Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Hopelijk kan ik morgen weer normaal doen
(en de theepot is nog niet leeg
) 

Nouja, morgen weer een dag.. Bij mijn ouders een stukje 70% pure chocolade gegeten, heerlijk, die nasmaak jammm. Ook een bakje danone bosbessen yoghurt gehad.. Sjee dan merk je pas hoe zoet dat eigenlijk is! Ondanks ik verder wel gewoon suikers eet vond ik dit lang zo lekker niet meer..

Silence schreef:Ik heb vandaag wel een soort schema kunnen maken
O: niks
T: niks
L: Tosti van bruin brood met kaas en een glas sinaasappel/mangosap
T: Droge cracker
D: Aardappelen met spinazie met ei en kipfilet gevuld met roomkaas. Glas water erbij.
T: Worteltjes met wat tzaziki.
Helaas niet super gezond, maar kan niet verwachten dat het hele gezin zich aan mij aanpast (ze kijken me momenteel toch al raar aan nu ik allemaal nieuwe dingen zoek haha) en als ik tot laat moet werken zoals vandaag red ik het niet om voor mijn eigen eten te zorgen.
Maar ontbijten is heel belangrijk.. Het is ook redelijk een kwestie van aanwennen. (Ik kreeg ook nooit iets naar binnen, maar in het begin propte ik het er gewoon in, en ik merk dat ik nu 's ochtends echt behoefte heb aan een ontbijt.) Het accent van je schema zou qua koolhydraten eigenlijk op de eerste helft van de dag moeten liggen. Bijvoorbeeld ontbijten met een havermoutpannenkoek ofzo, dat kun je de avond ervoor klaarmaken als het de ochtend zelf lastig is
Of een smoothie ofzo! Ik vind het echt knap dat je de rest van de dag zo weinig hebt gegeten! De rest van je schema bevat namelijk redelijk veel suikers (tarwebrood en sinaasappel/mangosap, droge cracker), daar krijg ik altijd ontzettende trek van..
Je avondeten klinkt heel lekker en gevarieerd, echt zoiets dat mijn moeder ook klaar zou kunnen maken
Ik woon wel op mezelf, maar mijn moeder vindt het wel leuk wat ik allemaal aan het doen ben met voeding. Ze benoemt zelf 'jij zoekt het uit en ik hoef het alleen maar op te volgen
', ze doet dus lekker mee. Misschien krijg jij je gezin ook nog wel mee
Als ik nu eens bij mijn ouders ben, eet ik dingen die ik te slecht vind niet meer mee. Dat respecteren ze gelukkig.. Vervelend dat je zo laat thuis was vandaag. Ikzelf los dat altijd op door gewoon iets makkelijks te maken dat snel klaar is (wij eten vaak pas om 19.30 helaas). Kan ik toch nog gezond eten

Silence schreef:Das nou net het fruit wat ik echt niet lust haha. Ben er verder niet kieskeurig in, maar puur kiwi... nee dat niet. Maar kan dat wel in een smoothie gaan verwerken, dan krijg ik het vast wel naar binnen.
Is het eventueel slim om na het sporten nog wat te eten of niet meer?
Tips mogen altijd natuurlijk
Ik weet dat ontbijt erg belangrijk is, heb ook al een hoop geprobeerd maar hou het nooit langer dan een week vol.
Heb er qua hongergevoel helemaal geen behoefte aan dus heb ook geen zin om ontbijt te maken.
Die pannekoekjes wil ik ook wel meepakken inderdaad.
), eigenlijk hebben wij in de westerse landen (zeker als we een vetvoorraadje hebben, zoals de meeste mensen) gewoon geen gebrek aan energie. Een hongergevoel wordt opgewekt doordat je lichaam verwacht dat het eten krijgt. Als je 's ochtends dus nooit eet, verwacht je lichaam dat ook niet en heb je dus geen hongergevoel. Ik moet natuurlijk wel nuance aanbrengen, ik denk niet dat dit mechanisme (conditionering) de enige factor is die van invloed is op een hongergevoel, maar het is wel een zeer belangrijke. Oftewel: als je jezelf aanwent 's ochtends te eten, krijg je vanzelf honger.
Als je het niet wil, prima uiteraard. Maar als 'geen honger hebben' je reden is en je wil het verder wel, dan zou ik me niet laten tegenhouden door een gebrek aan dat hongergevoel. Je stofwisseling komt juist op gang wanneer je wat gaat eten. 
Vandaar dat ik het ook al zo vaak geprobeerd heb 

Silence schreef:Wat betreft die pannekoeken... is dat nou echt gezond?
Ze spreken mij op de één of andere manier enorm tegen haha.
Maar ga maar na wat erin gaat.. Een beetje meel, een ei, kaneel en fruit. En om het aan te maken kun je kiezen tussen melk, of een gezonde variant daarvan, of water, net wat je zelf wil! Omdat je het zelf maakt en geen slechte dingen toevoegt, is het gezond
*ik zit op mijn spreekstoel vanavond
*