Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

axel_1997

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:16

oh maar dat ziet er wel goed gerezen uit. ik denk inderdaad dat het water je parten speelt. is het deeg erg slap?

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:19

Ja het deeg was heel slap. Hij is inderdaad wel mooi omhoog gekomen, dat was mijn eerdere probeersel met meer gist trouwens niet. Die was helemaal plat en nog zompiger. Maar daar had ik de oven niet heet genoeg gezet.
Laatst bijgewerkt door Ceffyl op 05-04-21 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:21

JudithO schreef:
Oh wat een lekkere dingen komen er weer voorbij?
Willen jullie recepten delen van het paasbrood en de croissants?

voor het deeg
eiwitrijke bloem 500 gram
verse gist 25 gram
zout 10 gram
fijne suiker 50 gram
zachte boter 25 gram
heel ei 50 gram
koud water 100 gram
melk 125 gram

voor de laagjes
koude boter / 250 gram, gebruik gewoon roomboter.

Eerst het deeg kneden. Daarna even laten koelen in de koelkast.
Van de boter maak ik dan een plak ( doe ik altijd in een bakpapiertje) die ook weer even koelen.
En vervolgens de boter verwerken in het deeg. Ik vouw de boter dan in het deeg en vervolgens toeren en na iedere toer natuurlijk weer koelen.
Na 3x toeren laat ik het deeg een nacht in de koelkast en ‘s ochtends maak ik er dan croissantjes van. Die moeten dan nog een uur/ ander halfuur rijzen. Vervolgens insmeren met ei en de oven in.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:22

Ceffyl schreef:
Ja het deeg was heel slap. Hij is inderdaad wel mooi omhoog gekomen, dat was mijn eerdere probeersel met meer gist trouwens niet. Die was helemaal plat en nog zompiger. Maar daar had ik de oven niet heet genoeg gezet.

je kan ook controleren of het wel goed gaar wordt. een kerntemp van 95 graden is gaar.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:39

Bedankt voor alle tips! Ik ga verder even de rest van het topic bijlezen, want daar vind ik vast meer goede adviezen. Benieuwd ook naar alle baksels van de anderen hier :D

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:54

Ik zou heel iets minder water gebruiken maar gist het zelfde houden

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:07

Ceffyl schreef:
Bedankt voor alle tips! Ik ga verder even de rest van het topic bijlezen, want daar vind ik vast meer goede adviezen. Benieuwd ook naar alle baksels van de anderen hier :D

Op welke temperatuur bak je, je brood af? Omdat je aangeeft dat je de laatste keer wel een mooie korst had. Misschien is temperatuur te hoog?

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:27

lenaa_tje schreef:
Op welke temperatuur bak je, je brood af? Omdat je aangeeft dat je de laatste keer wel een mooie korst had. Misschien is temperatuur te hoog?

In een voorverhitte Creusetpan. Eerst 30 minuten op 230 graden met deksel en daarna 15 minuten zonder deksel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:29

Ceffyl schreef:
lenaa_tje schreef:

In een voorverhitte Creusetpan. Eerst 30 minuten op 230 graden met deksel en daarna 15 minuten zonder deksel.

De hele ronde op 230 graden bakken vind ik wel fors, maar weet niet of dat bij een no knead brood ook zo is.

Ik zou denk ik gewoon opzoek gaan naar een ander recept.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:40

Allemaal niet no knead adviezen qua temperatuur en verhouding ingrediënten, maar no knead is echt anders dan gewoon brood is mijn ervaring.

Ik gebruik recept van jo cooks (met minder zout). Niet alle recepten zijn even succesvol.

Sowieso zout en gist net als gewoon brood uit elkaar houden en is de verhouding van instant gist anders dan vers.

En verder proberen. Misschien is je oven niet zo goed meer en kun je het beter iets langer met deksel doorbakken?

Ik gebruik een metalen pan, maar wellicht koelt je pan teveel af tijdens brood erin doen dat groot deel van 30 min nodig is om pan terug te verwarmen.

