Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:36

Jotoma schreef:
Oeps, het was niet mijn bedoeling zo'n discussie te creeën. Desalniettemin wel erg enthousiast wat er allemaal voorbij komt aan info.

Ook al een aantal fijne gerechten bij die ik heb opgeslagen. Fijn nieuwe inspiratie!

Hebben jullie nog wel eens cravings naar producten met zuivel? Of juist vlees?
Vanmiddag vette honger en was onderweg, heb twee cheeseburgers gescoord :o
En thuis stond er een zak m&m's open en dan wordt het wel lastig voor me.
Over het algemeen kan ik het prima weerstaan. Maar als ik weet dat het in huis is (paturain of brie), vind ik dat best moeilijk. Als het er niet is, mis ik het overigens niet. Mja, net een verjaardag gehad thuis en dan ligt het er.

Mwoah, niet echt. Heb wel een tijd gehad dat ik het gewoon erg weinig at. En ja, kaasplankjes op restaurant heb je ook niet meer. Die euroshopper plastic raspkaas heb ik niet echt meer behoefte aan _O- Vlees heb ik al tijden niet meer op en absoluut nooit cravings naar gehad - vegan/groentekroketten zijn minstens zo lekker, net als vegaknakworstjes (dat waren de enige dingen die ik niet zozeer behoefte aan had, maar wel jammer vond dat ik het niet kon eten).
Een spiegelei is ook zoiets, ik heb geen craving, ik vind het wel jammer dat er geen vegan versie van is :D
Wat overigens niet betekent dat ik het wel ga eten, ik eet lekker wat anders, net zo prima. Maar ach.

Dingen als gehakt of vleesburgers mis ik juist totaal niet. Vooral gehakt, alleen al de aanblik, van die grijze frummeldingen in een pan, en het stinkt zo :r De vriend van mijn huisgenoot maakt het wel eens en echt, gadverdamme, dat je dat weg krijgt

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:11

In de discussie over B12 komt hier steeds weer de vergelijking met veganisten uit Azie bovendrijven, maar genetisch gezien zijn een Aziaat en een West-Europeaan ook compleet verschillend. Denk aan lactoseintolerantie e.d. Nu weet ik er het fijne niet van, maar het zou zomaar kunnen dat de vergelijking spaak loopt door dit soort genetische verschillen :) En dan wordt het weer zo'n "mijn oma rookte al haar hele leven en is 100 geworden" verhaal.
Just saying ;)

*kruipt weer terug in studieboeken*

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:37

Ik slik geen b12 (heb een duur potje staan met 3 eruit :o ) en gek genoeg had ik de laatste meting een hogere B12 dan voordat ik vegan werd. Geen flauw idee waar het vandaan komt, ben niet zo van de vervangers, maar blijkbaar zijn de levels nu dus nog gewoon goed, dus die dure pot blijft lekker staan ;)

Ik mis honing. Heb nu al 1,5 week keelontsteking en niets werkt zo verzachtend als honing. Verder is er weinig dat ik mis, ik eet zo ontzettend lekker en gevarieerd! Hoewel, laatst bij een verjaardag had ik wel even moeite met het afslaan van een Hema tompoes ;)

420BlazeIt

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:57

De druiven zijn weer heerlijk! Snoepjes van de natuur :D
Is er ergens een overzicht waarop staat wanneer welke fruit-/groentesoorten het lekkerst zijn (wanneer ze in het seizoen zijn), maar dan ook met exotische vruchten als meloen en avocado?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:23

Werkelijk? Mijn druiven zijn super zuur :')

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:08

Oh ik heb afgelopen maand 2x rode druiven op, een bakje zeer goedkoop bij de turk (1 euro) en vandaag een bakje rode druiven bij de jumbo gekocht, afgeprijsd. Beiden enorm zoet en heerlijk sappig :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:22

Mijne zijn wit, misschien is het hun seizoen nog niet? :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 00:38

Ik heb laatst een site gevonden die dat had 420, zal hem morgen eens opzoeken

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:41

Nog even over de b12. Ook veel plantaatdige melk ed bevat b12, dus ook zonder vleesvervangers zou je zonaar extra kunne krijge

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:35

secricible schreef:
Nog even over de b12. Ook veel plantaatdige melk ed bevat b12, dus ook zonder vleesvervangers zou je zonaar extra kunne krijge

Klopt, maar om voldoende binnen te krijgen moet je wel heel veel vleesvervangers en/of plantaardige melk eten/drinken

