Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:50

Goed dat je dat gebruikt :j
Ik gebruik zelf geen make-up, maar zou ik dat wel doen, dan zou ik wel op zoek gaan naar een dergelijk merk :j

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:09

Misschien had ik het er even bij moeten zetten. Het is huidverzorging
Wat ik fijn vind is dat mijn dochter van 1.5 geboren is met een exceem huid en nergens tegen kan. Zelfs de crème van de dokter niet. Wel op haar lijf maar niet op haar gezicht. Daar gebruikte ik a vogel biologische crème voor dat ging wel. Nu gebruik ik deze lijn voor haar en daar reageerd ze heel goed op. Ik ben er van overtuigd dat Hoe minder troep er in een product zit Hoe beter het is voor de huid
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:35

Ziet er leuk uit Nathalie! Ik heb heel lang last gehad van uitslag en pukkels, maar sinds ik helemaal geen melk en eieren meer eet is mijn huid helemaal rustig en gaaf :)

Gisteren vegan burrito's gemaakt :9
Een aanrader als je van pittig houdt :D
6-8 wraps/tortilla's
Een grote ui, fijngesneden
2 teentjes knoflook, fijngesneden
Een rode paprika, in reepjes
Een rode peper (ik heb de zaadjes laten zitten, maar kan ook zonder :D ), kleingesneden
Een koffiekopje kidneybonen (gewassen en uitgelekt en licht geprakt)
Een koffiekopje maïs (gewassen en uitgelekt)
Een grote tomaat, kleingesneden
4 el tomatenketchup
Kipstuckjes (of kipstukcjes ;) )
1/2 tl komijnpoeder
1 tl paprikapoeder
Koriander
Snufje suiker
1 tl zout
1/2 tl citroensap
Snuf zwarte peper
Snuf cayennepeper
Peterselie
Selderijzaad
Maizena

Eerst de ui en knoflook fruiten in olijfolie, dan de paprika en peper erbij en de kipstuckjes. Klein beetje bruin laten bakken. Dan de tomaat erbij, met eventueel nog wat extra water. Even laten staan met de deksel erop totdat het vocht uit de tomaat in de pan zit en dat bind je met maizena. Tegelijkertijd doe je alle kruiden, het citroensap en de ketchup erbij. Als laatste de mais en bonen, die laat je even mee opwarmen.
Ondertussen wat wraps een minuutje in de magnetron zodat ze zacht worden.
Die vul je met het mengel, en that's it :D
Je kan ze daarna nog even in een ovenschotel doen, beetje willemsburger er over en 8 min op 180 graden in de oven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:55

Hmmmm die ga ik een keer proberen. Klinkt lekker.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:08

Klinkt goed 8nnemiek!

Ik ben vandeweek allerlei Jumbo's en natuurwinkels afgereden maar nergens Willemsburger. Wel die ene kaas die naar braaksel ruikt, die heb ik links laten liggen. := Ik wil sowieso graag de lupineproducten van vivera proberen omdat ik dus echt heel slecht tegen soja kan maar ook die kan ik nergens vinden.

Vegan en soja-loos vind ik echt heel moeilijk, dus ik merk dat ik toch nog redelijk wat kaas en ei gebruik want daar kan ik wel tegen. Ik gebruik wel wat gefermenteerde sojaproducten maar ik wil eigenlijk even een eliminatiedieet doen want ik ben echt geschrokken hoe heftig ik afgelopen 6wk op soja heb gereageerd.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:19

@ 8nnemiek, die staat op mijn lijstje, klinkt lekker

@ Nelleke; ik ben vorige week naar mijn dichtsbijzijnde jumbo gegaan voor wilmersburger,
ook niet aanwezig. Heb toen bij de kaasbalie geïnformeerd en zij hebben hem voor me besteld.
Week later: 4 pakken wilmersburger classic ingeslagen. Geloof zelfs dat ze hem nu vast in het assortiment hebben. Ze hebben me er zelfs 2 keer over gebeld, eerste keer dat ze hem konden bestellen, 2e keer dat hij binnen was.
Goede service dus !

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:20

Oh dat is goed om te weten! Fijne tip. :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:30

Hey guys :) ik wil me ook nog eventjes melden als veganist, als dat mag. Ik ben sinds februari veganistisch, maar wel alleen qua eten/drinken. Telt dat ook? De rest vind ik nog wat lastig (alleen al omdat je bij eten tenminste ingrediënten kan checken! En bij andere dingen niet zo makkelijk.. zeker als kunstenaar erg lastig), maar hopelijk lukt het me om die stap ook nog eens te maken.
Toevallig had ik ook eergister n topic geopend over paardrijden icm veganisme, omdat ik niet zo goed weet hoe ik nu verder moet met mn pony, omdat paardrijden eigenlijk niet echt samengaat met veganisme.. maar als ik haar zou verkopen schuif ik het probleem alleen maar op. Ideas?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:44

