Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:46

Goedemorgen allemaal.

Mijn allereerste groene smoothie moest er aan geloven vanochtend. Vond het nog niet zo lekker.
Had een smoothie gemaakt van 1 handje spinazie en een banaan. Daar aan toe gevoegd water zodat het te drinken is.

Welkom Kika, wat leuk dat je mee komt doen.

Yoga lijkt me ook heel leuk om te doen, heb een keer een proef les gehad op mijn vorige opleiding en dat beviel me wel.

Mijn lijstje voor vandaag:
O: smoothie met spinazie en banaan
O: 2 volkoren crackers met zuivelspread
T: Kiwi
L: 2 volkoren bh met zuivelspread
T: 1 banaan
D: wat de pot schaft

Het is me gister voor het eerst ook gelukt om bijna 2 l water te drinken dus hier gaan we lekker mee door. Vandaag probeer ik het weer.

Vandaag weer een drukke dag, tot 4 uur naar school en vanavond oppassen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:58

Phylos schreef:
Ik maak pannekoeken inderdaad ook op gevoel. Afhankelijk van hoeveel 1 of 2 eieren, meel naar keuze, beetje vanillesuiker en dan melk of karnemelk inderdaad totdat je de dikte hebt die jij lekker vindt. Ik houd het vaak wat dik, maar maak wel dunne pannekoeken. Ik maak het beslag met de mixer, daar wordt het luchtig van

Wat nog lekkerder en volgens mij ook gezond is: kaisersmullen.

Dan doe je het zelfde als een pannenkoek maken, echter scheid je het eitje, doe je enkel de dooier erdoor, het wit klop je op tot het 'slagroomachtig' is en roer je door het pannekoeken mengsel heen als het klaar is. Dan bakken (dik!), in stukjes snijden en goed te eten met appelmoes!!

Karin92

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:01

Dat klinkt heel lekker karlijn. Alleen eitjes scheiden ben ik niet zo goed in, maar ik ga het zeker een keertje proberen!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:19

Mag ik mij hier ook melden? Lees al vanaf pagina één mee :D
Ik zat in het dieettopic, maar daar zijn lijstjes verboden en er zitten momenteel een hoop mensen die mi niet gezond eten, en dat wil ik juist wel!

Voor de mensen die vaak smoothies maken: Kiezen jullie voor een blender of een smoothiemaker?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:20

Heee Mootje! :D

Ik heb een blender :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:22

Noor, Long time no see :*
Vanmiddag maar even naar de Blokker!

Ik ben trouwens druk aan het afvallen. Ik ben er nu 9 kwijt in 3 maanden en ik wil er nog 13 kwijt. Verder loop ik minimaal twee keer in de week hard (afgelopen weekend 10km tijdens de Marathon van R'dam gelopen) en heb ik mijn skeelers weer uit de berging gevist!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:25

Goed bezig! Nu nog ff opgeven voor die triatlon :P <<)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:27

Ik ben weer terug uit Berlijn en ik ben behoorlijk ziek geweest daar, alwéér :roll: Ik had behoorlijke koorts, dus ik heb weinig van de stad gezien, helaas. Tijdens 1 van de laatste nachten heb ik ook een zware astma aanval gehad, waarbij ik net niet naar het ziekenhuis hoefde. Dit is al jaren niet meer gebeurd en ik had er dus ook behoorlijk de pest in :o

Dus, ik kon niet lekker sporten, zoals ik me wel had voorgenomen. Ondanks dat ik koorts had kon ik wel gewoon eten en vooral de eerste paar dagen was dat niet al te gezond. Veel vet gecombineerd met veel koolhydraten, lekker Duits! De laatste paar dagen had ik daar echt genoeg van en ben ik weer gezond gaan eten.
Ik woog bij thuiskomst exact hetzelfde als toen ik weg ging, dus gelukkig totaal geen schade opgelopen :D

Nu moet ik nog even een fiets scoren, zodat ik niet met de tram overal naartoe hoef en ik ga er weer keihard tegenaan :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:43

Welkom Mootje :D waarom zijn lijstjes daar verboden? Ik vind het juist zo leuk om een lijstjes te maken en te lezen := Ik heb trouwens een blender gekregen van mn ouders, maar volgens mij heet ie officieel smoothiemaker. Ik weet niet wat het verschil is eigenlijk?

