Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:19

Tsss konijnen kunnen niet eens tegen kool :roll:

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:24

imd schreef:
Tulpen, violen, narcissen ofzo??

Was ook mijn eerste ingeving, maar dan zit je alweer aan bollen = volume en gewicht. Zakjes zaad zijn juist zo mooi klein en licht.

Boerenkool... is een optie. :D

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:34

annepanne schreef:
Tsss konijnen kunnen niet eens tegen kool :roll:

Kennissen van me zijn 15 jaar geleden geimigreerd naar Oost-Duitsland.
De buurvrouw daar had boerenkool in de tuin en ze vroegen of ze daar wat van mochten hebben, maar de buurvrouw wou het niet afgeven want 'dat was toch echt niet bedoeld voor mensen'... :+

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:18

Neverhere

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:40

De eenmalige bloeiende aardbeien geven nu de laatste vruchten. Heb er kilo's van afgehaald maar nu is het voorbij. Trek de planten er binnenkort uit, kan er wat anders staan.

De doorbloeiende aardbeien geven dit jaar belachelijk kleine vruchtjes. Het lijken soms qua formaat meer besjes dan aardbeien. Die gaan dus ook vertrekken.
Volgend jaar maar even met nieuwe aardbeienplanten aan de gang.

De courgettes gaan goed. Heb zelf een groene waar nu 3 of 4 aankomen en een gele courgette die ik gekregen heb van een collega begint ook iets van 4 vruchten te vormen.

De komkommers en paprika's gaan niet zo hard jammer genoeg. Tomaten heb ik van't jaar niet helaas, komt volgend jaar weer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:55

Karin schreef:
Wat is nou eigenlijk 'typisch' Nederlandse tuinvulling? En dan bedoel ik plantjes, bloemetjes, kruidjes en groente.

Ik wil voor de mensen op mijn vakantieadresje in Roemenië wat plantenzaad meenemen aangezien dat een lekker klein en licht cadeautje is (ik vlieg alleen met handbagage). Maar ik heb geen flauw idee wat.

Lijkt me handig om te controleren wat er in dat klimaat goed kan groeien.
Het zou jammer zijn als je plantjes neemt die juist zo houden van de nederlands nattigheid en strenge winters.

Dat geld overigens ook voor veel bollen, die hebben in de winter minstens enkele weken goed vriesweer nodig om het jaar erop weer boven de grond te kunnen komen.
Tulpen Dahlia's en boerenkool is idd het eerste wat mij te binnen schiet. Maar qua groente zou ik wel een beetje oppassen aangezien sommige dingen in het buitenland niet wordt gezien als 'eetbaar' en het is toch jammer als je boerenkool meeneemt en vervolgens eten ze het daar niet. Dan beter een zakje mooie tulpenbollen oid, als je een sterk ras neemt vermeerderen ze vanzelf.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:04

Tulpenbollen heeft ze zelf al mee terug genomen toen ze hier vorig najaar was, bedenk ik net... Eens kijken of dat nog wat geworden is. :D

Eigenlijk moet ik iets hebben wat op een balkon of binnen wil groeien. Oma heeft wel een flinke tuin, maar ik wil natuurlijk ook weer niet het kweekplan van haar moestuin omverschoppen. :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:07

Cyclamen, ik weet niet of dat typisch nederlands is maar die doen het binnen en buiten goed en heb je in verschillende grootte's, van piepklein tot reusachtig :P Anders gewoon aardbeien? Die zijn ook wel aardig nederlands.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:08

En daar kun je zaad van kopen?

Het gaat mij echt om iets kleins en lichts dat ik in mijn handbagage kan meenemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:24

Ehm, denk het wel maar oorspronkelijk komen ze wel uit bolletjes geloof ik. Moet je even bij je tuincentrum vragen, zou best kunnen dat er ook wel zaad van te krijgen is.
Edit; volgens internet wel ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:46

Tsk, volgens Wikipedia groeit dat ding daar in het wild. :P

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyclamen

Maar ik heb een tuincentrum om de hoek zitten, ik ga wel eens even snuffelen en om advies vragen. Bedankt voor het meedenken iig! :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:24

vergeet me nietjes! kleine zaadjes
en ook de helleboruszaden nemen niet veel plek in
en akeleien
waar ga je eigenlijk heen, want deze planten doen het niet overal natuurlijk (heb ooit eens tulpenbollen in de tropen geprobeerd, maar dat werd echt niets, veeel te warm!)

kan iemand hulp bieden bij de radijs
er worden er steeds meer aangegeten (het blad dan)
best grote hapjes
en ze groeien ook niet echt hard.. wat te doen?

edit, zie roemenië, hoe is het weer daar?? ;-)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:52

Tip voor mensen die bang zijn voor katten in hun kruiden:
Steek er een flink aantal sate prikkers tussen. Vonden mijn katten niet zo leuk maar nu donderen ze de bakken niet meer van mijn oppottafel af.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:36

