De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:37

Bucephalus schreef:
Nog een tip: vanaf woensdag is er een kweektunneltje te koop bij de Aldi, voor € 8,99.
[ Afbeelding ]

Zou dat ook een beetje werken?
Wat kan ik dan verwachten?
Bescherming tegen vorst? Of dat ik 2 weken eerder kan oogsten?

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:08

Om de 2 uur draaien, pffft, hier om de dag.

courgette plantjes gaan hard!
Tomaatjes doen het goed, mini plantjes met nu blaadjes eraan met karteltjes.

Alle zaadjes van de lidl, goedkoop.
STond trouwens inderdaad ook het ras op, mijn tomaatjes zijn moneymakers, geen idee of ze lekker zijn,
in de pasta smaakt toch alles wel.

Wat ik met mijn tuin ga doen, nog geen idee.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:23

tja, misschien moet ik dat ook maar gaan doen :Y)

De verwachting is dat het hier o graden, en -1 graden wordt de komende dagen
zullen mijn erwten dat buiten overleven, ze zijn rond de 40 cm en volgens internet kunnen ze tegen lichte vorst, maarja, is dat als ze groot zijn, of ook wanneer ze nog relatief klein zijn? Ze staan al een dag of 5 buiten, hoewel het tot nu toe nog niet heeft gevroren hier

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:25

Erwten.. zijn sterke rakkers... dus dat komt vast goed... ze zullen wel niet zo hard groeien maar dat trekt hopelijk weer recht als het wel warm wordt.... (dat zou toch wel weer eens moeten... misschien april ofzo?)

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:32

Haha, dankjewel voor het antwoord, laten we het hopen, ander hebben de planten een probleem! :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:31

Geeeeen idee over plastic, in hoeverre dat nou echt beschermd....

Ik ben vanochtend weer verder gegaan met paalgaten boren, palen zetten en schrikdraad aanpassen.
Eerder geplaatst stuk (afgelopen herfst) eerst weer afgebroken, palen uitgegraven enzo...kost ook bst tijd. Meteen maar even 2 extra palen in de paddock-afrastering gezet om die te verstevigen.

Hopelijk is het morgen een beetje weer, dan geef ik alle palen nog even een paar klappen met de sleg, zet ze stevig vast en ga aan de slag met isolatoren en schrikdraad + lint + een stukje gaas aan de onderkant tegen de konijnen enzo.

En dan maar kijken hoe ik de boel in ga delen precies :)

Donderdag worden de zakken Makkelijke Moestuin Mix gebracht dus op zich kan ik van het weekend lekker aan de slag met bakken opbouwen en vullen.

Omdat ik zakken overhou ben ik op de MM-website op de kaart gezet, en ik krijg idd. al bestellingen van zakken, geinig!

Ik heb een vracht wilgentakken liggen maar weet eigenlijk ineens niet meer zo goed wat ik ermee moet doen :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:58

voordeel van plastic is meer opwarming van de grond , grond houd warmte vast, dus word het toch minder koud onder het plastic... ofzoiets, ik ben altijd zo handig met dingen als dit uitleggen :roll:

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:34

Erg leuk om te lezen hoe ver jullie al zijn wat betreft jullie moestuin!

Hoelang duurt het bij jullie tot de zaailingen ontpoppen uit het zaad? Ik heb zelf het idee dat het per zaad verschilt?

De rucola is nu al bijna klaar om te verspenen namelijk, terwijl het andere zaad nog net buiten de grond is...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 23:37

Juangi schreef:
De rucola is nu al bijna klaar om te verspenen namelijk, terwijl het andere zaad nog net buiten de grond is...

Oei, rucola laat zich eigenlijk niet verspenen |(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 07:51

Ik heb gisteren een boel plantjes in de kas in de grond gestopt.. de ananaskers, de prei, sperciebonen, maïs, zonnebloemen en een boel broccoli en bloemkool. En vandaag binnen nog wat tomaten en watermeloen en pepers zaaien, die vorige hebben het niet allemaal gered dus ik ben blij dat ik vroeg ben begonnen! Het is hier binnen gewoon veel te donker, dus ik hoop dat het snel warmer wordt buiten en de tomaten de kas in kunnen zodra ze 2 blaadjes hebben :j

Ik heb mijn moestuintje grasvrij gemaakt (nouja, vriendlief het grootste deel ;) ) en zaterdag gaan we 20 zakken tuinaarde halen bij Cranenbroek.. die verkopen 40-liter zakken voor maar 90 cent! Dus voor 18 euro hebben we een mooie grojndlaag van een cm of 10 ipv puin/zand grond :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:37

@anneliesdj, ik heb ze nu uit de kleine bakjes overgezet in de koffiefilters, hebben ze net wat meer ruimte maar kunnen ze wel nog binnen in de vensterbank (heb een rechthoekige bak waar zo'n 8 koffiefilter plantjes inkunnen).

