Taarten Decoreren XVII

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Valina

Re: Taarten Decoreren XVII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:55

Het is de peuterspeelzaal, misschien gelden daar weer andere regels dan bij het kinderdagverblijf?
Ik weet niet of het mag, maar als ik kijk waar mijn zoontje mee thuiskomt,... daar heb ik nog nooit iets verantwoords tussen zien zitten!

Ik heb bij het intake-gesprek geopperd om van die prikkers te doen met een stukje kaas, worstje, appel, druif, etc. Maar dat was niet echt gewenst,... dat was teveel eten en ze mochten toch maar 1 klein dingetje eten van de traktatie en de rest gaat mee naar huis, en dat zou wat lastig zijn met zo'n prikker,...
Volgens mij vinden ze de ongezonde dingen dus wel prima?!
Vreemd, maar aan de andere kant: een kind is toch veel blijer met een snoepje dan met een mandarijn?
Hihihihi

Ik heb het hart vd zonnebloem uitgeprikt met zo'n klein plastic apothekersbekertje waar je ook bijv. een hoestdrankje mee inneemt.
Vervolgens wat gaatjes in het hartje geprikt en het is net echt!
Heb de glitters nu wel achterwege gelaten, vond het zo wel mooi naturel.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:11

Leuk gedaan valina :j

Mijn zoontje geeft met zijn verjaardag op school ook vaak iets van snoep of chips :) .
Er staat wel in het boekje van school dat ze liever een gezonde snack hebben, maar ik denk niet dat er veel kinderen zijn die dat ook doen. Bij een traktatie hoort toch ook een snoepje hoor vind ik. Dat vinden de kids toch
veel leuker dan iets gezonds :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:22

Dan zal het op psz soepeler gaan.
Ik zie alleen verantwoorde dingen, knijpfruit, rozijntjes, danoontjes, ontbijtkoek etc etc.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:30

denk dat het per school/kdv verschilt, is maar net wat het beleid is...

Ze zijn erg gaaf geworden Valina!

Zo pfff ik heb 400 cupcakes klaar staan, 400 setjes van zo n 30 gram fondant in 3 kleuren per zakje, heb zelf nog wat dingetjes uitgestoken en laten drogen dus die kunnen ze ook gebruiken, verder de plastic uitstekertjes van de action en nog wat mini uitstekers.
voor het uitrollen hebben we nieuwe pvc in koste stukjes gemaakt en heb genoeg poedersuiker om op uit te rollen.
Ik denk dat ik wat "lijm" maak van water en poedersuiker en daar doen ze het maar mee.
Ben benieuwd, neem camera mee dus er volgen nog wel wat pica s denk ik.
Er zijn prijsjes te winnen voor de mooiste creaties dus ik ben benieuwd wat voor kunstenaars we in het dorp hebben lopen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:00

Vraagje.. Ik was slagroom aan het kloppen voor de monchouvulling.. Maar de machine draaide en ik was dus niet aan het opletten :+ Ineens ging ie een ander geluid maken en toen ik keek was het helemaal gaan schiften, dus een soort boter wat in melk aan het drijven was :( Kan ik dit nog oplossen en hoe kan dit? Te lang gemixt?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:03

nee, is niet te fixen, je hebt idd te lang gemixt.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:07

Inderdaad te lang gemixt, en ik moet zeggen: met dit weer is het echt niet makkelijk om je slagroom goed te krijgen, veel te klam!

Ik ben bezig met Woezel en Pip, voor een taart voor morgen. Wordt een stapeltaart voor 20 personen, met Woezel en Pip als piraten bovenop in hun bootje :P . Woezel en pip zijn al klaar, nu het bootje schuren en bekleden, dan is die ook alvast klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:11

Dacht ik al.. :+ Heb het nog hoopvol in de koelkast staan, maar gooi het dus maar weg :+ Maar hij was ook nog op kamertemperatuur (rechtstreeks uit de winkel..) en bedacht me later dat dit ook niet zo goed is toch?

En moest je nu juist hard/snel of langzaam kloppen?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:13

Hij moet zo koud mogelijk zijn, liefste dus ook een koude kom, wat ik nog weleens doe is de kom in koud water zetten, of in de winter buiten gaan staan met de garde :P Snel of langzaam weet ik niet, ik doe altijd hoogste stand...

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:30

En zorgen dat je kom en garde/mixer goed vetvrij is!!

Ik zet de kom met de mixhaken altijd even van tevoren in de koelkast en de slagroom zelf staat daar natuurlijk ook in.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:44

Hello :wave: !

Ik meld me ook weer eens, heb wel eens wat eerder mee gepraat en taarten gepost.
De laatste maanden helemaal geen taarten meer gemaakt, maar vrijdag ga ik toch weer een keer aan de slag!!

Deze heb ik begin dit jaar nog wel gemaakt:
Afbeelding
Was best wel trots op de goed gelukte strik, die ik voor het eerst had gemaakt *D !

Deze heb ik in mei nog gemaakt voor de verjaardag van een vriendinnetje. We zijn beide gek op sushi :+: .
Afbeelding

Oja en eentje voor mn werk (die ik hier wellicht al een keer geplaatst heb) :D .
Afbeelding

Ben benieuwd wat ik er vrijdag weer letterlijk en figuurlijk van ga bakken!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:49

Wat ontzettend leuk die sushi-taart!

