Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:13

het originele recept ...voor vier flinke ballen :')
http://www.vegatopia.com/vega/koken/rec ... a-la-joyce
het paprikapoeder en de peterselie kun je ook vervangen door een zakje gehaktkruiden, of door italiaanse kruiden, of door een schepje sambal, of welke kruiden/specerijen dan ook
ik heb hier twee meatlovers (vriend en een goede vriend die regelmatig komt eten) die beiden zeer te spreken waren over de smaak, textuur is ook erg lekker vind ik zelf, en de eters ook trouwens.

die gehaktkruiden, dat is echt shocking hoe erg het dan kwa smaak bij een oldscool gehaktbal in de buurt komt :+

en ik doe er nog wel eens fijngemalen noten door, de resten van het amandel of hazelnoten melk maken , is handig als ik de pulp niet kan gebruiken voor de granola(omdat die niet op is ofzo)

lies_sparkle

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:35

Oeh leuk recept!

Ik heb even een probleempje,
je Hg gehalte (hemoglobine/ijzer) is in mijn bloed nog nét goed.
Je moet 7.5 hebben, ik had 7.6 terwijl ik een halfjaar geleden 8.8 had.

Aangezien ik vegetarisch ben (ook geen vis voor de duidelijkheid) en eigenlijk niet heel erg veel, danwel helemaal niet van vleesvervangers houd, wat kan ik dan het beste eten?

En hebben jullie misschien 'super' recepten als je een ijzer te kort hebt?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:41

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 17:31

Je bent blij dat liespower geen vis is? _O-

Ik kreeg laatst de tip om vóór je ijzerrijke groenten gaat eten, eerst een glaasje verse jus te drinken. Een vitamine C -kick zorgt ervoor dat je de ijzer uit groenten makkelijker op kan nemen, ijzer uit groenten is dacht ik iets moeilijker op te nemen dan uit vlees.

Leuke en lekkere tip: maak eens een smoothie van vers geperste jus, banaan en spinazie. Met voldoende banaan proef je de spinazie haast niet! Ik proefde het in elk geval nauwelijks, het was heel lekker :) Gebruik verse bladspinazie, kan ook als het al een beetje verlept is (ideaal om van je oude spinazie af te komen haha). Alles in de blender, goed mixen en elke dag een glaasje drinken. In de koelkast blijft het een paar dagen goed dus je kunt in één keer veel maken en daar een paar dagen mee doen. Dan heb je in één keer de vitamine C en je ijzerbom.
Wel een bijkomende tip: voor je het in de vaatwasser stopt, spoel het glas eerst goed af, die ministukjes spinazie willen nog wel eens achterblijven in de schone vaat :o

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:38

Haha *blub blub*

Bedankt voor jullie tips :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:15

Zijn er hier mensen die zelf wel eens ravioli maken?
Ik heb zojuist een pastamachine besteld, en ook een ravioli opzetstuk :) en ik zoek nog lekkere, vegetarische recepten :D ik kom veel tegen met spinazie, maar daar hou ik dan weer niet zo van :Y)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:27

Magrathea schreef:
Je bent blij dat liespower geen vis is? _O-

Ik kreeg laatst de tip om vóór je ijzerrijke groenten gaat eten, eerst een glaasje verse jus te drinken. Een vitamine C -kick zorgt ervoor dat je de ijzer uit groenten makkelijker op kan nemen, ijzer uit groenten is dacht ik iets moeilijker op te nemen dan uit vlees.

Leuke en lekkere tip: maak eens een smoothie van vers geperste jus, banaan en spinazie. Met voldoende banaan proef je de spinazie haast niet! Ik proefde het in elk geval nauwelijks, het was heel lekker :) Gebruik verse bladspinazie, kan ook als het al een beetje verlept is (ideaal om van je oude spinazie af te komen haha). Alles in de blender, goed mixen en elke dag een glaasje drinken. In de koelkast blijft het een paar dagen goed dus je kunt in één keer veel maken en daar een paar dagen mee doen. Dan heb je in één keer de vitamine C en je ijzerbom.
Wel een bijkomende tip: voor je het in de vaatwasser stopt, spoel het glas eerst goed af, die ministukjes spinazie willen nog wel eens achterblijven in de schone vaat :o

Citaat:
Aangezien ik vegetarisch ben (ook geen vis voor de duidelijkheid)

hee, ze zegt het zelf :+
iedereen is hier welkom, zelfs vegetarische vissen

8nnemiek, ik zoek het even op.
heb een paar lekkere recepten gepind op pinterest.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 14:13

Hahaha, wauw, het duurde lang voordat ik dat snapte XD

8nnemiek, ik eet wel eens ravioli met paddestoelen, daar kan je vast een lekker prutje van maken :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 10:14

8nnemiek schreef:
Ik heb zojuist een pastamachine besteld, en ook een ravioli opzetstuk :) en ik zoek nog lekkere, vegetarische recepten :D ik kom veel tegen met spinazie, maar daar hou ik dan weer niet zo van :Y)

Ik ben echt wel benieuwd of het nog gelukt is :D

Gisteren een heerlijk kaassausje gemaakt bij de aardappels, nom, alleen veel te zout want teveel bouillon :=
Ik moet toch eens gaan zoeken naar edelgist, da's een extreem goedkoop veganistisch alternatief voor 'kaassmaak' om het maar even zo te zeggen. Het geeft een hartige kaasachtige smaak aan bijvoorbeeld kaassaus. Ik hoef niet helemaal over op veganistisch, maar als er een vegan alternatief is dat net zo goed is als het 'echie' zie ik niet in waarom je het niet zou doen :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:33

