Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:52

secricible schreef:
Wat zijn de voordelen van stoppen? En wat van doorgaan? Wat kost doorgaan je en heb je dat er voor over? Wat wil je bereiken? Wat heb je daar voor over?

Voordelen van stoppen: niet meer zo precies hoeven op te letten wat ik eet. Voordelen van doorgaan: misschien dat ik het red om de laatste 5/6 kilo af te vallen. Verder? Ik ben/blijf vrij moe.. met (iets) meer koolhydraten voel ik mij veel energieker maar val ik niets meer af, komt juist weer wat aan. Wat kost doorgaan: ontzettend veel doorzettingsvermogen. Ik val 600/800 gram af per week als ik echt streng oplet. Als ik 1 á 2 dagen iets meer koolhydraten eet kom ik ook gelijk weer aan en duurt lang voordat het er weer af is. Heb ik dat er voor over: op moment niet, misschien als het iets soepeler verliep waarschijnlijk wel. Daarnaast vind in het financieel vast niet goedkoper vanwege veel vlees/vis/eieren. Maar dat is niet het grootste probleem.
Wat wil ik bereiken: mijn buikvet er af en strakker. Hoeft echt niet superslank, maar gewoon in verhouding tot de rest. Wat heb ik daar voor over: in mijn ogen veel, maar niet alles..
Ik denk dat het ook meespeelt dat ik gevoelig ben voor tarwe. Daarvoor vallen veel kant-en-klare koolhydraatarme broden en crackers af. En al die dingen zelf maken zie ik echt niet zitten.

050206051012

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:31

Is een aantal van jullie hier afgestudeerd in scheikunde? :D Ik eet kha, zonder berekeningen en bij voorkeur met zo min mogelijk groente (ben een slechte groente eter).

ItsMe2, je moet er idd wel achter staan, anders is het niets. Wellicht dat je er op een later moment anders over denkt.

Zal binnenkort ook eens Skyr naturel halen! Smaakt het heel anders dan Griekse yoghurt?

Vanavond lekker curry gemaakt (kipfilet, ui, knoflook, gember, kruiden, vissaus, kokosmelk en wat pinda's) met een plak gegrilde aubergine. Als toetje (eet normaal geen toetje) had ik 5 kleine aardbeien met kaneelcrunchies en slagroom met zoetstof. Word weer blij als ik eraan denk!
Vanmiddag een avocado met gerookte zalm gegeten, ook best oké!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 06:47

Quellian schreef:
Is een aantal van jullie hier afgestudeerd in scheikunde? :D

:') :')
Nee, gelukkig niet. Maar moet het tellen helaas in het begin wel doen, anders val ik niet af. Als ik weer een vast eetritme heb kan ik dat eeer loslaten. Tel nu lang niet iedere dag meer, alleen als ik wat nieuws eet. Gelukkig vergt dat alleen wat invoeren in mfp en wegen :+

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:08

Voor mij is helaas weinig koolhydraten niet wat... 2 weken volgehouden maar ik krijg erge buikkrampen en obstipatie. Dit had ik nooit toen ik in de ochtend nog havermout nam en soms 2 snee volkoren brood. Ik zal wel minderen met de aardappels, en pasta maar de havermout en 2 broodjes per dag ga ik toch weer nemen, kijken of mijn darmen dan weer 'normaal' doen want dit is niet fijn -O- :n

Ik nam genoeg vezels uit groente (elke dag 300 tot 500 gram groentes) en eet elke ochtend noten in de kwark, en 2 stuks fruit per dag dus daar ligt het niet aan...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:24

Itsme, volgebs mij heb je dan je antwoord. Afvallen op zon dieet is alleen nuttig als je er echt achter staat...

Quellian, dietist ook goed? ;) zal je verbazen hoe scheikundig die opleiding is haha.

Ck88, vervelend. Het kan een reactie zijn van je darmen die moeteb wennen. Dan helpt khd afbouwen meestal. Maar misschien past het dieet gewoon niet bij je idd...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:27

Had je ook al iets van lijnzaad geprobeerd? Dat kan ook nog helpen. Maar wat niet gaat gaat niet, en dan is er vast een andere manier die beter werkt voor je. Mijn darmen zijn ook een aandachtspuntje, dat is 1 van de redenen dat ik niet heel lang kookhydraatarm doe. Daarna ga ik koolhydraatbeperkt eten, als ik daar tenminste ook bij afval. Voorheen wel, dus ik heb goede hoop.

