Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:35

_Ananas_

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:42

Hier een ui en een knoflook die uit zichzelf gaan groeien :+ Volg het even :D :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:16

De nieuwe zaadjes zijn besteld! Leuke nieuwe site gevonden http://www.hobbyzaden.nl kan je kleine aantallen bestellen en ook paar bijzondere dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:47

mijn aardbei planten zijn geruimd *zucht* wil heel veel maar moet eerst wat meer konijnpoep begraven , stikt van de wormen op die plekken :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 01:11

Bij mij staat ook basilicum in een pot te ontkiemen in de vensterbank :D

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:18

Drie weken geleden is onze kas 'een soort van ontmanteld' door de storm |( We hadden grootse plannen hoe de kas het aankomend jaar in te richten................Nou ja, we beginnen inderdaad maar weer in huis met het laten ontkiemen en gaan op zoek naar nieuwe platen voor in de kas. We houden de moed er nog maar in. Gisteren wel nog vier preitjes uit de tuin gehaald voor de chorizosoep :9. Dat kan nog nu ze nog niet bevroren zijn!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:45

Zo hier vandaag een grote kar compost in de moestuin gekieperd, binnen kort nog wat karren tuingrond erbij zodat de TE zanderige grond (lees voorheem paddock) wat meer op zal leveren dan afgelopen jaar.
Overigens, ik heb nog altijd andijvie, prei en worteltjes in de grond staan en de witlof is vorige week opgekuild :-)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:31

Hier is in de laatste storm de kas kapotgewaaid.
Heb tegen m'n man gezegd dat we hem opruimen. Met tunnelkassen kan in de moestuin ook groeien wat in de kas groeide en met die kleine kasjes kun je ook komkommers en tomaten telen. Ben je geen grote kas voor nodig en kun je tenminste opruimen als het slechte, winderige weer begint.

Verder nog niet echt plannen.
Volgende maand maar eens kijken wat ik binnen begin op te kweken. Dan wordt het al weer een heel klein beetje lente als ik de eerste groene stipjes boven de grond zie komen. Al sit die grond dan ook in potjes in de badkamer :D

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:40

Mijn tomatenoogst van de afgelopen zomer viel nogal tegen, nu zet ik ze wel steeds op hetzelfde stuk dus niet zo goed betreffende voedingsstoffen (maar wel qua zon). Waar zou ik het stuk het beste mee kunnen mesten? Iemand een idee waar tomatenplanten het het beste op doen en wanneer ik dat in de grond moet stoppen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:49

annepanne schreef:
Mijn tomatenoogst van de afgelopen zomer viel nogal tegen, nu zet ik ze wel steeds op hetzelfde stuk dus niet zo goed betreffende voedingsstoffen (maar wel qua zon). Waar zou ik het stuk het beste mee kunnen mesten? Iemand een idee waar tomatenplanten het het beste op doen en wanneer ik dat in de grond moet stoppen?

Natuurlijke meststoffen.

Probeer een composthoopje te maken, dat is prachtige meststof voor de groententuin.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:52

Ik wilde even een tip met jullie delen die ik laatst van een vriendin kreeg. Composteren gaat stinken, fermenteren niet! En dat kan je nu thuis gemakkelijk doen van je eigen GFT afval, waarna je het na 2-3 weken rechtstreeks in je tuin kan verwerken. Ik ben erg enthousiast, en zodra ik weer salaris krijg komt er bij mij een Bokashi emmer in huis!
Bokashi Keukenemmer

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:52

cream_1986 schreef:
Ik wilde even een tip met jullie delen die ik laatst van een vriendin kreeg. Composteren gaat stinken, fermenteren niet! En dat kan je nu thuis gemakkelijk doen van je eigen GFT afval, waarna je het na 2-3 weken rechtstreeks in je tuin kan verwerken. Ik ben erg enthousiast, en zodra ik weer salaris krijg komt er bij mij een Bokashi emmer in huis!
Bokashi Keukenemmer

Wat grappig!

Ik composteer zoals Bio-Ron dat doet. Hij geeft ook aan dat een Bokashi alle stoffen/energie behoudt. Dat wordt te ingewikkeld voor mijn mest, maar met je GFT afval kun je dit natuurlijk prima doen.

