Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:49

Grapjasjes12

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:59

Holy hell net zo duur als varkensvlees :')

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:03

Jemig, hahah. En dan te bedenken dat je een groot deel van de vrucht ook nog weg moet gooien :oo
Ik moet dan even zoeken naar zo'n toko in de buurt. Ik moet zeggen dat ik normaal eigenlijk alleen maar naar de 'gewone' grote supermarkten of de biologische winkel ga. Of weet iemand toevallig een toko in Leeuwarden? Ik had gelezen dat doe het vaak in blik hebben, dan hoef je die hele vrucht al niet meer te slachten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:47

Er zitten er meerdere (kwam er wel eens toen ik in Friesland intern stage liep)
Maar weet zo
Even niet welke handig is
Saigon aan de amelandstraat
Anadolu aan de nieuwe oosterstraat
Soeradj Aan de canadezenlaan
En aan de voorstreek zit an puhc of zoiets

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:00

Jackfruit is echt geweldig! Met een mayo achting sausje en wat nori is het net tonijnsalade, in bbq saus lijkt het op pulled pork en in een curry vervangt het kip. Mijn vader woont op de Filipijnen en daar groeit het in zijn tuin. Rijp is het een vrucht, onrijp is het een groente en kan gebruikt worden als vleesvervanger. Het is in veel toko's te koop, ca 2 euro voor een blikje. Let wel op dat je de onrijpe variant neemt en niet de zoete rijpe.
-edit- in de link is zoete verse, dat is best lekker, maar absoluut niet als vleesvervanger te gebruiken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:06

Zo veel toko's te vinden in steden. Vooral in winkelstraten met meer buitenlandse en goedkopere zaakjes.
Toko's zijn ook een aanrader voor gedroogde peulvruchten die ze niet bij supermarkten hebben zoals dahl (soort geelachtige linzen, heel erg lekker en voedzaam).

Nog nooit met jackfruit gekookt dus dat ga ik wel eens proberen. :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:30

Bedankt voor de toelichting batje! Ik zag laatst cheap lazy Vegan op YouTube een recept maken met jackfruit en dat wil ik graag een keertje maken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:13

Oh dan ga ik binnenkort eens zoeken, klinkt erg goed :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:55

Dank jullie! En bedankt voor de toevoeging batje. Ik had inderdaad zoiets gelezen. Is dat verschil echt zo groot?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:49

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:56

Wij hebben vandaag pasta met zo'n Sugocasa fles, courgette en rode linzen gegeten. Was erg lekker :9

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:16

Oeh, die kan ik hier denk ik ook wel met goed resultaat maken Magrathea! Mooie website is dat ook, ga ik eens op snuffelen.
Gisteren is mijn vriend op edelgistjacht gegaan. Resultaat: 200gr en 'Jezus wat is dat duur! Hopelijk kunnen we hier heel veel kaas mee vervangen!' :')

We proberen de laatste paar maanden steeds stukjes in ons leven aan te passen. Ik heb er op een gegeven moment een compostbak in gekregen, die ik vervolgens steeds mee naar huis neem om te legen, want de SSHN (studentenwoningen) heeft geen compostverwerking. Papier en plastic e.d. was al standaard. Ik heb inmiddels (eindelijk) en fijne cup voor als ik ongesteld ben. Volgende stap bij mij is mijn nieuwe tandenborstel van bamboe te kopen. En tegenwoordig gaat hij vrijwillig elke week mee naar de markt én kookt meer :D

Daarmee hebben we het volgende punt in ons wensenlijstje bereikt en willen we wat minder kaas en eieren eten - vooral hij is een groot kaasliefhebber. Eieren van de kippen bij ons thuis blijven erin, geen eieren standaard meer in huis (in de winter iig) is voorlopig het plan. Dus nu: edelgist. Ik ben heel benieuwd. Favoriete recepten mogen worden gedeeld :)) En verder ga ik uiteraard zelf op zoek.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:53

Ja, rijpe jackfruit is een soort mango-ananas achtige vrucht, onrijp is het niet zoet en is het vruchtvlees stevig. Ik geloofde serieus de eerste keer dat ik het bij m'n vader at niet dat het geen tonijn was ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 00:22

