Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:47

Ja muffins zijn goed gelukt! Was best lekker met die kitkat stukjes. Vanmiddag de appelkaneel cakes opeten

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:20

Ik ga morgen de kersen-yoghurt taart van Saskia maken voor een verjaardag van een vriendin. Ben heel erg benieuwd, wordt mijn 1e keer met gelatine werken en een echte mooie taart te maken die er ook gewoon mooi moet uitzien, aangezien het voor iemand anders is.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:03

Voor vanavond staan hier citroen cupcakes met creamcheese frosting op de planning! En als ik dan nog zin heb misschien wat koekjes.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:19

_Mara_ schreef:
Ik ga morgen de kersen-yoghurt taart van Saskia maken voor een verjaardag van een vriendin. Ben heel erg benieuwd, wordt mijn 1e keer met gelatine werken en een echte mooie taart te maken die er ook gewoon mooi moet uitzien, aangezien het voor iemand anders is.

Goed plan! :D
Je kan overigens beter meer dan minder kersen gebruiken (vond het niet overdreven veel) en zorgen dat de hele taart bedekt is met lange vingers, daar wordt ie ook lekkerder van vind ik. :) Van een dagje (of 2) staan wordt ie nóg lekkerder Ben benieuwd hoe jij hem vindt! :)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:22

Ben benieuwd hoe de taart wordt Mara!

Citroencupcakes klinken ook lekker. Doe je er rasp door of citroensap?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:54

Wat vraagjes die bij me opkomen als ik nu het recept lees.

- Week de gelatine in koud water. Laat de kersen uitlekken en bewaar het sap. Roer de citroenrasp door de yoghurt. Verwarm 3 el yoghurt en los daarin de gelatine op. Roer dit door de rest van de yoghurt. Zet de yoghurt koud weg tot hij begint te geleren. Klop 300ml slagroom stijf en spatel hem door de yoghurt.

Enig idee hoelang de yoghurt ongeveer in de koeling moet staan om te geleren? En hoe ziet het er dan precies uit, wat steviger/puddingachtig neem ik aan?

En klopt het dat de bodem niet heel dik gaat worden? Aangezien er alleen bloem in het bodemdeeg zit zal het niet gaan rijzen. Of ligt het eraan hoe dik je het uitrolt?

En oja, over die lange vingers, gewoon in zijn geheel verdeeld over de taart of in stukjes vermalen?

Laatste vraag, :+ Wanneer kan ik hem dan denk je het beste maken? Aangezien je zegt dat na een dagje of 2 hij nog lekkerder is.. De verjaardag is zaterdagavond, dus het is misschien een beter idee om hem morgen alvast te maken? Zodat die een nachtje in de koeling kan staan? En dan ook al met de geleilaag erbovenop of die op het laatste moment erop doen? (De overgebleven slagroom en kersen zullen sowieso wel als laatste voordat ik wegga erop moeten neem ik aan, anders wordt die slagroom zo slap. )

Dat waren alle vragen. :Y) Maar liever nu tegen 'problemen' aanlopen dan tijdens het bakken en doen en erachter komen dat ik véél te weinig tijd heb.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:08

_Mara_ schreef:
Wat vraagjes die bij me opkomen als ik nu het recept lees.

- Week de gelatine in koud water. Laat de kersen uitlekken en bewaar het sap. Roer de citroenrasp door de yoghurt. Verwarm 3 el yoghurt en los daarin de gelatine op. Roer dit door de rest van de yoghurt. Zet de yoghurt koud weg tot hij begint te geleren. Klop 300ml slagroom stijf en spatel hem door de yoghurt.

Enig idee hoelang de yoghurt ongeveer in de koeling moet staan om te geleren? En hoe ziet het er dan precies uit, wat steviger/puddingachtig neem ik aan?

Ik weet niet meer hoelang ik hem in de koelkast heb gezet.. Tussendoor heb ik de kersen en jam door elkaar gedaan en de yoghurt een keer doorgeroert. Toen ik klaar was met de kersenvulling, heb ik thee gedronken en daarna heb ik hem eruit gehaald.. Had er wel wat langer in gemogen, maar houd in de gaten dat hij niet al helemaal stevig is. Je moet het nog wel kunnen schenken! Wanneer hij begint te geleren wordt hij wat steviger, vooral bovenaan (daarom moet je het ook doorroeren).

