Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:23

Specerijen moet je toch hebben, ik heb zo'n beetje alles wat er in de Appie en toko te koop staat :')

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:51

Nasi kruid ik ook uit de losse pols, maar voor zo'n currypasta zou ik toch dingen moeten gaan halen als trassi, wat ik verder echt nooit gebruik. Maar misschien is het gewoon dom koudwatervrees en moet ik het maar eens proberen.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:10

mag ik mij hier ook melden?

Ben sinds 3 jaar gestopt met roken en vond toen dat ik daarom alles mocht eten als beloning :+
Afijn, nu 3 jaar later zit ik gewoon niet lekker in mijn vel, een poosje een candida dieet gevolgd
waar ik goed van opgeknapt ben. Maar ben zeker nog niet suiker vrij.

Inmiddels dit jaar met goede moed begonnen door in edergeval de frisdranken en sappies te laten
staan. In het weekend 1 per dag en dat houd ik goed vol. Ik vind water en kruidenthee dan ook lekker
dus dat scheelt.

Alleen gezond eten icm onregelmatige werktijden vind ik erg moeilijk, ook raakt mijn fantasie voor gezonde
lekkere maaltijden een beetje op. Ik hoop hier ideeen op te kunnen doen voor het eten en een steentje
bij te dragen in recepten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 09:11

Hee Babette! :D welkom!

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:14

He Merel! Gezellig!

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:17

Ow en wat ook wel lastig is, ik heb een boomvruchten allergie. Zowel fruit als noten...
Ik vind het daarom lastig om "gezonde" tussendoortjes te nemen want er blijft
in mijn beleving niet zoveel over.... :+

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:55

Welkom Soophia! (Of moet ik Babette zeggen? :P ) Jeetje, een allergie voor boomvruchten, dan zou de moed mij ook snel in de schoenen zakken. Wat blijft er dan over inderdaad? Pff, ik zou het zo niet weten eerlijk gezegd.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:56

Welkom Soophia!

Je kunt in ieder geval al het andere fruit eten, zoals bessen e.d. Het is met zo'n allergie inderdaad wel lastig.

Ik koop ook wel eens de curry kruidenpasta's van Fairtrade. Daar zit volgens mij geen rommel in :)

http://fairtrade.nl/NL/MainContent/Eten ... nformation

hier staat de lijst van ingredienten :)

http://fairtrade.nl/NL/MainContent/Eten ... pasta.aspx

de rode curry is een stuk pittiger, maar ook lekker. Als je meer van mild houdt, kun je ook de helft gebruiken. De curry kun je best een week bewaren en er nog een keer curry mee maken.
Laatst bijgewerkt door Toad op 28-01-13 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:01

hallo allemaal, vinden jullie het leuk als ik ook meepost in dit topic?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:48

Natuurlijk minikatje :j
@soophia: welkom! Welkom!
Misschien ook voor jou een idee: ik bak regelmatig kruidkoek of ontbijtkoek zonder suiker. In plaats daarvan gebruik ik een appel/perenstroop (die van zonnatura, daar is geen suiker aan toegevoegd). Of verdraag je dat ook niet?

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:51

Dank voor de welkom's

Zeker een idee, dat mag ik wel. Sterker nog, wanneer de boomvrucht verhit is geweest (appeltaart e.d.)
kan ik gewoon eten. Ook deed ik vroeger veel fruit op de bakplaat als we gingen gourmetten want
eenmaal verhit geweest, geen problemen. Gek he!!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:56

Ik meld me hier ook even. Eigenlijk meer om te reageren op Soophia.

Ik heb ook een tijdlang last gehad van een boomvrucht-allergie. Nu inmiddels ben ik erover heen gegroeid.

Wat ik deed was de vrucht (appel/peer/perzik etc) in de magnetron leggen. 10 sec. op de laagste stand en daarna kon ik dat wel eten. Dus 's ochtends 2 appeltjes in de magnetron en daarna mee naar school of werk.

Succes!

