Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:09

Ik eet ook veel koolhydraten en geen dierlijke producten, ik deed eerst ook koolhydraatarm.
Ik combineer de carbs wel met sporten, dan gaat het prima :j

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:18

Hier hetzelfde als Phormicola :j Ik ben groot voorstander van veel koolhydraten en niet teveel vet. En dus ook geen dierlijke producten.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:20

Hier probeer ik ook altijd op te letten nog wat betreft gezond eten.
Ik heb nu drie weekjes vrij, dus dan is het soms wat moeilijker. Ook ik maak geen tijd vaak voor een smoothie en af en toe een koekje tussendoor vind ik toch ook erg lekker.

Ik probeer altijd s'ochtens kwark te eten, s'middags eet ik dan gewoon brood, want ook ik heb koolhydraten gewoon nodig (en het is makkelijk ik geef het toe :P)
Verder eet ik minimaal 2x fruit en s'avonds zo veel mogelijk groentes. Tussendoor neem ik dan (zeker thuisthuis) best wel eens een koekje tussendoor en tussen de middag neem ik ook best eens een beschuitje met hagelsslag. Zo blijft het leuk.. Maar wat vaker een smoothie tussendoor of s'avonds tegen de lekkere trek zou best kunnen werken.
Verder wil ik straks weer wat vaker gaan hardlopen en naar de aclo (sportcentrum)

@Phormicola en appelmoes: Geen dierlijke producten in de zin van vlees, maar ook melk, kwark, kaas, eieren etc?

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:26

nou heb eindeiljk kunnen eten, lekker een bruin broodje en een banaan. Vanavond eet ik bloemkool met
een saucijsje, runder.. dat wel.
Ik wissel overigens wel af per dag, soms geen vlees/vis en soms geen aardappelen/rijst/pasta.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:29

Ik let wel op vet, maar zoek dat meer in hoeveelheden en porties dan in de producten die ik gebruik. Ik eet sinds een tijdje bijvoorbeeld weer gewoon volle yoghurt, want dat vind ik veel lekkerder en ik zit er een stuk beter vol van waardoor ik minder snel weer trek krijg. En procentueel verschilt het vet wel ten opzichte van magere yoghurt, maar als je dan kijkt wat je "caloriewinst/vetwinst" per portie is...

Je moet dan wel op je hoeveelheden letten. Nu weeg ik niet meer alles af, maar heb dat in het begin wel gedaan. Ook met dingen als smeersels op brood etc. Ben daar veel bewuster van geworden. Nu pak ik af en toe nog wel eens een weegschaaltje om mezelf te "ijken" en te kijken of ik niet stiekem weer grotere porties pak dan ik wil.

Sinds ik niet meer samenwoon eet ik veel minder vlees. Mijn ex vond dat er echt bijhoren en was dol op dingen als slavinken etc. Voor mij hoeft dat niet. Ik eet wel graag dingen als een stoofpotje van echt lekker rundvlees etc. En wild. En dan eet ik dus liever minder vaak, maar dan wel iets dat ik echt lekker vind.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:31

Appelmoes_11 schreef:
Hier hetzelfde als Phormicola :j Ik ben groot voorstander van veel koolhydraten en niet teveel vet. En dus ook geen dierlijke producten.

niet te veel vet eens :j veel KHD werkt niet bij mij
ik krijg er alleen maar meer trek van , moet echt een beetje opletten kwa hoeveelheden :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:40

Phylos, ik eet momenteel 0,0 dierlijke producten. Meer omdat ik er spontaan maagpijn van kreeg. Maar ik moet zeggen dat ik ineens energie voor 3 kreeg :+

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:50

Phylos, ik ben ook zo'n extremist die alles laat staan :Y)

Equimotion, ik denk inderdaad dat je het niet zo zwart-wit moet zien :j

Sonja, merk je dan ook verschil tussen 'snelle' en 'langzame' koolhydraten? Of gewoon allemaal hetzelfde?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:16

snelle merk ik meer van (dus snel honger/trek, snel dippen etc) de langzame veel minder, maar ook dat blijft opletten (diabetes zit bij mijn nogal in de fam, dus denk dat het wel logisch is dta ik er gevoelig voor ben)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:18

Het verschilt ook wel per persoon, je moet voor jezelf een beetje uitvinden wat voor jou werkt.

Ik kan bijv. niet zo goed tegen melk. Maar als ik het dan weer een tijdje niet heb gehad kan ik er soms ineens enorme zin in krijgen en dan haal ik een half liter pakje.