Op de site
http://www.bio-ron.com

staat ook info over Bokashi:
http://www.bio-ron.com/producten/bodemb ... eraar.html

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:28

Dat van de tunnelkassen heb ik ook bedacht. Lijkt me een stuk handiger. Ik vond het kasje wel heel mooi staan en ik kon er zelf ook in staan, dat kan in zo'n tunnelkasje dan weer niet. Nou ja, dan maar door de knieën.
Wij hadden een enorme tomatenoogst en teelden ze op grond vermengt met...paardenmest :D En daar hebben we genoeg van :Y)
Op de moestuin doen we overigens paardenmest en compost. Naast de mestbak storten we ons GFT en snoeiafval. Na een paar jaar is dat bijna grond geworden en kun je het verwerken.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:54

Oh wat een leuk topic!!!! Ik heb niet alles gelezen want dat is me wat veel... Maar het idee van een eigen (MAKKELIJKE) moestuin speelt al heeeeel erg lang bij mij! Maar ik heb echt TOTAAL geen groene vingers.. het is een ramp haha. Misschien vind ik het daarom wel zo leuk, een uitdaging ;)
Ik heb net de site bekeken met uitleg over het maken van een makkelijke moestuin en ik heb besloten om me eraan te gaan wagen!
Uitgerekend nu... met -10 graden vorst. Dus om maar meteen met de deur in huis te vallen: Wat is de beste tijd om een moestuintje op te starten?

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:16

Onze broeikas is omgespit en klaar voor gebruik :) Heb al wat zaadjes gezaaid in potjes van sla, komkommer, tomaat en aardbei... ben benieuwd of t wil gaan groeien :) T word m'n eerste jaar met broeikas dus ben benieuwd of ik er wat van bak haha

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:04

@Duuk ... wat leuk dat je het idee hebt voor een moestuintje.
Wat je nu kan doen is alvast bedenken wat je wil gaan zaaien. Neem dingen die makkelijk zijn en die je ook zelf eet. Voor een klein moestuintje met 1 bak zou ik eerst iets van max. 6 plantjes ofzo.
@Old Skipper zo een kasje, wat leuk! Daar heb ik nog geen plek voor... straks wel een bakjes in de vensterbank voor het voorzaaien.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:08

Kopen jullie zaadjes en kweek je die zelf op of koop je gewoon kant en klare plantjes eind april en zet je die dan gelijk in de grond? Ik ben echt een leek op moestuingebied, dus alle hulp is meegenomen :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:12

@Noppert, ik koop zaadjes... en dan kan ik het eind april niet laten om ook wat plantjes te kopen van andere dingen... die zien er altijd veels te leuk uit. Dit jaar heb ik bij www.hobbyzaden.nl besteld... eerder ook wel bij Bolster... maar in de gewone zakjes zit altijd zoveel zaad... bij Hobby Zaden krijg je maar een beetje zaad.
Sommige dingen zoals worteltjes en bietjes moet je meteen op de plek zaaien. Dingen als courgette en tomaten is het beste om voor te kweken in kasje en dan ergens in mei uit te planten.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:55

@Evelyn, bedankt. Ik ga eens bij die site kijken, zeker omdat je niet zo heel veel zaad krijgt is dat interessant, ik heb namelijk geen mega moestin maar vind het wel leuk om van alles uit te proberen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 01:59

volgens mij is veldsla winterhard? ik had nog wat in de moestuin staan en nu het is gaan dooien ziet dat er nog hardstikke goed uit, kan dat??

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:05

Noppert, ik heb nog wel wat over van mn probeer/moestuin van vorig jaar :o . Zal ik het een keer afgooien?
Geen idee of de zaden nog goed zijn, vorig jaar gekocht en hele winter op stal in een brandwerende kast gelegen :+

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:38

Graag March, hartstikke leuk!! Ff offtopic, ben je alweer aan het rijden?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:19

Het begint hier nu toch wel weer al wat te kriebelen hoor.
Heb gisteren 2 soorten tomatenzaadjes en paprika in kweekbakjes in de douche gezet.
En nu iedere dag gluren of er al wat bovenkomt want dán is het echt en heus lente :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:43

Haha... ja hier kriebelt het ook maar ga zaterdag op vakantie... dus de tomaten en paprika's moeten wachten tot begin maart.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:44

Ik moest straks ineens aan dit topic denken,... kan niet wachten om meer wat in de tuin te doen!
Krokussen komen hier al door het gras. En ook de knoflook groeit goed :D