Balen dat je ziek was phormicola!

Ik heb vanmorgen lekker ontbeten met 2 speltcrackers (eentje met suikervrije jam en eentje met biologische smeerkaas) en een peer in stukjes, gemengd met kaneel en een handje noten. Lekker ontbijtje en zit er ook wel van vol tot aan de lunch :D Ik doe ook niet veel vandaag, zit voornamelijk achter de computer, want ik moet huiswerk doen.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:47

Welkom Mootje!
Ik gebruik ook een blender.
Jeetje wat knap van je, al 9 kg kwijt. Ga zo door zou ik zeggen :D

Jeetje phormolica, wat vervelend voor je. Astma aanvallen zijn echt niet leuk, ik weet hoe het is. Ik heb ze dan gelukkig niet zo heel erg maar het blijft rot.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:49

Geen idee. Het staat in de OP aangegeven. Vorig topic hadden we geen last van een bemoeizuchtige mod, maar tegenwoordig wordt je bericht direct verwijderd met een PB erachteraan :+
Ik vind het net als jij interessant om de lijstjes te maken en te lezen. Ik steek er iig een hoop van op.
Ik heb geen idee eigenlijk :') Vanmiddag maar eens neuzen bij de Blokker.

Phor, Balen dat je zo ziek was in Berlijn!
Karin, Ik ben er al eens eerder 16 afgevallen, maar daarna weer 22 aangekomen -O- Vandaar ook geen dieet, maar gezond eten en sporten!

Speltcrackers & brood, staat dat bij de knackebrot en het beschuit in de supermarkt? Ik eet eigenlijk alleen volkoren knackebrot en zuurdesembrood, maar ben eigenlijk wel benieuwd naar spelt! Quinoa ligt zeker bij de pasta en de rijst in de buurt?
Ik ben echt een verschrikking in de supermarkt///

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:52

Ik heb gewoon bijna nooit een aanval en ik had er al 2 jaar geen eentje meer gehad, stond er echt van te kijken. M'n man schoot helemaal in paniek en ik had alleen maar zoiets van "WTF?! Ach tuurlijk, kan er ook nog wel bij!" :')
We gingen van een warme woonkamer naar een hele koude slaapkamer, ik denk dat het daardoor kwam :j

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:56

Ik heb gister een gezonde pastasaus gemaakt voor over de spaghetti:

Benodigdheden voor 2 personen:
- Olijfolie
- Gehakt (runder/extra mager, wat je wilt)
- 500 gram tomaten
- Uitje (of 2 sjalotten)
- Halve rode paprika
- Half bakjes champignons
- Eitje
- Verse basilicum
- Verse peterselie
- Verse tijm
- P/Z naar smaak
- (natuurlijk ook volkoren spaghetti)

Stap 1) Eerst tomaten ontvellen --> sneedje maken in de kont vd tomaat, in kokend water, 1 minuutje, daarna in koud water onderdompelen en pellen maar! Hierna de kroon verwijderen en in de hakmolen (of blender als je een goede blender hebt), even laten staan
Stap 2) Uitje snipperen. Klein beetje ei gebruiken om de gehakt wat meer te binden, daarvan balletjes draaien. Eerst beetje uitje fruiten, beetje olijfolie in de pan en daarna gehakt balletjes toevoegen, aanbakken aan alle kanten
Stap 3) Champignons en paprika in grove stukken snijden. Met het gehakt en ui beetje bakken.
Stap 4) tomatenprak toevoegen, even laten inkoken tot het een beetje dik wordt.
Stap 5) Basilicum, peterselie en tijm fijnhakken/snijden en toevoegen. Verder p/z toevoegen naar wens.

Met volkoren spaghetti, klaarmaken naar gebruiksaanwijzing op het pakje (of natuurlijk verse gebruiken).

