Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:55

Bereid de couscous volgende verpakking en doe de ingrediënten er daarna bij? :D

Tillie20

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:25

Je bereid de couscous gewoon volgens de verpakking. Dat is gewoon een aantal deciliter water bij de couscous in een pan. Voor de smaak deed ik er één tabletje groenten bouillon bij. Als dat een beetje ingekookt is doe je de linzen, paprika etc. etc. erbij. Als je het specialer wilt maken: snij een sinaasappel in stukken en serveer die erbij. Die zorgen echt voor een smaakexplosie als je ze erbij eet ;)

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:32

8nnemiek schreef:
Valt me trouwens wel op dat er zo veel limburgers hier zitten :D Wordt toch echt tijd voor wat meer vegetarische restaurants hier in de buurt! Deze maand heb je bij de xenos kortingsbonnen voor indische restaurants.. Nou, in het zuiden maar ééntje; in Sittard, waar ze reclame maken voor halal vlees en haast geen vega menu's hebben _-:( Indische restaurants zouden juist heel veel vega moeten serveren.. In Tuddern zit er wel een met een interessante menukaart, daar wil ik nog steeds eens heen :)

Ik stem voor :D

Maar dat indische restaurant in Sittard kan ik je niet echt aanraden, we zijn daar een keer gaan eten
en de muizen liepen tegen sluitingstijd letterlijk door het restaurant.
Ik heb even naar de kaart van het restaurant in Tuddern gekeken, veel keus daar zeg.
Binnenkort maar eens gaan testen.

Als je vega ook ok vind, bij de canadian corner in Brunssum hebben ze heerlijke vega pizza taco
(en nog meer vega gerechten met quorn gehakt), overigens ook sinds kort een vegan pizza op het menu, die ga ik binnenkort eens testen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 07:15

Verbaast me niks van die muizen! Alleen die website al gaat me de honger van over :+
Brunssum is ook dichtbij, die zet ik ook op mijn lijstje :D

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:48

Pfoe heb net weer een discussie gehad met mijn vader...

Ik vroeg me af waarom mensen het nodig vinden om ''interesse'' te tonen en te vragen naar mijn levensstijl, om me er vervolgens persoonlijk op aan te vallen. Volgens mijn vader zou ik mijn mening nog genuanceerder moeten brengen, dus ipv dat ik zeg ''Ik eet geen vlees (en dierlijke producten) want ik vind dat er slecht wordt omgegaan met dieren'' (Wat dan een indirecte persoonlijke aanval is op vleeseters volgens mijn vader omdat ik daarmee zeg ''mensen die vlees eten boeit het niet hoe er omgegaan wordt met dieren.'') moet ik beter zeggen ''Ik eet geen vlees want in sommige gevallen wordt er slecht omgegaan met dieren.''

Wat denken jullie? Is die eerste verwoorden een indirecte aanval op vleeseters? Wat ik lastig vind ik is dat ik mijn mening probeer uit te leggen en dan meteen beschuldigd wordt van de kappingen van regenwoud want ''Oh dan eet je toch soja! Weet je wel niet wat er daar gebeurd!'' en dat argumenten als ''98% van de soja wordt gebruikt voor veevoer'' in de wind worden geslagen.

Eerlijk, meestal ga ik de discussies gewoon uit de weg. Als mensen zeggen ''Goh wat knap van je en hoelang doe je het al en waarom etc.'' dan wil ik best praten, maar meteen in die verdedigings modus springende mensen, laat maar.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:03

Ik heb vaak nog geen eens zin om uit te leggen waarom ik geen vlees uit, mensen luisteren toch niet :') of verklaren je voor gek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:12

Als ik in zo'n discussie beland zeg ik altijd dat ík liever niets hoef te eten waar een dier voor gestorven is. Dan komt er een hele hoop blablabla maar dat laat ik altijd aan me voorbij gaan. Schouders ophalen en lekker bij je eigen principes blijven :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:15

Sja... weet je, er zullen altijd mensen zijn die , hoe je het ook zegt , iets te zeiken zullen hebben.

Makkelijkste is gewoon zeggen dat je geen dierlijke producten wil gebruiken
... als er naar het waarom word gevraagd en dat is daafwerkelijk welzijn.
Dan is "ik wil niet dat er voor mij dieren worde doodgemaakt. " de simpeltste. Of "omdat ik daar geen behoefte aan heb" is miss nog veiliger.

Naar dan nog zullen er mensen zijn die wat te zeuren zullen hebben.
Het is ook een kwestie van ene oor in en andere oor uit.
En inschatten of iemand serieus interesse heeft of wil stangen.
Meer dan hoognodige info is bij een hoop mensen niet zinvol.

En laat je vooral niet een discussie in sleuren door degenen die puur willen stangen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:01

Ik heb sowieso niet het gevoel dat ik me moet verantwoorden dus ik zeg nooit waarom ik geen vlees eet tenzij mensen er oprecht naar vragen.