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:55

Samantha_ schreef:
Wat leuk gedaan Valina! Veel mooier idd, hoe heb je het hart nu gedaan?
Mag je zoiets trakteren op kdv trouwens, of is het school? Ik heb het bij mijn zoontje ook gevraagd, maar mocht niet, het beleid is gezonde traktaties.

Dat verschilt geloof ik per KDV. Bij ons hebben we sinds kort ook zo'n beleid op alle vestigingen, maar 9 van de 10 ouders trakteert toch snoep/koek o.i.d. en daar doen we niet moeilijk over :=

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:55

Die sushi ga ik onthouden, maatje van me is in november jarig en die eet echt teveel sushi gewoon :') wat heb je gebruikt voor het rijst?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:01

gisteren probeerde ik voor het eerst eens een dubbele taart te maken ( 2 bisquits op elkaar )

Wat een DRAMA ... ik heb marsepein gebruikt aangezien niemand hier in de omstreek fondant lust en ik er wel graag mee werk.
Maar : om een hele taart in 1 mooie laag te bedekken . HELP . hoe doe je dat en hoe zorg je ervoor dat het niet steeds aan de ondergrond plakt ...

En dan de vulling was bavarois , zeer lekker maar ohjee als je de buitenkant versiert, dat smelt , Hoe doen jullie dat ?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:12

Wauw die zijn echt super netjes Fredt! Heel gaaf :D

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:23

_Bonte_ schreef:
gisteren probeerde ik voor het eerst eens een dubbele taart te maken ( 2 bisquits op elkaar )

Wat een DRAMA ... ik heb marsepein gebruikt aangezien niemand hier in de omstreek fondant lust en ik er wel graag mee werk.
Maar : om een hele taart in 1 mooie laag te bedekken . HELP . hoe doe je dat en hoe zorg je ervoor dat het niet steeds aan de ondergrond plakt ...

Poedersuiker (veel!) op je ondergrond, en dan steeds je plak verdraaien, en soms wat optillen om nieuwe poedersuiker eronder te doen.

_Bonte_ schreef:
En dan de vulling was bavarois , zeer lekker maar ohjee als je de buitenkant versiert, dat smelt , Hoe doen jullie dat ?

Altijd een dijkje botercreme spuiten aan de rand van je laag, zodat de vulling de fondant of marsepein niet kan raken, anders gaat het inderdaad smelten.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:29

Ik gebruik nooit poedersuiker, drama die witte waas. Ik gebruik Crisco om plakken tegen te gaan (plantaardig vet)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:15

Sinds ik crisco heb gebruik ik nooit meer poedersuiker :n . Vind het ideaal!! :))

Echt heel leuk die sushi taart!

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:17

@ Rinske bedankt

maar gaat de smaak dan niet erg verloren ?

dus als ik decoreer moet ik ( van binnen naar buiten ) eerst bisquit - botercreme - marsepein - botercreme - bavarois ?

@ Ingrid , wat is crisco ?

Edit : Boterbisquit = botercreme
Laatst bijgewerkt door _Bonte_ op 24-08-11 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:20

boterbiscuit?

Als ik jou was zou ik eens een aantal filmpjes op youtube gaan kijken, zoek maar eens op how to decorate a cake with fondant, of how to fill a cake.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:41

xDramaQueen schreef:
Die sushi ga ik onthouden, maatje van me is in november jarig en die eet echt teveel sushi gewoon :') wat heb je gebruikt voor het rijst?

Marsepein. Heb eindeloos rijstkorreltjes zitten kneden met de hand :') ..

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:49

_Bonte_ schreef:
@ Rinske bedankt

maar gaat de smaak dan niet erg verloren ?

dus als ik decoreer moet ik ( van binnen naar buiten ) eerst bisquit - botercreme - marsepein - botercreme - bavarois ?

@ Ingrid , wat is crisco ?

Edit : Boterbisquit = botercreme

Wil je de buitenkant versieren met bavarois? of lees ik nu heel krom?

Normaal heb je biscuit met vulling (wanneer nodig om je vulling een dijkje botercrème), dan het geheel afsmeren met botercrème of paste etc, dan je marsepein/fondant er overheen, klaar om te decoreren. Met bavarois kan je mijn inziens niet decoreren, dat is veel te slap.

En zoals al in mijn eerdere post aangegeven is crisco een plantaardig vet. Dat koop je in een pot. Likje uitsmeren op je werkblad en daarop je bekleding uitrollen.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:04

Jah ik dacht ik heb nog over en misschien kan ik er wel van die 'toefjes' voor op de taart van maken ...
Mijn vriendje en ik priegelen eigenlijk maar wat hoor .. t zal nooit zo mooi worden als die van jullie want we giechelen te veel tijdens het versieren ed ...

Oh ja plantaardig vet heb ik al van gehoord :) Crisco zal het merk wel zijn ...

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:49

Crisco is idd het merk denk ik, maar het staat zo enorm groot op de pot dat het ook gewoon als gebruiksnaam crisco heeft :) Je kan het halen bij taartenwinkels, makro webshops.