangen en dan denk ik altijd: hoe stom dat ze voor dingen die goedkoper worden wel een bordje hangen met "nu in prijs verlaagd!" maar nooit 'Nu in prijs verhoogd!' Haha.

Vanavond ga ik samen met een vriendin pannenkoeken eten, heb daar al zooolang trek in! Wel van meergranenbloem en met appeltjes en kaneel en dan waarschijnlijk niet eens meer een strooisel eroverheen. Dus dat vind ik ook nog wel redelijk gezond te noemen. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 00:25

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie lijstjes, hebben mensen misschien interesse om weer wat te plaatsen zoals we eerst deden? Ik doe daar zoveel inspiratie van op :)

Mijn lijstje om te beginnen:
Ontbijt: halve galiameloen, 2 speltcrackers met smeerkaas
T: paaseitjes :o
Lunch: 2 speltboterhammen (1 pindakaas, 1 boerenmetworst)
T: paaseitjes :o :o
Avondeten: japanse pizza (witte kool, prei, bieslook, ei en volkoren speltmeel) met kaas, ui en tomaat als topping :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:15

gisteren:
06.00 uur: kwark met fruit en muesli
10.00: banaan
12.50: 2 normale boterhammen met cervelaat + 2 kleine boterhammen met extra pure chocopasta
18.00: 2 minneola's + paar walnoten
19.00: wraps met gehakt, puntpaprika, avocado en tomatenblokjes + zure room, erg lekker!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:27

Gisteren was niet het beste voorbeeld, maar goed.
7.00 uur: magere joghurt met vruchtenmuesli (dus géén cruesli, maar echt muesli met 30% havervlokken, komt uit Duitsland)
10.00 uur: appel
12.30 uur: 3 volkorenboterhammen met jong belegen kaas, zelfgebakken suikervrije volkoren ontbijtkoek
18:30 uur: stukje pure chocolade (70%) met hazelnoten
20:00 uur: pizza (dat was dus niet zo gezond, maar wel lekker voor een keertje).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:52

Ik ga vandaag alleen naar de markt en sporten, dus ik eet voornamelijk smoothies :))

O: 2 appels, 1 banaan, 1 minneola, 1 el pindakaas, grote hand spinazie, beetje sojaproteine, kaneel
L: speltboterhammen met vega filet americain
T: 2 bananen, 2 appels, 2 minneola's, 2 kiwi's, grote hand spinazie, kaneel
A: (saai) 400 gr broccoli, 300 gr gekookte krieltjes, 1 el olijfolie, wat marmite, kruiden/etc

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:00

Nou, mijn lijstje van gister is niet best, en dat voel ik vandaag meteen! Echt wonderbaarlijk hoe snel je lichaam ´slecht´ voedsel afstoot. Ik werd wakker met buikpijn en daarna diarree, eerst dacht ik dat ik ziek werd maar voor de rest voel ik me prima. Denk toch dat het de zak chips bij een vriendin was + arretjescake + pannenkoeken. Dat doe ik dus ook niet weer. :')

Zo even naar de asian supermarket op zoek naar de gezonde kip tandoori mix, denk dat ik dat van het weekend ga eten. Zit alleen in twijfel waar ik de kip ervoor zal halen. De slagerij 'de Groene Weide' verkoopt denk ik geen kippenvlees en verder ken ik ook geen biologische kippenboer in het centrum van Groningen. Denk dat ik het dan toch maar bij de Poelier op de markt haal, in de hoop dat hij het niet van dezelfde groothandel haalt als de AH. :P Het scheelt me in ieder geval in geld, want de poelier is een stuk goedkoper dan de AH.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:01

Ik kan geen slecht voedsel meer eten :n De laatste keer dat ik trek had in patat werd ik na 3 patatjes al kotsmisselijk. Dat doe ik dus niet meer.
Als ik wil cheaten eet ik gewoon wat meer van m'n normale voedsel, dat vind ik prima :)