Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MightyJoe

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:38

Oke! Denk dat ik er toch aan moet wennen :P Of langzaam uitbreiden met groentes.. Eerst een omelet zonder groentes als ontbijt en als ik dat kan verdragen groentes erop :)

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:53

Na anderhalf topic fanatiek meelezen ( :o ) meld ik me ook maar eens :D
Hi, ik ben Nikki, 21 jaar, afstuderende en nogal into gezond eten. Meestal dan, want de laatste tijd was het een beetje een zootje. Jullie hebben me geïnspireerd om weer netjes te gaan eten, dus vanmorgen lekker weer speltbammetjes gehaald. Mijn doel is om iets strakker in m'n vel te gaan zitten en gewoon over het algemeen minder troep naar binnen te werken. :D
Enfin, vandaag:
O: Magere yoghurt met 3/4 banaan, twee handjes muesli en een lepel lijnzaadjes. Glas versgeperst sinaasappelsap
T: Kop koffie en een spelt/haver/cranberrykoek van Leev. Die zijn minder gezond dan ze klinken, maar wel erg lekker.
T: Heeel veel kamillethee
L: 3 speltboterhammen met een omelet van 2 eieren, wat spinazie en een uitje. 1 kapje met een beetje humus.
T: Blokje extra pure chocolade en wederom veel thee
D: Curry van spinazie, paar champignons, kikkererwten, rode peper, knoflook kurkuma, komijn en kokosmelk
T: ?

Is dit teveel? Te weinig? Qua beweging heb ik vandaag vooral getypt O:) Straks nog een uurtje (intensief) dansen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:51

Welkom Kikka! Leuk!! :) Je lijstje ziet er mooi uit hoor!

Alle lijstjes overigens..

Inderdaad Hesterve, het gaat aardig goed. Gister dus wel behoorlijk gezondigd en merk dat helaas ook gelijk.. Had de hele dag door trek, zin in zoet en was klein beetje chagrijnig. Ben trouwens ook helemaal verslingerd aan de doos dadels die mijn moeder bij de marokkaan heeft gehaald, niet zo goed voor mijn bloedsuiker, wel gezond :P. Vanavond maar even in bad en lekker vroeg in bed! Eerst nog even aan de studie.

Heb ook flink veel boodschappen gedaan. Ik heb besloten gewoon zelf eens gekke combinaties uit te proberen voor wat betreft smoothies. Ben de standaard fruitsmoothies een beetje zat :o Heb even wat amandelmelk gehaald ook, kan ik daar ook weer eens mooi mee mixen. De doosjes bevroren fruit zijn trouwens in de bonus bij de ap! Alle beetjes zijn mooi meegenomen :) Heb trouwens ook een flesje vanilleextract gekocht, ben benieuwd want ik ben dol op vanille!

Ga morgen eens iets met pruimen proberen. Ik heb ook een zak andijvie gekocht want die was ook voordelig deze week. Is dat een lekkere combi? En dan met amandelmelk ofzo? Ik ga gewoon wat proberen en dan zie ik het wel. Gelukkig krijg ik alles altijd wel binnen :)

Hesterve, hoe bak jij die pannenkoekjes een beetje lekker? Vorige keer was bij mij namelijk echt een grote mislukking en wil morgen vast pannenkoekjes maken om woensdag mee naar een lange schooldag te nemen. Kan je ook gewoon alleen speltmeel doen met water of is dat niet lekker?

Mama had gelukkig ook weer lekker gezond gekookt vanavond. Een gegrild karbonaadje met gebakken champignonnetjes en uitjes. Broccoli, aardappels (heb er zelf maar 1 genomen), en sla met tomaat, komkommer, olijfjes en bosui. Prima dus :)
Laatst bijgewerkt door MaartPaard op 16-04-12 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:57

Hihi ik heb net een green smoothie app gedownload op mijn telefoon! Van de raw family, wat een top app! Hij was ook best wel duur. Ga hem binnenkort eens bestuderen en zal dan eens wat recepten delen :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:03

MaartPaard, waar haal jij je amandelmelk?
Heerlijk dat je moeder lekker en gezond kookt. Mijn zijn nogal fan van potjes en pakjes helaas.
Fijn dat je ook wat recepten wilt delen! Ik zal hem ook is gaan opzoeken in de app store.. Heb nog te veel geld over op mijn apple account :P

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:12

Oh dan zou ik hem je zeker aanraden! Staat ook per ingrediënt wat de voedinswaarde is. Hij was 1,60. Normaal vertik ik het veel geld uit te geven hoor in de app store maar had idd ook nog wat over.