-O- Verder ben ik helemaal teleurgesteld. Donderdag heb ik eindelijk mijn zaadjes binnen gekregen van hobbyzaden.nl: sugar snaps, groene bonen, butternut pompoen, thijm, rozemarijn, salie, bieslook, ruccola en supergeinige gele smaakbomtomaten. Nu heeft mijn vriend afgelopen zondag grote voorjaarsschoonmaak gehouden (en daarbij ook nog eens de koel-vriescombinatie lek geprikt met een mes). Ik ben bang dat hij het zakje als reclame heeft gezien en heeft weggegooid ;( (al zegt hij natuurlijk van niet)

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:18

pmarena schreef:
Serieus...ik las echt tot 2x toe "na het zeeeer succesvol kweken van Tinkers" :')

:D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:50

Hihi ja, ik moest echt 3x lezen en toen :)* oooow, TUINkers :)*

Rytir: Sow, balen zeg... -O- Lekker dan als die zo'n dag heeft :P

Zouden jullie alsjeblieft even mee willen denken? :)

Het stukje dat ik afgezet heb, kun je van bovenaf zien als een soort rechthoek met de bovenkant op het noorden, onderkant op het zuiden.

Nu lijkt het me logisch dat ik de "klimrekken" zoveel mogelijk bovenin zet, ofwel zo noordelijk mogelijk, zodat de schaduw daarvan niet in, maar buiten het moestuintje valt?

Maar ik wil ook graag iets van een klimtunnel maken, waar ik bvb. tomaten en komkommertjes en bonnen enzo op kan laten klimmen, zoiets zeg maar:

Afbeelding

Lijkt me wel geinig +:)+

Maar...wat is nu wijsheid, hoe zet ik dat het beste neer :?

Als ik dit met de openingen naar het westen en oosten zet, dan komt de zuidkant vol in de zon te staan, maar krijgt de noordkant te weinig zon denk ik :?

Wat zouden jullie doen? Openingen op zuid en noord?

Of beter bvb. schuins, dus openingen op noord-westen en het zuid-oosten gericht? (ofwel openingen linksboven en rechtsonder, van bovenaf gezien op het perceeltje)

Of dan beter andersom schuins, dus op het zuid-westen en noord-oosten? (ofwel openingen linksonder en rechtsboven, van bovenaf gezien op het perceeltje)?

Wat zouden jullie doen en waarom?? *HELP*

Op zich komt het qua vorm van het stukje het beste uit als de openingen linksboven en rechtsonder komen, want zo schuinweg loopt het stukje namelijk ook :) Maar is dat verstandig, krijgen de planten aan de bovenkant van het perceeltje (aan de noordkant) dan wel genoeg zon...?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:56

zaadjes van aubergine of courgette nu voor 50 cent bij de hema :D (iig hier in winterswijk)
ook kweekkastjes voor 5 euro en potten in de aanbieding.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:27

Antheman schreef:
Juangi schreef:

Oei, rucola laat zich eigenlijk niet verspenen |(

He oliebol! ;( Toch een poging wagen! Gelukkig vind ik sla niet zo heel lekker := Dus de ramp is niet groot!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:30

Phoe pmarena! Dat is lastig! Ik zou persoonlijk geen tunnel maken, omdat ze elkaar op een gegeven moment zullen overgroeien en dus geen licht krijgen! Mocht je het toch willen doen, dan zou ik het stuk van noord oost naar zuidwest doen, zo pak je denk ik het meeste licht!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:14

Die tunnel ziet er leuk uit. Geen idee of het handiger is dan gewoon rechte klimrekken.

Kwam er vanmiddag achter dat ze hier in de buurt de compost hebben gestort (is 2x per jaar gratis af te halen), dus ben meteen een volle aanhanger gaan halen :D Hij was wel nog aan het roken en ruikt wat mest-achtig, dus ik hoop dat ie wel genoeg uitgecomposteerd is.

