Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:43

Yup, daarom. Aan mijn tuin en mijn verzorging (wonderbaarlijk genoeg :D) zou het dan ook niet moeten liggen. :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:17

agossie die paprikaplant!!!! ja het was ook zo idioot warm, snap dat ie dat niet trekt. ik merk dat mijn planten die op het laatst van de dag zon krijgen het toch het beste doen. degene die in de middagzon staan verleppen allemaal. misschien je paprika gezellig naast de tomaat zetten?? (vinden ze misschien ook wel gezellig :P ;-))

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:46

Juist dat tomatenplekje heeft de hele middag zon. :j

Maar ik denk dat ik 'm eerst maar eens goed ga kortwieken. Er zit nog wel leven in.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:57

Mijn paprika's staan in de kas, waar het tegen de 40 graden wordt. Het is niet de warmte die het ding (bijna) de das om heeft gedaan. Paprika's (en tomaten) zijn enorme warmteliefhebbers. Maar dit exemplaar van Karin heeft gewoon teveel hormonen gevoerd gekregen als puppy-plant :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:39

De afgelopen dagen was het buiten de kas waarschijnlijjk warmer dan erin!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:57

Kas is altijd een paar (of veel) graden warmer dan buiten, zou ook raar zijn als dat niet het geval was.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:23

De courgettes gaan hier mooooooiiiii. De aardbeien zijn op en heb ik eruit getrokken, gisteren nog wat postelein, andijvie e.d. gezaaid en zit te wachten tot m'n aardappels gaan bloeien, weet alleen niet óf deze gaan bloeien - haha. Nou ja, 't is ook nog vroeg dus kan nog wel even.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:50

Ibbel schreef:
Jouw paprika had 'kasblad'. 'Opgevoerd' blad door teveel licht en vooral te veel mest. Dat doet het buiten niet, is ook te slap en te dun, en gaat meestal gewoon dood. Het nieuwe blad zal kleiner, lichter groen en steviger zijn.

Volgens mij had ik ditzelfde aan de hand met mijn AH-tomaat. Ik heb er aardig wat van kunnen oogsten, vlak nadat ik 'm kocht, maar daarna was 'ie uitgeput en verdorden de bladeren. Op goed geluk heb ik toen bijna alle bladeren (in etappes, zodat hij niet een te grote klap in een keer kreeg) eraf gehaald. Het duurde even, maar toen begonnen er weer mooie, maar kleinere blaadjes aan te groeien en nu hangt hij alweer vol met trossen groene vruchtjes, ik gok wel een stuk of 40 *\o/*

Verder gaat het goed met mijn balkonnetje ( :D ), al wandelen er nog steeds hardnekkige bladluizen rond. Ik heb mijn eigen tomaatje met succes opgekweekt,die staat nu in de hangbak en kan tegen de muur opgroeien als 'ie wil (wat moet ik er van de winter eigenlijk mee doen, weet iemand dat..?) en er hangen ook al bloemknopjes aan. Ik heb mijn eerste cayennepeper hangen, en ook in de regenboogpepers van een paar maanden oud zitten al knopjes. Die cayennepeper heeft wel veel bloemen gehad, maar de steeltjes bleken te slap, dus die vielen er bijna allemaal uit. Op eentje na, daar groeit nu dus die peper :+

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:13

Je tomaat kan het nog vrij lang doen maar gaat niet langer mee dan dat! Gefeliciteerd met je peper :D :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:14

Tomaten kan je niet laten overwinteren. Die gaan gewoon dood :D
Waren de pepertjes wel bevrucht? Als ze niet bevrucht zijn verdorren de steeltjes idd.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:17

Ah, dan hoop ik maar dat ik voor het seizoen eindigt zat tomaatjes heb kunnen oogsten! Ding groeit iig als een malle, een centimeter of zes per week.
Die peper, geen idee eigenlijk of 'ie bevrucht was. Het is er een van dit jaar, hij is nu een maandje of drie oud, en hij staat samen met drie andere peperplantjes in een pot, dus het zou kunnen, toch..? *Weinig verstand van de bloemetjes en bijtjes :')

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:26

Ik heb me toch gisteren een courgette geoogst, hij was wel 30 centimeter. Heb hem meteen in stukken gesneden en een heeeerlijk soep van gemaakt!

Bij mij begint de andijvie al te schieten, nouja twas toch voor de cavia.

Jammer van die paprika plant, hopelijk trekt ie nog bij!

