Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:36

hoi
heb ff jullie hulp nodig
de pompoenplanten zien er schitterend uit
krijgen ook al mooie gele bloemen
hoe herken ik de mannetjes uit de vrouwtjes
en hoe zorg ik ervoor dat er een mooie pompoen aan komt? (bevruchten) of is dat bloemetje/bijtje-werk??
en moet ik ook bloemen weghalen???

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:17

Mannetjes hebben stuifmeel, vrouwtjes een stamper.
De eerste bloemen zijn vaak mannetjes, de vrouwtjes komen pas later. Als het goed is doen de bijtjes dat werk keurig voor je, tenzij je ze in een kas hebt staan waar geen insecten in kunnen komen.

Als je hele grote pompoenen wilt, moet je per scheut 1 pompoen laten ontstaan, en de rest van de bloemen aan die scheut weghalen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:36

Ik had vorig jaar pompoenen in de tuin en heb het gewoon maar z'n gang laten gaan met als resultaat hele mooie pompoenen.
omdat ik de pitten op de mestbult heb gegooid groeit daar nu een pompoen :=
Succes ermee, komt vast goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:07

ranna schreef:
Waar woon je Annelies?

Ik zit in het Noord-Oosten, of eigenlijk in het Noord-Westen van een naburig land :D

Als je nou helemaal niet in de buurt zit zou je hem dan willen opsturen op mijn kosten natuurlijk?

Ik zit ook in het Noord-Oosten :D
Staphorst, ligt onder Meppel en ik kom geregeld in Ommen dus daar zou je hem ook vandaan kunnen halen als dat dichter bij is.

Haha, ik zie dat er weer een hoop vragen zijn over de Japanse wijnbes dus zal ik als die-hard liefhebber maar weer wat uitleg moeten geven :+

De Japanse Wijnbes;
De struik groeit als een braamstruik, als je er niets aan doet wordt het één grote wilde stekelbende.
Maar de vruchten zijn verrukkelijk, lijkt idd wat op een braam maar zijn wat frisser en zoeter van smaak, echt heerlijk!
Wel zijn ze vrij klein, net half zo groot dan de gemiddelde braam of framboos.
Als je de struik in je tuin wilt houden moet je de ranken strak naar boven opbinden langs een hekwerk of gespannen draden, op een hoogte van 1,5-1,80 knip je ze af.
Vruchten komen op éénjarig hout, de takken die deze zomer vruchten hebben gegeven knip je bij de grond af en de jonge takken die deze zomer gegroeid zijn bind je weer aan. Oudere takken geven ook vruchten maar minder en worden erg dik waardoor ze slecht hanteerbaar zijn, vandaar dat ze beter afgeknipt kunnen worden nadat ze één keer vruchten hebben gegeven.
De takken hebben nare stekeltjes die onder je huid gaan zitten maar groot voordeel daarvan is wel dat dit de struik zeer onaantrekkelijk maakt voor vogels. Ik heb zelf iig nooit problemen met vogelvraat en er zitten hier héél veel vogels.
Overigens zijn de stekels makkelijk te ontwijken als je de takken voorzichtig hanteert, ik gebruik zelf nooit handschoenen.

Op diverse internetsite's is te lezen dat ze slecht winterhard zouden zijn maar dat is een fabel, ik heb ze al zo'n 3 jaar en bij mijn ouders staan ze ook al zeker 10 jaar en we hebben nooit problemen gehad, ook nooit afdekking oid gebruikt.
Mijn ervaring is dat ze vrij makkelijk zijn, zon en halfzon kan allebei en qua grond hebben ze ook niet heel strenge eisen, wel kunnen ze wat minder goed tegen veel wind vanwege de slappe stengels en met wat koemest in het voorjaar zijn ze helemaal gelukkig.

Als er meer vragen zijn hoor ik het graag!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:09

thnx! Ik laat m'n pompoenen met een gerust hart hun gang gaan. Ik zal ze nog eens wat mest geven, de regen doet vandaag z'n best wel!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:41

@Annelies, ik kom a.s. zondag richting Zwolle, dus langs Staphorst. Kan ik hem dan komen halen?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:48

Hebben jullie planten het noodweer een beetje overleefd?

Alles is hier plat gewaaid, veel takjes afgebroken en onze 4 meter hoge boom heeft het niet overleefd :o Deze helemaal achteraan
Afbeelding Ik zoek iets fruitigs wat redelijk snel op het model is dat de oude boom ook was, maar ook niet veel groter (3,5 a 4 meter gok ik) wordt. Iemand tips?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:02

een pruimenboom? of een peer?

Ik heb de schade hier nog niet opgenomen. wat een weer was het ineens. we hebben snel de pups binnen gehaald die nog buiten iun de ren zaten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:14

ranna schreef:
@Annelies, ik kom a.s. zondag richting Zwolle, dus langs Staphorst. Kan ik hem dan komen halen?

