Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MightyJoe

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:36

In het recept van baked oatmeal staat dat je de bananen moet afdekken met folie. Wat voor folie gebruiken jullie? Ik dacht dat folie niet in de oven mocht := Kan het ook zonder?

Bhriseis, ik denk dat havermout met een ei erdoor op geen 1 manier lekker is.. Tenzij je er pannenkoekjes van gaat maken.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:38

Het zag er erg romig en pudding-achtig uit, maar het bleef maar ruiken naar rauwe eieren. Maar ik ben ook wel een miep met eieren sinds zo'n rood-wit-slijmsliertje in mijn keel bleef hangen ;(

MightyJoe: Google beweerde dat het heerlijk zou zijn...
Ik zou aluminiumfolie doen, of bakpapier. Plastic folie mag er inderdaad niet in. Eventueel kan je er een bord opzetten, zo kan het ook niet aanbranden :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:15

Aluminiumfolie kan gewoon in de oven! Zonder kan ook wel, maar dan zullen je banaantjes eerder wat droog worden in plaats van zacht.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:15

Zo heeft google dus niet altijd gelijk :')
Noten erdoor vind ik ook heerlijk inderdaad, ik hak zelf een amandel/hazelnoten/walnoten/paranotenmix met de vijzel, tot ik vanochtend het stampgedeelte daarvan liet kapotvallen :roll:
Baked oatmeal wil ik ook nog gaan maken! Alleen dan zonder banaan, vind het al m'n leven lang niet lekker, heb het laatste tijd meerdere malen geprobeerd omdat sommige recepten met banaan er zo lekker uitzien, of door m'n smoothie oid, maar ik kan het nog steeds echt niet waarderen :n
Bhriseis is ben dus benieuwd naar jou resultaat, want jij hebt 'm ook zonder banaan zo te lezen? :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:34

Many schreef:
Havermout met een ei klinkt ook niet echt lekker moet ik zeggen := Ik probeer vaak eiwitten toe te voegen in de vorm van noten(pasta), of ik eet gewoon een gekookt eitje naast mijn havermout.

nee, ei, lijkt me niet echt lekker in combi met havermout.
Ik probeer, ivm mijn zware fitness schema's, ook altijd extra veel op mijn eiwitten te letten.
Soms in de vorm van eiwitshakes, is ook lekker door de havermout, anders gewoon extra veel vlees, vooral biefstuk, zit boordevol!!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:48

Als vegetariër zal biefstuk het hem niet worden vrees ik Knakker :)) Ik werd een tijd geleden onwel van veel eiwitten, maar nu lijk ik er beter mee om te kunnen gaan, dus ik moet maar eens wat creatiefs gaan bedenken.

Platgestampte noten zijn inderdaad een goede tip!

Fleur: Yep; ik vond de banaan in de aardbei/braam-variant best lekker, maar niet echt nodig; met zo veel honing vind ik het zoet genoeg.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:25

ho sorry, ik wist niet dat je vegatier bent.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:28

Hihi dat geeft toch niet, kan jij niet weten ;)

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:31

Bhriseis schreef:
Ik doe zelfs een flinke scheut water in mijn rijstmelk := Anders vind ik het zo zoet.

Ik had deze ochtend geprobeerd om een ei in mijn havermout te doen (100 g havervlokken, 200 ml rijstmelk, water, ei), maar ik vond het écht niet lekker en heb het weggekieperd... Iemand tips hoe het wel lekker is met een ei? Ik zou meer eiwitten willen eten, vandaar mijn probeersels. Ik heb uiteindelijk een handje geschaafde amandelen in mijn havermout gedaan: lekker én meer structuur, en ik zit er echt vol van.

Nu staat er Baked Oatmeal in de oven met appeltjes, kaneel en amandelschijfjes, ik hou jullie op de hoogte!

Deze heb ik laatst gepost Bhriseis, zit ook een ei door. Ik vind hem echt heerlijk, zowel warm als koud. Ik maak er altijd twee, eentje om warm op te eten en de andere eet ik de volgende dag koud:

Vanmorgen heb ik weer iets lekkers gemaakt met havermout :D Ik zag dit recept ergens op internet en het sprak me wel aan. Is voor 1 portie:
Afbeelding

Ik zette de oven op 185 graden en na 20 minuten heb ik de oven iets hoger gezet naar 200. Nog eens 10 minuten later was hij klaar. Wat gehakte walnoten, beetje honing en kaneel erop en smullen maar:
Afbeelding

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:40

ziet er heerlijk uit.
Is het ook zo voedzaam/machtig als het eruit ziet?
Eet je het als ontbijt of als lunch?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:45

Dankje voor de tip Kieffer! Ik ga het zeker een keertje uittesten.

De appeltjes variant is lekker, maar... wel heel erg zoet! In het vervolg halveer ik de dosis honing, en deze geef ik aan vriendlief, het lijkt op appeltaart :)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:07

Kieffer schreef:
Bhriseis schreef:
Ik doe zelfs een flinke scheut water in mijn rijstmelk := Anders vind ik het zo zoet.

