Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:45

ik ga ook 'gewoon' uit eten hoor. Kies gewoon wat me lekker lijkt :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:45

Ik bezit denk ik wel voldoende kennis voor een intro, maar de komende dagen heb ik daar niet echt tijd voor, zou dan vrijdag moeten worden. Dus als iemand eerder een topic wil openen, ga je gang maar! :D

Ik ben ongesteld en heel erg trillerig, ik voelde me pas beter na 3 dubbele boterhammen met roomboter en pindakaas := Hopelijk kan ik morgen weer normaal doen :+

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:51

haha, 3 dubbele boterhammen? Betekent dat 6 boterhammen? Ik ga zo denk ik als toetje nog even wat kwark eten met fruitmuesli (van de euroshopper, zit geen toegevoegde suiker in) maar zit nog vol, ben echt een theeleut en na 2 koppen thee klotst mijn maag :+ (en de theepot is nog niet leeg :') )
Laatst bijgewerkt door Toad op 13-03-12 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:53

Ik heb vandaag wel een soort schema kunnen maken :j

O: niks
T: niks
L: Tosti van bruin brood met kaas en een glas sinaasappel/mangosap
T: Droge cracker
D: Aardappelen met spinazie met ei en kipfilet gevuld met roomkaas. Glas water erbij.
T: Worteltjes met wat tzaziki.

Helaas niet super gezond, maar kan niet verwachten dat het hele gezin zich aan mij aanpast (ze kijken me momenteel toch al raar aan nu ik allemaal nieuwe dingen zoek haha) en als ik tot laat moet werken zoals vandaag red ik het niet om voor mijn eigen eten te zorgen.

Heb vanmiddag bij de AH staan kijken en vond daar wel lijnzaad en tarwevlokken voor door bijv. de yoghurt. Wil eens kijken of ik misschien zoiets kan verwerken in mijn ontbijt. Ik begin vanaf morgen ook wekelijks bij mijn nieuwe sport, dus denk dat het dan wel extra belangrijk is om goed te ontbijten aangezien ik dan 's avonds niet te zwaar wil eten en geen tussendoortje meer kan pakken.
Laatst bijgewerkt door Silence op 13-03-12 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:53

Ik ga ook gewoon uit eten en eet dan het liefst vis of kip.. Ben sowieso niet heel gek op ander soort vlees. Varkensvlees eet ik helemaal niet. Maar als je uit eten gaat krijg je toch wel sneller producten die zelf gemaakt zijn ipv pakjes? Ga ik vanuit..?

Poeh ik had vandaag echt te weinig gegeten.. Ik kan ook aardig lang door op mijn ontbijt maar na uren buiten bezig zijn op stal merk ik toch dat ik meer eten moet. Als ik hele middag onderweg ben is dat nog wel eens lastig.. Heb na mijn warme eten nog wat tortilla chipjes gegeten die eigenlijk voor vrijdag bedoeld waren.. :o Nouja, morgen weer een dag.. Bij mijn ouders een stukje 70% pure chocolade gegeten, heerlijk, die nasmaak jammm. Ook een bakje danone bosbessen yoghurt gehad.. Sjee dan merk je pas hoe zoet dat eigenlijk is! Ondanks ik verder wel gewoon suikers eet vond ik dit lang zo lekker niet meer..

Leuk een receptentopic! En leuk dat phorm. een intro wil doen! Ik ben nog teveel lerende, vooral qua avondeten voel ik mij nog een leek en zou ik nog veel meer kunnen variëren! Maar een goed recepten topic zou enorm handig zijn!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:54

@Silence: ontbijt je nooit of alleen vandaag niet?
Je schema ziet er verder wel goed uit volgens mij, mag misschien wel meer fruit en noten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:59

Ik ontbijt nooit. Krijg er niet zoveel in 's morgens, brood sowieso niet.
Dus ben me nu een beetje aan het orienteren op alternatieven.

