Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:44

Loolotte schreef:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat champignons ook B12 bevatten? Omdat het schimmels zijn en geen planten misschien aannemelijk, maar zeker weten doe ik het niet.

Het broodbeleg van de vegetarische slager is in de aanbieding bij de AH dus ga m zo proberen, ik ben benieuwd :D

Niet-dierlijke bronnen van B12 worden niet door het menselijk lichaam opgenomen.

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 13:54

Het wordt tijd voor een goed wetenschappelijk onderzoek naar B12 :j

In Azië leven miljoenen mensen zonder ooit dierlijke producten te hebben gegeten en zonder noemenswaardige tekorten ondanks dat ze hard werken. Dat zou betekenen dat ze die B12 via (dierlijk/menselijk bemeste) groente binnen krijgen óf zelf aanmaken.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:10

B12 moet je als veganist supplementeren omdat je het niet uit plantaardig voedsel kan halen. 1000 ug 2x per week is voldoende :).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:23

8nnemiek schreef:
Het wordt tijd voor een goed wetenschappelijk onderzoek naar B12 :j

In Azië leven miljoenen mensen zonder ooit dierlijke producten te hebben gegeten en zonder noemenswaardige tekorten ondanks dat ze hard werken. Dat zou betekenen dat ze die B12 via (dierlijk/menselijk bemeste) groente binnen krijgen óf zelf aanmaken.

Daar staat hygiëne inderdaad niet zo hoog in het vaandel en een beetje goede grond binnenkrijgen is gezond voor je.

Waar in Azië eten mensen vanaf de geboorte geen dierlijke producten trouwens?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:25

phormicola schreef:
Loolotte schreef:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat champignons ook B12 bevatten? Omdat het schimmels zijn en geen planten misschien aannemelijk, maar zeker weten doe ik het niet.

Het broodbeleg van de vegetarische slager is in de aanbieding bij de AH dus ga m zo proberen, ik ben benieuwd :D

Niet-dierlijke bronnen van B12 worden niet door het menselijk lichaam opgenomen.

Dat is echt niet waar. Echt een enorm misverstand. We maken zelfs zelf B12 aan!
Anders moet iedere vegan niet naar de dokter voor een prik maar een lap biefstuk eten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:26

Bronnen? En dat vind ik een hele rare redenatie dat laatste.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:30

Die laatste is idd erg apart :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 14:36

phormicola schreef:
Waar in Azië eten mensen vanaf de geboorte geen dierlijke producten trouwens?

Sowieso in een enorm groot deel van China, zowel vanwege armoede als religie.. Ook in japan op het platteland schijnen veel mensen te leven van rijst en zoete aardappel en itt wat vaak gedacht wordt eten de ouderen die op het platteland leven er nauwelijks tot geen vis.
En dan heb je natuurlijk India, waar een derde van de bevolking plantaardig eet vanwege hun geloof..
Het werd in een paar verschillende documentaires aangehaald, maar ik weet zo snel even niet meer welke.
En natuurlijk in The China Study is de voeding van een enorme groep Chinezen járen lang gedocumenteerd.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 31-03-17 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:36

Hoezo? Een pil is toch geen dierlijke bron? Ik snap niet wat daar vreemd aan is hoor. Ander is niemand op aarde vegan? Als je toch altijd een dierlijk product nodig hebt om aan B12 te komen.
Bron, mijn HA.

Maar ik stop met deze discussie. Voor mij niet productief. Ik ga er toch geen supplementen van slikken tenzij een arts mij dit adviseert. Maar het zal vast geen kwaad kunnen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:39

Selka schreef:
Hoezo? Een pil is toch geen dierlijke bron? Ik snap niet wat daar vreemd aan is hoor. Ander is niemand op aarde vegan? Als je toch altijd een dierlijk product nodig hebt om aan B12 te komen.
Bron, mijn HA.

Maar ik stop met deze discussie. Voor mij niet productief. Ik ga er toch geen supplementen van slikken tenzij een arts mij dit adviseert. Maar het zal vast geen kwaad kunnen.