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:57

Haha echt waar! Weet jij ook hoe het komt dat je het wel kan eten als het verwarmd is geweest?
Ik heb het helaas pas om mijn twaalfde ontwikkeld, deze allergie. Ben dan ook bang er niet meer
over heen te groeien.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:02

Bij mij is het ook later gekomen, rond mijn 12e denk ik, weet dat niet precies meer. Ben nu 38 en heb geen last meer van die suffe allergie. Heb wel een tijd bij een klassiek homeopaat gelopen, meer voor eczeem etc. Misschien dat daardoor wel de allergie ook is weggegaan.

Hoe 't precies zit, geen idee, maar het helpt wel. Ook met kersen, die vind ik zo lekker :9 Even in de magnetron en dan kon ik ze eten

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:04

Nou ga ik zeker uit proberen... ik verlang al jaren naar een zure granny :D

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:33

Soophia schreef:
Dank voor de welkom's

Zeker een idee, dat mag ik wel. Sterker nog, wanneer de boomvrucht verhit is geweest (appeltaart e.d.)
kan ik gewoon eten. Ook deed ik vroeger veel fruit op de bakplaat als we gingen gourmetten want
eenmaal verhit geweest, geen problemen. Gek he!!

Mijn moeder heeft deze allergie ook. Bij haar is het echter pas rond haar 30e ontstaan en de kans is dan ook niet zo groot dat ze er ooit nog vanaf komt. Heel apart inderdaad dat de vruchten na verhitten geen probleem meer zijn!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 03:37

Ik zou mij ook graag willen melden in dit topic, als dat mag.

De klad is er enorm ingekomen, en dat merk je ook duidelijk dat je van ongezond eten trek krijgt in nog meer ongezond eten. :+
Voel mij dan ook direct minder fit...

Ik ben geen held met het bijhouden van topics, maar ik las in vorige topics met regelmaat periodes mee (interesse, 'inspiratie') en mij hier melden is een goede stok achter de deur. :)
Mits jullie niet te hard gaan, maar dat merk ik dan wel.

Geen fruit mogen lijkt mij heel lastig. :=

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:31

Nou vandaag al een goed begin, dik verslapen dus geen ontbijt genomen en in de haast
mijn boterhammen met pindakaas vergeten...

Nu wil ik eigenlijk rekken tot de lunch 11:30 uur want dan gaat het bedrijfsrestaurant hier open,
voor die tijd heb ik alleen de keus uit snickers, m&m's of twix :+

Wat is wijsheid...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 09:09

Wachten dan denk ik :) of je moet tussendoor even weg kunnen naar de winkel..?

Gisteren een lekkere ovenschotel gemaakt van 500 gr prei, gehakt, wat kaas en verder lekker veel kruiden en wat magere kwark :D simpel maar lekker!

Vandaag weer eens aan de smoothie. Voorheen maakte ik die dagelijks, maar door luiheid eigenlijk nu niet zo vaak meer. Vandaag: magere kwark, zo'n diepvriesdoosje gemengde bosvruchten, wat aardbeitjes (ook diepvries) en twee sinaasappels. Heb er dan genoeg aan voor zowel lunch als ontbijt. Neem nog wel rijstewafels mee om te snacken.
Vanavond lekker zalm :D

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:22

Nee helaas, wachten is het dan helaas. Klinkt goed de smoothie!

Rijstewafels ga ik ook halen vanmiddag, die kan ik standaard in mijn tas stoppen voor als ik mij
nog eens verslaap :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:45

Ik heb vanmorgen ook even lekker boodschapjes gedaan op de markt en in de supermarkten. Heb besloten toch weer echt goed gezond te eten, ik merk gewoon dat me lichaam het nodig heeft. Voel me continu moe en heb niet zoveel zin in dingen en ik kan me herinneren toen ik begon met ´gezond eten´ ik me echt fit voelde en lekker in me vel zat. Dus ik ga proberen dat gevoel weer terug te krijgen. :D