Mar, als je even in mijn berichten terugkijkt vind je een recept voor kaassaus met edelgist, die is echt goed :) al zeg ik het zelf. Wij eten hem hier geregeld bij de pasta, is echt heerlijk.
Ik heb dit potje nu trouwens iets van vier maanden, voor mijn gevoel gebruik ik het heeeel veel maar ben nu halverwege :=

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:26

Super Magrathea! Ga ik vanavond meteen eens kijken, want er stond toch pasta op het menu :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:36

Waar kopen jullie je edelgist? Ik had gister geen geluk in de supermarkt en de biowinkel was blijkbaar dicht voor de rest van de week. :+

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:42

Mag ik meepraten? :D

Ik zit op het moment in Engeland voor mijn studie, en het is hier echt vegan heaven <3 overal heb je vegan opties. Daar kunnen ze in NL wel wat van leren....

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:13

Wij kopen altijd edelgist bij biowinkels. En doen er ook erg lang mee, ondanks dat ik het idee heb dat ik het erg vaak gebruik. :')
Door zelfgemaakte vega burgers is het ook lekker, door salades en door sausjes.

Een tijd terug een veganistische 'kaas' gemaakt waar het ook in ging, weet niet meer zeker of ik die nou ook hier had geplaatst. Qua smaak een romig, noterig kruiden'kaasje'. http://www.thebuddhistchef.com/recipe/vegan-cheese/
Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:25

Ik heb edelgist bij de tuinen gehaald. Daar was 2+1 gratis. Wij doen er ook super lang mee!

Fijn topic zeg, heb er leuke recepten uitgehaald.

Volgt iemand Mascha van beautygloss ook op youtube? Door haar ben ik eigenlijk vegan gaan eten. Zij vlogt dagelijks en deelt dus ook de dingen die zij eet, ook leuk voor inspiratie!

Wij hebben gister de falafel van jumbo/vivera gehad. Wij maakten ze eigenlijk zelf, maar das toch best veel werkt. Dan met turk brood uit de oven. Tomaat, augurk en sla. Zoete aardappelfrietjes. Zaaaalig!
Enige cheat die we hadden gedaan: verse knoflooksaus met mayonaise :o
Maar ik kan nog geen goeie plantaardige mayo vinden.

Vegan sushi wil ik ook nog graag gaan maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:30

Ik blijf die kant en klaar falafel toch erg jammer vinden altijd
Binnenkort maar weer eens zelf maken :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:32

Ik vind zelfgemaakte falafel ook altijd veel lekkerder, maar bij mij blijven ze nooit echt stevig. Als ik ze op wil bakken in de pan hou ik meestal alleen falafelkruimel over :+ Heb echt al verschillende recepten geprobeerd maar ben tot de conclusie gekomen dat het komt omdat ik ze niet frituur, en dat wil ik ook niet gaan doen want vind het juist fijn als 'gezonde' lunch.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:35

Ik bak ze in een minilaagje olie
Gebruik je gedroogde kikkererwten ?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:37

Jotoma, je hebt veganistische mayonaise bij de ekoplaza? Je smaakt de appelazijn iets meer en het is minder zoet, maar daar wen je aan. Van nature is mayonaise ook zuurder, wij stoppen er alleen altijd erg veel suiker in. :+
Al was laatst de mayonaise op, toen maakte ik een sausje van een geprakte halve avocado, rijst cuisine, (dat waren restjes), knoflook en kruiden. Dat was nog lekker dan mayonaise haha.

Emmaa_, wij bakken hier de falafel ook gewoon in een pan (wel met meer olie dan bij normaal bakken, maar valt verder ook heel erg mee) en die blijft heel. Daarvoor ook regelmatig faal falafel, faalafel, gehad :') Zal zo thuis even het recept opzoeken wat we nu altijd gebruiken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:38

Faalafel. :') Die ga ik onthouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:39

Ik heb allebei geprobeerd, gedroogd en uit blik. Maak ze verder met een eetlepel bloem, een scheut olijfolie en een hele zooi kruiden erin, that's it. Heb echt al 80 verschillende recepten geprobeerd maar op dit moment maak ik ze altijd in de oven en neem ik het maar even voor lief dat ze niet suuuuper krokant zijn. Bewaar ik de echt goede falafel wel voor als ik een keer een snack na het stappen wil en daar een goed broodje falafel kan krijgen.