Ik had de amandelmelk nu bij de appie vandaan maarja er zit wel maisstroop in. Weet niet of dat slecht is? Anders gewoon bij de natuurwinkel :)

EDIT: hmm oliebol!!

Maisstroop
Verschillende studies suggereren een verband tussen hoge fructose corn syrup verbruik en het ontstaan van ziektes zoals type 2 diabetes en obesitas.
High corn fructose syrup is gemaakt van een natuurlijk ingrediënt, maïszetmeel, maar de proces die het omzet in het eindproduct is beslist niet natuurlijk. Drie verschillende chemische processen zijn nodig om eerst de maïzena te zetten in een fructose /glucose mengsel en vervolgens kunstmatig veranderen de verhouding van fructose en glucose. Tussen de twee vormen van suiker, fructose, vooral wanneer atomair ongebonden uit glucose, wordt beschouwd als de meer gevaarlijk voor de algemene gezondheid.
Afgewerkt high fructose corn syrup is 55% fructose, 45% glucose.

Te laat :P Maar niet teveel van gebruiken dan en volgende keer weer de natuurwinkel of zelf maken.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:14

Wist niet eens dat je dat kon krijgen bij de AH. Waar stond het?? :)
Moet morgen ff heen.. Dus dat maar ff meenemen.

Ben ook van plan om het kookboek van Amber te gaan kopen. :j Hoop dat het wat is!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:14

Oh niet goed dus -O- Dan vrijdag aaf maar ff naar de Ekoplaza..

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:17

Je kan het ook makkelijk zelf maken he. Staat op de site van Amber. Je had het normale boek ook gelezen toch van haar? Als je het receptenboek koopt wil ik graag weten hoe het is en misschien ook wat recepten van je hebben :P

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:19

Ohja ik zie het! Heb inderdaad het boek :j
Tuurlijk deel ik receptjes!
In dat recpet staat geschaafde of gepelde amandelen.. wat zijn dat precies? :o? Heb hier geroosterde amandelen..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:26

Hallootjes!

Welkom Kikka, leuk dat je mee komt kletsen!

Zoooo net terug van weekend Limburg......zo ongeveer een alcohol-intoxicatie opgelopen :+ Hahha...

Heb me qua eten/snoepen best gedragen, smoothies gemaakt, maar wel teveel gedronken dus haha, heerlijk feestje gehad...Morgen weer in het 'stramien' van gezond leven ;-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:27

Moet nog effe bijlezen hoor

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:31

Gelukkig heb je je goed vermaakt colway! Genieten van het leven is ook gezond :D

Van die geschaafde amandelen dat is wat je altijd op taarten ziet en gepelde amandelen zijn 'witte' amandelen, amandelen zonder velletje.

Pff heb echt een vreetbui gewoon ik kan niet stoppen! Dadels dadels dadels hmmm! Straks maar met de avondyoga beginnen, in bad en naar bed. Anders komt het niet goed met mij :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:35

Pffff zou vanavond sporten maar ben zo brak dat ik zo naar bed ga, morgen weer sporten ;-)

Doe je yoga thuis?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:45

Haha goed idee toch! Jup gewoon thuis:) maar doe nu een cursus gyrokinesis (soort yoga) en dat doe ik wel buiten de deur :)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:25

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:14

Zo bijgelezen.

Omelet lijkt me ook niet geweldig voor ontbijt. Als lunch vind ik het heerlijk en naast peper en zout doe ik er ook altijd een lepeltje tuinkruidenbouillon bij. Vind ik erg lekker. En veel groentes natuurlijk!

Kika: ziet er goed uit je lijstje. Misschien voor sommigen hier een wat forse lunch, maar als je het nodig hebt en voldoende beweegt zou ik het zo houden hoor..

Yoga lijkt me ook heerlijk om te doen. Hoop dat bij het nieuwe aclorooster de yoga uren buiten mijn colleges vallen.

