Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:38

Toad schreef:
ik zit nu aan een Unox pompoensoepje. Zit niets ongezonds in, behalve suiker...beetje jammer

Ik lees hier normaal alleen mee maar wilde hier toch even op reageren. In die soepen zit ook gistextract, dat is een andere naam voor E621. Ik zou dit zelf toch niet eten.

Collie2008

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:46

Soep uit blik lijkt me inderdaad niet echt gezond (en vind het vaak niet te eten) Maar goed, ik ben echt te lui en te brak om te koken dus heb een pot wortelen (de laatste uit de voorraad) open gemaakt en een pannetje met tuinerwtjes en nog een klein stukje kipfillet, beetje saaie smakeloze hap, maar ja...heb haast :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:52

Colway, Balen van je mindere dag... Morgen weer een nieuwe dag :D
Mara, GP heeft nogal geitenwollensokkenmensen in dienst. Verbaast me niets dat ze zich ook voor goed voedsel inzetten!
Karlijn, Met uitzondering van de tomaten (ik gebruik passata) lijkt het op mijn rode pastasaus. Nij mij gaat er trouwens meer groentes in: Bleekselderij, worteltjes en een preitje er nog bij!
Dadels zijn idd lekker, al vind ik ze wel erg zoet. Ik eet bijna geen suiker meer waardoor zelfs 86% chocolade zoet aan proeft :')
Avocado en kokosmelk zijn toch calorieënbommetjes, of zijn het goede calorieën?
Soepjes maak ik vaak zelfs, bijvoorbeeld broccolisoep. Heel simpel met magere melk, koriander en even staafmixen!

Ik begin de dag op het moment met brinta. Een paar weken terug was dat een snee zuurdesembrood met sandwichspread en daarvoor roggebrood met een halve plak kaas. Als de brinta op is, ga ik havermout proberen. Het staat al klaar in de voorraadkast!
Tussendoor at ik graag fruit, maar dat is sinds deze week een salade van komkommer, paprika en halfzongedroogde tomaten. Ik kreeg namelijk alleen maar trek van de suikers in het fruit :')
Tussen de middag eet ik vaak een mueslibol met eru balans 5% en iets van een salade (kantine op het werk).
's Avonds eet ik of groente met een stukje vlees, iets met rijst of iets met pasta (volkoren & afgewogen).
Als toetje eet ik vaak om een uur of half negen magere kwark met verse noten of fruit (uit de vriezer).

Pff, Het was hier trouwens zulk rotweer, dat ik niet naar de Blokker ben geweest. Heb deze week toch geen smoothie ingrediënten in huis!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:18

Iedereen is lekker bezig! Afgezien van Colway misschien dan een beetje, maar ach hé, komt wel weer goed. ;) Appelflappen zijn ook gewoon zo lekker!

Havermout met water, hmm,ik heb het alleen nog maar met melk op en flinke scheppen suiker. Wat het ook meteen een stuk ongezonder maakt, nee ik hou het wel bij me brood s'ochtends.

@Maartpaard: je kan trots op jezelf en je poowny zijn, je hebt het toch inderdaad allemaal weer overleeft, haha.

Over soep in blik, blegh, vind het echt allemaal TE zoet gewoon. Vooral tomatensoep, heb wel eens een blik op en had het idee alsof er een halve suikerpot ingevallen was. Nee, geef mij dan maar lekkere zelfgemaakte tomatensoep. Misschien wat meer moeite om te maken maar als je dan een grote pan maakt kan je het in beetje invriezen en zo heb je iedere keer weer een heerlijk gezond soepje.

Over blikjes/potjes groenten, volgens mij is daar weinig mis mee, het schijnt soms nog wel eens 'gezonder' te zijn dan de 'verse' groentes omdat deze groentes meteen geconserveerd worden terwijl 'verse' groenten soms nog wel 2/3 dagen in een opslaghuis liggen en dan pas in de supermarkt en voordat ze daar weg zijn. Het is meer het idee dat blikjesvoedsel misschien slecht is, maar volgens mij valt het nog wel mee hoor. De smaak is misschien wat minder 'vers' dan wanneer je het zo uit je eigen tuin haalt en dan avond zelf nog eet. Maar dat doen ook maar weinig mensen. Heb vandaag zelf nog een klein blikje bruine bonen gekocht. :)

Ben ook terug van Circuittraining, was weer even lekker. Is zeker iets dat ik op regelmatige basis blijf doen, ben benieuwd naar de spierpijn morgen. Ben wel blij dat ik me eten vanmiddag al gemaakt had, hoefde het alleen nog maar in de oven te stoppen. En o, daar is de piep al, ik kan eten! Ben benieuwd. Het is een variant van aubergine parmigiana, ik heb er nog wat aardappels doorheen gedaan en courgette omdat ik die overhad. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:21

Klinkt lekker ;-)

En idd blikgroentes/potgroentes schijnen niet echt slecht te zijn, toch neem ik dan weer liever diepvries, maar ja ben te lui om naar de supermarkt te gaan ;-)