Heb lekker wat fruit ingeslagen, 2 kilo elstar voor maar 2 euro bij de lidl, tros bananen voor 1 euro van de AH, 2 kiwi's en 4 minneola's. Ook weer melk meegenomen dus de smoothies en vruchtendrankjes kunnen weer gemaakt worden! Heb precies hetzelfde als jou Vogeltje daarmee, uit luiheid maakte ik ze ook niet meer. Maar nadat ik gister weer een bananensmoothie op had was ik alweer overtuigd om ze weer te gaan maken. :) De Eat Natural repen zijn ook in de bonus bij de AH, dus daar ook een pakje van meegenomen en de wasa Thin crackers met rozemarijn en zeezout. Ben benieuwd of dat wat is, de ingrediëntenlijst zag er namelijk niet al te slecht uit. :) Dat vind ik trouwens wel vervelend met broodbeleg, scharrelrosbief voor op brood was in de aanbieding, maar toen keek ik even op de ingrediëntenlijst en heb ik het maar weer teruggegooid. Ik snap gewoon niet waarom er allemaal suikers en smaakversterkers aan toegevoegd moeten worden! Dat er zout inzit, oké, begrijp ik want het moet wel een conserveringsmiddel hebben maar voor de rest.. Ik ga denk toch voor me vleeswaren maar naar de biologische supermarkt of de slager. Welke is denken jullie beter?

Vanavond ga ik beetje restjes eten, dus het wordt een soort carbonarasaus maar dan anders met tagliatelli. Voor donderdag en vrijdag heb ik een verse rode kool stampot op het menu staan met een heeeeeleboel appeltjes er doorheen. :D

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:35

Wauw, ik vind het altijd knap als mensen zo bij verschillende supermarkten gaan shoppen.
Bij mij zitten de AH, de Turk, de kaasboer en de toko op een rijtje, en dan vind ik het al irritant dat ik voor de slager naar een andere straat moet :')
(al krijg ik binnenkort een heel ree voor mijn vriezer, dus dan hoef ik voorlopig niet meer naar de slager)

Maken jullie ook groene smoothies, met groene bladgroenten er doorheen?

Ik zou voor vlees een goede slager altijd boven de supermarkt verkiezen, zelfs al is die biologisch. Zit er geen Groene Weg slager bij jou in de buurt? Dan heb je het beste van beide.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:39

Haha, het scheelt dat de AH en de Lidl recht tegenover elkaar zitten, meer supermarkten struin ik ook niet echt af. :P En inderdaad, goeie! De groene weg slager zit een straat achter mij zo ongeveer. Misschien toch daar echt een keertje langs gaan. :) En groene smoothies, nope nog niet zelf gemaakt. Heb wel een keer die van de AH geprobeerd met wortel en appel en munt en peer en beiden waren verrassend lekker! Moet mezelf toch iets minder aanstellen wat betreft groentes in me drinken, haha.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:36

Sinds vandaag is er in Nijkerk een Ekoplaza open, heel fijn! Daar ga ik binnenkort maar eens lekker inslaan :) Handig ook dat ze biologisch vlees verkopen.

Vandaag ga ik pasta met zalm, snijbonen en bosui maken, hmmmm.

Groene smoothies die ik bijna nooit; een enkele keer spinazie als ik dat over heb.
Ik ga alleen naar de AH en naar de Natuurwinkel (nu dus Ekoplaza). Die zitten in dezelfde straat.

Vogeltjem: jij ook al lui :P Ik maakte ook echt elke dag een smoothie, nu bijna nooit meer. Al die sinaasappels uitpersen... Nu heb ik 2 kg minneola's ingeslagen bij de AH, die zijn echt heerlijk en makkelijk te pellen.

@Mara: bij de AH zitten in de biologische vleeswaren inderdaad vaak suiker en smaakversterkers, daar verbaas ik me ook over.. Zelfs in het gehakt zit suiker?

Gister had ik trouwens geen al te beste dag; veel te veel koolhydraten gegeten. Dan merk ik dat ik meteen weer een opgezette buik heb :(

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:06

Ik heb vanavond gevulde pasta en geroosterde venkel. Met een sinaasappeldressing. Ben dol op venkel maar heb het nog nooit eerder zo gemaakt, dus heel benieuwd.

Wat vervelend dat je daar last van krijgt Toad. Zelf ben ik helemaal afgestapt van de anti-koolhydraten hype, ik ben een van die mensen die gewoon stukken beter functioneert mét koolhydraten. Let wel op verborgen suikers trouwens, maar dat vind ik toch iets anders. Bovendien krijg ik enorme vreetbuien als ik me dingen specifiek ga ontzeggen, dus ik eet gewoon alles, maar dan met mate.