Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nexthorse

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:38

Lizzyy, idd je lichaam na een maaltijd of snack de kans geven om te reageren, zo ga je ook wat bewuster eten.
En natuurlijk op regelmatige basis eten (om de 2-3 uur).
Gefeliciteerd trouwens!

Deau, idd apart dat je leert light-producten te gebruiken (ondanks alle rommel die erin zit) en dat het zo weinig over alle dieeten gaat (terwijl dat nu toch helemaal een hype is).
Maar wel leuk dat je zelf daarin wilt gaan verdiepen!

Maartpaard: die omelet-sushi-wrap ziet er heelijk uit :9

Colway: de AH verkoopt regelmatig een zak verse cranberry's (ligt in de koeling fruit/groente bij ons).
-------------------
Gourmetten was gisteren lekker, en heel gezellig.
Toch ben ik niet zo van dat vele vlees, dus heb met name salade, gebakken groente en ei gegeten. Ook mjam :9

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:39

Ik ga gewoon even voor de lol ook een lijste plaatsen kijken wat jullie zeggen:

o: biologische magee yogurt, creusli (rozijnen), halve eetlepel honing
M: 4 crackers vezelrijk van Wasa, zuivelspreid light (van de c1000) dat is een soort roomkaas
A: aardappelen gekookt, sperziebonen, glas halfvolle melk, misschien vlees (dat licht aan wat me moeder kookt)

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:43

Is hier iemand die recepten heeft voor "gezonde "koekjes?? Onze kids vinden niet alle soorten fruit handig om mee te nemen naar school ( van een sinasappel worden ze vies, appel word bruin :o ) , dus nemen ze graag van die schoolkoekjes mee, maar ook dat moet volgens mij gezonder kunnen?? Leuk deze topic :D heeft iemand voor mij recepten??
Ben héél benieuwd!!!

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:52

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:53

Ooh ik ben echt gek op gourmet! Wij gourmetten altijd 70 procent met rauwe groente en fruit en de rest vlees. Ohja en een stokbroodje met kruidenboter.. eet dan dus ook niet te veel vlees..

Ik kon alleen de 3 zaden crackers van dr. Karg vinden. Dus ben maar weer voor wasa gegaan. Lijstje van anne mieke vind ik wel wat kaal..

Ik heb vanochtend al voor de hele week gepland wat we eten gaan en al ingeslagen. Wat is dat lekker zeg, kom je ook niet thuis met het idee wat nu weer te eten, wat wij wel vaak hadden haha.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:55

roelke, fruit erbij is ook een goed idee! Ga ik onthouden voor de volgende keer :)

Fijn is dat he, boodschappen voor de hele week :j Ik probeer dat ook altijd te doen: dan koop ik wat ik echt nodig heb, en het spaart geld uit :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:57

Ohhh ik ben echt een vleeseter, met gourmetten prop ik er het liefst een heel kalf in, en een paar kippen, hertje d'r bij :')
probeer nu idd wel vaker veel groentes te doen, dat vult weer lekker, maar ik kan echt niet zonder vlees vrees ik :+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:06

@Roelke, mijn buik ook dus zit nu aan de magere yogurt met honing :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:10

Pff boodschappen voor de hele week wel lastig hoor, gaat wel al iets beter, ik denk nu iig 2 of 3 dagen vooruit :+ Ik heb niet het idee dat ik geld uitspaar met voorheen, ik eet meer vis, meer verse groentes/fruit en natuurlijke producten, is alleen maar duurder bij elkaar volgens mij

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:00

Jeetje, wat gaan jullie hard (of wat ben ik traag)... Ik heb alles bijgelezen, maar maar weinig onthouden. Zag wat lekkere recepten langskomen en zag ook dat er een aantal nieuwe gezondheidsfreaks bij zijn gekomen. Nice!

