Taarten decoreren XIX

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Re: Taarten decoreren XIX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:10

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8115_n.jpg

Mijn eerste taart!

Helaas ging het snijden niet helemaal goed. De taartzaag wilde niet goed door de bodem heen gaan, waardoor ik grof geweld had gebruikt. Daardoor is de onderste laag scheef gegaan. Bij het opnieuw stappelen van de taart "paste" hij niet goed meer in elkaar waardoor die een beetje scheef is.

Heb het marsepein is te dun uitgerold waardoor er een scheur is ontstaan. Maar ach, ben al met al tevreden voor de eerste keer!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:24

Ik vind dat scheef wel meevallen hoor. Een truuk om dat te voorkomen is sateprikkers in iedere laag prikken op dezelfde hoogte, dan weet je bij het terug stapelen precies hoe ze weer op elkaar moeten.

Nou, volgens mij heb ik alles klaar staan en kan ik beginnen. Een paar uur later dan gepland. Alleen voor straks nog berekenen hoeveel beslag ik nodig heb voor 12-15 mini cupcakes.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:08

Zo ik en een vriendin hebben net cakes zitten bakken en voor het eerst een beetje gedecoreerd ! :)

Ze zijn nog lang niet zo goed als die van jullie maar voor 1e x vind ik ze toch best redelijk! :)

Afbeelding
http://i39.tinypic.com/nee3r9.jpg

Hebben ze gevuld met aardbeien spul ! Erg lekker *D

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:28

Opa heeft het biscuit voor het taartje voor mijn nichtje opgegeten :') Hij vond het al zo'n "eigenaardig bolletje." Met zo'n "raar kleurtje". Hahaha... Het was roze :')

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:35

citroen schreef:
Zo ik en een vriendin hebben net cakes zitten bakken en voor het eerst een beetje gedecoreerd ! :)

Ze zijn nog lang niet zo goed als die van jullie maar voor 1e x vind ik ze toch best redelijk! :)

[img*]http://i44.tinypic.com/ifvqza.jpg[/img]
http://i39.tinypic.com/nee3r9.jpg

Hebben ze gevuld met aardbeien spul ! Erg lekker *D

Ziet er goed uit, volgende keer de fondant met vet uitrollen of een laagje water er over zodat je de poedersuiker niet meer ziet.

Trouwens, ik las dat van poedersuiker de fondant heel erg uitdroogt? :oo

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:36

Polivy schreef:
Opa heeft het biscuit voor het taartje voor mijn nichtje opgegeten :') Hij vond het al zo'n "eigenaardig bolletje." Met zo'n "raar kleurtje". Hahaha... Het was roze :')

_O-

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:56

Ben overheerlijke slagroomtruffels aan het maken :P mmmmmmmmmmmm :D

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:14

XNK: bedankt voor je tip! Was echt leuk om te doen! Als ik wil wil me ma een cursus taarten bakken voor me betalen moet alleen nog even iemand vinden die dan ook wil :) En ik ga nooit zo creatief zijn als jullie! :+

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:13

voor de vaste posters: heb even een berichtje geplaatst in ons meting topic

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:27

xNK schreef:
Ziet er goed uit, volgende keer de fondant met vet uitrollen of een laagje water er over zodat je de poedersuiker niet meer ziet.

Geen water over de fondant doen hoor, daar smelt fondant van, wordt ie helemaal plakkerig van. Beter kun je je handen wat invetten met crisco en dan er even overheen vegen, dan blijft je poedersuiker aan het vet aan je handen zitten en niet op je taart,

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:44

kun je ook iets anders dan crisco gebruiken, boter of olie ofzo? of heeft dat echt een heel andere smaak? :D

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:49

Rinske schreef:
xNK schreef:

Geen water over de fondant doen hoor, daar smelt fondant van, wordt ie helemaal plakkerig van. Beter kun je je handen wat invetten met crisco en dan er even overheen vegen, dan blijft je poedersuiker aan het vet aan je handen zitten en niet op je taart,

O hihi doe ik wel altijd :')

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:50

citroen schreef:
XNK: bedankt voor je tip! Was echt leuk om te doen! Als ik wil wil me ma een cursus taarten bakken voor me betalen moet alleen nog even iemand vinden die dan ook wil :) En ik ga nooit zo creatief zijn als jullie! :+

Ik ook niet :+

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:52

Het voordeel van crisco is dat het goed smeerbaar is en kleurloos en smaakloos. Dat heb je met boter niet. Dat is en gekleurd en heeft smaak. Olie lijkt me ook niet. Het schijnt dat je wel vast frietvet kan gebruiken, maar dat smeer je niet zo op je aanrecht, dat is veel vaster.

