Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:06

Ik maak het altijd in een pannetje en ben niet langer dan een paar minuten bezig..

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:22

fleur_yen schreef:
Vandaag voor het eerst amandelmelk meegenomen uit de winkel, omdat ik er hier al meerdere positieve verhalen over hoor! Om te drinken vind ik het sowieso al lekker, dus denk dat straks/morgen voor overnight oats met amandelmelk ga, ben benieuwd maar heb er nu al zin in terwijl ik het nog niet eens heb klaargemaakt! :')

Is havermout klaarmaken met water in de magnetron ook schadelijk? Want ik maak het nooit met melk eigenlijk.

nee hoor, het is puur de combinatie van granen met zuivel en de straling van de magnetron

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:23

Cheetahfan schreef:
Nouja, als ik school heb, heb ik echt niet de tijd om het te koken un een pannetje. :o Maar heb nog een week vrij dus wil het eens proberen. :)

zoveel langer duurt het niet hoor, je hebt alleen een vies pannetje extra

Anoniem

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:53

En als je het na het koken te lang vind duren voor het afgekoeld is gooi je er gewoon wat bevroren blauwe bessen of ander fruit door, dan kan je het gelijk eten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:03

Heb je al in het havermouttopic gekeken? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:10

Is dat dit niet?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:27

Goedemorgen. :D

Maar in dit topic staan wel een aantal lekkere recepten. :j
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 16-08-13 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:32

Karin :')

Ik ga het straks eens proberen. Heb ook nog mango liggen, mmm :P Lastige keuze. :))

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:36

Cheetahfan schreef:
Nouja, als ik school heb, heb ik echt niet de tijd om het te koken un een pannetje. :o Maar heb nog een week vrij dus wil het eens proberen. :)

Zoveel tijd kost dat niet hoor. Ik doe melk + havermout in een pannetje. Ondertussen snij ik m'n fruit en doe ik al andere dingen in m'n kom. Dan is vaak de havermout klaar en giet ik dat erbij.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:39

Oke. :j En hoeveel vloeistof doen jullie voor zo'n 30 gram? Of moet ik dat gewoon een beetje uitproberen?

Edit: het staat volgens mij ook wel op de verpakking. :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:47

In de tijd dat mijn havermout staat te pruttelen, doe ik ook gewoon andere dingen. Mijn tas inpakken (op werkdagen), afwasmachine uitruimen, inderdaad fruit snijden... juist makkelijk, dat mijn ontbijtje gaar staat te worden terwijl ik anderen dingen kan doen :D

Voor 40 gram deed ik altijd iets meer dan 200 ml vloeistof, dus voor 30 gram ongeveer 150 ml.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:50

KarinvdM schreef:
Heb je al in het havermouttopic gekeken? :)

Ah ik zie het al, deze reactie hoorde in een ander topic thuis, in het topic wat je deze dag allemaal gegeten hebt. :))
Daar werd een vraag gesteld over havermoutpannenkoekjes..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:42

Bij de langkokende havervlokken (die ik het allerallerallerlekkerste vind <3 ) doe ik 200 ml vloeistof op 100 g, plus een extra scheut water. Na het inkoken (wat misschien 5 minuutjes duurt) heb je zo'n papje, en daar giet ik koud water bij. Even roeren, inmiddels een douche nemen, en na tien minuutjes heb je een lekker gebonden sausje én is de havermout op temperatuur om te eten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:14

Ik hou 300 ml vloeistof bij 40 gram havermout aan. Anders vind ik 't echt veel te dik van substantie.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:02

Ik had vanochtend 150 ml bij 30 gram. Was goed te eten. :D Zal het voortaan als ik tijd heb in een pannetje maken, weet niet of ik het nou echt lekkerder vind dan uit de magnetron, maar het is misschien wel gezonder. :) Het was iets 'slijmeriger', minder korrelig van structuur.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:45

moet je natuurlijk zelf weten, de 1 vind dit lekkerder de ander dat...