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:51

Ik had dit topic nog nooit gezien, maar wij hebben ook een behoorlijke groentetuin.. Met o.a aardappels, aardbeien, druiven, tomaten, bieten, bonen, kruiden, en wat ik nog vergeet..

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:03

Ik heb trouwens zonet mijn frambozenplanten en peultjes vastgebonden met touw. Ik weet niet hoe hard het straks gaat waaien maar de vorige keer is een tak van mijn framboosplant geknakt door de wind.

Ik heb nu trouwens veel last van muggen en wespen die op mijn frambozen gaan zitten. Ik heb de slechte er nu maar afgehaald. Hoop dat het nu minder wordt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:21

:( mijn enige succesvolle courgette is aangevreten door 1 of ander beest. Heeft hem helemaal geschild. Baal als een stekker en heb geen idee welk beest. Iemand een suggestie?
Hij staat nu vooraan het huis vanwege de vele zon maar ik ga hem denk ik maar achter in de tuin zetten. daar heb ik veel meer bijtjes en co zitten om hem te bevruchten.

We hebben inmiddels ook een eerste boontjes uit de tuin op. Morgen 2e portie.
Erwten zijn erg lekker maar daar heb ik er denk ik te weinig van. Heb iets van 8 plantjes gezet en later nog 8 erbij. Daar zit nog niets aan. Na een paar dagen sparen heb ik dan echter nog maar een heel klein bodempje en eigenlijk te weinig om klaar te maken. Volgend jaar toch misschien maar peultjes proberen. Daar hou je wat meer van over.

Stengelui en bosui zijn zo'n beetje klaar. nu alleen nog gerechten bedenken waar ze in kunnen.
Kan ik die ook invriezen?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:26

pfff heb ik vorige week gesmuld van mn peultjes en de peulenplant stuk gemaakt... is er vanmiddag visite die mij verteld dat er nog meer peuelen aankomen na dat je ze geplukt hebt!!!!
ik baal......

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:04

Nooit stukmaken, je weet nooit wat ze nog gaan doen!

Ik was net bij mijn ouders. Mijn moeder heeft een erg mooie pompoenplant in de tuin. Misschien dus dit najaar pompoensoep uit eigen tuin. :9

De avocadoplant waar ik het een paar dagen geleden over had is trouwens dood, hoorde ik. Deed het goed, maar besloot ineens uit het leven te stappen en was binnen een paar dagen niets meer waard. Mijn mandarijn van 23 jaar oud daarentegen is een flinke kamerplant geworden, zal er een dezer dagen eens een foto van maken.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:06

Ik ben ook wat groente in de tuin aan het kweken. De tomaten doen het al aardig. Een van de planten was al omgebogen door het gewicht van de tomaatjes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:12

De eerste rijpe exemplaren heb ik al gegeten, en er hangt ondertussen weer een leuke hoeveelheid aan. Maar met een kas heb je wel een enorme voorsprong.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:13

En smaken ze ook goed? Is voor mij de eerste keer tomaten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:15

Een van mijn andere tomatenplanten begint inmiddels ook vruchtjes te geven. *\o/*

En stomtoevallig had mams nog drie bamboestokken van zo'n anderhalve meter staan die ze niet gebruikte. Ik kan even vooruit. :P

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:17

Mijn tomaten plant zit nu aan de schuting vast := De bamboe stokken zijn hier allemaal in gebruik.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:20

Zou ik ook nog kunnen doen, ze aan de schutting vastmaken.

Vorig jaar had ik ze tegen de stenen muur van mijn huis gezet. Geen succes, één grote bende van groene takken die ik op de een of andere manier tegen de muur moest blijven spijkeren. Op hout gaat dat waarschijnlijk toch makkelijker. Maar ja, dan heb ik weer gaatjes in m'n schutting. :+

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:35

Hahaha Karin, dan doe je waarschijnlijk toch iets fout bij het snoeien/dieven. Aan een touw omhoog leiden gaat trouwens veel beter dan aan een stok.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:35

furious schreef:
En smaken ze ook goed? Is voor mij de eerste keer tomaten.

Als je eenmaal eigen kweek tomaten hebt gegeten, lust je die van de Appie niet meer.
Vorig jaar zijn we een keer bij de buren wezen eten, ik had iets van 4 of 5 verschillende rassen en kleuren meegenomen, en de buurvrouw had Tasty Toms gekocht bij de Appie (en dat zouden dan de allerlekkerste tomaten moeten zijn). Na één hap van alle soorten waren we het er unaniem over eens: Tasty Tom smaakt naar niets :+