Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:04

Mijn lijstje:

O: magere kwark met muesli, paar noten, rozijnen en lijnzaad
T: appel en wat noten
L: 2 of 3 boterhammen met biotomaten/paprika spread en kaas, kaas en komkommer
T: rauwkost
A: zilvervliesrijst, met roerbakgroentes een klein beetje kipfilet en fallafelballetjes (moeten toch eens op) en woksaus
T: bakje aardbeienkwark en een kiwi (na hardlooptraining)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:12

Lizzyy schreef:
Ik meld mij ook even :)
lees ook een tijdje mee, maar heb nu toch even een vraagje.
Ik probeer ook wat gezonder te eten, als ik onwijze trek heb, eet ik een appel / banaan / ontbijtkoek, etc.
Maar helaas worden dat dan 2 appels, 1 banaan, 2 plakken ontbijtkoek etc.
En nog zit ik niet vol.
Ik kan echt een hele reep chocolade opeten en nog zit ik niet vol.
Bruin brood vult bij mij ook niet echt, kan makkelijk 4 broodjes op.
Heeft iemand tips voor producten waar je sneller vol door zit?

Probeer minder suikers te eten en schrap sowieso de ontbijtkoek! Neem bijvoorbeeld wat meer eiwitten en vet. Eet tussendoor een gekookt ei, of een stuk fruit in combi met een hand ongebrande en ongezouten noten!

@toess: mijn chocola is minstens 72% cacao, meestal 85%... heb er gister 3 blokjes van op, dus erg netjes vind ik zelf :D

Phrono

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:31

Onbijt: 2 bio boterhammen. Met pindakaas en 1 met een soort nutella.
Yoghurt met chiazaad, banaan, paar witte druiven, dorset cereals en kaneel. Zit nu aardig vol haha.
Rest van de dag weet ik nog niet. Ga straks naar mijn paard en neem dan meestal wat groente en noten mee, als lunch. Dat eet ik in de auto dan.

Avond eet ik bij mijn ouders, waarschijnlijk vlees, aardappels en groente.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:38

Net ontbijt van 3 kleine speltpannenkoeken. Dankzij een post in dit topic toch nog kunnen maken. De melk was op, en gelukkig had ik hier ergens gelezen dat het ook met water kon. Resultaat: meer dan geslaagd :) Vanmiddag wil ik graag even Quinoa halen. Kan je dat ook bij de supermarkt halen? En zoja... waar vind ik dat dan... bij de rijst?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:40

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:42

Deau schreef:
Hallo :wave:

Ik lees vanaf het begin van jullie topic mee. Nu ben ik "om" en lijkt het mij leuk om mee te mogen posten. Twee jaar geleden, voordat ik mijn studie voeding en dietetiek begon, heb ik het boek van Amber Albarda aangeschaft en raakte geinteresseerd in haar dieet. Vond het boek als leek soms wat moeilijk beschreven en niet altijd even makkelijk vol te houden omdat ik er toen nog niet voor 100% achter haar dieet stond en teveel verleid werd in gemakzucht eten.

Inmiddels zit ik in het tweede jaar van de studie en ben ik nog meer geinteresseerd in echt gezond eten. Helaas is de studie tekort om dit soort voedingspatroon te behandelen dus wil ik mijzelf er meer in gaan verdiepen. En het voedingspatroon ook zelf ervaren, net als het dieet van weight watchers en alleen maar shakes, een ramp.
Hier in het topic zitten veel deskundige en het lijkt mij leuk om meer ervaringen op te doen en uit te wisselen. Het is voor mij best een omschakeling omdat ik op de opleiding het klassieke voedingspatroon voor krijg geschreven met tegenwoordig veel light producten.

Uiteraard wil ik het dieet ook echt voor mij zelf volgen, anders zou ik het niet vol kunnen houden. Ik voel mij al een langere tijd moe en futloos, vooral in de avonden. Sinds een week fanatiek aan het sporten, ben daarna echt gebroken en heb geen energie. Ik eet geen vlees, minimaal twee keer in de week vis en verder vegatarisch.

O: magere yoghurt met appel en kaneel, vanwege geen honger voor de helft op gegeten
L: groot bord verse courgette soep met anderhalve volkoren boterham met 20+ kaas, na de lunch in de auto een grote wortel
T: een mandarijn
T: voor het sporten in de auto een handje ongezouten caswhew noten
A: Gewokte spinazie met cashwenoten, aardappelpuree en zure komkommers, weer de helft laten staan
T: stukje chocolade

Ik vind het zo apart, een vriendin van mij studeert ook voeding en dietetiek, maar zij leert werkelijk niks over gifstoffen oid. Vind dat ze bij zo'n opleiding zich ook wel iets meer in verzurende producten mogen gaan verdiepen, of is dat gewoon alleen maar mijn sterke visie?

@ Sabrien: quinoa had ik laatst van lassie gehaald, staat gewoon bij de rijst! Speltpannekoekjes waren dus lekker?

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:44

Maartje: ja die waren zeker lekker! Had ze anderhalve week geleden ook al gemaakt, maar dan met melk.
En dan ga ik eens even kijken of ik de Quinoa kan vinden! Waar eet jij het bij/mee?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:51

Deau, wat apart dat je op zo'n voedingsopleiding dan juist te leren krijgt dat light-producten goed zijn... Ik heb daar zelf ook even over getwijfeld. Om die kant op te gaan kwa studie maar heb 't mede daardoor niet gedaan.

