Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:43

Ik kom ook mee kletsen als daar geen bezwaar tegen is, is het hier gezellig? :Y)

Ik ben een serieuze vegetariër. Niet zo lang, nu bijna een maand. De paar jaar daarvoor at ik biologisch vlees, zo'n drie keer in de week. Voor mij had bio-vlees een prima prijs. Wanneer ik even spiekte bij ''gewoon'' vlees schrok ik dan. Hoe konden ze iets voor 2,- verkopen?! Ik was helemaal gewend aan de prijzen van bio-vlees en snapte niet zo goed waar anderen het over hadden wanneer ze zeiden dat het duur was. Fruit is toch ook duur, en vlees leek me kostbaarder dan fruit.

Ik ben in één keer gestopt met vlees consumeren sinds de documentaire ''Earthlings'', geplaatst door een bokker. Het doel van die docu is om de kijker te shockeren en dat is bij mij meer dan gelukt. Huilen, nachtmerries (serieus), niet kunnen slapen, tranen in me ogen bij het vlees-schap in de supermarkt. :') Ja, zo'n watje ben ik. Heb sindsdien geen vlees meer aangeraakt.

Heb een stuk of vier vriendinnen die al jaren vegetarisch zijn. Ik ben zo blij met ze. Zonder dat ze het doorhebben steunen ze me zo. Dus daarom post ik dit maar even hier, was al langer naar een centraal topic op zoek en heb 't gevonden, yes.

Enige wat ik een beetje mis is vegetarische salami-vervanger. :P In de AH hier in de buurt is een groot aanbod aan vleesvervangers, handig! Ben vandaag voor het eerst in de C1000 van het dorp wezen kijken en het is vreselijk hoe beperkt het aanbod daar is. Groenteburger, kaas-schnitzel, that's it.

Magrathea

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 00:33

Hoi Hanna! Het is bij vlagen druk hier, meer mensen is meer beter :j

Dat van de C1000 ken ik inderdaad, die hebben echt helemaal niks! Best jammer. En karig. Ach, ik eet bijna nooit burgers, alleen voor het makkelijk en dan alleen de écht lekkere :)

Blegh, salami heb ik nooit lekker gevonden :r zo vies! Dus nee, ik mis het niet, haha. Weet je zeker dat de AH niks heeft? En de vegetarische slager?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 09:07

Pfft, kijk net op de site nav de C1000 reclame voor gourmetschotels en jawel... Precies één vegetarisch ding voor in de schotel :') naar keuze! Afgezien van oa courgette, paprika, paddestoelen en nog een paar dingen.

Nee, een afwisselende vegetarische gourmetschotel haal je niet bij C1000 :=

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:38

Dat is jammer. Ik zag wel dat de Lidl weer een vegetarische schotel heeft (en een met biologisch vlees).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 10:05

Oh echt? Ik zal eraan denken als de schoonfamilie besluit te gaan gourmetten :) Schoonmoeder is geen vegetariër maar eet wel graag vegetarisch, is iemand van het kaliber 'vlees is niet elke dag nodig'.

Vanavond weet ik nog even niets, maar morgen lekker taco's eten :Y) komt een vriendinnetje van mij eten die volgens mij niet weet dat ik tegenwoordig helemaal vego ben (heb haar al heel lang niet meer gezien)
Ben benieuwd :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:58

Hier gaan we met kerst lekker vegetarisch eten met de schoonfamilie :D We koken allemaal samen, ik en vriendlief maken tomatensoep en een nagerecht, schoonmoeder had een idee voor het voorgerecht, en haar vriend een idee voor het hoofdgerecht, allemaal lekker zonder vlees, dus ik ben heel benieuwd! Heerlijk, zo'n familie die niet overal een lap vlees bij nodig heeft! Ben ik van thuis uit helemaal niet gewend, mijn vader kon je enkel en alleen blij maken met vlees, vlees en nog meer vlees..

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:03

Hmm lekker taco's. Wat doe je er allemaal in/bij? Veel plezier zaterdag.

Mijn oom is wel zo'n type dat je iedere dag vlees nodig hebt. Hij verkondigde ook luid dat vleesvervangers niet te vreten zijn. Tsja, als je dat al bedenkt voor je het serieus geproefd hebt. Laatste keer dat die het at is twintig jaar geleden. Uitgerekend hij verzorgd het gourmetten op sinterklaasavond. Ik neem m'n eigen eten mee.