Appelmoes, heb jij dan ook paars haar en een neuspiercing :+ (en okselhaar :)) )

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:21

idd... ik heb het sindskort met aardapellen (gekookt) heb dan echt last van een opgezette buik

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:01

Ik heb momenteel roze haar maar het is regelmatig paars ja :o

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:05

Haha! :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:40

Hier geen type die meerdere winkels af gaat :n
Maar ik heb wel een groente- en fruitpakket van de bioboer. De bioboer heeft ook een winkeltje met allerlei bio producten, dus daar rijd ik altijd langs als ik op zaterdag van mijn paard kom. Daar haal ik dingen als kaas, eieren, groentes, aardappelen (incidenteel), rijst etc.
Rundvlees komt of van de bioboer, of van een bokker die onlangs een van de koeien heeft laten slachten. Ander vlees komt uit het biovak van de supermarkt.
De rest van de boodschappen komen gewoon uit de supermarkt om de hoek, eens per week.
De koolhydraten die ik eet zijn eigenlijk altijd langzame koolhydraten (GI<50) en ik combineer ze zo min mogelijk met vet. Wel kies ik in de avond voor de combinatie groente + vlees.
Qua koolhydraten probeer ik altijd te gaan voor de meest handige keuze, dus volkorenbrood bijvoorbeeld. Of volkoren pasta's, bruine rijst etc.

Calorieen beperken, vet beperken etc doe ik niks mee. Heeft in mijn ogen ook weinig te maken met gezond eten, maar vooral met (crash)dieten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 20:45

Iemand vroeg op de vorige pagina naar groene smoothies, die maakte ik voorheen idd :D voornamelijk spinazie en andijvie combineren met allerlei fruit. Was heel lekker!

Ik beperk ook niet echt in (gezond) vet, wel enigszins in calorieën in het algemeen. En ik probeer de combinatie van koolhydraten en vet zoveel mogelijk te vermijden. Snelle koolhydraten vermijd ik echt zoveel mogelijk, want ik krijg er honger en duizelingen van. Ik eet vnl speltproducten qua brood en crackers, en dat gaat heel goed.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:18

Smoothies vind ik met warmer weer ook lekkerder. Heb nu wel af en toe dat ik het maak maar heb meestal zin in wat warms als ontbijt. Ik maak ze overigen wel altijd met groenten. Vond het eerst ook een raar idee maar zeker met spinazie vind ik het heel lekker.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:53

Heb vandaag weer een vruchtendrankje op, minneola sap met een banaan. Was weer erg lekker! Ik ga wel een beetje zondigen vanavond, we gaan met wat vriendinnen patat halen en ik neem er waarschijnlijk een loempia bij om het toch nog een beetje gezond te doen laten klinken. :P

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:07

Kan je beter een kroket nemen, lekker mager paardenvlees :P

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:50

Het is trouwens bijzonder hoe je kunt wennen aan dingen. Ik vond eerder 200gr groenten bij mijn avondeten echt veel, nu vind ik dat helemaal niet meer. Vanavond curry gegeten en dan gaan die groenten er bijzonder makkelijk in :)

Smoothies maak ik ook meer in de zomer :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:32

Weer de goede slag tepakken Mara? Vandaag niet echt gezondigdt maar ook niet heel gezond gegeten. Vanmorgen een plak zelgebakken volkoren gember/kruidenkoek met roomboter op. Had les vanmorgen en kon de koolhydraten wel gebruiken :) als lunch 2 sneetjes sportmix(brood waar veel eiwitten en minder koolhydraten inzitten , verder vol met soya en lijnzaad met casselerib en een nog een plakje gemberkoek. en net een bord spagetti met een gehakt groenten saus. Moet nog tot 21uur werken en zal daarna waarschijnlijk niets meer nemen.
Groenten heb ik altijd al lekker gevonden , 200gr is echt het minimale. Met uit eten bestel ik ook extra groenten want dat is meestal niet zo veel haha
Heb je de curry zelfgemaakt toad? Zal t binnenkort ook weer eens maken met vis. gebruik voor t gemak vaak een boemboe maar als ik de tijd heb zal ik t weer eens helemaal zelf doen .

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:07

Dat is wel een slimme, hesterve, extra groente bestellen met uit eten gaan. Ze gebruiken dan vaak erg weinig groente.

Curry maak ik met de 'boemboe' van Fairtrade. Daar zit geen rommel in en ik vind het erg lekker.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:27

A dat is fijn om te horen. Zal eens kijken of het hier bij de jumbo hebben maar heb de boemboes van fairtrade nog niet opgemerkt daar. Zou de wereldwinkel het ook verkopen of waar koop jij die Toad?
Van het weekend,zondag, wordt er wel een beetje gezondigd. Heb een etentje met vrienden waarbij de vrouwen voor de mannen koken. Het wordt een linzensoep in een harde volkoren bol als voorafje, varkenswangetjes stoofpotje met spruitjes en aardappelpuree en als toetje een stuk cheescake als toetje :9
dat wordt morgen extra opletten haha
vanavond ook een nieuwe keuken wezen uitzoeken, dat word na de verbouwing super de luxe koken haha. Mag er dan eigenlijk wel een vriezer extra bijnemen want kan het nu soms al bijna niet meer kwijt...