Donderdag ook maar weer sporten en dan zat en ma maar weer, beetje schade inhalen van deze week ;-)

Ik eet eigenlijk nooit aubergines, waar proeft dat naar? (ja aubergine :+ )

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:22

Ik at eigenlijk weinig granen smorgens, nu ik toch actiever wordt wil ik er wat meer van eten, kreeg weekend ook weer op mn dag dat ik te mager wordt. Vind het zelf niet, maar merk wel dat ook al eet ik meer of wat slechter, ik val nog steeds wat terug in gewicht. Dus moet maar meer gaan eten dan

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:25

Aubergine, tja, waar smaakt dat naar, ik vind het niet een hele uitgesproken smaak en vind het eigenlijk wel prima. Alle groentes zijn meegenomen. Haha, ik kan het je niet echt uitleggen, je moet het gewoon een keer eten, het is niet iets heel extreems. Mijn aubergine parmigiana smaakt echt heerlijk, zeker iets dat ik vaker ga maken. :)

En ik ben ook wel benieuwd of ik afgevallen ben, vrijdag het moment van de waarheid op de weegschaal bij me ouders. Kan ook zijn dat ik misschien zwaarder ben geworden maar dat zou misschien ook kunnen komen door het meer sporten en dus spierontwikkeling.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:28

Nou ja liever iets zwaarder en meer spier dan alleen afgevallen en wellicht alleen vochtverlies of spierverlies toch?

Ik ga me maar eens orienteren op een lekker recept, heb ooit eens gevulde aubergine gemaakt...ooit lang geleden op een stage ofzo, te lang geleden dat ik me er iets van kan herinneren (qua smaak)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:30

Citaat:
Aubergines zijn gezond!
Waaruit blijkt dit?
Rood/paarse vruchten bevatten anthocyaninen. Dit zijn krachtige antioxidanten die het risico op een hartaandoening en een beroerte verkleinen, doordat ze de vorming van bloedstolsels remmen.

Weinig voedingswaarde?
Vaak krijgt de aubergine onterecht verwijten naar de kelk geslingerd. De vrucht zou weinig voedingswaarden hebben. Niets is minder waar!

* De aubergine is rijk aan vezels (±10 gram per 100 gram!). Daarmee staat zij in de top 5 van alle groenten en fruit waarnaar onderzoek gedaan is.
* De aubergine is een rijke bron van mineralen, met name kalium. Het natriumgehalte ligt iets lager. Dankzij deze verhouding heeft de aubergine sterke vochtafdrijvende eigenschappen.
* De aubergine is wellicht één van de weinige groenten die een cholesterolverlagende werking heeft, al staat dit nog niet met zekerheid vast. Dit verbazende effect zou te danken zijn aan nog niet geïdentificeerde stoffen die cholesterolopname door de darmen verhindert.
* De aubergine bevat vitamine B, wat ons lichaam onder andere nodig heeft om koolhydraten en vetzuren om te zetten in energie en essentieel is voor het functioneren van zenuwcellen en het hart.
* De aubergine is nitraat arm en past perfect binnen elk dieet. Met 16 kcal per 100 g behoort de vrucht tot de minst calorierijke groenten, waarmee ze de meeste salades naar de kroon steekt.
De geleverde energie, bestaat vooral uit koolhydraten, van eiwitten en vetten zijn in de aubergine slechts sporen aanwezig.

Voor een overzicht van alle voedingswaarden zie de onderstaande tabel.

klinkt interessant!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:33

Klinkt inderdaad erg goed! Ik weet vooral dat het een erg ondergewaardeerde groente is, maar zoals daar al staat, het heeft aardig wat goede eigenschappen dus eigenlijk is het onterecht. Ik vind mijn avondeten gelukkig lekker dus deze ga ik zeker opslaan. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:36

Ik ga maar iets bedenken om ze te vullen ofzo en dan hetgeen ik eruit snij voor vulsel weer ga gebruiken, even iets lekkers bedenken met champignon en kaas ofzo en pijnboompitten, lente uitje...hmmm krijg trek haha. Weekend maar kokkerellen

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:42

Volgens mij worden aubergines alleen wel flink bespoten.. Dus zou dan wel de bio variant nemen!

Pff gyrogym ging echt slecht, mijn rug zat rechts helemaal vast. Zal nog wel een beetje door de spanning van vanmorgen komen..

Mijn moeder is ook weer gezond aan het koken. Iets met kidneybonen, gehakt, prei, wortels uit pot (slecht want er zit suiker in grr!!), en nog wat groentes volgens mij. Denk dat ze er rijst bij doet, in dat geval neem ik maar 1 lepel rijst ;)

Ben echt onwijs moe! T was een hectische dag.

Maar wat moet ik nou op mijn pannenkoekjes doen?!

En kan ik andijvie trouwens invriezen? Ik krijg het niet meer op voor de houdbaarheidsdatum verstrekt!!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:45

Ik vries andijvie gewoon in als ik het voor smoothies gebruik, als ik het als salade wil gebruiken neem ik vers....