Welkom!
Ik vind dat je gewoon zelf moet doen wat goed voelt. Waarom moet iedereen perse precies in een hokje vallen? En ook zonder te rijden kun je plezier hebben met je paard natuurlijk :D
Die van mij rijd ik af en toe nog in het bos. Vindt ie heerlijk om eens wat anders te zien en de benen eens goed te kunnen strekken, en dat wordt ook zo lastig als ik er naast op moet rennen :')
Hoe staat je pony nu gestald? Die van mij staan 24/7 buiten, achter het huis, onbeperkt eten.. beter kunnen ze het niet hebben dus ik hoef me gelukkig nergens schuldig over te voelen :D

Valt me trouwens wel op dat er zo veel limburgers hier zitten :D Wordt toch echt tijd voor wat meer vegetarische restaurants hier in de buurt! Deze maand heb je bij de xenos kortingsbonnen voor indische restaurants.. Nou, in het zuiden maar ééntje; in Sittard, waar ze reclame maken voor halal vlees en haast geen vega menu's hebben _-:( Indische restaurants zouden juist heel veel vega moeten serveren.. In Tuddern zit er wel een met een interessante menukaart, daar wil ik nog steeds eens heen :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:03

In Maastricht heb je een veganistisch chinees restaurant en nog wel wat veganistische opties. Ook heb je veganistische kookworkshops gratis in maastricht, en dat soort initiatieven! Geweldig.(je raadt het al, maas is mn stadje haha). Ja mijn pony staat ook 24/7 buiten met andere pony's en n schuilstal, en n verhard stuk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:08

Ik ben niet veganistisch maar verdiep me er wel in. De combi paardrijden -veganistisch vind ik ook lastig. Ik heb het eerder in dit topic eens gevraagd en de reacties waren heel wisselend merkte ik.

Als je strikt veganistisch bent laat je je paard vrij in de oostvaardersplassen. Maar dan is hij/zij met een paar maand dood. Das heel veganistisch maar of het daar beter van wordt..

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:09

Ik vind samenwerken met een dier (paardrijden/hondensport) wel iets heel anders dan een dier doden voor eigenbelang..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:13

sja...ik bied die van mij gewoon een zo fijn mogelijk thuis (groep paarden, paddocks met schuilstal, weide als het mogelijk is ivm nattigheid, onbeperkt ruwvoer en blote voeten) maar ik ga er wel op rijden . (ook weer bitloos etc) althans...ben nu bezig met grondwerk/lange lijnen in voorbereiding van het inrijden.
ze staat 24 uur per dag gewoon paard te zijn in principe , dat beetje tijd wat ze dan met mij doorbrengt als ik er op zit of er naast sta ga ik me niet bezwaard over voelen, ik probeer het gewoon allemaal zo paardwaardig mogelijk te doen/houden.

we hebben ook 1 hond, tweede in de maak, daar sporten we mee (IPO) daar ga ik me ook niet bezwaard om voelen (hoeft ook niet als je ziet hoe hysterisch leuk dat ie het vind :') )

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:09

Ik zou niet zo snel weer een paard, kippen, geiten etc aanschaffen denk ik. Alle dieren die we nu hebben mogen bij ons oud worden, want het voelt ook weer niet duurzaam om ze dan maar dood te maken ;)

Maar heb er wel over nagedacht, en denk dat ik een aantal beesten niet meer zou vervangen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:16

Ik haal alleen beesten uit opvangen. :)

Onze hond wordt niet gedwongen om iets te doen, loopt altijd los en als het mevrouw niet uit komt dan blijft ze op de oprit staan. Je gaat toch niet buiten in de regen lopen terwijl er binnen vloerverwarming is. >;)

En onze konijnen uit de opvang/van marktplaats hebben het ook zwaar, dat is ze aan te zien. :')
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:22

Ik denk dat het aan je insteek ligt waarom je veganistisch bent of je wel of geen paarden kan/wil houden.

Bij mij is het duurzaamheidsaspect heel belangrijk. Ik denk dat ik daarbij heel goed een paard kan houden. Dat ik dat voor mijn paarden op de meest diervriendelijk manier doet spreekt voor zich. En dat betekend voor die van mij dat ze s'nachts juist op stal gaan en de merrie voor op een ijzertje staat en een deken opkrijgt.

Als je vind dat dieren, gedomesticeerd of niet, niet bij mensen horen. Ja dan snap ik dat je dan daar anders tegenaan kijkt.

Denk dat je daarin vooral je hart moet volgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:00

Hier ook alles uit de opvang/gered van de slacht, op hond en eerste paard na :)
Ik heb niks tegen fokken en rassen verbeteren, maar zo lang er dieren zijn die mij harder nodig hebben vang ik die liever op :)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:30

hallo ik wilde graag mijn zelfgemaakte zeep met jullie delen!
ik ben zoo blij dat het gelukt is
wat vinden jullie?

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:51

8nnemiek schreef:
Hier ook alles uit de opvang/gered van de slacht, op hond en eerste paard na :)
Ik heb niks tegen fokken en rassen verbeteren, maar zo lang er dieren zijn die mij harder nodig hebben vang ik die liever op :)

Ik heb ook een herplaats kat.

