De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:17

http://compostdag.nl/ en in de lokale kranten staan aankondigingen van locaties in de buurt. Is gft compost, dus ja, er kan van alles in zitten.
Alleen paardenmest is niet genoeg.
Wat mij ook wel wat lijkt: champost, is de gecomposteerde resten/ afval van de championkweek. Kan het alleen niet verpakt vinden tot nu toe en geen auto/ aanhanger beschikbaar. Natuurlijk is zelf composteren veel handiger/ goedkoper en je weet wat er in zit. Maar ja, heb tuintje net, dus dat is project voor dit jaar.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:19

Citaat:
Mest en compost is niet hetzelfde.

Nee, natuurlijk niet! Maar ik maak wel degelijk compost van een deel van de paardenmest! Grote berg, doosje compostwormen aangeschaft, twee jaar geduld = prachtige compost!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:31

Twee jaar -O-

Ik zat in het MM-boek te lezen dat goede compost uit zoveel mogelijk soorten materialen moet bestaan.

Hoe kom je eigenlijk aan die wormen, kun je die ook bij de Welkoop halen ofzo? :)

Ik vraag me ook wel een beetje af hoe dat nu zit met composteren.

Je hebt dus een hoop waar je steeds je zooi op gooit. In theorie heb je die hoop in 1 "vak" met daarnaast nog 2 vakken.

Op een gegeven moment moet je dan stoppen met het toevoegen van nieuw materiaal, en die hoop laten "werken" zeg maar, dus je schept hem over in het tweede vak waar die dan lekker kan composteren.

Wanneer dat proces klaar is, gooi je het spul weer over in de 3e bak: daar ligt dan compost in die je kunt gebruiken *\%/*

Maar moet je het dan snel gebruiken of blijft dat "oneindig" goed :?

nimue2010

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:43

Goed composteren is best moeilijk - een hele wetenschap :-)
Die wormen helpen mij van een grote hoeveelheid mest af. Let op: het zijn dus geen gewone regenwormen, maar een andere soort. http://www.eco-cycleshop.nl/a-23842471/ ... en/wormen/
Het beste is gewoon een grote schep compost van iemand met dat soort wormen! Je mag bij mij komen halen hoor! Slechts 1300 km :-)
Compost blijft 'oneindig' goed. Het is ook aleen maar een bodemverbeteraar hoor!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:46

nimue2010 schreef:
Citaat:
Mest en compost is niet hetzelfde.

Nee, natuurlijk niet! Maar ik maak wel degelijk compost van een deel van de paardenmest! Grote berg, doosje compostwormen aangeschaft, twee jaar geduld = prachtige compost!

Nee, als je mest 2 jaar laat liggen verteerd het tot opneembaar materiaal maar dat maakt het nog geen compost. Compost is afkomstig van plantaardig afval.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:46

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:08

Bedankt voor het aanbod :D

Nou, staat net de postbode aan de deur met mijn biologische zaadjes....en 30 aardbeienplantjes :=

Heb ze nu maar in 2 langwerpige plantenbakken uitgeplant in de MM-mix en in het raam gezet zodat ze een beetje kunnen groeien. Zit amper een blaadje aan, apart zeg dat die dingen zo verstuurd worden :\

Moet die aardbei-bakken nog maken, en het muurtje waar ze tegenaan & op komen moet ik nog afvoegen, maar dan moet het wel een beetje weer zijn natuurlijk :P

Het zijn 3 soorten aardbeienplantjes trouwens:

- Ostara
- Korona
- Florence

Zien er ook best verschillend uit, maar wel flink wat wortels zeg :oo

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:23

Aardbeien sterven in de winter bovengronds af, dus logisch dat ze geen blaadjes hebben.
Maar 30 stuks, ben je niet bang dat je een beetje te hard van stapel loopt???

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:24

Als ze veel wortels hebben dan komen die blaadjes vanzelf. Meerendeel van blaadjes sterft af in de winter en die blaadjes zijn meestal het probleem tijdens verzenden... het sterke wortelstelsel is het belangrijkst en aardbeien kunnen wel tegen een stootje.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:28

Wat ik me nou afvraag... hebben jullie nou allemaal van die brede vensterbanken om de zaadjes voor te kiemen? :P Want ik zit te kijken naar van die bakjes om bv mijn rucola enzo voor te kiemen, maar die gaan echt niet passen op mijn tegeltjesbrede vensterbank op het zuiden, en de rest van mijn ramen zijn op het noorden, dus geen zon.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:30

anneliesdj schreef:
Aardbeien sterven in de winter bovengronds af, dus logisch dat ze geen blaadjes hebben.
Maar 30 stuks, ben je niet bang dat je een beetje te hard van stapel loopt???