B12 supplementen zijn vervaardigd uit dierlijke bron.
Jammer dat je wegrent.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 14:48

B12 komt vaak uit varkenslever, maar wordt ook wel veganistisch gewonnen voor zo ver ik weet. Het wordt aangemaakt door bacteriën.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:10

phormicola schreef:
Selka schreef:
Bron, mijn HA.

B12 supplementen zijn vervaardigd uit dierlijke bron.
Jammer dat je wegrent.

Veganistische B12 is bacterieel en wordt niet gewonnen uit een dierlijke bron hoor :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:11

Selka, van mij uit meer gewoon een vraagteken omdat ik geen flauw idee had hoe je die laatste opmerking bedoelde/wtf moet ik er mee dingetje

Maar b13 kan ook microbieel geproduceerd worden idd
Net als dat je voor kaas geen kalver lebmaag meer nodig hebt maar stremsel ook microbieel geproduceerd kan worden ( hoewel dat kaas verhaal voor veganisten natuurlijk niet van toepassing is)

(Maar zo negatief was de sfeer over dat onderwerp toch niet? Of mis ik nu iets?
Er worden dingen gezegd en als gevolg om meer info gevraagd)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:13

Selka:het lijkt mij sowieso verstandig om naar je huisarts te luisteren :) maar verder nog dit er over:
B12 wordt gemaakt door bacteriën, het is te winnen uit bijvoorbeeld varkenslever, maar ze kunnen het ook chemisch produceren. Dan komen die bacteriën dus niet in contact met dieren. Bijna alle b12 wordt tegenwoordig chemisch gefabriceerd en niet meer uit dieren gehaald. Je kunt dus als vegan gewoon supplementen slikken zonder bang te zijn.
Je hebt gelijk dat wij als mens ook b12 aanmaken, planten maken ook een vorm van b12 aan. Deze vorm is echter niet bewezen opneembaar voor mensen en bij onszelf wordt het geproduceerd in een gedeelte van de darm waar geen bewezen opname meer plaatsvindt. Vanwege deze redenen wordt het vegans dus aangeraden b12 te supplementeren.

8nnemiek, klopt hoor. In Nederland had je vroeger bijvoorbeeld ook BOG veel meer wel opneembare b12 op planten en dergelijke zitten. Echter/helaas zijn wij zo hygiënisch gaan leven dat we de b12 die in de grond en op planten zitten niet meer voldoende binnen krijgen. Grote kans dat een mindere hygiëne standaard dus de reden is dat het in delen van Azië wel kan. Maar.. Je hebt zeker een punt dat meer onderzoek hiernaar wenselijk is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:23

Bonna schreef:
Selka:het lijkt mij sowieso verstandig om naar je huisarts te luisteren :) maar verder nog dit er over:
B12 wordt gemaakt door bacteriën, het is te winnen uit bijvoorbeeld varkenslever, maar ze kunnen het ook chemisch produceren. Dan komen die bacteriën dus niet in contact met dieren. Bijna alle b12 wordt tegenwoordig chemisch gefabriceerd en niet meer uit dieren gehaald. Je kunt dus als vegan gewoon supplementen slikken zonder bang te zijn.
Je hebt gelijk dat wij als mens ook b12 aanmaken, planten maken ook een vorm van b12 aan. Deze vorm is echter niet bewezen opneembaar voor mensen en bij onszelf wordt het geproduceerd in een gedeelte van de darm waar geen bewezen opname meer plaatsvindt. Vanwege deze redenen wordt het vegans dus aangeraden b12 te supplementeren.

Dit ja. Een oplossing hiervoor is om je eigen ontlasting te eten (dat doen sommige dieren) maar heel appetijtelijk klinkt dat ook niet als ik eerlijk ben :=

Het gros van de B12 pillen die op de markt zijn worden inderdaad in laboratoria geproduceerd (uit varkenslever winnen is niet zo lucratief, bovendien willen mensen die lever graag eten). Over het algemeen zijn B12-supplementen gewoon vegan dus, niks om je zorgen over te maken.
Waar veel mensen de mist in gaan is om te denken dat B12 alleen in dierlijke producten zit dus dat het per definitie tegennatuurlijk is om supplementen te slikken en je beter direct het dierlijke product kunt consumeren. Alleen, B12 wordt bijvoorbeeld vaak nog aan melk toegevoegd, het is vrij normaal om dieren bij te voederen hiermee... Dus ja, of je nu een supplement binnenkrijgt via een dier of het supplement zelf neemt :+