Kijk, je mening hoef je niet bij te stellen, maar misschien kan je het wel meer bij jezelf houden. Ik zeg bijvoorbeeld altijd: ik voel me er niet goed bij om vlees te eten omdat ik vind dat... (men niet goed met de dieren omgaat). Mensen kunnen je nooit aanvallen op jouw gevoel. Jij voelt je er niet prettig bij, punt. Dat zegt dan niks over hen of over de feiten.

Ik heb gisteren heeeeerlijk vega gegeten. Ben op familieweekend en we hebben gisteren een 5-gangen menu gehad met de meest creatieve gerechten (vaak ook volledig vegan) zoals dim Sum gevuld met kikkererwten, tempura van groene asperges, gevult rolletje van filodeeg met pompoen op een bed van tomatenrisotto, rode bieten carpaccio mer venkeldressing etc etc. Het was niet helemaal vegan want ergens zat ook een gepocheerd eitje bij maar dat weggelaten was het meeste vegan.

Conclusie: ik heb weer super veel inspiratie opgedaan om lekkere vegan gerechten te maken!! Vooral dat krokant bakken van groente in een tempura jasje is echt geweldig!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:43

Mag ik hier ook meekletsen?
Ik eet nu een jaar of 5 overwegend vegetarisch(soms nog iets van vis) en ben steeds meer de overstap naar veganistisch aan het maken.

Er zijn echter wel een aantal dingen die ik ben wel lastig vind en ik ben wel benieuwd hoe jullie daar mee om gaan: sinds ik veel veganistisch eet en daarmee de dagelijkse yoghurt laat staan en ook het beetje kaas en ei dat ik at er niet meer in gaat, ben ik best wel veel afgevallen en dat is eigelijk niet de bedoeling. Hoe zorgen jullie er voor dat je genoeg calorieën binnenkrijgt? Ik ben denk ik al 2 keer zoveel gaan eten als dat ik eerst deed, en Let heel erg op het eten van voldoende eiwitten en calorierijk producten zoals peulvruchten, avocados, etc. peulvruchten en dergelijke. Ook wordt er zeer afwisselend gegeten, maar het is gewoon niet genoeg.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 08:58

's avonds maken wij vaak curry's met brood, maar ook wel eens vegan pizza enzo. Ik val ook goed af als ik alleen veganistisch eet en geen suiker erbij. Lekker door blijven eten, dan komt het vast wel goed.

Wanneer je weerstand van je omgeving krijgt kun je toch ook het milieu opgooien? Daar kunnen mensen niet echt meer omheen lijkt mij, tenzij ze echt koppig zijn.

Mijn moeder heeft gisteren vegetarisch gekookt voor ons, met lekker veel ei en kookroom erbij :+
Geen vlees is al heel fijn, dus braaf opgegeten en nog een keer uitgelegd wat veganistisch is :P

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:54

Wij zijn sinds kort pas over op vegetarisch, waarbij ik ook probeer meer richting veganistisch te gaan maar dat vind ik nog moeilijk. Wij moeten nu dus nog aan mensen vertellen dat we geen vlees meer eten maar eigenlijk reageert iedereen daar goed op. Ik houd het ook bij onze mening, dus dat wij het niet prettig meer vinden ivm het dierenleed. Daarbij rekening houdend met de mensen die nog wel gewoon vlees willen eten.
Mijn opa&oma zijn vanwege het dierenleed over op biologisch vlees, dus zij doen op hun manier ook hun best :) Andere mensen reageren bijna allemaal dat ze eigenlijk ook minder vlees zouden moeten eten of vega moeten worden maar dat moeilijk vinden, eigenlijk heel positief dus :)

Als vegan eten voor afvallen zorgt, moet ik dat misschien toch maar meer proberen hihihihi er moeten nog wat kilo's af namelijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:59

Marley, hier ook :')

Ik eet overwegend vegetarisch maar heb last van scheidingsangst wat betreft kaas ... ergens so sad... maar goed. Dat is net zo iets als roken: i have no spine.
Maar wie weet komt het nog eens goed.
(Echt, ik zou geen enkele issue hebben met vegan, alleen die kaas)

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:34

Kwam deze nog tegen op facebook, weliswaar vega en geen vegan maar toch een goede speech...... https://www.facebook.com/mercyforanimal ... nref=story

@ Sonja_vR heb je al eens vegan kaas geprobeerd zoals wilmersburger ?
Op tosti's enzo smaakt hij best goed, heb hem nog nooit "puur" gegeten, maar dat deed ik met niet-vegan kaas ook al niet, dus die vegelijking kan ik niet voor je maken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:05

Waar kan je die 'kaas' dan kopen en waar is het van gemaakt?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:15

Wilmerburger is idd wel goed ja.