Ze werden per 10 geleverd, bij andere online winkels vaak per 25 of per 50 en dat vond ik wel te gek worden :P
En ik wilde toch ook wel een paar verschillende soorten :j

Het muurtje waar ze aan en op komen, is 4 meter 60 lang, dus daar heb ik wel een paar plantjes voor nodig om die lange bakken vol te krijgen, en ik wil natuurlijk wel een beetje kunnen oogsten dus dan moeten er wat meer plantjes komen :9

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:33

Je hebt duidelijk geen idee hoeveel je oogst van 30 stuks :=
En aardbeien stekken heel gemakkelijk, dus volgend jaar heb je er 60, op zijn minst.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:40

Breghje schreef:
Wat ik me nou afvraag... hebben jullie nou allemaal van die brede vensterbanken om de zaadjes voor te kiemen? :P Want ik zit te kijken naar van die bakjes om bv mijn rucola enzo voor te kiemen, maar die gaan echt niet passen op mijn tegeltjesbrede vensterbank op het zuiden, en de rest van mijn ramen zijn op het noorden, dus geen zon.

als ik me niet vergis is een of twee bladzijdes terug gezegd dat rucola zich lastig laat verpotten/verspenen

Ik heb er verder geen verstand van, hoor, dus misschien heb ik het fout ;)

edit: ik heb bovendien maar één vensterbankje op mijn kamertje (ik woon nog bij mijn ouders), dat is een meter of 3 breed als ik me niet vergis, het is meestal wel wat puzzelen, helemaal toen de kapucijners daar nog stonden (die groeien in elkaar met hun klimhaakjes (geen idee hoe het heet)) :))

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:45

falionrule schreef:
Breghje schreef:

als ik me niet vergis is een of twee bladzijdes terug gezegd dat rucola zich lastig laat verpotten/verspenen

Ik heb er verder geen verstand van, hoor, dus misschien heb ik het fout ;)

edit: ik heb bovendien maar één vensterbankje op mijn kamertje (ik woon nog bij mijn ouders), dat is een meter of 3 breed als ik me niet vergis, het is meestal wel wat puzzelen, helemaal toen de kapucijners daar nog stonden (die groeien in elkaar met hun klimhaakjes (geen idee hoe het heet)) :))

Ja klopt, sorry wel gelezen maar niet blijven hangen omdat ik me suf peins of ik nou wel of niet moet wachten (met de rucola dus wel, die moet meteen de grond in) met de grond in doen ivm vorst. Ben écht een leek! :o

3 Meter breed is lekker! Ik heb denk ik iets van 2 meter ofzo... en daar staan dan 2 platte bakken met tuinkers, vloeibare zeep enzo ook nog op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:49

anneliesdj schreef:
Je hebt duidelijk geen idee hoeveel je oogst van 30 stuks :=
En aardbeien stekken heel gemakkelijk, dus volgend jaar heb je er 60, op zijn minst.

Dat is àls ze allemaal aanslaan, en àls ik ze ga stekken...plan is om gewoon de uitlopers er af te halen en als er veel plantjes niet aanslaan kan ik de goede mooi laten uitlopen en er plantjes mee vervangen toch :) Of een bepaalde soort die niet zo goed bevalt als een andere soort, vervangen.

Ik wil niet weer jaren verder zijn voordat ik een beetje kan oogsten, wil nu al een beetje beeld krijgen van verschillende mogelijkheden :j

Aardbeien kun je niet teveel hebben wat mij betreft :P

Wij hebben hier in huis op de zuidkant 4 ramen van elk een meter breed denk ik, en ik heb daar nu dus in 2 ramen elk 1 zo'n langwerpige aan-het-balkon-hang-bloembak van de Action staan, met de aardbeienplantjes erin zodat die vast een beetje op kunnen leven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:58

Smeert dat niet enorm?
Ik heb ook zulke bakken staan en zat er ook aan te denken, maar dan heb ik straks alleen onder de potgrond zitten.

Maar jij begint toch voor het eerst met een moestuin? Dan zou ik het rustig aan doen, eerst maar eens kijken of het bevalt voordat je veel geld uitgeeft.
Ik denk dan; beter met wat minder beginnen en stekjes maken dan heb ik volgend jaar dubbele hoeveelheid voor hetzelfde geld. Ik ben wat zuiniger aangelegd :P

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:08

@ Breghje: Ik ben ook een leek hoor, dit jaar mijn eerste tuintje, dus ik ben benieuwd :)
Ik ben ook erg tevreden met mijn vensterbankbreedte op het moment, hoor :D
nu heb ik alleen een deel iets lager staan op mijn bureau (dichter bij de vensterbank) zodat ze wel licht krijgen, maar ook wat extra warmte, maar dat is niet erg praktisch bij het huiswerk maken :P

uhmm... ik begrijp je vast verkeerd, twee meter aan bakken met tuinkers? :wow:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:11