Vaak eet ik 's avonds inderdaad fruit, vandaag vervangen door de worteltjes.
Noten staan niet standaard hier in de kast, maar wil ik wel voor gaan kijken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:01

Probeer je fruit eens 's ochtends te eten, is sowieso beter voor je lijf om dat zo vroeg mogelijk in de dag te eten :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:01

Ik was ook nooit zo goed in ontbijten, maar met varieren kom je een heel eind. Dan vind je vanzelf uit wat je wel en niet kunt hebben op een lege maag :) Ik doe het ook niet zo goed op brood 's ochtends, eet liever een cracker of zuivel.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:02

Je zou ook kunnen ontbijten met een smoothie. Dan heb je meteen je fruit gehad, is lekker en het geeft je energie. Daarnaast kun je het drinken, dus misschien makkelijker verteerbaar.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:04

Smoothies wil ik inderdaad gaan proberen, of iets van yoghurt. (krijg ik natuurlijk weer te horen.... je hebt al zoveel geprobeerd, je eet toch niks op :+ )
Fruit naar de ochtend verplaatsen is ook een goed idee :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:06

Al eet je maar een kiwi, heb je toch nog iets binnen :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:07

Silence schreef:
Ik heb vandaag wel een soort schema kunnen maken :j

O: niks
T: niks
L: Tosti van bruin brood met kaas en een glas sinaasappel/mangosap
T: Droge cracker
D: Aardappelen met spinazie met ei en kipfilet gevuld met roomkaas. Glas water erbij.
T: Worteltjes met wat tzaziki.

Helaas niet super gezond, maar kan niet verwachten dat het hele gezin zich aan mij aanpast (ze kijken me momenteel toch al raar aan nu ik allemaal nieuwe dingen zoek haha) en als ik tot laat moet werken zoals vandaag red ik het niet om voor mijn eigen eten te zorgen.

Ik weet niet of je op tips zit te wachten hoor :) Maar ontbijten is heel belangrijk.. Het is ook redelijk een kwestie van aanwennen. (Ik kreeg ook nooit iets naar binnen, maar in het begin propte ik het er gewoon in, en ik merk dat ik nu 's ochtends echt behoefte heb aan een ontbijt.) Het accent van je schema zou qua koolhydraten eigenlijk op de eerste helft van de dag moeten liggen. Bijvoorbeeld ontbijten met een havermoutpannenkoek ofzo, dat kun je de avond ervoor klaarmaken als het de ochtend zelf lastig is :) Of een smoothie ofzo! Ik vind het echt knap dat je de rest van de dag zo weinig hebt gegeten! De rest van je schema bevat namelijk redelijk veel suikers (tarwebrood en sinaasappel/mangosap, droge cracker), daar krijg ik altijd ontzettende trek van.. :) Je avondeten klinkt heel lekker en gevarieerd, echt zoiets dat mijn moeder ook klaar zou kunnen maken :') Ik woon wel op mezelf, maar mijn moeder vindt het wel leuk wat ik allemaal aan het doen ben met voeding. Ze benoemt zelf 'jij zoekt het uit en ik hoef het alleen maar op te volgen :D ', ze doet dus lekker mee. Misschien krijg jij je gezin ook nog wel mee :D Als ik nu eens bij mijn ouders ben, eet ik dingen die ik te slecht vind niet meer mee. Dat respecteren ze gelukkig.. Vervelend dat je zo laat thuis was vandaag. Ikzelf los dat altijd op door gewoon iets makkelijks te maken dat snel klaar is (wij eten vaak pas om 19.30 helaas). Kan ik toch nog gezond eten :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:09

Das nou net het fruit wat ik echt niet lust haha. Ben er verder niet kieskeurig in, maar puur kiwi... nee dat niet. Maar kan dat wel in een smoothie gaan verwerken, dan krijg ik het vast wel naar binnen.

Is het eventueel slim om na het sporten nog wat te eten of niet meer?

Tips mogen altijd natuurlijk :j
Ik weet dat ontbijt erg belangrijk is, heb ook al een hoop geprobeerd maar hou het nooit langer dan een week vol.
Heb er qua hongergevoel helemaal geen behoefte aan dus heb ook geen zin om ontbijt te maken.

Die pannekoekjes wil ik ook wel meepakken inderdaad.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:16

Silence schreef:
Das nou net het fruit wat ik echt niet lust haha. Ben er verder niet kieskeurig in, maar puur kiwi... nee dat niet. Maar kan dat wel in een smoothie gaan verwerken, dan krijg ik het vast wel naar binnen.

Is het eventueel slim om na het sporten nog wat te eten of niet meer?

Tips mogen altijd natuurlijk :j
Ik weet dat ontbijt erg belangrijk is, heb ook al een hoop geprobeerd maar hou het nooit langer dan een week vol.
Heb er qua hongergevoel helemaal geen behoefte aan dus heb ook geen zin om ontbijt te maken.