Mocht de saus wat dik worden, beetje olie toevoegen en water.

Eetsmakelijk!!

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:00

Ja als ik ineens van heel warm naar koud ga dan slaat me gelijk alles dicht. Heb ook heel veel moeite met fietsen. Vooral in de kou. Krijg ik gelijk geen lucht meer. Echt heel vervelend.
Maar als je er al bijna 2 jaar geen een meer heb gehad dan is het wel echt even schrikken!

Wat knap van je Mootje. Wel jammer dat die 22 er dan ook weer bij is gekomen. Maar als ik het zo hoor gaat het helemaal goedkomen. Ik ben ook wel proberen aan het afvallen maar het gaat nog niet zo snel. Nou sport ik ook nog niet echt. Ik ga vrijdag voor het eerst naar de sportschool. Kijken of het daar wat voor me is. En dan hoop ik dat het ook wat sneller gaat! Al hoeft het ook weer niet zo heel snel te gaan. Vind gezond leven veel belangrijker.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:09

Waar ga je naar de sportschool Karin??

Mootje, welkom en goed bezig!!

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:20

Ik ga vrijdag kijken bij sportcentrum Bodewes in Veendam. Kijken of dat iets is.
Weet iemand anders anders nog een goedkope sportschool?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:24

Ik ga nar de sportschool in Scheemda. 19,95 per maand

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:04

Wat jammer Phor! Dat is wel echt heel naar opeens een astma aanval en ziek zijn en dat allemaal in Berlijn!

Welkom Mootje! Hier zijn lijstjes welkom hoor. :P

Wat ik net meegemaakt heb, ik was dus naar de markt en ik zag al wat Greenpeace mensen staan. Ik had een blik geworpen op zo'n meisje en zij had mij gezien dus ik zag het al aankomen. Maar het werd een heel leuk gesprek over gezond en bewust eten en leven, ze was helemaal blij verrast dat er iemand van 'onze' generatie ook zo bewust mee bezig was. Het enige jammere was dan toch dat ze me wel een donateurschap probeerde aan te smeren. Ja maar voor 5 euro krijg je wel 2 keer per maand informatie over gezond en bewust voedsel etc. Anders drink je daar toch bier van.' Ze heeft ook wel gelijk dat ik die 5 euro wel opmaak aan andere dingen, maar ik kan ook gratis aan mijn informatie voorziening komen als Foodwatch, KvW, dit topic etc. En ik heb wel meer van die kleine bedragen per maand en alles bij elkaar tikt dat ook weer lekker aan. Maar van beide kanten was het een leuk interessant gesprek en ik wist eigenlijk niet dat Greenpeace zich ook bezig hield met voedsel, weer wat geleerd.

Op de markt toch een doosje dadels gehaald, ze waren maar 1 euro dus voor die prijs durf ik ze nog wel uit te proberen. Vanavond ga ik weer vega eten, was er gister even niet van gekomen. Ga voor een vega lasagne met aubergine. Maar heb nog een halve courgette en wat gekookte aardappels over dus ik gooi die erook in. Zo misschien alvast maar mee beginnen want ga van 4 tot 5 sporten en moet om 7 uur weer naar me werk en al die aubergineplakjes grillen kost nog wel even tijd. Maar eerst lunch! Heb een pakje blauwe bessen gekocht uit de Ah bonus en ga er zo met wat yoghurt een smoothie van maken. Verder maar even kijken wat ik nog in huis heb en wat ik er van kan maken. ^^

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:16

Hmm lekker Mara! Blauwe bessen doe ik meestal met een banaan en kokosmelk, heerlijk!

Mijn lijstje tot nu toe:

o: magere kwark met halve banaan, biologische muesli +thee
l: 2 volkoren crackers met guacemole (1 avocado, worcestershiresauce, peper, zout, paprikakruiden, sambal) en cherrytomaatjes + 2 kopjes zwarte koffie

Ik heb nu wel zin in iets, maar weet niet wat ik moet eten (heb niet heel veel in huis)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:54

Ik heb nog niet helemaal bij gelezen, maar zag wel dat veel mensen op de goede weg zijn. Top! :)

Heb net een tentamen gehad (van half negen tot half twee) en ben nu toch echt wel helemaal kapot. Ga ook lekker vroeg mijn bed in vandaag.

