Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:47

Recept wat ik gebruik
(Ruime porties voor 2 personen)

ingredienten

100 gram gedroogde kikkererwten (8 uur laten weken in koud water)
30 gram ui
15 gram verse peterselie
teentje knoflook (geperst)
3 gram komijn
2 gram vers korianderblad
10 gram zelfrijzend bakmeel
2 gram zwarte peper
4 gram zout

bereiden
de kikker erwten afgieten
alles in de keukenmachine mikken en net niet pureren (dus wel puree, maar wel klontjes erin )
balletjes van rollen met een doorsnee van +- 2,5 cm doorsneetussendoor kun je je handen afspoelen met koud water tegen het plakken (en flink rollen zodat ze goed compact worden)

bakken kan in frituur op 180 graden, of in een koekenpan met wat olie
of idd als burger

wij eten ze over het algemeen als balletjes in grote pita's met koolsla, yoghurtknoflook saus en een pittige rode paprikasaus of tomatensaus en als ik echt gek wil ook nog jalapenos erdoor

even een hele belangrijke tip, gebruik GEEN blik of pot kikkererwten, de falafel maak je gaar door het te bakken als je het vorm hebt gegeven, door een blik of pot te gebruiken, gebruik je een product wat al gaar is en dus slap is, ze zullen dan idd heel makkelijk uit elkaar vallen , of soepig worden
ALTIJD gedroogde kikkererwten gebruiken die je minimaal 8 uur in koud water weld
ik gooi ze 's ochtends in en bak water als ik het 's avonds wil eten, of zelfs de avond ervoor vlak voor ik naar bed ga , dan staan ze tot 20 uur in het water
ook niet verwarmen tijdens het weken, dan maak je ze namelijk al weer half gaar waardoor de stevigheid nog wel eens heel wat minder kan worden

Sommige mensen schijnen met blik erwten ook goeie flaffel te kunnen naken
Ik niet :n
Dit recept is bij mij nog nooit mislukt

Marvel

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:01

Ik vind die van de ekoplaza echt niet lekker. Ik houd niet zo van zuur, ben weer gek op de zoete mayo van oliehoorn <3

Vond de falafel van jumbo/vivera echt prima voor t gemak. Die verkruimeld eigenlijk maar minimaal.

Hoe wij m zelf maken:
- [ ] Ingrediënten falafel(4 porties) :
400 gram kikkererwten, schoongespoeld en afgewaterd
- [ ] Teentje knoflook, fijngehakt
- [ ] een handjevol peterselie
- [ ] Kleine ui
- [ ] 1 mespuntje gemalen komijn
- [ ] 1 theelepel gemalen koriander
- [ ] 1/2 theelepel chilipoeder
- [ ] 2 eetlepels bloem
- [ ] 2 eetlepels zonnebloemolie
- [ ] Snufje zout
- [ ] 1 el olie
- [ ] Scheutje water

Bereiden:
- [ ] Kikkererwten uitlekken vergiet
- [ ] Plaats deze vervolgens in een blender samen met de olie, ui, knoflook, peterselie, kruiden, bloem en een beetje zout.
- [ ] Verwerk het geheel tot er vrijwel geen klonten meer in zitten.
- [ ] Haal alles uit de blender en vorm dan met je blote handen 4 burgers van de verwerkte ingrediënten.
- [ ] Verhit de olie in een anti aanbak koekenpan, voeg de burgers er aan toe en bak deze vervolgens 3 minuten aan iedere kant tot deze licht bruin zijn geworden.
- [ ] Serveer het gerecht met geroosterde pita broodjes of hamburger broodjes, de tomaten salsa en een groene salade.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:07

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:34

Mayolijn is idd vegan en niet van andere mayo te onderscheiden!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:54

Selka schreef:
De Remia plantaardige mayo is niet zuur gelukkig :) http://www.remia.nl/producten/mayonaise/104/

Deze is fantastisch ja! Helaas hier alleen bij de Jumbo verkrijgbaar.
Hij is ook lekker goedkoop: maar 1,30 per pot ofzo :)

Deze mayo krijg je bij Smullers ook als je om eivrij vraagt :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:29

Ik ga ook nog eens zelf falafel maken, zo lekker :9
Vorig jaar heb ik zo'n burgerpers gekregen om mooi platte, ronde burgers te persen en die wil ik eens testen met falafel, om tussen een hamburgerbroodje te leggen :9