Ik heb de afgelopen dagen gemerkt dat je van veel gezond eten et zo hard aan kan komen als van ongezond veel eten :o Ik kan echt de heel dag door schranzen en snaaien onder het mom van "het is toch gezond" en dan de volgende ochtend helemaal teleurgesteld op de weegschaal staan. Ik ben weer een beetje terug naar de basics en moet ervoor zorgen dat ik 's avonds wat te doen heb zodat ik niet naast een stukje chocolade ook nog een extra koekje van de reform en een quinoamuffin eet.

Gaan we trouwens nog een apart receptentopic maken? Wie heeft er voldoende kennis in huis om een goede intro te maken waar wat basics in staan? Wat eten we wel, wat niet, waarom is Quinoa zo gezond? Wat is spelt? Ik wil de recepten wel verhuizen, maar aan een goede intro waag ik me niet. ;)

Mijn lijstje van vandaag:

O: smoothie van grapefruit, ananas, druiven, spinazie, chiazaden en een paar noten uit het vuistje
T: boekweitpannenkoek met suikervrije jam
L: koolsalade met eendenborst en 2 zuurdesemspelt boterhammen met bio pindakaas, smoothie van grapefruit, ananas, druiven en spinazie
T: Boekweitpannenkoek met appelstroop
D: spitskool met quinoa en een ommelet

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:38

Zo Mrijn jou lijstje ziet er ook weer goed uit!

Goed idee zo'n receptentopic, ik durf me idd ook niet aan een intro te wagen.

Ik ga vanavond de sushiwraps maken :D Volgens mij zijn ze super lekker! Net de boodschapjes in huis gehaald. Moeders ligt toch met een hernia plat dus ik wil wel koken uiteraard ;)

Ik begin eigenlijk steeds meer een beetje vega te worden. Vlees is super zwaar om te verteren en daarbij denk ik ook aan al die stresshormonen en de zielige diertjes. Volgens die Kyra moet eten met liefde en vrede bereid/geproduceerd zijn. Vond het wel een mooie. Dus ik probeer er wel degelijk op te letten!

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:42

Zonder vlees kan ik echt niet hoor :+ Ben een echte liefhebber ervan, mits lekker bereid.

Vandaag moest ik pas laat opstaan dus heb minder gegeten dan normaal.

Ochtend: Volkorenboterham met italiaanse gehaktballetjes, een banaan en glas water
Lunch: 2 volkorenboterhammen met italiaanse gehaktballetjes, 500 ml water.
Tussendoortje: Grote kom met biologische roeryoghurt, muesli, wat rozijnen en een appeltje erdoor. Daar had ik al heel de dag zin in :+
Avond: Wat de pot schaft, vandaag is dat spaghetti met lekkere zelfgemaakte saus.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:51

@ Mrijn, ik en mijn vriend kwamen de eerste 2 weken vooral aan en daarna pas afvallen :+

Maar goed, ook van teveel gezond eten wordt je uiteindelijk dik ;-)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:17

@MaartPaard en andere. Het is echt heel jammer dat de opleiding zich niet verder verdiept in bepaalde e-nummers, vitamines en bepaalde gifstoffen. Zo hebben wij nu ook nog maar een paar vitamines behandeld want meer tijd is er niet. Persoonlijk vind ik de opleiding te breed en voedingsinhoudelijk laag. Ze willen ons voor de toekomst voorbereiden dat je erg flexibel moet zijn. Dietisten kunnen tegenwoordig op veel vakgebieden werken en zij willen je van elk gebied laten "proeven". Ben nu bezig met het opzetten van een eigen onderneming en het ontwikkelen van een nieuw voedingsproduct. Is heel leuk en interessant maar er komt ook een stuk financieel en commercieelplan bij kijken, dat vind ik dan weer minder. Ik vind het gebied van voeding en gezondheid erg interessant. Maar goed, dit is de opleiding nu eenmaal.

Ben vandaag even wat inkopen wezen doen, alles is een stuk duurder als het niet bewerkt is, helaas. Waar letten jullie allemaal op? Letten jullie er ook op of producten biologisch of genetisch gemodificeerd zijn? Groentes en fruit hoeft van mij niet biologische te zijn, met name door de prijs. Kies op het gebied van dierlijke producten wel graag voor biologisch, is helaas niet altijd haalbaar.