Is er toevallig iemand die oregano zaadjes over heeft en met me wil ruilen? Ik heb een aantal kruiden voor in de pastasaus enzo, maar de oregano hoort er eigenlijk ook in, en die kan ik nergens vinden in de tuincentra!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:17

oregano kun je nu als plant kopen bij de aldi voor 1,60 (als ik het mij goed herinner)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:21

Pas nog bij de Aldi geweest, maar daar hadden ze alleen nog basilicum volgens mij. Ben ik die natuurlijk net mis gelopen ^)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:48

Die tunnel is wel grappig, zou hem dan alleen niet te vol zetten ivm het licht.

Je zaadjes in de kliko.. zonde.. Is dumpster diving geen optie? Ik zou het erop wagen.
(ware het niet dat hier zo'n grond container is, daar kan je niet in dumpster diven.)

Nog wat zaadjes erbij gekocht bij de aldi, kon het niet laten voor 19 cent per zakje.
En bij de karwei een witte druif gekocht voor 1.25, waren in de aanbieding en afgeprijst, dus die moest mee.
(en 4 clematissen, 2 stamroosjes, 1 witte rodondendron en 4 traytjes met 10 viooltjes (75 cent!))
Niet allemaal eetbaar, maar ik wil een combi tuin, van leuk om naar te kijken en lekker om van te eten.

Prachtige ontdekking gedaan.
Aantal coniferen eruit en grinttegels eruit, dan heb ik al een border die een randje heeft dat opstaat,
dus ik hoef helemaal geen bakken te plaatsen, kwestie van worteldoek en opvullen maar!
Moet nog 5 coniferen en 6 grinttegels en scherp zand eronder weghalen.

pmamera, jammer dat je te ver weg zit met je moestuin mix.
Cranendonk ook.
Wordt denk ik dan toch de gamma.. 3 zakken potgrond 6 euro, 4 zakken tuinaarde 6 euro.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 20:52

8nnemiek schreef:
Kwam er vanmiddag achter dat ze hier in de buurt de compost hebben gestort (is 2x per jaar gratis af te halen), dus ben meteen een volle aanhanger gaan halen :D Hij was wel nog aan het roken en ruikt wat mest-achtig, dus ik hoop dat ie wel genoeg uitgecomposteerd is.

Compost ziet eruit als aarde en ruikt naar bosgrond :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:33

Mag ik even zonder bijlezen komen binnenvallen? Mijn buurman heeft een groententuin op mijn erf. Is opgegroeid op een tuinbouwbedrijf en weet dondersgoed wat 'ie doet. Alles wat hij plant, groeit goed en smaakt nog beter. Nu mijn vraag: Afgelopen jaar heeft 'ie voor het eerst een klein beetje gecomposteerde paardenmest gebruikt, en daarna was er buitengewoon veel (hongerig) ongedierte. Weet iemand hier of dat toeval was, of is er een link?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:39

geen idee eigenlijk... misschien dat er toch wat eetbare zaken in de mest hebben gezeten?
zaden en granen die nog heel zijn hebben een hoge temperatuur nodig tijdens het composteren om echt goed te verteren... als dit niet gehaald word, dan blijft er dus zaad/graan in de compost zitten en dat kan aantrekkelijk zijn.
hoge temp kun je beïnvloeden door hoe je een composthoop opbouwt, maar hoe het precies zit...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:40

vandaag bij de aldi een mini tunneltje gekocht, leutig ding voor 8,99 , denk dat ik er nog 1 haal van de week. had er 1 van 6,99 van de lidl die is heel wat minder :j
en twee rabarber en twee asperge planten . maar die gaan voorlopig in een grote pot, want sja, ik weet niet hoe het gaat lopen met het huizen kijken...dus ga alles maar in grote potten planten zodat het eventueel gewoon te verhuizen is .
schep ik voor een aantal zaken wel grond uit de tuin de potten in , want die is net helemaal bijgewerkt kwa compost etc.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:52

vandaag in de Aldi geweest, maar kon de tunnel niet vinden, jammer

Zijn er hier mensen die de MM makkelijke moestuin hebben en wat zijn jullie ervaringen?
Lijkt me wel leuk om die van 1.20m met bodem te houden, mooi overzichtelijk :)