Ik ga morgen ook spinazie halen op de markt en daar voor het eerst een smoothie mee maken. Ik denk dan met banaan kiwi en spinazie. Die doen jullie er dus rauw doorheen?
Mijn eerste dansles was erg leuk, maar wel moeilijk hoor! We hebben geoefend op de quickstep en een simpele draai..Vanavond lekker mexicaanse wraps gegeten (meergranen) met een salade. Erg lekker, maar niet super gezond waarschijnlijk

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:31

Zo, een hoop gebeurd in de tussentijd!

@Maartpaard: ik herken me helemaal in je suikerdip, zodra je eraan begint is het lastig om er mee te stoppen. Ik had dus dat doosje Milka bedankje, heb hem in 2 keer opgegeten met de gedachte 'dan is die maar op en duurt het snoepen niet te lang' :') logische redenering hè. Maar het is wel zo dat ik er nu niet meer van snoep en zelf in huis halen doe ik het niet, het was een bedank cadeautje van een vriendin die af en toe bij mij komt overnachten. Heb er ook echt wel even van genoten, maar het dagelijks kopen zal ik het niet doen, zo blijft het nog iets 'speciaals'.

Helaas van je amandelmelk, volgende keer inderdaad maar naar de bio winkel. En dadels, waar smaken die nou precies naar dan? Zijn ze een beetje zoet? Ik ben er toch wel erg benieuwd naar maar om dan weer meteen een heel doosje te kopen vind ik ook zo wat als het niet zeker is of ik ze wel lus. :P

@Colway: alcohol-intoxicatie, haha, ja het gaat hard he een tijdje niet drinken en dan opeens wel. Het hoeft niet eens een tijdje niet drinken te zijn, maar gewoon door deze gezondere eetstijl. Ik merk dat me lichaam toch niet heel blij wordt van 10 bier. }:0

@Phylos: let me know hoe je smoothie van banaan, kiwi en spinazie was. Als die je keuring doorstaat wil ik hem ook wel eens proberen. ^^

Ik heb ook even een vreetbui, zit tegen me menstruatie aan te hikken dus me lichaam is nogal onrustig en wil veel (vet) eten. Heb net een boterham met vlokken op en zit nu aan wat stukjes kaas met brandnetel en paprika. Zo misschien nog een klein handje pinda's en dan nog even lekker lezen in bed zodat me lichaam op ze gemak dit alles kan verteren. Ben normaal niet zo'n fan van s'avonds laat nog eten voor het slapen maar met honger in bed stappen werkt ook niet heb ik al gemerkt. Dan lig ik me alleen maar daar op te focussen en val ik nooit in slaap. Morgen ook weer een bezoekje aan de markt brengen, kijk er nu al naar uit. Denk dat ik trouwens radijsjes ga kopen bij de appie, zijn in de bonus, 2e gratis. Iemand misschien nog leuke receptjes? Ik heb het nog nooit gegeten, geen idee waar het naar smaakt of hoe te bereiden maar ik kom ze steeds meer tegen en vind het wel een uitdaging om er wat lekkers van te maken. Heb al iets voorbij zien komen een smoothie met de radijsbladeren als ik het me niet vergis. Kom maar op met de receptjes. ^^

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:09

Goedemorgen!!

Dadels zijn heerlijk, ik vind het net snoepjes. Ze zijn ook lekker met een beetje geitenkaas en walnoten oid :) Dan snij je ze open en leg je er wat geitenkaas in.

Voor in ieder geval de bladeren van de radijs moet je zeker deze smoothie maken: http://kyradevreeze.nl/recipe-tropical- ... -smoothie/ Die is ook erg gezond. Voor de rest eet ik ze meestal gewoon als tussendoortje.

Ga straks eens een smoothie maken, ik denk met de pruimen. Zit nu nog even aan de citroen.

Morgen ben ik weer voor 10 dagen aan de groene klei 2x per dag.

Ik wil zo alleen met mijn pony naar het bos gaan. Ik heb vannacht alleen gedroomd dat hij werd aangereden en werd meegesleurd door een auto!!! Kon echt niet meer slapen!! Is dit een slecht voorteken? :P

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:24

Goedemorgen!
MaartPaard, ben ook gek op dadels :9
Colway, lekker weekend gehad dus :D

Hier ook 1 in de menstruatie, vreten vreten vreten. Nou ja, het is even niet anders.
Zit ook nogal laag in mijn energie dus dat hangt vast samen.