Vanochtend ontbeten met havermout en heet water ipv melk. Ik kan niet heel erg goed tegen melk, kwark wel trouwens. Dus maar eens geprobeerd om heet water te gebruiken. Structuur wordt prima, maar de smaak van alleen heet water en havermout viel heel erg tegen. Morgen maar eens met kaneel en rozijnen of appel proberen denk ik.
Als lunch twee volkorenboterhammen met pindakaas en komkommer, net een rijst wafel op en vanavond wordt het pasta met verse saus en veel groenten. Nog niet heel veel, maar krijg in ieder geval weer wat regelmaat. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:55

Wist ik ook niet dat greenpeace zich bezig hield met gezond voedsel, wel goed. Leuk altijd als zo'n gesprekje uitpakt in een leuk gesprek!

Mijn dag hier gaat niet zo, heb ook erg weinig energie. Slecht ontbeten (alleen wat yoghurt met lijnzaad en chiazaad) en tegen 10uur een banaan. Lunch was kant en klare pasta salade (nog witte ook) met bacon :') en heb net een appelflap op. :+ Nou ja, morgen maar weer aan de bak. Zou gaan sporten vandaag, maar vind mezelf al geweldig als ik me naar mijn paard kan slepen...Ga vroeg slapen, vannacht rampzalig geslapen dus eerst bijtanken

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:56

Goed bezig judith!

ik wil ook havermout gaan nemen smorgens, alleen het idee blijft me tegen staan geloof ik, las wel dat het 1 van de beste keuzes is als ontbijt en dat staat me dan weer wel aan ;-)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:45

Zit in havermout juist niet super veel koolhydraten?

Welkom Mootje! En super vervelend zeg phormi..

Ik ben weer terug van een avontuurlijke rit :') Ponykind vond álles eng, het was een heel groot gedoe want we moesten ook langs een grote wijk waar nog een aantal huizen gebouwd moesten worden. Na 3 uur onderweg te zijn geweest weer veilig terug op stal :) Pony keek vol trots uit zijn oogjes en ik ook, want we hebben het overleefd! Hij heeft wel zoveel rare pasjes gedaan dat ik niet wist dat hij dat in zich had. Zo kan hij galopswissels, appuyeren, de passage, piaffe :')

Zo en nu weer on topic! Heb een uitstekende dag! Mijn pannenkoekjes zijn ook gelukt!! Heb ze op gevoel gemaakt met kokosmelk. Met omdraaien gaat het fout dus dan laat ik ze eerst op een bord glijden en daarna keer ik het bord om. Ze zijn nu heel mooi :) Alleen wil ik er eigenlijk wel graag iets op doen. Het liefst ook iets wat buiten de koelkast kan! Ik maak ze namelijk vanavond vast klaar en neem ze dan mee naar mijn vriend en morgen mee naar school. Poedersuiker is het lekkerst, maarja niet gezond :+ Wat kan ik er wel op doen wat ook lekker blijft? (ook buiten de koelkast of in folie).

Vanmiddag geluncht met een heerlijke salade met waterkers, goh wat is dat een lekkere soort sla zeg. Ook nog erg gezond! Tussendoor nog een smoothie van selderij, komkommer, peterselie en ananas gemaakt, smaakt behoorlijk gezond! Vanavond eten we wat de pot schaft.

Zo en nu op naar de gyrokinesis. Was alleen al helemaal kapot van mijn lange ritje en fietstocht naar en van stal haha :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:47

Helemaal goed bezig joh!

Havermout is inderdaad veel koolhydraten, maar wel de goede en smorgens moet je juist zorgen voor voldoende koolhydraat inname ;-)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:36

ik zit nu aan een Unox pompoensoepje. Zit niets ongezonds in, behalve suiker...beetje jammer