Ja wss wel maar durf dat nog niet helemaal zeker te zeggen, ik moet hem van tevoren ook nog even uit de grond halen. Ik hoop dat ik daar vrijdagmiddag tijd voor heb, eerder lijkt me niet slim met dit warme weer. Ik haal deze bij mijn ouders vandaan omdat ik mijn struiken nog niet groot genoeg vind om een stekje vanaf te halen, mijn ouders zijn wat slordig geweest met snoeien de afgelopen jaren en dan heb je al snel stekjes over :P
Maar stuur anders vrijdagavond nog even een pb dan hoor je of ik hem klaar heb staan :)

Pruimen worden over het algemeen niet zo groot maar tegenwoordig is eigenlijk alles wel te krijgen op laagstam dus ga gewoon eens naar je tuincentrum of kwekerij, dan heb je keus genoeg.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:34

Het gaat 'm niet meer worden met mijn paprika ben ik bang... -O-

Afbeelding

Paar daagjes op vakantie geweest, planten stonden er prima bij dankzij de goede zorgen van mijn moeder, behalve deze dus... Niet tegenop te gieten met die hitte. :n

Misschien was het een voorteken voor gisteravond. De vruchtjes die wekenlang geen teken van leven gaven waren nu ineens wél oranje geworden. :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:36

Mijn tomaten daarentegen zijn in een weekje behoorlijk gegroeid en inmiddels aan langer bamboe toe:

Afbeelding

En de voorste heeft maar liefst al één vrucht :D, de rest alleen nog bloemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:47

odetteke schreef:
Ik zoek iets fruitigs wat redelijk snel op het model is dat de oude boom ook was, maar ook niet veel groter (3,5 a 4 meter gok ik) wordt. Iemand tips?

Eén tip: iets dat snel het formaat van de 'oude' boom zal hebben, stopt niet bij 3/4 meter :+
Oftwel: snelgroeiend = hooggroeiend en/of woekerend.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:11

Karin, ik zou die paprika nog niet meteen "slachten". Ziet er eigenlijk best wel goed uit... nou ja :) gezien de omstandigheden dan. Eerst maar eens flink water geven en dan kijken wat er binnen een paar uur of een dag gebeurt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:12

Helaas is deze foto al van zaterdagavond. -O-

Sindsdien veel water gegeven, maar geen enkele verbetering. Integendeel, hij ziet er nu nog erger uit. :n

Verder staat-ie niet in de weg, dus ik laat 'm idd nog maar even staan.

Die twee oranje aanhangsels waren best te eten trouwens. :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:17

Je kan het dorre blad er gewoon afsnoeien. Alle kans dat-ie gewoon weer met nieuw blad (en bloemen) uitloopt. Ik heb hier een 3-jarige paprika staan die er ook zo zielig uitziet, maar hij draagt prima vrucht.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:17

anneliesdj schreef:
Pruimen worden over het algemeen niet zo groot maar tegenwoordig is eigenlijk alles wel te krijgen op laagstam dus ga gewoon eens naar je tuincentrum of kwekerij, dan heb je keus genoeg.

Ja, maar ik wel hoogstam, anders gaat het zo ten koste van de ruimte in de tuin. Iets dat een meter of 4 a 5 hoog wordt zou ideaal zijn, dan hebben we de privacy in de tuin weer terug.

Ibbel schreef:
Eén tip: iets dat snel het formaat van de 'oude' boom zal hebben, stopt niet bij 3/4 meter :+
Oftwel: snelgroeiend = hooggroeiend en/of woekerend.

Dat vreesde ik ook al :j Heb vanmiddag nog even gebeld en daar waren wel pruimen en kersen verkrijgbaar die zo tussen de 4 a 5 meter uit zouden komen en nu al 3 meter hoog is.

Karin, paprika in de shaduw met veel water als laatste reanimatiepoging?

Ik heb heel leuk binnen jalapenopepers geteeld, wel een enorm succes...althans, qua hoeveelheid. De smaak is toch wat minder. Het is lang niet zo pittig als het hoort te zijn, zelfs de zaadjes kan ik zo eten. Eigenlijk heeft het qua smaak weer weg van paprika :+

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:24

odetteke schreef:
Ik heb heel leuk binnen jalapenopepers geteeld, wel een enorm succes...althans, qua hoeveelheid. De smaak is toch wat minder. Het is lang niet zo pittig als het hoort te zijn, zelfs de zaadjes kan ik zo eten. Eigenlijk heeft het qua smaak weer weg van paprika :+

Oeh, lekker!
Misschien een idee om er roomkaas in te doen? :9
Eerst even blancheren of bewaren in olie.
Kan je er een soort home made- cadeautje van maken. ;)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:36

anneliesdj schreef:
Maar stuur anders vrijdagavond nog even een pb dan hoor je of ik hem klaar heb staan :)

Doe ik, bedankt alvast ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:39

odetteke schreef:

Misschien oogst je ze te vroeg? Of juist te laat?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:07

odetteke schreef:
Karin, paprika in de shaduw met veel water als laatste reanimatiepoging?

Schaduw, zon, het maakt allemaal niet uit... Hij staat nu op een plekje waar hij hooguit 2 uur per dag zon heeft. Helemaal schaduw lukt in mijn tuin niet, dan moet ik 'm binnen gaan zetten en hij heeft al bewezen dat hij zich daar niet thuisvoelt (te donker).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:20

Jouw paprika had 'kasblad'. 'Opgevoerd' blad door teveel licht en vooral te veel mest. Dat doet het buiten niet, is ook te slap en te dun, en gaat meestal gewoon dood. Het nieuwe blad zal kleiner, lichter groen en steviger zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:26

Hmm, dan is er in het voorproces dus blijkbaar al iets misgegaan? Dus voordat ik 'm uit de handen van Appie Heijn bevrijdde?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:28

Tja, die dingen worden net als biokippen snel vetgemest voor verkoop. Als je ze op natuurlijke wijze opkweekt duurt het 3x zo lang, en zijn ze dus ook x-keer zo duur. AH verkoopt liever glanzendgroene grote bio-planten voor weinig, ipv scharrelplanten waar misschien wel een spetje op zit hier en daar, voor veel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:30

Volgende keer wordt het dan idd een scharrelplant. :D

Of eigen kweek, ik heb nog een avocado en een mandarijn bij m'n ouders staan, uit pitten die ik jaren geleden heb geplant. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:31

Die scharreltomaten van mij doen het toch ook goed?