OPROEPJE AAN JAPANSE WIJNBESBOSHEBBERS :P

Ik heb nu tot 2x toe een JWB gekocht en beide keren is hij doodgegaan, snik, snif.
Heeft iemand van jullie een stekje dat ik mag hebben?
Pleeeaaaasseee, pritty please? ^)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:47

Hoe kan ik hem stekken :o ? Zie dat hij dat vaak zelf doet op verschillende plekken maar dat heeft ie bij mij nog niet gedaan :n Heb meteen een vraag, wanneer zijn de vruchten klaar om gegeten te worden? Hoe kan je dat zien?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:51

De vruchtjes zitten eerst ingepakt als het ware. Als de verpakking opengaat zijn ze te eten - geloof ik - haha.
De eerste JWB heeft na een moeilijke start toch een paar vruchtjes gegeven dus ik hoop dat ik het goed onthouden heb :)

Hoe je hem kunt stekken? Geen idee! :D
Mss één van de ervarener JWB houders hier een idee over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:09

ranna schreef:
OPROEPJE AAN JAPANSE WIJNBESBOSHEBBERS :P

Ik heb nu tot 2x toe een JWB gekocht en beide keren is hij doodgegaan, snik, snif.
Heeft iemand van jullie een stekje dat ik mag hebben?
Pleeeaaaasseee, pritty please? ^)

Ja hoor, kom maar halen ;)
annepanne schreef:
Hoe kan ik hem stekken :o ? Zie dat hij dat vaak zelf doet op verschillende plekken maar dat heeft ie bij mij nog niet gedaan :n Heb meteen een vraag, wanneer zijn de vruchten klaar om gegeten te worden? Hoe kan je dat zien?

De makkelijkste manier is om een stuk van de plant af te scheuren of snijden (met een spade), als je in het afgestoken stuk een jonge scheut hebt gaat het gegarandeerd goed.
Je kunt ook de overhangende takken op de grond laten liggen, die gaan op den duur wortelen waarna je ze kunt afknippen en apart kun uitplanten, het duurt alleen wel veel langer voor je daar goede jonge scheuten van krijgt.

De vruchten zitten eerst in een coconnetje, als die open gaat duurt het nog enkele dagen voor de vruchtjes goed rijp zijn. Als ze dieprood zijn en loslaten zonder dat je hoeft te trekken zijn ze goed rijp.
Afbeelding
De donkersten op de foto zijn goed rijp. Als ze nog lichtrood zijn kun je ze ook eten maar dan zijn ze zuurder.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:14

Waar woon je Annelies?

Ik zit in het Noord-Oosten, of eigenlijk in het Noord-Westen van een naburig land :D

Als je nou helemaal niet in de buurt zit zou je hem dan willen opsturen op mijn kosten natuurlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:14

Wat een leuk ding,dat ken ik helemaal niet.Lijkt wel een kruising van een framboos met een braam.

Ik heb pruim tomaatjes,nu moeten ze alleen nog rood worden.
Het is wel sjouwen met water nu.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:15

Die zijn leuk, lijkt een beetje op bramen. Smaken ze ook zo?

Mijn aardbeien lopen een op hun einde, het worden er langzaam minder. De framboos doet het wel als een tierelier, daar is niet tegenop te eten. Heb al mijn eerste potje home made frambozenjam :)
Ook de pomodoritomaat doet het errug goed, er zitten er nu zo'n 20 aan, nog wel groen, maar ze groeien gestaag. De plant is niet eens zo groot en heeft he zwaar met die zware vruchten eraan :(:)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:52

Bianca41 schreef:
Wat een leuk ding,dat ken ik helemaal niet.Lijkt wel een kruising van een framboos met een braam.
Het is wel sjouwen met water nu.

Deze kende ik ook nog niet. Vruchten zien er heerlijk uit! :9
Wordt dit een grote struik ?
Moet in de herfst duidelijk wat spul eruit halen wat niet meer goed groeit en dit lijkt mij een geschikte plaatsvervanger.

Nou dat water geven is me een werk momenteel!
Maar helemaal niet erg om met water te spelen... :D

De tomaatjes gaan ook hier de goede kant op, de paprika's gaan richting oranje (hoe toepasselijk) maar lijken nergens op.
De pruimen en druiven gaan als een trein en zelfs na krenten zijn het er ongeloveloos veel...
Dat wordt jam maken! :Y)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:00

Ik moet zometeen echt mn peultjes plukken en invriezen. ze worden helemaal dik maar ik weet niet goed wat ik ermee moet!!
moet ik ze blancheren?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:12

3 minuten blacheren zal wel voldoende zijn. Als ze echt dik zijn 5 minuten. Ze moeten net even felgroen worden, zeg maar.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:16

Ik ga ze plukken!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:07

Done!!!
Geulkt, gedopt, gewassen, geblancheerd en nu liggen ze af te koelen.... wat zijn ze lekker!!!
Ik kan iedereen aanraden volgend jaar peultjes te zaaien. makkelijk en erg succesvol!