Vegetarische slager ga ik eens googlen :)

Annemiek, klinkt goed! Wat fijn dat jullie tijdens kerst vegetarisch gaan eten. Lieve schoonfamilie heb je.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 11:51

Jaa vegetarische slager is echt geweldig <3 !! Alleen zo duur... Maar lekker! Ohh :Y)
Die producten doen het overigens ook zéér goed bij vleeseters! De kip is zooo lekker! Ik eet dat als shoarma, op een pitabroodje met groenten en saus, nou daar mag je me 's nachts voor wakker maken, jammie!

Ik ga van tofu 'gehakt' maken, dat opbakken met kruiden enzo. Dan vanalles erin: maïs, paprika, tomaat, tomatensausje misschien voor de smeuïgheid :) Oh en ik heb nog kidneybonen en champignons. Komt goed :D Gewoon lekker veel van vanalles erin, nomnomnom.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:16

Heeft er iemand ervaring met de vega rookworst van de appie? We eten vanavond boerenkool en stamppot is tot nu toe het enige gerecht waar ik het vlees (spek en worst) echt mis, dus wilde dat eens proberen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:48

Ik vind het niet lekker. :n

Voor de knapperigheid van spek, dezelfde substantie, kun je blokjes tofu opbakken of frituren.
Misschien vind je het ook lekker om nootjes in de stamp te doen. :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:59

Spekblokjes van de AH vind ik persoonlijk lekkerder. De worst is vooral geschikt voor zo'n bui dat je zin hebt in alles dat eigenlijk vies is. Dan zo'n worst op een broodje met mayonaise en ketchup. Hmmm. Maar voor bij de stamppot vind ik het geen succes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:50

Ik heb vorige week een stuk of 6 doosjes pittige rookworst ingeslagen bij de AH.. ging uit het assortiment en in vind em wel lekker bij aardappelpurree bv, dus heb ik alle bakjes maar meegenomen die er nog stonden :Y)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:33

Ik ben uiteindelijk naar Jumbo gegaan en heb de spekjes vd vegetarische slager gekozen, ben benieuwd!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 16:47

Jaa die zijn ook lekker, maar wel duur. Die worstjes heb ik toevallig van het weekend nog op een broodje gehad.

Oh, ik heb gisteren lasagne uit de Dunne Vegetariër gemaakt, bij deze mijn favoriete lasagne <3 met citroen en ricotta, hmmmm

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:53

Ja €3,99 voor een pakje :wow: En er is ook maar 1 formaat
Maar goed vanavond stamppot en van de week nog een keer spaghetti carbonara ofzo :9

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 16:54

Lekkerlekker!

Mijn vriend kookt vanavond, dus ik ben benieuwd :)

Ik heb een beetje een overdaad aan tomatensoep gebrouwen, tevens met een beetje veel knoflook := maar het blijkt een goede basis voor andere soepen en pastasaus enzo. Zo kwam het toch nog goed :D

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:08

Multifunctionele soep dus.

Ik kan me ook weer uitleven op nieuwe recepten, heb er twee kookboeken bij. Met sinterklaas heb ik Vegeterranean gekregen. Ik kende het boek al lang, maar nu heb ik ook mijn eigen exemplaar. En ik heb voor mezelf World Food Café Classics gekocht (en mijn broertje er ook een voor sinterklaas gegeven.) Als iemand ook op zoek is naar een goed vegetarisch kookboek moet je even kijken bij boekenvoordeel. Op de site staat hij niet, maar de winkel in Rotterdam had in ieder geval een hele stapel en hij was maar 10 euro.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:09

Heerlijk he, kookboeken, grappige is dat ik dat al wilde posten voordat jouw bericht tussendoor kwam...

Ik heb gister weer eens uitgebreid zitten bladeren in mijn 'Dikke vegetarier' en wat ben ik toch verliefd op dat boek. <3

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:10

De C1000 bij ons in de buurt is sinds kort een AH *\o/* . De rookworst vind ik niet geweldig maar de spekblokjes wel.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:33

Vroeger was ik helemaal verslaafd aan die rookworst :'). Uiteindelijk at ik m bijna elke dag, nu vind ik m niet lekker meer :+

Ik ben gek op de vegetarische slager :+:. Ik sla daar altijd hele ladingen in, maar vind het persoonlijk niet zo duur als je het vergelijkt met echt vlees. En het is wel eens relaxed dat ze bijvoorbeeld ook vis hebben.
En de saucijzenbroodjes zijn echt super lekker daar :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 10:38

Is het in hun eigen winkel goedkoper dan bij bijv de Jumbo? Dat zou wel erg fijn zijn...
Vanavond misschien weer eens falafel maken, hmm lekker :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:18

Attentie attentie! In de nieuwe Allerhande: vegakerstdiner :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:21

ah leuk:D
Kerstlukt!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:08

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 14:50

Het klinkt echt zo raar... Als ik vanavond tijd heb zal ik het eens proberen :)