O: verse jus en kop groene thee
L: 2 vezelrijke crackers met zelfgemaakte eiersalade en 1 met light pindakaas (ja moet nog op, weet nog niet welke ik hierna wil)
T: Vers kwarkbroodje van de bakker en een droge speltboterham
A: Salade met gedroogde tomaten, tonijn, komkommer en een dressing
T: Fruit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:24

phormicola schreef:
Maar moet je dan ongezond eten? Ik snap namelijk niet helemaal wat er nu fout is gegaan.

Heel grappig, maar ik heb ook pds en hoe ongezonder ik eet, hoe beter het gaat met mijn darmen.. :=

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:31

Deau, het is wel heel leuk dat je "alle" vakgebieden leert kennen natuurlijk! Alleen jammer dat je daardoor inderdaad minder inhoudelijk kunt gaan. Maar goed, dit kun je uiteraard zelf doen na deze opleiding :)

Ik koop het liefst zoveel mogelijk biologische producten, al is dat niet altijd haalbaar (beperkt budget). Maar ik vind het ook fijn om lokale producten te kopen.
Vlees koop ik inderdaad eigenlijk altijd biologisch, en vis wat duurzaam gevangen is etc.
Maar eigenlijk eet ik überhaupt niet zoveel vlees en vis, ik denk max 2x per week.
Dus die keren dat ik het eet, vind ik het niet zo erg om daar wat meer geld aan uit te geven :)

Mijn lijstje van vandaag:
O: biogarde met suikervrije muesli, lijnzaadolie, noten en cranberry's. Verder een kop groene thee
T: zelfgemaakte suikervrije mueslikoek en een peer
L: 2 spelt-olijf-zongedroogde tomaat boterhammen; 1 met cottage cheese en komkommer, 1 met geitenkaas
T: banaan
D: bulgur met gewokte groenten

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:55

Mijn lijstje voor vandaag:

O: havermoutpannenkoek met banaan en kaneel
T: sinaasappel met zonnebloempitten
L: Japanse pizza (recept Amber albarda)
T: 1 flinke hand noten
D: Boekweitpenne gemengd met een restje volkorenpenne, met champi's, spinazie, bio gehakt, en een sausje van tomatenpuree, knoflook, en andere kruiden.

Waarschijnlijk drink ik vanavond na het fitnessen nog een proteineshake met banaan en pure cacao :)

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:39

@ colway: zag vandaag wortelsap staan in het zonnatura schap bij de plus.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:04

Ik denk niet dat ik genoeg kennis heb voor een intro! Wie denkt dat ie dat wel heeft en heeft er zin in? :D

Ben vandaag de dag echt heel goed doorgekomen :D Normaal blijf ik maar honger hebben als ik zo vroeg opsta als vandaag en de hele dag 'on the road' ben. Maar het ging erg goed, heb zelfs alle lekkernijen bij de bijenkorf weerstaan en alleen groene thee genomen :P Heb wel een ministukje kwarktaart gegeten bij mn ouders, die had mn broertje gemaakt. Zometeen ga ik aan mijn omelet beginnen voor het avondeten!

Dit weekend ga ik de chocoladekoekjes van Amber Albarda maken. Die zouden zeer gezond zijn, ben erg benieuwd!

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:15

Weer even bij de reform geweest! Lijnzaad was op, gelijk ook even Quinoa gehaald. Wil daar van de week eens een ontbijt van maken! Verder nog amandelschijfsel gehaald, voorbij het quinoa ontbijt.
Ik zag trouwens in de reform ook kikkererwtenmeel, net als speltmeel voor van alles te gebruiken. Heeft iemand dat al eens geproeft?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:18

Wat ik me trouwens afvroeg, hoe doen jullie dat als jullie uit eten gaan? Dan wordt er over het algemeen geen gebruik gemaakt van natuurlijke producten etc.. hoe lossen jullie dat op? :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:19

Lijkt me een super plan, een recepten topic!
En we hebben hier genoeg kenners voor een intro denk ik;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:19

Rebeccaa schreef:
phormicola schreef:
Maar moet je dan ongezond eten? Ik snap namelijk niet helemaal wat er nu fout is gegaan.

