De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:00

falionrule schreef:
Ik heb nu een aantal zaden van de Intratuin (superduur, nu ik er naar terugkijk)
En vier of vijf zakjes van bij de Lidl, en 4 zakjes gekregen van vrienden die een moestuin hadden, ook van de Lidl.

Hoe doe jullie het met jullie tomatenplantjes?
Die van mij zijn bezig met hun 2e paar echte blaadjes, maar ik moet ze om de twee uur omdraaien omdat ze zo erg naar het licht buigen, wat behoorlijk wat tijd kost :D
En is het verstanding om meloenen buiten de kas te kweken? Ik had een zakje zaden gekocht voor Charentais meloenen zonder dat ik erbij nadacht (ja, ik ben niet zo snugger :P )
Maar nu zegt internet dat je eigenlijk een kas nodig hebt, omdat ze erg veel warmte nodig hebben, en ik heb geen kas
Mogelijk zou ik wel een platte bak kunnen maken, maar ik ben bang dat dat te klein wordt omdat meloenen grote planten zijn.

Je bent niet de enige! Hier ook zaadjes voor meloen (zelfs al plantjes) maar ik ga het gewoon proberen en anders heb ik een leuke groene plant ;-P

Vraagje, heb nu tomaat en cherry tomaat in de vensterbank staan, maar wil ook bonen doen, nou schijnt dat toch niet naast elkaar te kunnen? Is dat ook al met zaaien zo? Heb niet zo een grote vensterbank om ze ver uit elkaar te zetten en anders wacht ik wel met de bonen en plant die pas met mooi weer buiten.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:09

oh, gelukkig, ik was al bang dat ik de enige was die de tomatenplantjes vaak omdraaide (of had je het over de meloenen? :+ )
Mijn meloenen beginnen ook al op te komen, meen ik. Morgen maar even nakijken.

Op internet zijn een aantal tabellen te vinden over combinatieteelt, de meeste die ik heb opgeslagen zeggen dat tomaten en bonen niet bijzonder slecht of goed voor elkaar zijn, het ligt er alleen aan welke soort bonen je hebt, en welke tabel. Niet alle sites zijn het nml met elkaar eens over de combinaties :D
Als je het precies wilt weten moet je het zelf nog ff nakijken ;)

Sommige planten geven stoffen af aan de bodem waar andere planten niet goed tegen kunnen, of waar ze juist profijt van hebben.
Ik heb dus zelf begrepen dat dit alleen via de grond werkt, maarja, ik ben niet erg ervaren, haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 23:41

Sonja_vR schreef:
geen idee eigenlijk... misschien dat er toch wat eetbare zaken in de mest hebben gezeten?
zaden en granen die nog heel zijn hebben een hoge temperatuur nodig tijdens het composteren om echt goed te verteren... als dit niet gehaald word, dan blijft er dus zaad/graan in de compost zitten en dat kan aantrekkelijk zijn.
hoge temp kun je beïnvloeden door hoe je een composthoop opbouwt, maar hoe het precies zit...

Ideale hoogte is 1 meter tot 1,25 m. Te hoog geeft instortingsgevaar :D En dat haalt de zuurstof er weer uit. En dan composteert het onvoldoende.

In mijn paardenpoepcompost heb ik geen zaden. Het is volledig verteerd. Het kan wel zijn dat hij half verteerde stalmest gebruikt heeft. Daar kan zaad inzitten, dat is nog niet verteerd.

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:14

wat Antheman zegt :P

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:46

@falionrule, had het over de meloenen ;-) al draai ik de tomaten ook wel elke dag om hoor :-P

Als het qua combinaties alleen via de grond gaat heb ik er geen last van aangezien alles hier in bakken gaat i.v.m. de hoeveelheid katten in de buurt. Ga dus de boontjes ook maar zaaien. Weet er ook nog niet zoveel van hoor, maar je moet ergens beginnen he! Kwam normaal niet verder dan aardbeien en tomaten.

Heb nu aardig wat plantjes staan alleen komt de paprika helemaal niet op. Misschien fake zakje ;-)
of ik heb toch niet zo van die groene vingers hi hi!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:06

hoe lang zit de paprika in de grond nu?
die kunnen er namelijk best even over doen :j

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:26

Toch zeker 3 weken, duurt dat zo lang dan?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:51

Tja, zat zelf ook al te denken aan een dumpster dive. Probleem is alleen, de zaadjes zitten in een vuilniszak. Laatste wat ik in die vuilniszak heb gedropt is de inhoud van twee vieze kattenbakken -O- IEUW!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:39

DameBlanche schreef:

ja hoor, makkelijk :j heb er hier die anderhalve maand hun koppie niet hebben laten zien.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:53

Sonja_vR schreef:
DameBlanche schreef:

ja hoor, makkelijk :j heb er hier die anderhalve maand hun koppie niet hebben laten zien.