Water is inderdaad wel zonde om te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:26

nokie schreef:
kun je ook iets anders dan crisco gebruiken, boter of olie ofzo? of heeft dat echt een heel andere smaak? :D

Ik gebruik bakspray van de supermarkt.
Dat vind ik prima werken :j

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:58

Dames, wat komen er weer heerlijke en mooie dingen voorbij! Eigenlijk moet ik hier even niet komen want dan krijg ik veel meer zin in bakken dan in verbouwen :+ Ik moet nog éven geduld hebben dan kan ik weer los. Met een beetje geluk gaat dit weekend de oven er in. Dan kan ik voor het eerst aan de cupcakes om op mijn werk te trakteren i.v.m. mijn vaste aanstelling *\o/*

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:19

Zo maf, heb gisterenavond botercrème gemaakt, voor het eerst in mijn nieuwe KitchenAid en hij lukte gewoon niet! Hij bleef ook na heel lang mixen klonterig en zelfs waterig. Heb vanmorgen alles maar overgeschept in mijn Kenwood schaal (gewone foodprocessor) en die laten mixen en het werd gelukkig alsnog goede botercrème. Wat ging er dan mis in mijn KitchenAid? Ik heb gemixed met die platte menger. (geen idee hoe dat ding heet, niet de ballongarde en niet de deeghaak) Moet ik het ergens anders mee mixen? Iemand enig idee?

Taarten staan nu gelukkig afgesmeerd in de koeling, even harder worden.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:33

Hé Prisca, je hebt die Kitchenaid dus toch gekocht!!!
Welke kleur is het geworden?

Ik zou de botercreme denk ik mixen met de balongarde. De boter héél goed op kamertemp. laten komen en dan mixen.
Op welke stand heb je gemixt?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:13

De K-klopper wordt dat ding ook wel eens genoemd. Die gebruik ik ook altijd om botercreme te maken. Buiten een incidenteel klontje boter dat niet goed doorgemengd is heb ik er geen moeite mee (kenwood Patissier).

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:46

Ja gisteren opgehaald :D Ben er echt een beetje verliefd op <3
Het is de metaalgrijze geworden. Als ik foto's van mijn taarten van dit weekend plaats, zet ik er wel meteen even een foto bij :D

Oké. Volgende keer dus met de ballongarde proberen. Op zich kan het ook met de Kenwood natuurlijk, zeker als ik meer dingen tegelijkertijd wil klaarmaken.

Taarten zijn bekleed. De Minnie Mouse taarten maak ik roze met rood en rood met roze :) Dadelijk puzzelen als de tweeling naar bed is.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:59

Fluisterende meelezer meldt zich!

Hieronder mijn allereerste boltaartje! Had helaas geen crisco oid, dus er zijn nog wat poedersuikervlekken zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Een dag later heb ik mijn allereerste 'grote' taart gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Letteruitstekers had ik van mijn creatieve zusje geleend, maar die waren echt kak! Moest de openingen in de letters zelf snijden en de G's van PEGGE zijn net C's geworden... Ik sta op stal Pegge en we noemen onszelf vaak de Pegge Ladies, vandaar de tekst ;)

Was wel een behoorlijke uitdaging, die grote taart... Aangezien mijn oven dit als eindresultaat van de biscuit aanbood:
Afbeelding

Ik heb de bovenste laag er af gesneden en ben blij dat je er bij de beklede taart nog weinig van ziet! Zal wel aan mijn bakwijze hebben gelegen gok ik? Heb gewerkt volgens de Funcakesbiscuit-achterkant. Boven en onderwarmte... Iemand nog tips daarvoor? Of moet ik gewoon even een paar keer wat proberen?

Vond het erg leuk, maar jeeeee wat een tijd gaat er in zitten! De grote taart heb ik nauwelijks aangekleed omdat ik uren bezig was... Moet duidelijk nog wat handigheid krijgen ;)

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:04

Bij mij kan het biscuit er ook zo uitzien als het uit de oven komt hoor!
Maar waarom snij je er een stuk vanaf?
Dat, waar je nu tegenaan kijkt in het bakblik, dát wordt toch de onderkant van je taart?

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:31

Valina schreef:
Dat, waar je nu tegenaan kijkt in het bakblik, dát wordt toch de onderkant van je taart?

Heeeee! Das nieuws! Ik heb de bovenkant van de taart als bovenkant gebruikt! Maar ik moet hem dus gewoon omdraaien? Hoe simpel is dat... Stom dat ik dat niet wist zeg :o

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:22

Anders hou je ook geen hoogte over natuurlijk.
Mooi strak hoor em die handigheid komt vanzelf

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:56

Jap, nadat ie uit de oven komt meteen omgedraaid op een rooster af laten koelen :j .
Ik zou trouwens boter niet met de ballongarde doen, volgens mij is de ballongarde daar niet stevig genoeg voor, wel? :=

Heb vandaag workshop basistaart gehouden, was geweldig leuk en ze hebben weer super mooie taarten gemaakt :D :j .