Heel grappig, maar ik heb ook pds en hoe ongezonder ik eet, hoe beter het gaat met mijn darmen.. :=

Sommige gezonde dingen kunnen ook veel te veel zijn voor ongezonde darmen.
Amber beschrijft bijv. veel groenten eten, vooral rauw.
Dat viel bij mij dus ook helemaal niet goed.
Ben nu met een diëtiste bezig (een natuurdietiste van natuurdietisten.nl) en die kijkt veel specifieker naar wat je wel en niet zou moeten eten met jouw klachten en jou constitutie.
Voor mij is dat in ieder geval alle groenten verwarmen, veel soep eten dus. Groenten niet combineren met fruit.
Was echt mega fan van smoothies, maar dat doe ik nog maar af en toe, want dat maakt de klachten op dit moment erger.
Heel veel dingen had ik zelf al ondervonden en dat kwam precies overeen. Geen gluten, vooral geen tarwe eigenlijk. Geen koude dingen (kost je lijf enorm veel energie om alles te verteren).
"Ik heb er mijn buik vol van" en "het energie herstel plan" zijn goede boeken, als je volledig wilt uitzoeken wat je het beste wel en niet kan eten.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:30

ik heb de website van Amber Albarda nog even bekeken en besef me toch wel steeds meer dat inderdaad vrijwel alles wat je in de supermarkt koopt troep bevat.

Het liefste zou ik alles biologisch eten, maar dat is echt niet haalbaar qua budget.

Ik denk wel dat ik nu geen tussendoortjes meer voor mezelf ga kopen (als in snelle jelle's en cakejes) om mee naar mijn werk te nemen, maar gewoon een bakje nootjes mee neem. Eigenlijk is het niet normaal hoeveel troep je binnenkrijgt door al dat bewerkte voedsel (wat je eigenlijk geen voedsel meer kunt noemen).

Ik merk zelf dat ik soms ook echt behoefte heb aan suiker, hoewel ik nooit suiker in mijn thee of koffie meer drink. Ik ben bijv. wel fan van het bakken van cupcakes en ja, daar zit veel suiker in...

Ik denk trouwens dat je niet zo gauw dik wordt als je alleen maar gezonde dingen eet, omdat gezonde dingen veel voedingsstoffen bevatten waardoor je gewoon sneller vol zit en dus minder eet.

Vanochtend (rond 10 uur) had ik dus ontbeten met 2 havermoutpannenkoeken, en ik heb tot het avondeten (omelet met champignons en tomaat) niets gegeten (behalve wat japanse mix en zelfgemaakte quacemole), puur omdat ik de hele dag geen honger had en dus vergat te eten. Dit ben ik echt niet gewend! Normaal gesproken eet ik elke 2 uur wel iets.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:33

Negerzoen schreef:
Wat ik me trouwens afvroeg, hoe doen jullie dat als jullie uit eten gaan? Dan wordt er over het algemeen geen gebruik gemaakt van natuurlijke producten etc.. hoe lossen jullie dat op? :)

Gewoon uit eten gaan :D Tenminste ik... Ik doe dit persoonlijk voor mijn lol namelijk, omdat ik het interessant vind om zo gezond mogelijk te leven en me wat te verdiepen in voeding etc. Dus doe ik verder ook niet moeilijk. Ik houd misschien wel enigszins rekening, ik kies meestal niet de meest calorierijke dingen uit (bijv. bij de Griek zou ik eerder voor mager vlees gaan dan voor dat supergezoute, vette vlees) en vraag vaak dingen zonder saus (ook omdat ik niet van saus houd). Op verjaardagen neem ik ook gewoon een stukje taart enzo!

Ik begeleid ook kampen, dan geef ik ook geen dieeteisen op en eet ik dus het hele weekend gewoon tarweproducten/varkensvlees/etc. Ik vind dat ik het niet kan maken om die eisen te stellen, zo lang ik geen allergie heb.. :)