Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyloe

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:09

Wij laten op het moment de tuin even voor wat het is.. Wat nog klaar is voor de pluk halen we er af en dat is dan ook.. Zie wel weer op tegen het opnieuw omploegen e.d....

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:29

Ik heb enorme 'gele' frambozen aan m'n 'stekjes' (die nu al heel groot zijn). Ik weet alleen niet wanneer ze goed zijn om te plukken. Sommige zijn nog wat groenig andere worden een beetje oranje. Wanneer zijn ze rijp?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:42

Nou ik had dit jaar drie tomaatjes en wat snackkomkommers, twee suikermaiskolven (nog niet klaar) en wortels :+ Had heel veel tomaten staan maar was me dit jaar weer niet gegunt! Veel groene tomaten en toen verrot! Haat dat!!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:02

Ranna, dat is zeker het enige nadeel, sterkte! Ik kan nu al niet wachten tot volgend voorjaar, dan ga ik die frambozenstekjes bij je bestellen!!! *\o/* :)

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:54

Ik heb de grootste maar gewoon geplukt, m'n kinderen vonden ze heerlijk! Heb zelf nog niet geproeft maar er hangen er nog meer aan. Is t normaal dat met t pukken t binnenste aan de plant blijft zitten trouwens?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:13

Oldskipper, ja dat gebeurt vaak. Soms komt het mee, vaak niet.
Wanneer ze rijp zijn is wat afhankelijk van wat je lekker vind. Ik vind ze zelf niet lekker als ze té oranje worden, dan zijn ze mij te zoet. Vind zoet/zuur lekkerder. Je moet er even zicht op krijgen wat de kleur is die bij welke smaak hoort :D

@Zidore, tnx. Er zitten nu alweer stekken plenty. Heb er afgelopen zomer heel wat afgestoken en weggegooit. Jammer, maar kan niet anders want hij blijft aan de gang en het gaat ten koste van je frambozenopbrengst.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:49

Goh Ranna, vervelend zeg!
Misschien troost het je een beetje dat mijn vorige poezen gewoon verdwenen zijn, dat is ook niet alles :n

Vandaag vol trots een mega grote paprika geplukt en in de pasta gestopt. Eerst even bij mijn schoonmama opscheppen over de mooiheid van de paprika en toen voor ons gekookt.........Smaakte echt HMMMMM!

Mijn gele framboosjes zijn overleden........te lang laten hangen. De aardbeien mogen van mij ook naar de slakken. Geen zin meer in de groentetuin.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:01

Ik heb knoflook uit de tuin getrokken, vorige winter had ik een paar teentjes in de grond gestopt. Nu zijn t mooie teentjes geworden, maar er zat geen velletje oid omheen zoals een bolletje knoflook normaal heeft... zijn ze nu wel (al) goed?? Stinken doen ze in elk geval prima :p

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:26

foto?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:43

OldSkipper schreef:
Ik heb enorme 'gele' frambozen aan m'n 'stekjes' (die nu al heel groot zijn). Ik weet alleen niet wanneer ze goed zijn om te plukken. Sommige zijn nog wat groenig andere worden een beetje oranje. Wanneer zijn ze rijp?

Die van mij moeten wel echt geel zijn, niet licht bleekgeel, maar donkerder. Je kunt het vaak ook zien aan het kroontje, als dat begint te 'drogen', niet meer groen is maar verkleurt dan zijn ze meestal wel rijp. Hoe donkerder hoe lekkerder vind ik, maar je moet wel oppassen dat je ze niet zolang laat hangen tot ze verrotten :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:32

Had begin dit tuinseizoen 4 komkommerplantjes opgekweekt waarvan 3 doodleuk doodgingen en nr 4 een paar komkommers heeft gegeven en daarna niet wist wat hij zou doen. Danweer leek het doodgaan te worden danweer kreeg hij er zin in.
Nu was ik ca. 1 week niet in de kas geweest; kom ik er vanmorgen en keek naar de komkommer!
2 mooie, redelijk grote komkommers + 1 bijna klaar en er komt nog veel meer aan :oo
De plant was minimaal 1 meter gegroeid en heb ik maar verder opgeknoopt met touw. Wist niet wat ik zag. Wat dat ding nou opeens mankeert?

Verder een kleine schaal tomaten eraf gehaald en zag dat ik 2 redelijk grote paprika's heb. Ze zijn alleen nog groen en ik weet niet meer wat voor kleur ze moeten krijgen. Ik dacht rood en heb ze daarom nog maar even laten hangen.

Toen een koolwitje buiten gezet die natuurlijk heerlijk eieren had zitten leggen op mijn witte kolen daar *zucht*, nou ja, dat is de natuur nietwaar?

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:43

Afbeelding
Hier m'n knoflook uit eigen tuin.. is dit wel eetbaar?