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:51

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:03

Heb net de granola gemaakt met het recept van Chanen, maar heb er heel wat meer honing doorheen gedaan en toen nog vond ik het er niet écht lekker uitzien... Maar: we gaan het morgen proberen :D. Lekkerder met melk of met yoghurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:37

MightyJoe schreef:

Daar is ze weer hoor.
Kunnen ze niet waarschuwen voor dat mens ik word er agressief van

(Recepten zijn goed hoor) }:0

Granola, ik heb recepten gegoogled maar het leek me ingewikkeld.

Ik ga dat baked oatmeel wel proberen van de week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:39

Kieffer schreef:
Bhriseis schreef:
Ik doe zelfs een flinke scheut water in mijn rijstmelk := Anders vind ik het zo zoet.

Ik had deze ochtend geprobeerd om een ei in mijn havermout te doen (100 g havervlokken, 200 ml rijstmelk, water, ei), maar ik vond het écht niet lekker en heb het weggekieperd... Iemand tips hoe het wel lekker is met een ei? Ik zou meer eiwitten willen eten, vandaar mijn probeersels. Ik heb uiteindelijk een handje geschaafde amandelen in mijn havermout gedaan: lekker én meer structuur, en ik zit er echt vol van.

Nu staat er Baked Oatmeal in de oven met appeltjes, kaneel en amandelschijfjes, ik hou jullie op de hoogte!

Deze heb ik laatst gepost Bhriseis, zit ook een ei door. Ik vind hem echt heerlijk, zowel warm als koud. Ik maak er altijd twee, eentje om warm op te eten en de andere eet ik de volgende dag koud:

Vanmorgen heb ik weer iets lekkers gemaakt met havermout :D Ik zag dit recept ergens op internet en het sprak me wel aan. Is voor 1 portie:
[ Afbeelding ]

Ik zette de oven op 185 graden en na 20 minuten heb ik de oven iets hoger gezet naar 200. Nog eens 10 minuten later was hij klaar. Wat gehakte walnoten, beetje honing en kaneel erop en smullen maar:
[ Afbeelding ]

Waarom alleen eiwit en niet het eigeel? Wie weet dat?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 00:08

Voor de kcal? En omdat eiwit gezonder zou zijn dan eigeel? Geen idee of dat laatste effectief klopt

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 07:58

Denk ik ook. En wat niet nodig is, hoef je ook niet te gebruiken natuurlijk :)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:07

Zo moeilijk hoeft het niet te zijn om zelf granola te maken. Je gebruikt havermout als basis en dan iets van honing of een siroop om het 'te binden', zodat je een soort muesli krijgt. Vervolgens bak je dat af in de oven en voilá! Je kunt er naar believen ingrediënten bij doen die jij lekker vind, zoals rozijnen of zonnebloempitten.
Jammer dat het je tegen is gevallen Sting. Toen het net uit de oven kwam vertrouwde ik het ook niet, maar eenmaal afgekoeld was het uitgehard en vond ik het ontzettend lekker. ;) Of je het door de melk of yoghurt eet maakt verder niet zoveel uit. Het is maar net waar je zin in hebt. Met hangop of kwark is het ook lekker.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:17

Vanmorgen met yoghurt en een bergje rozijnen vond ik het eigenlijk best lekker! :D Maar inderdaad, zo vers uit de oven denk je: huh? :P
Volgende keer wat kokos erdoor, misschien wat nootjes en dan wil ik het nog wel eens proberen. Sommigen doen ook lijnzaad, kan ik dan gewoon die van de paarden pakken? (dat is de vogelvoer-versie :P )

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:41

Als je lijnzaad wilt gebruiken, moet je wel de gebroken zaadjes hebben. Anders kan je lichaam er niks mee. Dus als de lijnzaad die je aan de paarden voert, gebroken is, is die gewoon prima om zelf ook te eten! Anders eerst zelf even breken met een staafmixermolentje oid.