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:41

Eens, maar het ging er om dat sommige mensen hier geen suppletie namen en toch geen tekort hebben tot nu toe.
Door regelmatig plantaarsige producten met b12 er in te nemen kun je bij wijze van dagelijks 50% van je behoefte binnen krijgen en is de reserve in je lichaam ook minder snel uitgeput, dat was eigenlijk waar ik op doelde.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:53

Vandaag BBQ gehad en heb niets aan vlees gemist. Ik dacht dat ik het moeilijk zou vinden, maar nee, helemaal niet. Had spiesjes gemaakt met falafel en kastanjechampignons met veta en roomkaas (bedankt voor de tip) en vega worstjes en gehakbal. De worstjes waren heerlijk, gehaktbal vond ik te droog, maar de worstjes waren gewoon net echte worstjes en ook lekker sappig. De kastanjechampignons waren ook heel erg lekker en waren snel op. Toen nog wat gewone grote champignons gepakt en daar hetzelfde mee gedaan. Verder slaatje, stokbrood etc. Ik zat vol zat.

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet nu wel dat ik de champignons veel vaker ga eten :Y) :Y)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:27

secricible schreef:
Eens, maar het ging er om dat sommige mensen hier geen suppletie namen en toch geen tekort hebben tot nu toe.
Door regelmatig plantaarsige producten met b12 er in te nemen kun je bij wijze van dagelijks 50% van je behoefte binnen krijgen en is de reserve in je lichaam ook minder snel uitgeput, dat was eigenlijk waar ik op doelde.

Check, Daar kan ik me wel in vinden :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:02

Ik ben weer met een wekelijkse boodschappenlijst bezig. 1 dag in de week hebben we cheatday, maar die houd ik graag wel vegan, maar zoek wat variatie.
Ik wilde aan de slag gaan met bladerdeeg, maar kom niet verder dan appelflappen :')
Nu google ik en ontkom ik niet aan hapjes vol groente. Maar it's cheatday for a reason :D
Welke tips hebben jullie om vegan pasteitjes te maken of vegan bladerdeegdingen te maken?

Ik eet ook graag turks brood en maak dan zelf vegan kruidenboter. Yum!
Verder kan je van chips, koek en snoep wel vegan lijstjes vinden. Maar voor home made zoek ik nog wat inspiratie!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:05

Bosh had laatst een heerlijk uitziend chocoladebrood :Y) heel makkelijk ook

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:08

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:18

Bladerdeeg, pure choco en nootjes etc :9

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:49

Of iets met seitan? Bij de Ekoplaza maken ze dat zo lekker, geen idee hoe het moet :+

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:24

Bonna schreef:
De lekkerste hartige vegan bladerdeeg hapjes: https://vegetus.nl/bladerdeegjes-met-et ... envulling/

Lol, die wilde ik ook noemen ;)

Ik drink overigens meestal biologische plantaardige melk, dus zonder toegevoegde B12. Volgens mij krijg ik dus via de 'vervangers' vrij weinig binnen. Maar wellicht toch genoeg om de waarde op te hogen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:26

Kent iemand een goede site met een berg niet al te lastige smoothierecepten? Ik kende al juicerecipes.com maar aangezien ik geen sapper heb momenteel maar wel een blender moet je toch wat :D
Mocht iemand de bovenstaande site niet kennen: hij is echt fantastisch, heeft ook een receptenzoeker waar je kunt invullen wat er nog in je koelkast ligt en dan zoekt de site er recepten bij +:)+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:39

Ik zag bij de Big Bazar zo'n Magic Bullet staan. Iemand ervaringen met dat ding?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:40

phormicola schreef:
Ik zag bij de Big Bazar zo'n Magic Bullet staan. Iemand ervaringen met dat ding?

Een vriend van mij heeft er een, die is er erg tevreden over :)

Edit: daarbij moet je de beker er ondersteboven op zetten toch? Dat is echt super handig, de restjes onder de messen vandaan schrapen is een vreselijk klusje :=

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:16

Soms lees ik iets over jackfruit/nangka als vleesvervanger. Heeft iemand daar ervaringen mee? Het zou erg gezond moeten zijn.

Ik heb geen idee waar ik zo'n (deel van een) vrucht zou moeten halen, maar het lijkt me wel leuk om eens te proberen :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:29

Toko?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:44

Ja ik hoorde van jackfruit dat het een soort supergroente is die heel veel essentiele voedingsstoffen bevat en daarom een uitkomst is voor mensen in ontwikkelingsgebieden :j
Geen idee of het ook in Nederland verkrijgbaar is