Annelies: De vensterbanken moeten hier nog vervangen worden dus geen probleem als het zou smetten :)
Maar ik heb er sowieso al geen potgrond in zitten natuurlijk :P

Ik wil sowieso bakken met aardbeien aan die muur, dat ik nu een tientje heb uitgegeven aan 3 soorten met van elk 10 plantjes vind ik geen vermogen, maar eerder een goed begin :)

Had ook maar 1 bosje van 10 stuks kunnen kopen, maar dan staan die bakken sowieso half leeg dit jaar, en moet ik maar afwachten of de plantjes een beetje aanslaan. Ik vind het wel leuk om het verschil te zien tussen een paar soorten, zodat ik altijd nog kan kiezen om bvb. 1 soort er uit te wippen omdat een andere beter bevalt om 1 of andere reden :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:17

falionrule schreef:
@ Breghje: Ik ben ook een leek hoor, dit jaar mijn eerste tuintje, dus ik ben benieuwd :)
Ik ben ook erg tevreden met mijn vensterbankbreedte op het moment, hoor :D
nu heb ik alleen een deel iets lager staan op mijn bureau (dichter bij de vensterbank) zodat ze wel licht krijgen, maar ook wat extra warmte, maar dat is niet erg praktisch bij het huiswerk maken :P

uhmm... ik begrijp je vast verkeerd, twee meter aan bakken met tuinkers? :wow:

_O- _O- _O- Nee, ik heb twee platte bakjes (stiekem gewoon deksels van voorraadbakjes) waarin de tuinkers groeit als een tierelier. Maar breed is mijn vensterbank niet, dus ik ben er eigenlijk niet echt tevree over. De enige warmte die bij mijn wél brede vensterbank komt is die van de verwarming.. maar in de nacht staat daar het raam open voor de ventilatie en dan is het daar best koud.

O wacht!! Ik weet meteen weer waar ik zo over na zat te denken.

HOe kan ik het beste beginnen met tomaten?? Ik heb al reeds opgetrokken (heet dat zo?) tomaten geplant die dan of verdroogden of verzopen dus nu de moesborder verhoogd althans met bemeste tuinaarde, zaadjes geprobeerd voor te kiemen maar die gingen ook wijlen. Help? Somebody?? :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:31

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:30

pmarena schreef:
Ik wil het zo gaan doen met tomaten, lijkt me lekker makkelijk!

http://www.makkelijkemoestuin.nl/blog/tomaten-zaaien

:)

Die onthoudt ik voor volgend jaar, dit jaar doe ik het gewoon met het zakje zaadjes van 19 cent.

En ehhh, mocht je teveel aardbeien hebben (waar ik ook niet in geloof, want van aardbeien heb je er inderdaad nooit te veel :9 ),
dan gewoon hier te koop zetten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:26

pmarena schreef:
Annelies: De vensterbanken moeten hier nog vervangen worden dus geen probleem als het zou smetten :)
Maar ik heb er sowieso al geen potgrond in zitten natuurlijk :P

Hoezo niet? Je bedoeld die makkelijke moestuin mix? Daar zit toch ook compost enzo door, dat smeert ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:22

Ik vind het een heel stuk prettiger te verwerken, is veel losser, niet van die kruimelige klonten die je bij potgrond hebt en die dan lekker net boven je tafel uit elkaar brokkelen :P

Hebben jullie deze gezien: Marktplaats aanbieding van fruitstruikjes:

http://aanbieding.marktplaats.nl/deal/u ... JlnvwJIZdV

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 11:13

Breghje schreef:

Ja klopt, sorry wel gelezen maar niet blijven hangen omdat ik me suf peins of ik nou wel of niet moet wachten (met de rucola dus wel, die moet meteen de grond in) met de grond in doen ivm vorst. Ben écht een leek! :o

Rucola is extreem makkelijk! Die zaai je ter plekke buiten. En ze kunnen tegen kou! Ik heb het al buiten gezaaid, had ik beter niet kunnen doen. Ach, zaai ik het opnieuw. Volgende week zal het toch echt wel een keer warmer worden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 11:15

pmarena schreef:
Eigen compost zie ik ook helemaal zitten, daarom ben ik daar mee bezig :j

Hier een bak met gronddoek er omheen, en er zit al een behoorlijke hoop rommel in:

- mest
- hooiresten
- bladeren
- houtkorrelresten
- versnipperd snoei-afval
- keukenafval
- kalkkorrels

Ik heb bij de heg nog iets van kokossnippers gestrooid tegen het onkruid vorig jaar, maar dit wordt toch wel rommelig / viezig spul hoor....denk dat ik dit ook maar in de compostbak gooi en dan worteldoek onder de heg leg en daar rood-zwart mijnsplit onder doe :)

Haal dat doek er maar weer uit. De wormen en kevers die de compost maken, komen uit de grond en kunnen er nu niet meer bij ;(