Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:36

Zo, de taart is klaar :) hij ruikt wel lekker hoor!

Afbeelding

Afbeelding

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:48

Bodem: 1x recept zoet taartdeeg:

250 gram bloem
65 gram kristalsuiker
tl zout
150 gram koude boter in blokjes
1 groot ei
2 el volle slagroom

Meng de bloem, het suiker em zout in een kom. Snijd de boter en werk het met de handen er door heen tot het mengsel op grof broodkruim lijkt. Klop het ei in een kommetje los met de room. Meng met een houten lepel door de bloem.
Maak een bal van het deeg, wikkel het in plasticfolie en leg dit minimaal 30 minuten in de koelkast (maximaal 48 uur). Ik maak er meestal een soort dikke pannenkoek van.

Vet een springvorm (28cm) licht in met boter. Ik heb deze: http://www.kookwinkel.nl/webshop/40447- ... mgrijs.asp

Neem het deeg uit de folie, bestuif het aan beide kanten ligt met bloem. Rol het deeg tussen twee stukken bakpapier tot een cirkel van ongeveer 3 mm dik en 33 cm doorsnee. Verwijder de bovenste laag bakpapier, bestijf de deegroller met bloem en drapeer het deeg er over heen. Verwijder ondertussen de tweede laag bakpapier. Laat het deeg voorzichtig in de springvorm zakken. Werk het deeg voorzichtig in de vorm. Verwamr de oven voor op 200 graden, bekleed de taartbodem met aluminiumfolie en vul met blindbakvullig of gedroogde bonen. Bak 5 minuten. Verlaag de oventemperatuur naar 190 graden en bak nog eens 5-10 minuten tot het deeg goudbruin is.

Haal de bodem uit de oven en laat iets afkoelen, maar intussen de vulling.

Vulling:
2 grote eieren
1 grote eierdooier
175 gram ricotta, uitgelekt
100 gram poedersuiker
2 tl geraspte sinaasappelschil
250 ml slagroom
1,5 el grandmarnier

Vulling: Doe de eieren, eierdooier, ricotta, poedersuiker, sinaasappelsvchil en grandmarnier in een kom en roor goed. Klop met een mixer 180 ml slagroom in een kom tot er zachte pieken ontstaan. Schep de slagroom door het ricottamengsel. Verdeel de vulling over de bodem en bak de taart 20 min tot de bovenkant goudbruin is.
De rest van de slagroom kun je gebruiken om te garneren, maar ik houd niet zo van slagroo dus dat sla ik over :+
Mijn ervaring is dat de bodem meestal net iets langer in de oven moet, net als de vulling, maar ik kijk wel naar de tijd maar doe het meer op gevoel :)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:28

_Mara_ schreef:
De kersen-yoghurttaart is in de smaak gevallen! Hij zag er echt heel goed uit en was ook best trots toen die op de schoteltjes stond. Perfect stijf geworden, mooie laagjes. :D En hij smaakte iedereen ook goed! Dankjewel voor het recept Saskia! Deze wordt opgeslagen in mijn persoonlijke bakboekje. Je boterkoek ziet er trouwens goed uit! :9

Het is ook wel een taart om trots op te zijn. Hij ziet er echt mooi uit. :) Had je nog foto's gemaakt?
Dankje! :)

EstherMe, jou taart ziet er ook lekker uit! :9

_Mara_

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:58

Nee! Helaas niet, toen hij eenmaal was aangesneden was die ook zo op. :P Gelukkig heb ik altijd jou foto nog om te laten zien hoe die er ongeveer uitzag. ^^

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:01

Wie heeft er een recept voor mij van cupcakes?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:05

Wat voor cupcakes zoek je? Gewoon naturel of wat bijzonders?

_Mara_ schreef:
Nee! Helaas niet, toen hij eenmaal was aangesneden was die ook zo op. :P Gelukkig heb ik altijd jou foto nog om te laten zien hoe die er ongeveer uitzag. ^^

Hihi :))

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:08

Saskiaa_ schreef:
Wat voor cupcakes zoek je? Gewoon naturel of wat bijzonders?

_Mara_ schreef:

Hihi :))

Naturel of chocola :)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:17

Naturel cupcakes

Ingrediënten
4 eieren
200gr suiker
200gr bloem
200gr boter
1 zakje vanillesuiker
10gr bakpoeder

Bereidingswijze
De eieren, de suiker en de citroenrasp roer je eerst door elkaar met bijv een houten lepel. Als het mengsel erg koud is, kun je het een beetje verwarmen dmv de kom in de grotere pan met heet water zetten (je kan ook de eieren voor die tijd even in een bakje warm water leggen). Wel rustig blijven roeren. Als het mengsel lauw/warm aanvoelt, kun je met de mixer beginnen. Klop het nu tot het er wit en romig uitziet.