Nom nom nom, ik heb zondag heeeeerlijke tempeh gegeten! Van mijn indonesische schoonmoeder :9
Heb al gevraagd naar een recept, maar dat is er natuurlijk niet.. :+ Alles gaat van moeder op dochter en uit het blote hoofd
Maar zal eens doorvragen, misschien krijg ik nog handige tips voor het eetbaar maken van tempeh ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 10:38

Oeh lekker hoor!
Ik heb trouwens de kaasballen gemaakt van de week, het is nog even zoeken met de ideale verhoudingen (was nu nog wat teveel kruim naar mijn zin) maar al zeer veel potentie :D
Het werden alleen geen balletjes maar meer nasischijfvorming (aldus vriend)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:46

Magrathea schreef:
8nnemiek schreef:

Ik ben echt wel benieuwd of het nog gelukt is :D

Ze hadden de machine niet op voorraad dus ik krijg em volgende week pas

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:10

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:31

Magrathea, ik heb in mijn strikt vegetarische periode ook veel vegan ge-experimenteerd, maar ik vond edelgist toch geen echte kaasvervanger :n
voor mij ook echt de hoofdreden om nooit vegan te gaan eten...a cheeseless life is no life for me := :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 12:36

Sonja_vR schreef:
Magrathea, ik heb in mijn strikt vegetarische periode ook veel vegan ge-experimenteerd, maar ik vond edelgist toch geen echte kaasvervanger :n
voor mij ook echt de hoofdreden om nooit vegan te gaan eten...a cheeseless life is no life for me := :+

Nee het hoeft ook geen échte kaasvervanger te zijn, maar in een kaassausje zou het toch wel moeten kunnen? Of in soep?
Of half-half :j
Ik las dat het echt geen drol kost, dus uitproberen kan sowieso geen kwaad.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:40

je kunt er een hoop mee(kan het in ieder hartig iets mikken :j ) en ik zie het ook wel als goeie toevoeging op :j
maar ik vond het niet echt voldoening geven als kaasvervanger zeg maar :n je moet niet echt kaas gaan verwachten qua smaak (ik ben btw echt wel een kaasjunk hoor :+ )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:16

Ik vind edelgist onwijs lekker en eet het liever dan bijvoorbeeld Parmezaanse. Gisteren nog over de bloemkool :9

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:19

parmezaan lust ik alleen zelf geschaaft van het stuk :D naast junk ben ik ook nog snob :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:33

Niks mis met een kaassnob ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 15:31

Sonja_vR schreef:
naast junk ben ik ook nog snob :+

Om deze zin moest ik wel even lachen _O-

Dat edelgist, dat verkopen ze vast bij de Ekoplaza, niet? Ik ken verder geen natuurwinkel hier in de buurt geloof ik...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:39

laatste keer dat ik in een ekoplaza was hadden ze het staan :j

sja, snobistische junk...ik krijg er zelf ook vage plaatjes van in mijn hoofd van mensen met een gouden spuitje , met de pink om hoog :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 15:43

Sonja_vR schreef:
laatste keer dat ik in een ekoplaza was hadden ze het staan :j

sja, snobistische junk...ik krijg er zelf ook vage plaatjes van in mijn hoofd van mensen met een gouden spuitje , met de pink om hoog :')

Hou op _O-

Mooi, ga ik daar even kijken van de week. Vandaag geen zin meer in, maar moet morgen toch de stad in, lekker el cheapo groenten op de markt halen :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:47

je hebt geluk...de hond wil uit dus kan niet verder meelballen nu :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 20:09

Gelukkig maar :')

Vanavond lekker tortellini, tomatensausje met wijn staat al te pruttelen, ik rammel :Y) Vriend net al effe gebeld dat ie op moet schieten haha.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 16:44

Pfft, even gal spuwen hoor
Bij ons op de vereniging heb je een eettafel waar je voor een zacht prijsje drie gangen kunt eten (4 euro)(althans, meestal drie gangen, minstens twee). Over het algemeen zeer goed en lekker eten. Keuze uit vlees of vego (en soms vis)
Iemand begon op facebook over dat het jammer is dat we maar zo weinig budget hebben voor de maaltijden, waardoor het niet mogelijk is om diervriendelijk vlees te kopen voor de vleesmaaltijden. Dus ik een poll openen: willen de vleeseters meer betalen voor diervriendelijk vlees? (En dan echt maar 1 euro meer, max)
Tot nu toe veel geluiden van wel, maar toch zie ik dat mensen reageren in de poll bij de keuze 'ik wil niet meer betalen, dan kom ik niet meer eten bij de eettafel'. En dan niet reageren in de comments... _-:( Wees dan in elk geval held genoeg om je keuze toe te lichten. Vind het best naar, dat er gewoon mensen bestaan die zich gerechtigd voelen om elke dag vlees op hun bord te hebben, en daar 0,0 in toe willen geven. (Ik had ook de optie 'minder vlees dat wel diervriendelijk is voor dezelfde prijs' toegevoegd, maar nee... liever meer slecht vlees :n )

Pfffft, sommige mensen!