Recept van laura's bakery heb ik iig ook nooit goed gekregen en stelde altijd teleur. Recept kan ook uitmaken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:48

no knead gaat hier op 230-240 (heetste wat mijn oventje kan).
Recept : 2 koppen speltmeel (aldi gebruik ik)
1/4 tl droge gist
1/2 tl zout
door elkaar mengen en 1 kop water toevoegen. Roeren met houten lepel tot het een bal is, afdekken en wegzetten op een warme tochtvrije plek. 8-12 uur later weer een bal van vormen, na 30min. oven + broodvorm/pan met deksel verwarmen 30 min. , dan rap pan op onderzetter, wat meel/bloem op de bodem strooien, deeg er in gieten, deksel er op en terug de oven in (houdt die deur ook dicht tijdens deeg in pan doen) 30 min. met deksel en dan tot 15 zonder.
Dit is altijd een steviger brood dan wat je in de winkel koopt (paar soorten uitgezonderd), en wacht met snijden, etc. tot het afgekoeld is, voor die tijd is het inderdaad een natte plakkerige massa binnen in.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:52

Dank je tamary. Ik heb het inderdaad ook te snel gesneden. En dan toch ook teveel water denk ik. Ik ga een nieuwe poging wagen!

Bienotje schreef:
Sowieso zout en gist net als gewoon brood uit elkaar houden en is de verhouding van instant gist anders dan vers.

Maar hoe houd je gist en zout gescheiden? Het moet toch beide door de bloem?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:04

Ceffyl schreef:
Dank je tamary. Ik heb het inderdaad ook te snel gesneden. En dan toch ook teveel water denk ik. Ik ga een nieuwe poging wagen!

Bienotje schreef:

Maar hoe houd je gist en zout gescheiden? Het moet toch beide door de bloem?

Je doet eerst de bloem in de kom, dan aan 1 kant tegen de zijkant je hoopje gist en er tegenover aan de andere zijkant het hoopje zout. De bloem verdunt beide genoeg vervolgens om geen ongewenste reactie te krijgen tijdens het mengen.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:07

Ik maak wekelijks een no knead brood met het recept van Laura's bakery en deze is nog nooit mislukt. Ik bak op 250 graden.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:56

Bienotje schreef:

Dat is alleen van belang als zout en gist gedurende lange tijd in hetzelfde water zitten. Zoals in een broodmachine met uitgestelde start. of als je droge gist (niet instant gist) activeert in water. Dan moet je geen zout in het water doen.
https://broodsmakelijk.nl/gist-en-zout- ... bij-elkaar

het kan overigens geen kwaad om ze wel gescheiden te houden dus doe het vooral zoals je het geleerd hebt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:19

Ik had een keer gist en direct daarna zout afgewogen en erop gegooid,brood was toch echt minder gelukt. Ik gok het er niet meer op ;-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:27

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:43

Die hamburgerbroodjes zien er ook goed uit! Er gaat echt een wereld voor me open, haha. Zie zoveel lekkere recepten hier voorbij komen. Als ‘na’ de corona dingen weer opstarten ga ik denk ik maar eens een broodbakcursus volgen!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:44

Ik volg mijn eigen broodbakcurses, bij Trial and Error &co :')

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:51

JudithO schreef:
Ik volg mijn eigen broodbakcurses, bij Trial and Error &co :')

Ik ben daar dit weekend ook begonnen, maar het valt erg tegen tot nu toe _O-

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:06

ik ben kort voor corona serieus begonnen. als je regelmatig oefent zal je over een paar weken consistent lekker brood uit de oven halen. :D maar de eerste successen komen veel eerder. en probeer ook eens een brood dat je wel moet kneden. kneden is makkelijker dan je denkt en duurt maar tien minuten. je krijgt het er wel warm van.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:21

Ik heb een KitchenAid die voor me kneed, me happy :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:27

JudithO schreef:
Ik heb een KitchenAid die voor me kneed, me happy :D

Hier inderdaad ook een keukenmachine die het werk doet.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:30

ik wil het deeg in m'n handen hebben. dan voel ik tenminste wat ik doe. 8-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:33

Ik zet hem wel regelmatig uit om te voelen hoe het deeg is. Ik vertrouw niet op een tijd oid, alles moet op gevoel.