Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:03

Ja! Warmte! Ook hier kriebelt het!

Ik ben aan het kijken wat ik nu, of in maart al kan zaaien. Dat worden tuinbonen, doperwten of peultjes, goudsbloem en misschien nog lathyrus.
Ik ga dinsdag op zadenjacht. Helaas zijn biologische zaden slecht te verkrijgen, heeft iemand een adres hiervoor?

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 00:33

Hey allemaal,

Ik meld me dit jaar hier ook weer, heb al tomatenplantjes gezaaid.
Ik heb op zoek naar mensen die stekjes over hebben van bijv. Aardbei en framboos ik neem ae graag over.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:40

Antheman schreef:

Ik ben aan het kijken wat ik nu, of in maart al kan zaaien. Dat worden tuinbonen, doperwten of peultjes, goudsbloem en misschien nog lathyrus.
Ik ga dinsdag op zadenjacht. Helaas zijn biologische zaden slecht te verkrijgen, heeft iemand een adres hiervoor?

Ach, toch doperwten gevonden :D Had ik nog voor mijn verjaardag gekregen. En courgette en pompoen en weet ik wat allemaal. Maar de doperwten kunnen gezaaid! Gaaf! :D

Caj, vorig jaar heb ik geruild met bloemzaadjes. Nu woon ik pas een half jaar hier en bouw alles opnieuw op. Nu kan ik nog niets weggeven. Mocht ik tzt iets over hebben, bijv bloemzaadjes, die zijn er meestal in overvloed, dan zal ik ook hier een gil geven. ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:07

Wat voor groente/fruit kan je binnen in huis laten groeien? :)
Mis namelijk dit jaar nog een tuin, maar lijkt me toch wel erg leuk om iets te laten groeien!

simsimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:56

Meld me hier ook, als me ouders terug zijn van vakantie.
gaat me vader me helpen met voorbereidingen van de moestuin.
Voor het eerst dit jaar een moestuin.
Ben nog beetje aan het uitzoeken wat ik in de tuin wil.
heb nu : peultjes, erwten, wortels en sla.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:00

Ik meld me ook weer! Ik ga binnekort de tomatenplantjes en paprika plantjes weer inzaaien!

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:05

Wat leuk; een moestuin topic!!
Ik wil dit jaar ook weer eigen groente gaan verbouwen. Die diepvries wordt onvoldoende benut... :D
Wat ik ieder geval graag in de de tuin wil is van die gemengde baby leaf-sla die je af kunt snijden. Ook kool, (stok)bonen, doperwten en worteltjes. Verder heb ik al een klein kruidentuintje met tijm, salie, maggi(?)plant en rozemarijn.
Maar ik begrijp dat er nu al wordt gezaaid? Of is dat nog onder glas?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:14

Ik meld me hier ook maar, ben wel benieud hoe anderen het doen. Vorig jaar voor het eerst begonnen, was een mooi leerjaar. Wel dingen al kunnen eten, maar veel ook te laat gepland/te vaak verpland/etc. Dus dit jaar weet ik hoe het níet moet :D.
Ik heb van de week mijn tomatenplantjes in de aarde gestopt, maar dat staat dus wel binnen. Verder heb ik sla, bosuitjes, wortels, boontjes en prei. Daarnaast wil ik dit jaar graag wat kruiden erbij, maar daar moet ik nog naar kijken hoe en wat. Binnen gaat het in elk geval niet worden, geen plek met voldoende zonlicht.....

Overigens heb ik mijn tuintje in speciale zakken, zoiets als dit: http://www.denieuwetuin.be/93-de-moestuin-groeizak
Dit zodat ik ze buiten op tafel kan zetten, aangezien ik en niet knielen, en niet kan hurken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:07