Ik had deze ochtend geprobeerd om een ei in mijn havermout te doen (100 g havervlokken, 200 ml rijstmelk, water, ei), maar ik vond het écht niet lekker en heb het weggekieperd... Iemand tips hoe het wel lekker is met een ei? Ik zou meer eiwitten willen eten, vandaar mijn probeersels. Ik heb uiteindelijk een handje geschaafde amandelen in mijn havermout gedaan: lekker én meer structuur, en ik zit er echt vol van.

Nu staat er Baked Oatmeal in de oven met appeltjes, kaneel en amandelschijfjes, ik hou jullie op de hoogte!

Deze heb ik laatst gepost Bhriseis, zit ook een ei door. Ik vind hem echt heerlijk, zowel warm als koud. Ik maak er altijd twee, eentje om warm op te eten en de andere eet ik de volgende dag koud:

Vanmorgen heb ik weer iets lekkers gemaakt met havermout :D Ik zag dit recept ergens op internet en het sprak me wel aan. Is voor 1 portie:
[ Afbeelding ]

Ik zette de oven op 185 graden en na 20 minuten heb ik de oven iets hoger gezet naar 200. Nog eens 10 minuten later was hij klaar. Wat gehakte walnoten, beetje honing en kaneel erop en smullen maar:
[ Afbeelding ]

Dat ziet er lekker uit!
dat wil ik aankomend weekend zeker proberen!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:11

Mijn experiment is officieel mislukt: zelfs vriendlief vindt het te zoet...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:37

Baked oatmeal ga ik écht maken dit weekend. Door al jullie positieve verhalen ben ik er erg benieuwd naar geworden.

Vanochtend de combinatie cacao en agavesiroop door de havermout geprobeerd. Vond het erg lekker, al dan niet de lekkerste combinatie die ik tot dusver heb gehad. Morgen weer :9

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:09

Vanmorgen eens banaan en kaneel door mn havermout gedaan.
Jummm!!!!

En ik heb intussen wat walnoten bij mn moeder vandaag meegenomen en ga van het weekend idd ook weer baked oats maken.
Verse bosbessen halen (zouden frambozen ook lekker zijn??) en banaan :D
Ik kan nu al niet wachten!!!

Plien, het is echt een aanrader!!

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:33

En het is echt heel makkelijk. :j

Ik zal morgen eens met aardbeien proberen. :) Hebben jullie nog recepten met aardbei? :)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:37

En wat vinden jullie trouwens het grootste verschil tussen magnetron en koken in een pannetje? Heb het tot nu toe alleen nog maar in de magnetron gemaakt. :o

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:41

Baked oats met aardbei waren erg lekker Cheetah!

Ik gebruik langkokende havervlokken, en die zijn in een pannetje zo veel lekkerder... ze smaken anders en het heeft meer structuur.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:36

Knakker schreef:
ziet er heerlijk uit.

Het is heel voedzaam, vult ontzettend goed maar ligt niet als een baksteen op je maag. Ik eet het als ontbijt of lunch, net waar ik zin in heb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:00

Bhriseis schreef:

cottage cheese/ huttenkase :o ? Zitten ook veel eiwitten in volgens mij....
Weet niet of het weg te krijgen is in havermout, maar de smaak is redelijk neutraal/romig.
Het smaakt naar kwark... Wat anders ook nog een hele goede bron van eiwitten is :Y) En wat sowieso wel lekker is met harvermout!
Overnight oats met kwark en een beetje siroop :9 :D

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:13

Kieffer schreef:
Knakker schreef:
ziet er heerlijk uit.

Het is heel voedzaam, vult ontzettend goed maar ligt niet als een baksteen op je maag. Ik eet het als ontbijt of lunch, net waar ik zin in heb :)

oke, ik moet het gewoon proberen!!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:15

Cheetahfan schreef:
En wat vinden jullie trouwens het grootste verschil tussen magnetron en koken in een pannetje? Heb het tot nu toe alleen nog maar in de magnetron gemaakt. :o

Als je het echt kookt in een pannetje wordt het veel dikker, veel lekkerder!
Bovendien is de combinatie van granen en zuivel in de magnetron een zeer ongezonde combinatie, moet je maar eens googlen, dan stop je er snel mee!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:26

Dankje voor alle tips!

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:33

Nouja, als ik school heb, heb ik echt niet de tijd om het te koken un een pannetje. :o Maar heb nog een week vrij dus wil het eens proberen. :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:43

Vandaag voor het eerst amandelmelk meegenomen uit de winkel, omdat ik er hier al meerdere positieve verhalen over hoor! Om te drinken vind ik het sowieso al lekker, dus denk dat straks/morgen voor overnight oats met amandelmelk ga, ben benieuwd maar heb er nu al zin in terwijl ik het nog niet eens heb klaargemaakt! :')

Is havermout klaarmaken met water in de magnetron ook schadelijk? Want ik maak het nooit met melk eigenlijk.