Die pannekoekjes wil ik ook wel meepakken inderdaad.

Een hongergevoel is eigenlijk niet meer dan een geconditioneerde reflex (aldus mijn studie :P ), eigenlijk hebben wij in de westerse landen (zeker als we een vetvoorraadje hebben, zoals de meeste mensen) gewoon geen gebrek aan energie. Een hongergevoel wordt opgewekt doordat je lichaam verwacht dat het eten krijgt. Als je 's ochtends dus nooit eet, verwacht je lichaam dat ook niet en heb je dus geen hongergevoel. Ik moet natuurlijk wel nuance aanbrengen, ik denk niet dat dit mechanisme (conditionering) de enige factor is die van invloed is op een hongergevoel, maar het is wel een zeer belangrijke. Oftewel: als je jezelf aanwent 's ochtends te eten, krijg je vanzelf honger.

Je hoeft van mij niet te eten hoor 's ochtends :P Als je het niet wil, prima uiteraard. Maar als 'geen honger hebben' je reden is en je wil het verder wel, dan zou ik me niet laten tegenhouden door een gebrek aan dat hongergevoel. Je stofwisseling komt juist op gang wanneer je wat gaat eten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:18

Ik wil het zeker wel :j Vandaar dat ik het ook al zo vaak geprobeerd heb :P
Maar ik wil nu dus proberen om van het brood af te stappen en iets anders te proberen.
Ik ga morgen gewoon eens wat halen en Donderdagochtend iets maken.
Mooie dag om te beginnen, moet dan een korte ochtendienst van een uur draaien, dus kan dan rond 9.30 ontbijten.
Is nog vrij laat, maar wel een begin ;)

Wat betreft die pannekoeken... is dat nou echt gezond?
Ze spreken mij op de één of andere manier enorm tegen haha.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:22

Silence schreef:
Wat betreft die pannekoeken... is dat nou echt gezond?
Ze spreken mij op de één of andere manier enorm tegen haha.

Ja, die spelt-, boekweit- en havermoutpannenkoeken wel... Vanwege de voedingsstoffen die je eruit haalt. Als je er verder geen stroop of suiker ofzo opdoet natuurlijk :) Maar ga maar na wat erin gaat.. Een beetje meel, een ei, kaneel en fruit. En om het aan te maken kun je kiezen tussen melk, of een gezonde variant daarvan, of water, net wat je zelf wil! Omdat je het zelf maakt en geen slechte dingen toevoegt, is het gezond :) *ik zit op mijn spreekstoel vanavond :P *

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:23

Haha, ik leer er alleen maar nieuwe dingen van ;)

Ik ga zo eens een lijstje halen wat ik morgen wil halen.
Die lijnzaad en tarwevlokken, die kunnen ook gewoon in een smoothie neem ik aan?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:45

je kunt ook tarwezemelen door je smoothie doen :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:46

Ontbijten moet je echt leren, ik deed het ook nooit, kreeg niets weg, maar het lukt me steeds beter om meer te eten. Je dag start beter en je bent veel energieker

Ik ga ook gewoon lekker uit eten hoor en ik gooi er dan ook een flessie wijn in, als ik ga, dan wil ik lekker smikkelen ook :+

Plan voor morgen

O: Smoothie van 1 rode biet, yoghurt, frambozen, chia zaad en een roggecracker met pindakaas
T: Roggebroodje met sanwichsspread en een mandarijn
L: Zelfde als vandaag, mn veel te lekkere andijvie salade
T: Appel en een handje noten
D: Heb nog bloemkoolroosjes en een stuk broccoli liggen. Denk gewoon eens simpel met een paar aardappeltjes

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:47

@ Silence, al zou je alleen maar een paar scheppen kwark of yoghurt nemen en een mandarijntje, da's altijd beter dan niets

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:48

Oei ik heb nu na het sporten echt hartige trek! Heb al een klein crackertje genomen en een smoothie maar het blijft. Heb helaas geen noten in huis, iemand een goede tip?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:49

Lijnzaad kun je sowieso ook door je smoothies doen!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:49

ik ga soms gewoon maar naar bed als de trek niet weggaat :+ want de trek zit bij mij soms echt 'tussen mn oren'

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:50

Ik zit ook nog aan lijnzaad te denken, maar neem ook al dagelijks chiazaad, is dat niet dubbel op?