De boter laat je onder het kloppen in een pan smelten (niet bruin laten worden). De afgewogen bloem en bakpoeder kunnen door elkaar gezeefd worden.

Als het beslag wit en romig is, schep je er eerst de helft van de gezeefde bloem in, daarna schep je de hete boter erdoor en dan de rest van de bloem. Pas op, want het beslag kan heet worden.

Zorg dat je van te voren de cakevormpjes (of het bakblik) klaar hebt staan. Giet het beslag erin. Zet ze dan 15-20 min in de oven, op 190 graden.

Dit is eigenlijk een cake recept, maar kan ook prima voor cupcakes. Ik zou dan wel de hoeveelheden halveren of 3 kwart nemen. :) En je kan er natuurlijk gewoon stukjes chocolade (of iets anders) doorheen gooien. Voeg deze dan op het laatst toe.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:53

O EstherMe, die ziet er goed uit zeg.

(trouwens offtopic - bij jouw onderschrift Rimrock moet ik aan die film van The Horse Whisperer denken, heette daar niet ook een paard zo?)

Mara, fijn dat hij goed in de smaak viel.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:09

Hij is ook erg lekker trouwens! We hebben vanmiddag een stukje gegeten :) heel luchtig, soort mousse wat er in zit.

@ laurabram: dat weet ik eigenlijk niet eens :') Heb de film wel al vaker gezien!

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:24

Mmmmm, die sinasappelricotta taart ziet er echt goed uit :Y) . Recept ff opslaan !

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 09:53

Die sinaasappeltaart ziet er idd lekker uit! Houd ook wel van sinaasappel dingen, dus zal deze vast nog eens gaan opzoeken in ons bokt-bakboek :j

Zaterdag poffert gegeten, jammie :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:45

Recept is toegevoegd!

Ik hou me deze week even rustig met bakken denk ik, even wat financiele bezuinigingen (tot zaterdag, dan heb ik weer loon). Ga dit weekend dan denk een keer iets van muffins/cc maken, me stiefvader had voor mij zo'n vorm gekocht en hij is nog niet gebruikt. Daar moet maar even verandering in komen. :)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:30

Ik heb zou me eigenlijk ook rustig houden qua bakken (er liggen koeken uit de winkel in de kast die nu langzaamerhand wel op moeten:P), maar konhet niet laten, dus poffert gemaakt. Valt onder maaltijd, niet onder iets lekkers bij de koffie, dus mocht wel O:)

Komend weekend echt even niet bakken. En dan voor 1 maart nog iets maken, wil dan graag iets lekkers meenemen naar mn ouders. En eind maart hebben we verjaardag thuis, dus taart maken en traktatie voor op werk, dus dan kan ik druk aan de bak *D

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:43

Heb net broodjes voor vanavond gebakken :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:20

Ennnn ik heb alweer gefaald met mijn niet-bakvoornemens. Al bak ik niet als je het goed bekijkt. Ik ga voor een arretjescake, heb daar echt zin in! Hoefde alleen boter en koekjes te halen dus de kosten zijn ook beperkt. ^^

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:11

Binnenkort moet ik 72 mini cupcakes en 12 normale cupcakes maken voor mijn moeders verjaardag. De mini cupcakes gaat ze uitdelen op het werk samen met een collega. Ik heb al een idee voor de normale cupcakes maar nog niet echt voor de mini's ze laat me daar helemaal vrij in (opzich wel fijn maar aan de andere kant heb ik nu geen idee wat ik ermee aan moet).

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:50

Oh arretjescake wil ik ook ooit nog eens eten en maken

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:35

arretjescake ben ik ook benieuwd naar ja..!

Weet iemand hier of er in Amerfsoort een bakwinkel zit? Of waar ik eventueel kleurstoffen kan kopen?
dr. oetker heeft van die tubes maar ik weet niet of ik daarmee een red velvet cake mee krijg

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:40

Haha, dat was wel een heel kort niet-bak voornemen Mara!

Dat van die kleurstoffen zou ik je niet kunnen vertellen lieniminnie.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:04

Ik heb roze kleurstoffen kunnen bemachtigen! dan maar een pinkvelvet cake! hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:09

Iemand hier een snel recept bij de hand voor cake met zelfrijzend bakmeel?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:11

cake! :')
maak lekker cupcakes met 2 bananen en walnoten erdoorheen :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:11

Het moet echt plain cake worden maar ik ben alle verhoudingen kwijt _O-

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:12

Het recept dat ik hierboven heb geplaatst kan je daar wel voor gebruiken. Gewoon de bloem en bakpoeder vervangen door zelfrijzend bakmeel. :)