Wat leuk om te zien dat iedereen het voorjaar in de bol begint te krijgen! :)) Vanmiddag ben ik voor het eerst weer heerlijk in de tuin bezig geweest. Ik heb alleen wat opgeruimd, nog niets gezaaid. Ook ik ben vorig jaar begonnen en heb vooral geleerd hoe dingen niet moeten, al ben ik in dat opzicht nog niet uitgeleerd vrees ik. :') Met een aantal dingen die vorig jaar een succes waren hoop ik ook dit jaar weer goede resultaten te behalen. Wat super ging waren bijvoorbeeld de zonnebloemen, kruiden, rucola en radijsjes. De braam en framboos zullen het vast weer super doen en ik verwacht ook wel iets meer bessen dit jaar. Waar ik in elk geval niet meer aan ga beginnen zijn tomaten, daar heb ik meer frustraties dan plezier van gehad. :o Waar de tomaten stonden ga ik nog meer aardbeien planten. Daar zijn ze veilig van de kippen en vogels die vorig jaar het grootste deel van de (sowieso al vrij magere) oogst uit de aardbeitoren hebben opgegeten. Verder weet ik het nog niet precies, deze week maar eens aan een indeling beginnen. :Y)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:26

Quir schreef:
Mis namelijk dit jaar nog een tuin, maar lijkt me toch wel erg leuk om iets te laten groeien!

Er zijn verschillende dingen. Je kunt radijsjes kweken en uiteraard ook kruiden als bieslook, basilicum etc. Verder denk ik dat iets als balkontomaten het ook binnen wel goed zullen doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:33

Paprika's gaan binnen ook goed, vooral de mini-varieteiten. Siercapsicums worden niet voor niets als kamerplant aangeboden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:03

Antheman schreef:

http://www.bolster.nl/

'Mijn' natuurwinkel verkoopt een beperkt aantal zaden en verder bestel ik oa via het net maar haal ook wel eens een zakje zaaigoed bij de doehetzelf zaak hoewel mijn voorkeur echt wel biologisch zaad is is het me wel overkomen dat ik wat vergeet te bestellen en om dan voor 1 zakje te bestellen vind ik niet praktisch.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:05

Leuk, een tuintopic!

Ook ik ben redelijk blanco. Vorig jaar wel een hele zomer van een paar vierkante bakken gegeten.
Pluksla bijvoorbeeld, dat groeit maar en groeit maar! Daar doe je héél lang mee!

De worteltjes zitten al in de grond, de doperwten ga ik nu direct even doen.
EN spinazie natuurlijk! Heerlijk!

Verder heb ik peperzaadjes laten kiemen volgens de Deno methode (ofwel zakjesmethode). Hier kun je heel uitgebreid lezen over deze methode.
In de badkamer staan nu trays met zo'n transparant dekseltje. Lekker warm.

Om paardendekens te kunnen verstellen heb ik een oude trapnaaimachine. Daar heb ik nu zelf groeizakken mee genaaid, van een paar dekzeiltjes.
Afbeelding
En als experiment gaan we in de slag met een paar vroege aardappelen. Ook in die groeizakken. In die vierkante bakken gaat niet, die zijn daar te ondiep voor.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:43

ranna schreef:
Antheman schreef:

http://www.bolster.nl/

'Mijn' natuurwinkel verkoopt een beperkt aantal zaden en verder bestel ik oa via het net maar haal ook wel eens een zakje zaaigoed bij de doehetzelf zaak hoewel mijn voorkeur echt wel biologisch zaad is is het me wel overkomen dat ik wat vergeet te bestellen en om dan voor 1 zakje te bestellen vind ik niet praktisch.

Dank je wel voor je tip. :)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:06

Thats_Me schreef:
Quir schreef:

Er zijn verschillende dingen. Je kunt radijsjes kweken en uiteraard ook kruiden als bieslook, basilicum etc. Verder denk ik dat iets als balkontomaten het ook binnen wel goed zullen doen.