Oké, dan moet ik ook maar een bakje met geduld gaan kweken :D

@Rytir- Kun je de zak niet dicht doen omkeren en dan de onderkant open maken? Dan omzeil je misschien de kattenbakkeninhoud al zal de lucht je denk ik niet ontgaan! :o

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:37

Haha, DameBlanche, geweldig idee! _/-\o_

Ik was net bij de Hema, en ik kom het niet laten, ik heb tijm-, citroenmelisse- en basilicumzaadjes gekocht.
De tijm en basilicum moet maart de grond ik, dus ik heb zometeen weer wat te doen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:03

Ieuw, een kattenbak-zak is niet echt feestelijk nee om in te duiken :=

Ik denk dat ik toch maar van die klim-tunnel af zie, heb er eigenlijk geen materiaal voor staan en zou dat dan allemaal moeten kopen, en neemt toch best wel veel ruimte in. Net even gemeten, en het stukje dat ik aan het afzetten ben is grofweg een driehoek van 11,4 x 16,2 meter.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:06

Hmm, zak ondersteboven in andere zak doen, onderkant open snijden, handschoenen aan, of pedaalemmerzakken om je handen. Zaadjes zitten gelukkig in zakjes die je af kan wassen, maar ik geef toe,
inhoud van kattebak erboven op is niet echt jummie..

Praxis deze week zakken potgrond en tuinaarde 1 euro geloof ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:57

Ik heb die MM-mix binnen en moet toegeven dat het inderdaad super mooi spul is, heerlijk lekker los van structuur, veel beter dan die irritante potgrond :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:25

Ik heb laatst gewoon wat potgrond gemengd met een schep metselzand, en dat door een grove zeef gedaan. Dat spul is ook geweldig voor het zaaien :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:35

ik heb de asperges ook in een mengsel van potgrond en zand staan, maar dan ophoogzand.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:34

Ik heb vanmiddag bij de aldi zo'n tunneltje gehaald en een paar aardbeiplantjes dus ik moet echt maar eens aan het werk hier.

pmarena; voor hoeveel personen ga je groente verbouwen?
Een stuk van 10x10 is ruim genoeg om een gemiddeld gezin het hele jaar rond van groente te voorzien dus je zit met je 12x16 wel heel royaal als je maar met 2 of 3 bent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:37

Het is een stukje van de wei, dus ik moet wel ruimte rondom hebben voor een afrastering om de paarden op afstand te houden, vandaar :)

En het is een driehoek hè, dus zeg die 11,5 x 16m, dat zijn de zijden van een driehoek ofwel de helft van een vierkant van 11,5x16. En er staan nog boompjes langs 1 zijde die nog gaan groeien :)

En ik wil het een beetje leuk kunnen indelen met bakken waar je aan alle kanten omheen kunt lopen.

Heb gisteren langs de kant van de paddock 2 stroken gronddoek van de Action gelegd, dat komt aardig uit +:)+

Met daarop dan alvast 3 kunststof m2 moestuin bakken die ik via Marktplaats gevonden heb, zijn leuke dingen zeg! Hier zie je hem online onderaan deze pagina staan: http://www.floralux.be/index.cfm?WID=36&artikelID=45493

Die 3 bakken staan nu dan langs de meest zuidelijke kant van het moestuin-stukje.

Aan de meest noordelijke kant wil ik (i.p.v. zo'n tunnel toch maar) een stellage neer gaan zetten van mooie ronde palen die we nog hadden liggen, zijn afrasteringspalen van 2,5 meter lang dacht ik. Ik wil die in een rijtje langs de noordgrens gaan zetten, met steeds een horizontale paal bovenop 2 verticale palen die de grond in gaan, zodat ik zo verschillende vakken krijg zeg maar, van een paal breed, de hoogte in. Onder / rondom al die palen maak ik dan een bak over de hele lengte, waar ik klimmers in kan planten. Boontjes, tomaten, komkommers enzo. Ik twijfel alleen wel nog erg wat ik aan die palen vast ga maken om ze te laten klimmen.... Zou bvb. overal van dat net kunnen spannen waar ze in kunnen klimmen, maar dat moet ik dan nog wel even kopen bij de Welkoop ofzo.

Ik heb ook nog 2 tuinschermen staan, die zijn van de klimop-wand overgebleven en dat is een gevlochten raamwerk waar natuurlijk ook best het 1 en ander tegenop kan klimmen / doorheen gevlochten kan worden.

Misschien is het wel leuk om aan de beide uiteindes een vak te maken met deze schermen?