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:14

hesterve schreef:
Weer de goede slag tepakken Mara? Vandaag niet echt gezondigdt maar ook niet heel gezond gegeten. Vanmorgen een plak zelgebakken volkoren gember/kruidenkoek met roomboter op. Had les vanmorgen en kon de koolhydraten wel gebruiken :) als lunch 2 sneetjes sportmix(brood waar veel eiwitten en minder koolhydraten inzitten , verder vol met soya en lijnzaad met casselerib en een nog een plakje gemberkoek. en net een bord spagetti met een gehakt groenten saus. Moet nog tot 21uur werken en zal daarna waarschijnlijk niets meer nemen.
Groenten heb ik altijd al lekker gevonden , 200gr is echt het minimale. Met uit eten bestel ik ook extra groenten want dat is meestal niet zo veel haha
Heb je de curry zelfgemaakt toad? Zal t binnenkort ook weer eens maken met vis. gebruik voor t gemak vaak een boemboe maar als ik de tijd heb zal ik t weer eens helemaal zelf doen .

Ja, het gaat wel weer aardig. Zit nu aan zelfgeroosterd brood met een zelfgemaakte eiersalade en een heerlijke verse fruitsalade (minneola, kiwi en appel). Heb vanmorgen het stadspark te voet maar eens verkend, wow, dat is nog best groot zeg! Dus heb er al een heerlijke wandeling van 2.5 uur opzitten en dan met deze lunch nu, heerlijk! :D Maar ik merk wel dat ik steeds toch best wel trek heb, ik weet niet of ik gewoon simpelweg te weinig eet of dat het afkickverschijnselen van de vorige weken zijn. Vanavond maar extra veel opscheppen dan. Dan eet ik couscous met gegrilde paprika, 'gewone' paprika, tomaten, ui en feta. :)

Maar hesterve, zondag zondigen? Als ik naar het menu kijk denk ik echt: wow lekker! En het lijkt erop alsof er ook met verse producten gewerkt wordt. Het is misschien wel een beetje vet (de cheesecake) maar vet ben je toch ook echt nodig. ^^

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:29

Zo dat is een stevige wandeling geweest!Hoe maak je die eiersalade? bij echt te weinig eten heb ik echt een honger gevoel en als ik teveel suikers gehad heb heb ik onwijs veel zin in eten maar geen honger. Misschien dat je het zo een beetje kan meten? Je avondeten klinkt wel goed trouwens!
Hier sneeuwde het om 7.30 heel hard en vanaf 8.30 werd het mooi weer ben daarna ook even buiten bezig geweest, (er moeten nieuwe gasveren op de trailer en heb er een nieuw neuswiel opgezet, die had ik weer eens krom gereden ...)
T eten is inderdaad allemaal vers en zelfgemaakt ,tot in de bol waar de linzensoep in geserveerd wordt haha T is inderdaad de cheesecake die vet en redelijk wat suiker bevat maar goed daar gaan we lekker van genieten .
Vandaag zijn allebei de paarden waar ik mee rij met een ander op wedstrijd (de een springt en de ander staat voor de menwagen) en rij ik sinds hele lange tijd op mn vrije zaterdag niet . Een zaterdag duurt dan best lang haha

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:41

Haha ja, ik heb ook nog wat verdwaalde sneeuwbuien meegemaakt op de terugweg maar het was wel echt heerlijk! Heb plannen om deze zomer het Pieterpad te gaan lopen dus ik dacht, dan moet ik maar eens even gaan oefenen. ^^

Mijn eiersalade was dit keer heel simpel, 3 eieren hardgekookt daarna pellen en in kleine stukjes snijden. (Ik gebruik altijd mijn eiersnijder) Ik had dit keer 3 el yogonaise (mayonaise alleen dan een deel met yoghurt, vind ik lekkerder) wat zout, peper, citroensap en lekker veel kerriepoeder. Normaal doe ik er ook nog verse bieslook in maar helaas is die plant al een tijdje dood. :') Ik denk dan inderdaad dat het door teveel suikers komt dat ik zoveel trek heb, heb de laatste tijd toch wel af en toe gesnoept van de chocola die er al en tijdje ligt. Maar dit is melkchocola, met pure chocola had ik hier eigenlijk geen last van, dus ik ga weer lekker verder met puur chocola eten. :)

En een lange zaterdag inderdaad als je al zo vroeg wakker bent! Maar vast nog wel genoeg (leuke) dingen te doen neem ik aan? :)