Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nimue2010 schreef:Citaat:Mest en compost is niet hetzelfde.
Nee, natuurlijk niet! Maar ik maak wel degelijk compost van een deel van de paardenmest! Grote berg, doosje compostwormen aangeschaft, twee jaar geduld = prachtige compost!
anneliesdj schreef:Aardbeien sterven in de winter bovengronds af, dus logisch dat ze geen blaadjes hebben.
Maar 30 stuks, ben je niet bang dat je een beetje te hard van stapel loopt???
Breghje schreef:Wat ik me nou afvraag... hebben jullie nou allemaal van die brede vensterbanken om de zaadjes voor te kiemen?Want ik zit te kijken naar van die bakjes om bv mijn rucola enzo voor te kiemen, maar die gaan echt niet passen op mijn tegeltjesbrede vensterbank op het zuiden, en de rest van mijn ramen zijn op het noorden, dus geen zon.
falionrule schreef:Breghje schreef:Wat ik me nou afvraag... hebben jullie nou allemaal van die brede vensterbanken om de zaadjes voor te kiemen?Want ik zit te kijken naar van die bakjes om bv mijn rucola enzo voor te kiemen, maar die gaan echt niet passen op mijn tegeltjesbrede vensterbank op het zuiden, en de rest van mijn ramen zijn op het noorden, dus geen zon.
als ik me niet vergis is een of twee bladzijdes terug gezegd dat rucola zich lastig laat verpotten/verspenen
Ik heb er verder geen verstand van, hoor, dus misschien heb ik het fout
edit: ik heb bovendien maar één vensterbankje op mijn kamertje (ik woon nog bij mijn ouders), dat is een meter of 3 breed als ik me niet vergis, het is meestal wel wat puzzelen, helemaal toen de kapucijners daar nog stonden (die groeien in elkaar met hun klimhaakjes (geen idee hoe het heet))
anneliesdj schreef:Je hebt duidelijk geen idee hoeveel je oogst van 30 stuks![]()
En aardbeien stekken heel gemakkelijk, dus volgend jaar heb je er 60, op zijn minst.
falionrule schreef:@ Breghje: Ik ben ook een leek hoor, dit jaar mijn eerste tuintje, dus ik ben benieuwd
Ik ben ook erg tevreden met mijn vensterbankbreedte op het moment, hoor![]()
nu heb ik alleen een deel iets lager staan op mijn bureau (dichter bij de vensterbank) zodat ze wel licht krijgen, maar ook wat extra warmte, maar dat is niet erg praktisch bij het huiswerk maken![]()
uhmm... ik begrijp je vast verkeerd, twee meter aan bakken met tuinkers?
pmarena schreef:Ik wil het zo gaan doen met tomaten, lijkt me lekker makkelijk!
http://www.makkelijkemoestuin.nl/blog/tomaten-zaaien
Breghje schreef:als ik me niet vergis is een of twee bladzijdes terug gezegd dat rucola zich lastig laat verpotten/verspenen
Ja klopt, sorry wel gelezen maar niet blijven hangen omdat ik me suf peins of ik nou wel of niet moet wachten (met de rucola dus wel, die moet meteen de grond in) met de grond in doen ivm vorst. Ben écht een leek!
pmarena schreef:Eigen compost zie ik ook helemaal zitten, daarom ben ik daar mee bezig
Hier een bak met gronddoek er omheen, en er zit al een behoorlijke hoop rommel in:
- mest
- hooiresten
- bladeren
- houtkorrelresten
- versnipperd snoei-afval
- keukenafval
- kalkkorrels
Ik heb bij de heg nog iets van kokossnippers gestrooid tegen het onkruid vorig jaar, maar dit wordt toch wel rommelig / viezig spul hoor....denk dat ik dit ook maar in de compostbak gooi en dan worteldoek onder de heg leg en daar rood-zwart mijnsplit onder doe