O: glas warm water
O: 2 crackers, 1x pindakaas, 1x honing en een kop thee.
T: fruitsalade van 1 mango, 2 kiwi's en wat aardbeien (de helft)
L: salade van een stronkje witlof, lenteui, komkommer, tomaat, alfalfa en wat geitenkaas.
T: rest van de fruitsalade :Y)
A: Broccoli en stroganoff.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:43

Je lijstje ziet er goed uit Noor! Ik heb een smoothie gemaakt van amandelmelk, pruimen, banaan en dadels. Best wel lekker! Heb er uiteindelijk nog een flinke hoeveelheid andijvie aan toegevoegd en hij is nog steeds lekker. Wel aardig zoet maar das ook wel eens fijn :)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:44

Maak je de amandelmelk dan zelf, MaartPaard?
Ik zal zo vriendje nog even opdracht geven dat hij amandelen en hazelnoten voor me meeneemt (handig zo'n notenboer).

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:50

Ah bah wat een nare droom MaartPaart, hopelijk wordt deze droom geen werkelijkheid.

Zo ik heb heerlijk geslapen en mijn glas water met citroen heb ik ook naar binnen gewerkt.
Vandaag beginnen de colleges van het laatste blok alweer. Druk dagje vandaag. Zo even ontbijten en dan eerst maar eens langs de markt. Hoef alleen niet zoveel te hebben, ik eet weinig thuis en vanavond wordt het een restje spinaziestamppot uit de vriezer. Even kipfilet, wat fruit en noten.

Lijstje:
O: Magere kwark/muesli/rozijnen/chiazaad/lijnzaad/noten
T: Deel van de smoothie (kiwi/banaan/spinazie)
L: 3 boterhammen (kaas, grillworst, pindakaas)
T: Verschillende soorten rauwkost
T: Appel + paar noten
D: Spinazie/paprika stamppot met spekjes
T: Deel van de smoothie (na de hardlooptraining)

Heb vanmiddag 4 uur college achter elkaar, vandaar 2 tussendoortjes

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:29

de amandelmelk die ik onderlaats bij de natuurwinkel kocht was ook gezoet, ik dacht met agavesiroop. Vond het niet echt lekker . Misschien ens zelf maken ...

De pannenkoeken die ik maak maak ik altijd op gevoel. Had zondag 2 eieren ,beetje zout , volkoren meel (maar kan je ook vervangen door speltmeel) en dan melk erdoor roeren totdat je de gewenste dikte hebt. Ik wil lekkere dunne pannekoeken dus mijn beslag is altijd wat aan de dunne kant.
Dan bak ik de pannenkoeken op redelijk hoog vuur in een pan met anti aanbaklaag en een beetje cocos olie of geklaarde boter . Als het beslag droog is aan de bovenkant zet ik het vuur lager en draai de pannenkoek om en bak dan nog even tot de andere kant ook een mooi kleurtje heeft. Vind zelf als ze te dik zijn dat de binnenkant voor mn idee niet gaar zijn of het duurt langer om ze te bakken omdat dat niet op hoog vuur kan ,dan branden ze aan bij mij. Vaak gooi ik door het beslag ook extra tarwekiemen en/of lijnzaad. Je kunt om ze een mooie kleur te geven ook een eetlepel donkere palmsuiker (wel de bio variant wil je het gezond houden, heeft een GI van 35 en de niet bio variant is vaak gemengd met rietsuiker en heeft een hogere GI) door het beslag doen. In pannenkoekenrestaurants wordt vaak stroop gebruikt om hetzelfde effect te krijgen.
Weet niet of je het beslag met water ipv melk kan maken. Heb het wel eens 2/3 melk 3n 1/3 water gemaakt (de melk was op haha) en dit ging goed.
Ik gebruik meestal 0% vet of magere melk.

edit: stukje toegevoegd
Laatst bijgewerkt door hesterve op 17-04-12 09:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:38

Ik maak pannekoeken inderdaad ook op gevoel. Afhankelijk van hoeveel 1 of 2 eieren, meel naar keuze, beetje vanillesuiker en dan melk of karnemelk inderdaad totdat je de dikte hebt die jij lekker vindt. Ik houd het vaak wat dik, maar maak wel dunne pannekoeken. Ik maak het beslag met de mixer, daar wordt het luchtig van