Mijn paarden zijn Gelderse Paarden. De merrie gaat zeker nog een keer nog een keer gedekt worden daar het Gelders Paard een zeldzaam huisdierras(type) is. :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:55

Jaimyliefje schreef:
Hey guys :) ik wil me ook nog eventjes melden als veganist, als dat mag. Ik ben sinds februari veganistisch, maar wel alleen qua eten/drinken. Telt dat ook? De rest vind ik nog wat lastig (alleen al omdat je bij eten tenminste ingrediënten kan checken! En bij andere dingen niet zo makkelijk.. zeker als kunstenaar erg lastig), maar hopelijk lukt het me om die stap ook nog eens te maken.
Toevallig had ik ook eergister n topic geopend over paardrijden icm veganisme, omdat ik niet zo goed weet hoe ik nu verder moet met mn pony, omdat paardrijden eigenlijk niet echt samengaat met veganisme.. maar als ik haar zou verkopen schuif ik het probleem alleen maar op. Ideas?

Goed bezig! Waar heb je als kunstenaar 'last' van qua dierlijke producten? :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:14

Je gaat je pony toch niet verkopen vanwege veganisme zeker?

Ik doe het met oog op het milieu en mijn gezondheid. Dierenleed vind ik natuurlijk erg, maar is absoluut niet de hoofdreden.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:21

_Nelleke_ schreef:
Appelmoes_11 schreef:
Ik wil nog even inhaken op vegetarische recepten hier. Zelf heb ik er echt geen problemen mee en vega's zijn wat mij betreft allemaal welkom :) Maar als het erg veel vega ipv vegan wordt is een eigen topic misschien een beter idee. Dit om verwarring te voorkomen. Bedenk je dat iemand een veganist te eten krijgt, in dit topic kijkt en ergens een recept met kaas ziet staan... zou ik niet blij van worden als ik die veganist ben :=

Ik vind het juist leuk dat we een gezamenlijk doel hebben en die op ieders manier zo goed mogelijk proberen te uit te voeren. Juist door een splitsing vind ik dat je elkaar alleen maar weer in het hokje duwt.

Maar als meerdere mensen vinden dat de niet vegans hier niet thuis horen en geen recepten mogen delen dan trek ik me vanaf heden terug uit dit topic. Jammer.

Dat heb ik nergens gezegd. Als het echter meer vega dan vegan wordt, is een vega-topic misschien gepaster. Zo raar is dat toch niet? :) Dat hoef je echt niet op te vatten als 'vega's niet welkom'. Ik vind het juist ook leuk dat we een gezamenlijk doel hebben. :D Wat mij betreft eet je vlees en zit je in dit topic, ik ga je leven niet controleren.

Jaimyliefje, je pony verkopen is al helemaal niet veganistisch. Haar houden en er zo goed mogelijk voor zorgen wel. Ik kan begrijpen dat je rijden/mennen niet vindt stroken met veganisme, maar dat heeft je pony gelukkig helemaal niet nodig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:37

Mijn paard verkopen vanwege de keuze om veganist te worden zou ik zeker niet, maar dieren erbij of hierna kopen ook niet meer. Als er nog dieren hier bij komen, zou het uit een opvang zijn bijvoorbeeld, en bij voorkeur geen omnivore diersoort. Dan worden er indirect alsnog dieren onnodig gedood voor mij (want ik hoef niet per se een hond of kat als huisdier om te overleven).

Zelf heb ik bij mijn paard zoiets van... verkopen lost helemaal niets op en zou ik nooit willen. Dus ik heb haar ergens staan waar ze het hopelijk zo goed mogelijk heeft en zelf keuzes mag maken (buiten staan of binnen staan, stallen staan altijd open), en we rijden we nog maar erg weinig. Eens per 3 of 4 maanden een keer een kwartiertje stappen is al veel :+ Eigenlijk rijd ik liever niet meer op haar, geloof ik. Ik denk niet dat paardrijden ooit fysiek gezond is of wat toevoegt voor een paard, het is onnodige belasting. Er zouden onderzoeken zijn die aantonen dat zelfs 15 minuten per dag op een paard zitten al schade en pijn toebrengt, maar het enige onderzoek wat ik daar persoonlijk over terug vind, vind ik nogal pulp, dus ik ben me wat aan het inlezen erover..

Magrathea schreef:
Wajang plantaardige margarine. Werkt prima :)

Wajang is niet helemaaaal 100% plantaardig. Het is prima geschikt voor wie lactose-intolerant is, maar voor wie vegan-for-the-animals-not-for-the-health is, is het belangrijk om te weten dat er in Wajang vitamine D3 van dierlijke oorsprong in zit :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:53

Gisteren heeft een vriend vegan voor me gekookt:
Couscous, spinazie, linzen, paprika, maïs, ewrten en nootjes met één bouillonblokje. Was echt super lekker en simpel!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:47

recept dan aub!! Of ben ik gewoon dom en zou ik nu moeten weten hoe ik het moet maken :p