Colway, bij de Blokker hebben ze fijne bekers! Daar kan 400 mL in. Die neem ik ook altijd mee naar stage. Ik doe zelf altijd 1 banaan, 2 kiwi's en met sinaasappelsap aanvullen tot 400 mL.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:00

Sabrien: ik had het ipv rijst gebruikt bij een zuurkoolgehaktschotel. Je kan het volgens mij ook in amandelmelk koken, amandelen erbij, paar frambozen en agavesiroop, schijnt heel lekker te zijn! Ga het vanmiddag eens proberen :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:28

ik had gister een omelet als avondeten gemaakt van 3 eieren, half bakje champignons en een tomaat. Was echt heerlijk! kon alleen wel maar de helft op.

En ik heb zojuist een havermout pannenkoek gemaakt! Vond het alleen niet zo heel erg lekker, dus heb er nu nog 1 gemaakt, maar dan met kaas en spek :o

ik proef de banaan en kokosmelk door het beslag helemaal niet!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:23

Ik neem ook geen brood/aardappelen/rijst bij mn omelet, gewoon ei, groenten en kruiden :) vult inderdaad heel erg, als er maar genoeg groenten in zitten!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:36

Idd de groenten dienen als gezond, maar ook als vulling ;-)

Ga vanavond maar wat groenten inslaan weer

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:41

Eten/drinken jullie veel cranberry's? Waar kan ik dat halen? (behalve de kant en klare flessen sap?)

zag een smoothie staan van frambozen/rode biet/cranberry/yoghurt...klinkt lekkerrrr ga ik morgen maken denk ik

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:44

gedroogde cranberrys heb je ook. Die zijn ook best goed te eten :j
en rozenbottels, al moet je wel echt ff aan de smaak wennen ;)

Wat ik zelf onwijs lekker vind is granaatappel, helaas zijn ze wel erg duur (en je eet het ook niet "even" )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:48

Mijn lijstje:
O: 50 gr havermout met water, 12 gr whey, halve el honing, wat cacao
L: 2 speltboterhammen, 15+ smeerkaas, 30+ kaas, 250 ml melk, 12 gr whey
T: idem lunch, minus melk en whey
A: even kijken wat de Appie aan te bieden heeft.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:24

Iemand enig idee waar je verse cranberry's kan halen? of zal ik gewoon zo'n fles cranberry sap nemen? (bij natuurwinkel vandaan?) wellicht ook wortelsap dan maar halen denk ik

wat kon je nou het beste eten bij fruit? Eiwit Vezels? of Vet? (i.v.m. suikerspiegel en afbraak?)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:28

wortelsap maak ik zelf, vind ik veel lekkerder dan de gekochte variant.
Puurt wortelsap vind ik trouwens veeeeeeeel te zoet, daar gaat echt nog een lading citroen doorheen :P

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:36

Colway schreef:
Eten/drinken jullie veel cranberry's? Waar kan ik dat halen? (behalve de kant en klare flessen sap?)

zag een smoothie staan van frambozen/rode biet/cranberry/yoghurt...klinkt lekkerrrr ga ik morgen maken denk ik

Ik heb ze bij de AH vandaan, in zakken

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:38

Bedankt voor de uitleg phormicola. Sharonfruit ken ik idd. Maar is het daar nu nog wel het seizoen voor? En ik heb nog niet heel het topic gelezen, ben bezig. Kom erg lekkere recepten tegen!

Ben onlangs ook bij de dietiste geweest, nu ook alweer gestopt. Die zei ook steeds dat ik light producten moest gebruiken, niet gedaan, maar vond het ook al raar toen.

O: 3 rijstwafels met biologische honing
T: 1 banaan
L: 3 speltboterhammen met biologisch kokosbrood, cherrytomaatjes en een bakje appelmoes zonder toegevoegde suikers.
T: 1 appel
D: ik ga denk ik ook voor een omelet
T: speltcracker dr karg

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:07

Ohhh mijn andijviesalade was echt top

andijvie
rode ui gesnipperd
crispy mais uit blikje
Gebakken champignons
Rode paprika
Groen zakje saus van Calve ( ceasar dressing) (beter zelf maken maar had zakje nog liggen)

ik zit nog na te kwijlen ;-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:08

Mri schreef:
wortelsap maak ik zelf, vind ik veel lekkerder dan de gekochte variant.
Puurt wortelsap vind ik trouwens veeeeeeeel te zoet, daar gaat echt nog een lading citroen doorheen :P

Oke, maar hoe maak ik wortelsap dan? Als ik gewoon wortels ga pureren met staafmixer wordt dat toch niets? Kan ik dat uberhaupt wel pureren? Eerst plakjes snijden? Volgens mij schieten de plakjes dan als kogels om mijn oren?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:09

ik heb een sapcentrifuge :) met een blender gaat het je niet lukken :n

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:14

Colway schreef:
Iemand enig idee waar je verse cranberry's kan halen? of zal ik gewoon zo'n fles cranberry sap nemen? (bij natuurwinkel vandaan?) wellicht ook wortelsap dan maar halen denk ik

wat kon je nou het beste eten bij fruit? Eiwit Vezels? of Vet? (i.v.m. suikerspiegel en afbraak?)

Eiwitten met een beetje vet. Kaas is bijvoorbeeld een goede combi met fruit :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:00

Brrrrr ik lust geen kaas :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:00

Mri schreef:
ik heb een sapcentrifuge :) met een blender gaat het je niet lukken :n

nee dacht ik dus al, ik ga gewoon kijken voor pure wortelsap, ongezoet, kijk wel of er zoiets is te krijgen bij ekoland