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:09

Volgens mij heb jij echt een droomkeuken 8nnemiek. Jij hebt altijd vanalles staan. Wanneer ga jij eens voor ons koken? *D haha

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:20

Selka schreef:
Volgens mij heb jij echt een droomkeuken 8nnemiek. Jij hebt altijd vanalles staan. Wanneer ga jij eens voor ons koken? *D haha

Dat dacht ik dus ook := 8nnemiek is altijd zo van, oja ik heb dit apparaat, en dit, en dit, lijkt me heerlijk :D

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:40

Fijn dat ik niet de enige ben met die gedachte :D Hoewel dat bij mijn ouders thuis ook wel wat is. Zelfgemaakte tortilla's zijn goddelijk. En met gratis krachttraining met dat ding wat ik uit Mexico heb meegesleept :P

Ik heb wel een tip: edelgist níet halen bij de Ekoplaza. Daar is het blijkbaar drie keer zo duur als bij andere winkels (komt eerder genoemde vriend nu achter - verklaard ook de prijsschok :') )

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:43

Haha ik heb net bij de tuinen gehaald! Daar inderdaad 200g voor 3,50 dus dat vond ik niet tegenvallen. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 16:43

_O- Die droomkeuken heb ik niet helaas, ik heb gewoon een grote hoop spullen en veel te weinig ruimte :')

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:48

Nou deze was dus 10€ , dus we proberen nu argumenten te verzinnen waarom deze beter is. Maar verder dan 'hij is biologisch en hij zit in een pot ipv een pakje' komen we niet :')

Volgende keer wordt het de Tuinen! Want voor die prijs is het zeker een goed alternatief voor kaas.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:53

Ik maak altijd falafel met blikerwten en nooit problemen met uit elkaar vallen. Maar ik doe er ook altijd een ei door om te binden. Dat is voor de vegans natuurlijk geen optie.

Als je falafel altijd uit elkaar valt, gebruik je dan niet teveel bloem?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:55

De tuinen maar ook de bio winkel waar ik kom is gelukkig een stuk goedkoper met de edelgist
Niet dat ik het veel gebruik... maar goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:56

Als ik geen (of weinig) bloem erbij gooi blijft het mengsel te nattig, dan blijven de ballen niet lekker aan elkaar plakken en kan ik er echt nog water uit knijpen als ik ze vorm. Met een ei heb ik ook wel eens geprobeerd maar maakte niet mega veel verschil.

Vind het verder niet erg hoor, ik eet ze vaak in een wrap of in een pitabroodje dus dat ze dan wat zachter blijven is echt geen probleem. Krokante buitenlaagje is wel lekker maar niet noodzakelijk ofzo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:00

Oh ik heb die van mij ook van de Ekoplaza en die was maar 5 euro.

Ik gebruik in gebak e.d. het vocht van kikkererwten als eivervanger om te binden. Dan lijkt me dat het zichzelf ook wel kan binden :oo

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:36

Gekookte appel doorheen prakken, werkt hier fantastisch

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:00

Mijn ervaring is dat dat niet zo werkt Magrathea
Heb blik echt meermaals geprobeerd maar dat word altijd een bende
TenZij ik er echt veel meel in gooi maar dan vind ik het resultaat ook niet lekker ivm meelbal effect
Dus ik houd het bij gedroogd :)
Of vers, dat zou ik ook wel willen proberen
Verse tuinbonen falafel :9 lijkt me heerlijk

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:39

Selka schreef:
De Remia plantaardige mayo is niet zuur gelukkig :) http://www.remia.nl/producten/mayonaise/104/

Ik ga eens jullie falafel recepten maken! Ik vond die van mij altijd mwehh maar misschien door de kikkererwten uit blik.

Top, ga ik die halen. Is bij onze ah's niet. En jumbo kom ik alleen per toeval voor de falafel en nu dus de mayo :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:40

Vanavond experimentje gedaan met edelgist over de pasta. Alleen eh.. ik proefde er gewoon helemaal niks van. Ik weet niet of ik er heel veel overheen moet gooien, nu was het gewoon alsof ik droge pasta aan het eten was. _O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:43

Magrathea schreef:
Selka schreef:

Ga jij als veganist naar Smullers??
Ook al eet je er alleen een patatje, je steunt wel een keten die vlees van mishandelde paarden gebruikt in zijn snacks.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:51