Maar ik ben een kaasjunk... dus echt alles van zachte franse kazen tot old school overjarige hollandse kazen.
Het enige wat de uitzondering is, is blauw en roodschimmel kazen... te smerig :=

Maar dus ook in het weekend met een goeie fles rood etc. Dan schieten de vegan alternatieven echt gruwelijk te kort.
Ik gaber eerdaags nog wel eens in duiken wat dan denbeste opties zijn wat betreft reguliere kazen ...
De rest wil ik wel steeds meer gaan "veganisen" maar die kaas....
(Als ik dit tiep denk ik ergens ook echt wel: muts... zeik niet... tis maar kaas, maar ik weet gewoo dat ik het echt heel slecht kan laten staan/echt wel ga missen)

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:25

Je hoeft ook niet in één keer van vega naar vegan te gaan.
Begin gewoon de makkelijkste dingen te vervangen, mijn ervaring is dat veel dingen
eenvoudiger te vervangen zijn voor vegan produkten dan het lijkt, zoals chocolade, mayo, melk,
boter/margarine.
Dan komt de rest ook wel een keer en een guilty pleasure moet af en toe kunnen...........

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:47

Ik ken het sonja! Ben ook gek op kaas, en dan niet die jonge, maar juist de overjarige en de blauwschimmelkaas en cheddar en rookkaas :9 Die zijn nog lastig te vervangen, al komt edelgist voor sommige gerechten redelijk in de buurt.
Ik merk wel dat wanneer ik een tijdje geen kaas in huis haal en dus niet eet, dat ik er ook minder trek in heb. Maar dan eet je weer buitenshuis waar je een hapje kaas meepikt, en dan heb je er thuis ook weer zin in :roll:

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:59

Wij hadden dit weekeinde eters waarvan een vegetariër.

Dat was dus makkelijk ik kon volledig los gaan zonder vlees.

Ik heb de gevulde tomaatjes uit de easy vegetarian gemaakt. Zoooooo dat was lekker.
Wel heel erg veel werk en ook als vegan mogelijk.

Was met Quinoa gevuld en geitenkaas gevuld. Geitenkaas kon je vervangen door tofu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:10

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:51

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:40

Just_Natural schreef:
Je hoeft ook niet in één keer van vega naar vegan te gaan.
Begin gewoon de makkelijkste dingen te vervangen, mijn ervaring is dat veel dingen
eenvoudiger te vervangen zijn voor vegan produkten dan het lijkt, zoals chocolade, mayo, melk,
boter/margarine.
Dan komt de rest ook wel een keer en een guilty pleasure moet af en toe kunnen...........

Ik weet het... het is ook niet dat ik pas net kom kijken;)
Heb jaren en jaren vegetarisch gegeten(een 10 jaar), meer neigend naar vegan, alleen die kaas is in al die jaren nooit geschrapt.
De rest heb ik geen enkele moeite mee.

Is ook echt het enige ding wat ik niet vervangen krijg.
Tis ook niet dat ik niet voldoende vaardigheden in de keuken heb , ben een zeer creatieve hobbykok,

(Ik eet sinds een vorige relatie weer vlees, biologisch/scharrel of zonder keurmerk als ik de herkomst ken) ik zik ook weer richting vrijwel vegan maar dan met ei uit eigen tuin en sja... kaas dus :roll:
Ik ga de kaas er ook maar gewoon niet uitgooien alleen wel beperken en de herkomst zo goed mogelijk houden.
Voor nu dan.... in de toekomst kan schrappen altijd nog.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:20

Wij eten ook maar 80-90% vegan hoor. Dan bedoel ik, in het weekend gaan we wel eens uit eten en nemen dan wat we lekker vinden, of we nemen wel een keer kaas als we bij iemand anders eten.

Moet kunnen, het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:01

Waarom is 100% vegan niet leuk Denice?

Ik was voordat ik veganist werd ook gek op kaas, had ook verwacht dat ik het heel erg zou missen. En dat is totaal niet zo. Er zijn trouwens aardig wat recepten te vinden om zelf vegan kaas te maken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:25

Ik vind het 100% vegan lastig omdat ik echt niet tegen sojaproducten kan. Jammer, want veel soja-producten vind ik wel erg lekker en zijn bovendien vrij goed verkrijgbaar.

Denice bedoelt denk ik dat het wel haalbaar moet blijven. Voor iedereen ligt die grens ergens anders. Voor mij is het gewoon (nu nog) niet haalbaar, 100% vegan. Inmiddels wel (weer) 100% vega en ik probeer zo vaak mogelijk lekker vegan te koken. Broodbeleg is vaak vegan maar ontbijt blijf ik lastig vinden en kaas is inderdaad ook een punt wat ik erg lastig vind. Melk kan ik ook niet tegen en alles met (slag)room ook niet. Dus ik eet verder automatisch al weinig zuivelproducten.

Boter om in te bakken is vervangen voor koolzaadolie, mijn vriend zijn melk is vervangen voor soja-melk of rijstmelk. Broodbeleg is vervangen voor groentespreads. Ik ben blij met elk stapje vooruit.