Op je pannekoekjes...hmmmm iets wat niet gekoeld hoeft te worden toch? Dan kom ik niet echt verder dan pindakaas of verse banaan ofzo?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:45

@Colway: Aubergine is een smaak apart, kun je misschien een beetje met de structuur van courgette vergelijken, de smaak is wel anders. Ik vind aubergine best lekker.

@Mootje: avocado en kokosmelk zijn inderdaad caloriebommen, maar dit topic gaat over gezond eten, en niet over weinig calorieen binnenkrijgen. Wij tellen voedingsstoffen ipv calorieen, avocado en kokosmelk zijn beide gezond.

@Tara: ik heb gistextract niet voorbij zien komen, ik ga zo nog even op de verpakking kijken. Het was soep uit zak en niet uit blik. Normaal eet ik geen soep uit zak, tenzij ik dus echt geen zin heb om te koken. De biologische soepen van de ah in zak zijn trouwens goede soepen hoor :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:47

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:50

Haha Maartje ik heb echt geen idee, misschien suikervrije jam? Of prak een banaantje met wat kaneel en dat erop? Ik heb alleen geen idee of dat lang goed blijft.. Misschien de banaan meenemen naar je vriend en dan 's ochtends prakken voor je naar school gaat? :P

Mn vriend is morgen jarig en hij heeft een taart gevraagd voor zn verjaardag :+ (hij krijgt nog wel wat hoor :P ). Ik heb nu dus een taart in de oven staan van volkoren speltmeel, met peer, kokos en amandelschaafsel. Ben echt heeel benieuwd of ie lekker is, ik hoop het :P Ik heb er alleen wel suiker in gedaan, want mn vriend moet het ook lekker vinden en hij zei van tevoren dat er wel suiker in moest :')

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:52

Anders doe ik er wel een beetje kokos kaneel en klein beetje honing op ofzo. Zou dat lekker zijn?

Jeuj mijn schoonmoeder heeft van een collega gehoord over tarweallergie en nu wil ze ook eens speltbrood kopen :D Jeej! Hopelijk gaat ze dat ook echt doen want dan wil ik lekker ontbijten als ik bij vriendlief ben :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:53

Klinkt wel erg lekker Vogeltje! En ach, een keertje een beetje suiker ;-)

Ik ben echt bok chagerijnig trouwens :+ Ik wordt een ouwe doos volgens mij, ik kan niet meer een weekend feesten...Bah haha. Owjah en ik heb weer een grijze haar ontdekt...Drama

Sorry effe offtpic

Century...Bedankt voor de link!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:56

Ik vind aubergine echt nergens naar smaken :+
Colway, Andijvie (en spinazie) kun je toch alleen geblancheerd invriezen?

Ik heb net een blender van Philips besteld. Zaterdag ophalen, dus dan kan ik aan de smoothies beginnen! Ik begin maar met fruitsmoothies, voordat ik er groenten bij ga gooien. Ik heb laatst trouwens gojibessen gehaald, naar aanleiding van het topic, maar die dingen plakken enorm aan mijn tanden vast :') Misschien dat ik ze maar door de smoothies gooi, want in de yoghurt alleen vind ik het niet veel.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:59

Ik heb geen idee, ik vries het gewoon vers in aangezien ik het ook bevroren weer 'blender' denk niet dat je het moet laten ontdooien en dan 'klaar maken'.

Ik moet ook nog steeds uit voor een Blender, geen tijd voor, ga maar via kijkshop bestellen ofzo, kom weinig in de stad laatste tijd

Ik vind die goji bessen ook niets, ik laat ze nu wellen in heet water en een nachtje staan en dan gooi ik ze door mn smoothie...Ik ga de zak op maken en geen nieuwe halen

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:02

Dat wellen is misschien wel een goede.... Ga dat eens proberen. Vind het zakje te duur om zo weg te gooien!
Volgens mij gaat het rijpings/rottingsproces van sommige groenten verder als je het invriest zonder te blancheren. Alhoewel, liever bevroren vers dan verlept uit de groentelade!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:03

Colway schreef:
Ik vind die goji bessen ook niets, ik laat ze nu wellen in heet water en een nachtje staan en dan gooi ik ze door mn smoothie...Ik ga de zak op maken en geen nieuwe halen

Ik vind ze super lekker! Je mag ze ook aan mij doorverkopen mocht je ze echt niet willen (tenzij dat niet handig is met verzenkosten e.d.)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:04

Century, hoe eet jij ze?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:04

Ja nou ja ik ben er nog niet ziek van geworden, weet wel dat als ik mijn spinazie te ver in de vriezer leg dat het achterkantje soms bevriest (mn vriend zet stand koelkast vaak lager :( ) en dan wordt het donkergroen 'snotterig' maar goed, met smoothies proef ik daar niets van. En anders krijg ik een zak spinazie van 300gr niet snel genoeg op. Wil niet iedere ochtend dezelfde groente hebben

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:05

Colway, anders eet je verse spinazie door je pasta heen? Ik eet zeker 1 keer per week pasta, en ben gek op spinazie dus eet er soms wel 500 gr per week van :+ het komt bij mij altijd wel op :P