Veganistisch eten doe je niet per definitie ivm dierenleed
Nu heb ik geen idee hoe dat met de poster zit waar je de vraag aan stelt
Maar je kunt er eigenlijk niet zo vanuit gaan dat dat DE reden is
Ik heb een hele periode vegan gegeten
Maar puur voor mijn eigen gezondheid en totaal niet met dierenleed als motivatie

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:48

De saus is goedgekeurd :j volgende keer mooi als bechamelsaus over een groenteschotel oid. Mijn vriend is al begonnen aan vegan kaas, want dat een maand niet op brood eten valt m toch (na vijf dagen) wel zwaar. Ben benieuwd, onze blender hier is uhm... niet bijzonder sterk. Hij brandt al bijna door bij een beetje hummus :') . Maar alles moet wijken voor kaas ;)

Wb snackbarketens; ik ben van mening dat je daar al aan meehelpt zodra je een patatje gaat halen ipv het zelf bakt. Hier in Nimma zijn iig geen bio snackbars, dus je steunt altijd een snackbar(keten) die ook gangbare snacks verkoopt. Dat is een keuze die je maakt als je niet zelf bakt of honger hebt als je uit bent geweest :)

Persoonlijk kies ik ervoor om zo min mogelijk te gaan, liefst bij een plaatselijke frietboer. McDonalds e.d. Boycot ik al sinds m'n achtste (vraag me niet waarom ik er ooit mee begon), deels vanwege de grootte, deels vanwege de werkomstandigheden en omgang met het personeel, deels vanwege de omvang van het dierenleed.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:22

Nikass schreef:
Magrathea schreef:

Ga jij als veganist naar Smullers??
Ook al eet je er alleen een patatje, je steunt wel een keten die vlees van mishandelde paarden gebruikt in zijn snacks.

Tja, maar dat doe je ook als je iets bij AH koopt, of welke andere willekeurige niet 100% vegan keten dan ook. Ik kan ook geen smoothie halen bij Shakiez dan, want dat valt allemaal onder Servex en die exploiteert ook Döner company, burger king op stations, Swirlz op stations (ijs) en noem het allemaal maar op.

Ik ga dan liever bij Smullers om de vegan optie te vragen, meer vraag = meer opties = misschien dat er ooit wel niet-vegan producten moeten wijken voor vegan producten. Wie weet! :)
Net als dat ik het helemaal snap dat mensen wel de producten van Kips kopen die vega zijn (niet vegan helaas), ondanks dat het een vleesfabrikant is: ze zien in dat de vraag naar vlees vermindert en spelen daarop in. Als Campina een plantaardige melk op de markt brengt koop ik die ook met liefde.

Ik kan nog wel een hoop voorbeelden bedenken maar ik hoop dat je m'n punt snapt: vegan opties stimuleren is imo beter dan krampachtig proberen alleen maar 100% vegan ondernemers te steunen. Met het eerste maak je (denk ik) veganisme namelijk veel zichtbaarder, wat de ondernemer in kwestie weer motiveert om vegan opties aan te bieden, over het algemeen ten koste van niet-vegan alternatieven :) Een tijd terug nog was het schap met lunchsalades bij de Albert Heijn ineens een flink stuk ingedikt om plaats te maken voor allerlei merken en varianten hummus. Daar stonden eerst misschien wel vleesslaatjes :) En dat vind ik een blijde ontwikkeling

Edit: leuk trouwens om te lezen dat de kaassaus in de smaak valt :j
Ik was ook echt kaasverslaafd hoor, vroeger. Inmiddels vraag ik me af waar ik zo moeilijk over deed die tijd, eten zat zonder kaas. En toen ik wel een keer kaas at na een tijdje vond ik het niet eens meer lekker := Veel te zout en te vet

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:01

Sonja_VR je hebt helemaal gelijk, dat was wat kort door de bocht, excuses. Y;(

En Magrathea, ik snap zeker je punt en jij hebt daarin ook gelijk, je steunt natuurlijk bijna altijd wel een bedrijf dat ook vlees verkoopt. Ik snap dat daar niet echt aan te ontkomen is en had wat genuanceerder moeten reageren. Y;(

Maar dan toch nog even Smullers... die zou ik toch echt graag boycotten vanwege de extreme dierenmishandeling waaraan de Zuid-Amerikaanse paarden blootstaan. |(
Ik denk dat je niet van alle bedrijven alles weet, en dus niet altijd weet waar je wel of niet voor kiest, maar als het zo bekend is en om zulke extremen gaat, is voor mij de keus snel gemaakt.