En inderdaad, vieze groenten eten is ook een manier om B12 binnen te krijgen :=

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:28

phormicola, jeetje wat een nare ondertoon. "Jammer dat je wegrent." Ik probeer aan te geven dat er voor mij weinig profijt uit deze discussie te behalen valt en dan zo'n reactie...

Ik ren niet weg. De uitkomst verandert niks voor mij persoonlijk. Ik heb zelf nog even gezocht maar ik kom alleen maar teksten tegen die inderdaad zeggen dat het niet gaat uit plantaardige producten. Het zijn niet de beste bronnen (stichting b12 tekort, Wikipedia etc.) Je zult dus vast gelijk hebben en mijn HA niet. Echter ga ik niet zomaar lukraak dingen slikken. Ik heb een hekel aan pillen.
Maar bedankt dat je duidelijk hebt gemaakt dat ik door middel van gevarieerd eten misschien niet voldoende vitamines zou kunnen binnen krijgen.

Bedankt andere dames dat jullie bevestigen dat B12 wel degelijk niet van dierlijke bron hoeft te zijn in zo'n pilletje. Dit maakte het eventueel slikken bij medische indicatie een hoop minder aantrekkelijk..
Hebben jullie ook enig idee hoe je dit herkent? Er staat bij mijn weten namelijk niet op het potje "niet uit dierlijke bron gewonnen".

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:38

Selka schreef:
phormicola, jeetje wat een nare ondertoon. "Jammer dat je wegrent." Ik probeer aan te geven dat er voor mij weinig profijt uit deze discussie te behalen valt en dan zo'n reactie...

Ik ren niet weg. De uitkomst verandert niks voor mij persoonlijk. Ik heb zelf nog even gezocht maar ik kom alleen maar teksten tegen die inderdaad zeggen dat het niet gaat uit plantaardige producten. Het zijn niet de beste bronnen (stichting b12 tekort, Wikipedia etc.) Je zult dus vast gelijk hebben en mijn HA niet. Echter ga ik niet zomaar lukraak dingen slikken. Ik heb een hekel aan pillen.
Maar bedankt dat je duidelijk hebt gemaakt dat ik door middel van gevarieerd eten misschien niet voldoende vitamines zou kunnen binnen krijgen.

Bedankt andere dames dat jullie bevestigen dat B12 wel degelijk niet van dierlijke bron hoeft te zijn in zo'n pilletje. Dit maakte het eventueel slikken bij medische indicatie een hoop minder aantrekkelijk..
Hebben jullie ook enig idee hoe je dit herkent? Er staat bij mijn weten namelijk niet op het potje "niet uit dierlijke bron gewonnen".

Jawel. Op de potjes van de tuinen (Holland&Barret tegenwoordig) staat 'geschikt voor vegetariërs en veganisten.' :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:39

Of gewoon ye good old vegan logo :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:47

+:)+ Ben benieuwd of het ooit nodig gaat zijn. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:02

Ik weet dat bijv tempeh in veel aziatische landen b12 bevat, maar in NL weer niet. Hoe dat zit kan ik geen goede bronnen voor vinden, hoe kwalitatief goed opneembaar die b12 is ook niet, maar dat zou dan een reden kunnen zijn dat ze jn azie wel vooruit kunnen.
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel van die vegan aziaten geen latent b12 tekort hebben.
Voor mezelf, ik heb in mijn studie een case study gehad van een dame die dement zou zijn, maar "slechts" b12 tekort had. Was een vrij extreem voorbeeld, maar prikken van b12level is met een reden verplicht voor de diagnose dementie gesteld mag worden.