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:03

Zou niet weten waarom niet, al is mijn inschatting wel dat het veel te vroeg uit de grond gehaald is.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:26

Old Skipper, ziet er best eetbaar uit. Proberen lijkt me de enige manier erachter te komen :D
Wel raar dat het niet in knollen groeit :?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:28

Zijn er onder jullie ook mensen die een (volks)tuintje huren? Bevalt dat? Ik ben er over aan het denken. Maar ik weet niet waar ik dan allemaal rekening mee zou moeten houden. Bij mij zou het dan ook belangrijk zijn dat ik er een schuurtje op kan zetten als atelier. Daarnaast wil ik natuurlijk eigen groente en fruit verbouwen en lekker buiten kunnen zitten.

Mijn huis heeft geen tuin en het zou dus heerlijk zijn om een buitenplekje voor mezelf te hebben. Al is dat dan een stuk van mijn huis af.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:44

ranna schreef:
Old Skipper, ziet er best eetbaar uit. Proberen lijkt me de enige manier erachter te komen :D
Wel raar dat het niet in knollen groeit :?

T was wel een soort knolletje ... alleen zonder velletje eromheen. Ze groeide los in een rondje zeg maar :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:09

Hoelang heb je ze in de grond zitten? Want de teentjes die ik in de grond heb gestopt zijn gewoon een knoflookvoet geworden, echt een bolletje dus. Dit ziet eruit dat ze niet een bol hebben gevormd dus dat het de oorspronkelijke teentjes zijn maar dan met loof en worteltjes eraan.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:29

OldSkipper schreef:
[i]http://home.kpn.nl/maane345/knoflook.jpg[/img]
Hier m'n knoflook uit eigen tuin.. is dit wel eetbaar?

die zijn misschien wel eetbaar maar nog niet goed! Moest je ze laten zitten zijn ze volgend jaar wel goed! Knoflook overwinterd! Er moet eerst een nieuw knolletje aan groeien!

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:03

Nee t zijn zeker niet de teentjes die ik in de grond gestopt heb, want heb er maar 1 per plekje gedaan en nu zaten er een heleboel bij elkaar. Heb ze denk ik inderdaad te vroeg uit de grond gehaald, maar ze stonden in de weg (ondertussen waren de aardbeien er overgeen gegroeid) dus heb ik t er uit getrokken.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:37

Normaal horen de teentjes niet 'geschoten' te zijn. Je moet wachten tot er nieuwe knolletjes zich ontwikkelen. Maar hoe en wat, dat zou ik moeten navragen aan de experts........Je eet nu gewoon op wat je in de grond hebt gestoken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:47

Raar OldSkipper, mijn teentje had gewoon een bolletje gevormd met één stengel loof erbij en niet elk teentje eigen worteltjes en loof.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:04

Internet:
Oogsten
Van de tenen die in het najaar in een kas zijn geplant, kan vanaf maart tot mei worden geoogst. Tenen die in de volle grond zijn geplant, kunnen vanaf juli worden geoogst. Van de 'voorjaarstenen' kan vanaf juli tot oktober worden geoogst.
Zodra het blad geel begint te kleuren is knoflook gereed om met loof en al te worden opgerooid. Laat de oogst aan de wind drogen zonder nat te worden. Als het bolomwindsel mooi wit is en vliezig aanvoelt, moeten de bollen nog in huis (schuur, garage, zolder) nadrogen.
Bos de bollen op tot een mooie knoflookstreng of verwijder het loof en bewaar ze apart van elkaar. Een rijke oogst zul je niet in één keer kunnen opeten. Knoflook is op een droge plaats een aantal maanden te bewaren. In plakjes gesneden knoflook kan heel goed op maïsolie, waaraan wat natuurazijn en zout is toegevoegd, in goed afgesloten pot(ten) worden bewaard.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:04

OldSkipper schreef:
Ik heb knoflook uit de tuin getrokken, vorige winter had ik een paar teentjes in de grond gestopt. Nu zijn t mooie teentjes geworden, maar er zat geen velletje oid omheen zoals een bolletje knoflook normaal heeft... zijn ze nu wel (al) goed?? Stinken doen ze in elk geval prima :p

Het is nu juist tijd om knoflook te poten :D
Lekker terugstoppen en volgend jaar oogsten.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:31

Ik heb op internet nog even zitten zoeken, maar ik kan dit weekend ook nog wel het 1 en ander in de kas zetten/zaaien. Veldsla, spinazie, radijsjes, knoflook, tuinbonen. Ik ga het gewoon proberen!

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 07:55

Nouja helaas van m'n knoflook :P

Wij hebben sinds een paar weken ook een broeikas, we willen voor de winter er een witlofpit in maken, weten jullie wanneer je witlof in de grond moet stoppen?