En dan in het midden net...of gewoon touwtjes die ik van de dwarsligger naar beneden laat komen, om de tomaten en komkommers in te draaien. Ik vraag me eigenlijk af of andere gewassen ook in te draaien zijn :P Courgette's en meloenen ofzo. En boontjes... denk dat ik anders de boontjes maar zelf laat klimmen in het raster van de klimop?

Of misschien is het ook wel leuk om er iets van een framboos ofzo tegenaan te laten groeien :9

Hebben jullie wellicht nog inspiratie wat jullie ermee zouden doen...? :)

Over het mengen van aarde met zand: dit wilde ik eerst doen met de klimop. Maar heb van de week van een kweker gehoord dat het een erg slecht plan is om aarde te mengen met ophoogzand, omdat dat zand zout is en zelfs klimop daar al niet van opknapt :=

Grof rivierenzand is dan beter, gezien rivieren juist zoet zijn, schijnbaar.

Ik heb gisteren dus de plantsleuven voor de klimop helemaal uit staan scheppen, 12 kruiwagens zand met een tuinschepje verwijderd -O-

En daarna opgevuld met zakken potgrond en een zakje tuinaarde dat ik nog had liggen, en het bovenste laagje daarvoor heb ik nog 3 zakken MM-mix gebruikt zodat ik echt vrij zeker kan zijn dat de klimoppen goed aan gaan slaan, en er genoeg vocht vastgehouden (en doorgelaten) wordt in de grond.

De moestuinbakken heb ik nog niet gevuld, die stond ik pas eind van de middag in elkaar te zetten, zal zo wel eens kijken of ik wat zakken MM-mix daar naartoe ga slepen :P

Maar dit spul is eigenlijk niet te vergelijken met een potgrond-zand mengsel, het is echt veel losser en luchtiger, ik zie het helemaal zitten om hiermee aan de slag te gaan en nu ik het heb gezien kan ik me goed voorstellen dat dit bijna niet fout kàn gaan zo met het kweken van wat groentes....je hoeft dan eigenlijk alleen nog maar water te geven en de rest lijkt aardig dummie-proof... nou, we zullen het wel gaan beleven :P

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:56

Die schermen zijn wellicht handig om je tomaten tegenaan te zetten! Niet eens zozeer voor de steun, maar meer om een wat warmer microklimaat te creëren, die tomaten in ons kikkerlandje meestal toch echt wel nodig hebben! Verder ben je goed bezig zeg! Pfff, ijverig. Zelf zit ik hier nog steeds te wachten op het verdwijnen van de sneeuw - woon al weer tien jaar in Zweden...
NOg een leuke tip voor een makkelijke groente: topinamboer (aardpeer)! Lekker en heel makkelijk! Breidt zich wel ontzettend uit, heeft dus plek nodig. Wordt hoog, dus je kunt hem ook gebruiken als scherm/windbreker :-)

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:58

Voor degene die compost nodig hebben: morgen is het landelijke compostdag. Op veel plekken gratis compost op te halen voor de tuin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:13

Op veel plekken? Waar moet ik dan aan denken? Welkoop?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:14

Niet gewoon bij de gemeentewerf ofzo?

Ik wil persoonlijk wel graag biologische zaden en keurcompost, anders zit je wellicht nog met troep te kweken en dat is voor mij nu juist het hele doel van zelf bezig gaan: lekker schoon spul, zover mogelijk :)

Zomaar iedere compost of potgrond...wie weet wat voor zooi daar alsnog in zit -O-

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:48

Maarre, maak je geen compost van je paardenmest dan?
Mijn paarden staan op turf en/of strokorrel en ik heb prachtige compost!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:54

Eigen compost zie ik ook helemaal zitten, daarom ben ik daar mee bezig :j

Hier een bak met gronddoek er omheen, en er zit al een behoorlijke hoop rommel in:

- mest
- hooiresten
- bladeren
- houtkorrelresten
- versnipperd snoei-afval
- keukenafval
- kalkkorrels

Ik heb bij de heg nog iets van kokossnippers gestrooid tegen het onkruid vorig jaar, maar dit wordt toch wel rommelig / viezig spul hoor....denk dat ik dit ook maar in de compostbak gooi en dan worteldoek onder de heg leg en daar rood-zwart mijnsplit onder doe :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:57

nimue2010 schreef:
Maarre, maak je geen compost van je paardenmest dan?
Mijn paarden staan op turf en/of strokorrel en ik heb prachtige compost!

Mest en compost is niet hetzelfde. En met paardenmest heb je wel een heel eenzijdig product.
Ik ga ook paardenmest door de grond werken maar een beetje compost erbij lijkt me niet verkeerd.