Ik heb een klein balkonnetje dus heb liever daar niks staan.
Ik ga dit jaar denk ik gewoon beginnen met basilicum en bieslook.
Heb 2 leuke potten en een kat :j Dus ik hoop dat die ze laat staan. En anders maar op de kast

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:15

Toen wij nog op twee hoog woonden, hadden we ook een heel klein balkonnetje, dus hebben we de bakken aan de buitenkant van het balkon gehangen. Hadden we op het balkon nog net zo veel plek en toch wat plek voor ons mini moestuintje.
Mijn broertje heeft nu nog hetzelfde probleem en ook een aantal dingen binnen op de vensterbank staan. Ik geloof dat hij van die minikomkommers heeft staan (nou ja, de plant is niet mini, maar de komkommers die er aan komen), wat paprika, van die sla die af kunt snijden en dat ie dan weer op komt, miniworteltjes. En misschien nog wel meer, maar dat zal ik hem eens vragen.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:18

Nou, ik ben nu dus ook bezig met 10 geraniums te kweken. Die komen dus bij mij over de reling voor meer privacy :')

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:42

Groentetuintje, hihi, zal eens een kijkje nemen hoe die hier erbij ligt, heb al tijden niet gekeken :o

Leuk idee die groeizak, ga ik ook proberen!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:27

Ik verklaar het officieel lente!!!!!!!

Precies een week nadat ik tomaten en paprikazaadjes in persbakjes heb gedaan en in de warme badkamer staan, steken de 2 soorten tomaten hun fragiele, witte stengeltjes boven de aarde uit *\o/*

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:40

ranna schreef:

Precies een week nadat ik tomaten en paprikazaadjes in persbakjes heb gedaan en in de warme badkamer staan, steken de 2 soorten tomaten hun fragiele, witte stengeltjes boven de aarde uit *\o/*

Mis het Like! knopje!!! :D

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:41

ranna schreef:

Ik heb alleen de tomaten geplant omdat die vorige jaar wel groeide als kool maar de tomaten werden niet rood.
Ik heb ze twee weken geleden geplant en zie ook wat boven komen.

Vandaag heb ik mijn appelboom omgezet van pot.
Ik wou deze graag in de thuis hebben maar hier geen plaats voor voor.

Mijn frambozen in de tuin daar zit nog geen blaadje aan wel heb ik die vandaag verzorgd van mest

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:06

hier staan een 70 peperplantjes in de vensterbank en een 24 paprika's, als die nou te groot zijn voor de zaaibakken dan komen de tomaten aan de beurt :+ ik heb nu al plek te kort

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:12

Ja hehe, het begint qua temperatuur eindelijk weer de goede kant op te gaan, aan het eind van de week als het goed is nog een zonnetje erbij :D

Mijn buitenpeterselie groeit alweer, alleen nog niet hard genoeg om te gebruiken. Frambozen bemesten is een goede ja, moet ik binnenkort ook maar even doen. En dan nog even kijken wat ik binnen wil gaan kweken om straks buiten te zetten. Heb vorig jaar superveel aarbeienstekjes geplant, ben benieuwd wat die dit jaar gaan doen :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:12

rebble schreef:
ranna schreef:

Mis het Like! knopje!!! :D

FF Bokt vragen of dat geregeld kan worden :Y)

@Sonja_vR, ehm.... 70 peperplantjes? Mijn god! Wat ben je van plan? :oo :=

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:35

Sonja_vR schreef:
hier staan een 70 peperplantjes in de vensterbank en een 24 paprika's, als die nou te groot zijn voor de zaaibakken dan komen de tomaten aan de beurt :+ ik heb nu al plek te kort

Wat ga je nou in vredesnaam DOEN met die 70 peperplantjes, als ze groot worden, en de wereld aan pepers gaan opbrengen? :=

We hebben hier ook een behoorlijk aantal staan. Eh .. zeven soorten, zes plantjes per soort.
Het opkweken is ZO leuk!
We doen de Deno methode.
Paar dagen geleden de zaadjes naar trays overgezet (in de badkamer, lekker warm!), en de blaadjes komen na twee dagen al op!
Maar dat gaan dan wel 42 planten worden .. Met heoveel pepertjes uiteindelijk? %)

Maar of we we ZOVEEL pepers gaan eten .. dat vraag ik me wel af.

Wat ga jij doen met al die pepers? :?

Hier overigens ook veel tomaten. Maar daar kun je wel wat mee: snack tomaatjes, gewone tomaatjes voor in de sla.. En met tomaten kun je natuurlijk allerlei sausjes maken om in te vriezen of in flessen of potjes te wecken als tomatensaus.