Als je niet wil slikken, prima toch. Die keuze maak je zelf. Maar ik zou wel adviseren af en toe een check te doen bij je HA.
Overigens zijn HA niet echt experts als het gaat om voeding, dus zou daar echt zelf op onderzoek uit gaan of een echte expert zoeken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:02

Selka schreef:

Ik vond jouw ondertoon juist naar en ik reageerde daar op. Verder bedoelde ik er niets naar mee :)
Verder heb ik ook een medische opleiding gehad (echter niet mee doorgegaan) waar ik geleerd heb dat B12 uit dierlijke bron komt.

En waar je het vandaan haalt dat ik zeg dat je tekorten gaat krijgen? Geen idee. Maar ik vind je toon erg naar en het past niet bij wat ik heb gezegd.

Maar goed, inmiddels wordt het dus bacterieel geproduceerd en dat is erg fijn. Zelf schaar ik dat nog onder dierlijk (die bacteriën komen namelijk ergens vandaan), daar ging ik wel de fout in. Ik wist namelijk ook dat je het gewoon uit de grond kan halen door vieze groenten te eten. Maar dan zou ik wel vieze biogroenten kopen :D

Overigens slik ik zelf ook niet bij en heb dit in mijn langere vegan periode ook nooit gedaan. Zolang je geen problemen ondervind is het wmb niet zo nodig.
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 31-03-17 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 16:04

Wat betreft B12 in/op groente; ik denk niet dat dat zo zeer te maken heeft met hygiënisch werken, maar wel met de soort mest. Bij ons wordt vooral met kunstmest gemest, en als er al dierlijke mest wordt gebruikt dan komt die vaak van koeien uit de melkindustrie die al tekorten hebben.. terwijl in arme landen juist alleen mest van gezonde mensen en dieren wordt gebruikt, en de B12 uit die mest wordt simpelweg samen met alle andere voedingsstoffen opgenomen door de plant. Niks smerigs aan eigenlijk, die groente hoeft helemaal niet direct in contact te komen met de mest om B12 te bevatten.

Ik zou het ook erg gaaf vinden om mijn eigen groentes (paardenmest) te kunnen testen op voedingsstoffen, en te vergelijken met supermarktgroentes, maar ben bang dat die testen gewoon te duur zijn. Ik verwacht wel dat in die ouderwets gekweekte groentes echt meer B12 zit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:50

Selka, niet zo negatief lezen joh , zonde van je energie
En meestal word iets helemaal niet zo naar bedoeld als het gelezen word
Maar dat is een beetje de makke van geschreven berichtjes , zover ik Phormicola hier van bokt ken bedoelt ze het idd echt niet zoals je het nu oppakt
En heeft ze wel degelijk een flinke bak kennis :) (en zo zijn er meer :j )

Maar goed vegan b12 is er dus
En met vegan eten hoef je geen tekorten op te bouwen , maar!! Je loopt er gewoon wel meer risico op door het schrappen van een aantal voedselgroepen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:08

Oeps, het was niet mijn bedoeling zo'n discussie te creeën. Desalniettemin wel erg enthousiast wat er allemaal voorbij komt aan info.

Ook al een aantal fijne gerechten bij die ik heb opgeslagen. Fijn nieuwe inspiratie!

Hebben jullie nog wel eens cravings naar producten met zuivel? Of juist vlees?
Vanmiddag vette honger en was onderweg, heb twee cheeseburgers gescoord :o
En thuis stond er een zak m&m's open en dan wordt het wel lastig voor me.
Over het algemeen kan ik het prima weerstaan. Maar als ik weet dat het in huis is (paturain of brie), vind ik dat best moeilijk. Als het er niet is, mis ik het overigens niet. Mja, net een verjaardag gehad thuis en dan ligt het er.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:23

Het enige product waar ik echt wel eens cravings naar heb, maat goed kan onderdrukken is lekkere Turkse/bulgaarse of griekse yoghurt. Lekker stevig en een beetje zurig. Ik vind alle plantaardige varianten helaas echt niet in de buurt komen. Ik eet het echter niet meer.

Of toch wel, toen ik laasts buikgriep had en al een week niets kon binnen houden, was dat het enige waar ik wel behoefte aan had en heb ik uit ellende een schaaltje gegeten. Maar echt bij hoge hoge uitzondering dus.