_Mara_ schreef:
En klopt het dat de bodem niet heel dik gaat worden? Aangezien er alleen bloem in het bodemdeeg zit zal het niet gaan rijzen. Of ligt het eraan hoe dik je het uitrolt?

Die wordt inderdaad niet erg dik en hij gaat ook niet rijzen. Het ligt er inderdaad wel aan hoe dik je hem uitrolt, als je maar zorgt dat de hele bodem bedekt is.

_Mara_ schreef:
En oja, over die lange vingers, gewoon in zijn geheel verdeeld over de taart of in stukjes vermalen?

Ik heb ze in een ster erop gelegd (hele lange vingers) en de loze ruimten daartussen opgevuld met stukken, zo groot mogelijk. Dat is lekkerder. :)

_Mara_ schreef:
Laatste vraag, :+ Wanneer kan ik hem dan denk je het beste maken? Aangezien je zegt dat na een dagje of 2 hij nog lekkerder is.. De verjaardag is zaterdagavond, dus het is misschien een beter idee om hem morgen alvast te maken? Zodat die een nachtje in de koeling kan staan? En dan ook al met de geleilaag erbovenop of die op het laatste moment erop doen? (De overgebleven slagroom en kersen zullen sowieso wel als laatste voordat ik wegga erop moeten neem ik aan, anders wordt die slagroom zo slap. )

Ik zou hem dan inderdaad morgen al maken. :j Voor de geleilaag erop kan moet de yoghurt echt wel al stevig zijn. Als dit morgenavond al het geval is, kan je die er dan wel al op doen, maar dat kan ook zaterdag nog wel. En dan inderdaad vlak voor je weggaat de slagroom en kersen erop. Je kan ook klopfix (staat bij de bakspullen, in net zulke zakjes als de vanillesuiker ed) door de slagroom doen, hé? Dan wordt die niet slap en blijven het mooie toefjes. :)

_Mara_ schreef:
Dat waren alle vragen. :Y) Maar liever nu tegen 'problemen' aanlopen dan tijdens het bakken en doen en erachter komen dat ik véél te weinig tijd heb.

Geeft niets, inderdaad beter nu vragen dan er te laat achter komen. Ik beantwoord ze met plezier. :)

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:14

Ik heb net een toetje gemaakt met 6 eierdooiers. Heeft er iemand een idee wat ik met de eitwitten kan doen, weggooien vind ik ook zo zonde.....

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 16:15

Chocolademousse maken? :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:21

Dankjewel voor al je antwoorden Saskia! Dan ga ik morgen lekker bakken en zal ik zondag wel laten weten wat ze er van vonden.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:30

Yasmine schreef:

Heb je een recept?

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:32

Noppert schreef:
Ik heb net een toetje gemaakt met 6 eierdooiers. Heeft er iemand een idee wat ik met de eitwitten kan doen, weggooien vind ik ook zo zonde.....

Doe de eiwitten in een plastic zakje, of in een ijsblokjesvorm.
1 eiwit per vakje, en zodra ze bevroren zijn, kun je ze overdoen in een plastic doos of zakje.
Langzaam laten ontdooien voor gebruik & zsm verwerken,
niet langer dan 5 maand bewaren in de vriezer !

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:34

hallo allemaal! ik hoop dat ik mag komen inbreken :j
ik ben een groot bakfanaat! Alleen op dit moment helaas tijdgebrek (dochtertje van 5 maanden, hond, paard, huishouden, familie enzo! hihi)..
Maar ik zie hier leuke dingen voorbij komen! Ik weet niet of jullie er al bekend mee zijn, maar dit is ook een erg leuke site: http://www.joyofbaking.com/
Verder heb ik, als iemand hier het leuk vindt, een lekker en super simpel recept voor kokosmakronen :)
Als ik eens tijd heb wil ik heel graag een keer de lemon merengue maken, die lijkt me heeeerlijk!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:37

Welkom Musj !

ik ga die link ff bekijken, ben benieuwd :)
Veel (bak)plezier in ons topic!

grtjs

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 18:37

Noppert schreef:
Yasmine schreef:

Heb je een recept?

Zo uit mijn hoofd is het per persoon/portie:
- 1 eiwit
- 1 eetlepel suiker
- 1 (of 2, afhankelijk van hoe "sterk" je je mousse wilt) reep chocolade
- per 2 personen één eierdooier

Als je dus voor 4 personen mousse maakt, gebruik je 4 eiwitten, 4 eetlepels suiker, 4 repen en 2 eierdooiers. Smelt de chocolade, meng de suiker en eierdooiers erdoor (niet té hard mengen want dan wordt je gesmolten chocolade weer hard en krijg je klonters). Klop je eiwitten op en schep die dan door het mengsel, heel voorzichtig zodat je eiwit niet weer plat wordt. Laten opstijven in de koelkast voor een paar uurtjes en je hebt heerlijke chocomousse :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:43

Heb vanavond vlug een boterkoek gebakken, we hadden honger maar niks in huis. Maar wel bloem, suiker, ei en boter dus de keuze was snel gemaakt. :D Morgen de ingredienten halen voor de kersenyoghurttaart en daarmee aan de slag.

Heb trouwens het recept van de chocomousse ook toegevoegd! Ga ik ook zeker een keer proberen te maken!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:18

iemand nog een leuk bakreceptje met Bakvaste chocodrops & Cranberries?

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:27

Misschien de brookies van Saskia? Lijkt me ook wel lekker met cranberry. Of choco-chip cookiesw met cranberry?

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:29

Hallo mag ik me melden? :) Hier nog een bakfanaat!

Heb net een Rocky Road gemaakt voor het eerst, in Australië was ik er helemaal verslaafd aan. :D Jammer genoeg klopten de verhoudingen niet zo en heb ik teveel marshmellows/biscuitjes en te weinig chocola gebruikt. -O-

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:56

FuGeLiCu schreef:
Misschien de brookies van Saskia? Lijkt me ook wel lekker met cranberry.

Ja dat is een goed idee, die ga ik maken !!
krijg maandag bezoek en die heb ik wat bij de koffie beloofd :)

Hoeveel Cranberries zou ik erdoor kunnen doen?

@Spikkelfire: welkom in ons Bak-topic :)
jammer dat je RR mislukt is.. misschien iemand hier met een beter recept??

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:15

Hmz, hoeveel cranberries... Goede vraag :P Denk zoiezo wel 100-150gr. Als je het door het beslag doet en je denkt dat er moet meer in, kun je er dan niet nog wat meer door doen? Dan kun je op gevoel en zicht kijken hoeveel je er uiteindelijk in doet.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:17

idd, ik kijk wel ff, heb nog 250 gram ongeveer
ow nee.. ietsje minder heb er al van gesnoept :)
die cranberries vd notenkraam op de markt zijn ook zo lekker !!
veel minder droog dan die uit de supermarkt..

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:33

BelgenGek schreef:
iemand nog een leuk bakreceptje met Bakvaste chocodrops & Cranberries?

Waar heb je die chocodrops vandaan? :)

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:52

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:15

De kersenyoghurttaart staat in de koelkast! Vond het echt heel leuk om te maken! Eerste keer met gelatine werken, wat grappig! Eerst een hard blaadje, dan wordt het een zacht blaadje en dan opeens gaat het op in de yoghurt en is het weg! haha. :P Ben benieuwd hoe die wordt, ik heb wel vertrouwen in dat die gaat opstijven. Yoghurt was al goed aan het geleren. Had alleen een beetje een 'probleempje' met de kersenjam, die werd enorm vloeibaar, dus heb maar niet alles erop gedaan want ik was bang dat dat vocht misschien in het yoghurtmengesel zou gaan zitten en dat het niet meer zou opstijven. Dus wat meer 'gewone' jam erop gedaan. En ook de bodem van een kruimelkwarktaart gebruikt, ik had een mooie bodem gebakken maar die was 'gekrompen' en besloeg niet meer de hele bodem. Toen wilde ik hem er even uithalen (geen idee waarom }:0 ) Maar toen brak die. Ik had nog een pakje kruimelbodem staan dus die vlug gemaakt. Ben echt heeel erg benieuwd! Was die yoghurt niet wat te zuur misschien? Ik heb door de slagroom 3 schepjes suiker gedaan, niet meer aangezien de kersen ook wel zoet zullen zijn. Zal morgen proberen een foto te maken als het geleilaagje erboven ook opzit. Zal wel niet zo'n mooie foto worden als die van Saskia. :P