Ik doe nog even een stapje terug in de koolhydraten, neem denk ik net iets te veel, kom net niet helemaal lekker in ketose. Kan wel kloppen, net wat minder streng geweest dan vorige keer in t begin.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:29

Ik neem inderdaad al lijnzaad, deed ik altijd al maar lijkt nu niet te helpen helaas... :n

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:41

Hmm mijn lichaam heeft even serieus water gedropt. Ben een kilo lichter dan gisteren :)) zo eens even flink water drinken dan maar

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:50

Ik kom helaas ook niet in ketose nog, vandaag de 5e dag onder de 20 gram khd. Ik eet tussen de 70 en 90 gram vet per dag, moet genoeg zij

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:52

Pas je op dat je niet te laag gaat zitten?
20 gram word overal als absoluut minimum aangehouden omdat je lichaam toch wel iets nodig heeft

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:05

Onder de 20 gram is niet goed voor je, je hersenen hebben dat nodig om te functioneren. Je kan beter tussen de 20 en 30 gaan zitten.
Nou weet ik natuurlijk niet hoe zwaar je nog bent etc, maar ik eet wel meer vet dan dat.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:10

Ik heb even teruggekeken naar je lijstje van gisteren, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je daarmee onder de 20 gr khd gebleven bent :o tenzij je misschien van de groenten heel minimaal gegeten hebt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:31

secricible schreef:
Quellian, dietist ook goed? ;) zal je verbazen hoe scheikundig die opleiding is haha.

Dat verklaart voldoende :P

Hier gisteren en eergisteren ineens een kilo zwaarder dan de dagen ervoor, zit rond m'n eisprong en m'n buik is enorm opgeblazen. Na de menstruatie zal het wel weer weg zijn :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:33

Volgens mij red je dat wel hoor, onder de 20 daarmee. Skyr is 8, broccoli misschien 2, salade 3 ofzo? En eiwitshake 2?
Ik zou je khd tussen de 20-30gram zetten en je vetten echt serieus gaan plussen en eiwitten zakken. Zo kom je niet in ketose. Eiwitten naar 1gram/kg lichaamsgewicht. Belangrijk om te meten met een BMI van 28 als je daar fors boven zit dus echt flink overgewicht hebt. Dus als je 120kg weegt ga je niet van die 120kg uit maar stel je bij naar gezond BMI. Als je veel krachttraining doet ga je naar 1.5gr/kg lichaamsgewicht (again: bijstellen).
Mijn vetten zitten rond de 125gram per dag. Ik zie echt nog veel teveel magere eiwitrijke producten in je lijstje.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:40

Romeo2007 schreef:
Ik kom helaas ook niet in ketose nog, vandaag de 5e dag onder de 20 gram khd. Ik eet tussen de 70 en 90 gram vet per dag, moet genoeg zij

Sorry! Ik bedoel tussen de 20 en 30 gram per dag.. ochtend... :7

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:43

secricible schreef:
Volgens mij red je dat wel hoor, onder de 20 daarmee. Skyr is 8, broccoli misschien 2, salade 3 ofzo? En eiwitshake 2?
Ik zou je khd tussen de 20-30gram zetten en je vetten echt serieus gaan plussen en eiwitten zakken. Zo kom je niet in ketose. Eiwitten naar 1gram/kg lichaamsgewicht. Belangrijk om te meten met een BMI van 28 als je daar fors boven zit dus echt flink overgewicht hebt. Dus als je 120kg weegt ga je niet van die 120kg uit maar stel je bij naar gezond BMI. Als je veel krachttraining doet ga je naar 1.5gr/kg lichaamsgewicht (again: bijstellen).
Mijn vetten zitten rond de 125gram per dag. Ik zie echt nog veel teveel magere eiwitrijke producten in je lijstje.

Ik sport denk ik 4 keer per week crossfit. Ik heb echt de hele week al giga spierpijn, normaal nooit.
Daarnaast wandel ik 2x per week 2 uur en doe ik mijn paard 3x rijden.

Dus ik denk dat ik die 1.5gram per kg lichaamsgewicht wel aan moet houden. dan kom ik uit op 160 gram eiwit per dag. Maar bedoel je met bijstellen dat ik het naar beneden moet brengen, naar een gezond bmi?
Dus minder eiwitten?

Die 20/30 gram kh is inderdaad prima denk ik. Heb geen honger of trek. Ben daar zo blij mee.
Maar vetten moeten dus omhoog?

Ik probeer nu 1400kcal te eten. Mijn BMR ligt natuurlijk veel hoger omdat ik veel zwaarder ben en veel beweeg.. Wat is wijsheid in deze?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:44

Ik zag ook nog walnoten in het lijstje, en daaronder een bericht over griekse yoghurt met slagroom en cacaopoeder, dus dat had ik ook meegerekend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:03

Jou activiteiten zijn vergelijkbaar met mij, ik zou idd de 1.5 wel aanhouden.
Maar inderdaad wel bijstellen naar een gezond BMI. Je wil die eiwitten gebruiken om je spieren te onderhouden, voor je vetjes heb je het niet nodig. Het mooiste is uit te gaan van je vetvrije gewicht, maar dat is erg onnauwkeurig als je geen nauwkeurige vetmetingen laat doen dus gewoon eerst berekenen welk gewicht je zou hebben met een BMI van 28 en daar 1.5gr/kg lichaamsgewicht van pakken. Je moet echt omhoog in je vetten.
Ik zou met je activiteitenpatroon ook hoger in kcal gaan zitten overigens. Pak eens 1700kcal en kijk eens hoe dat gaat. Je moet echt meer vetten binnen gaan krijgen om in die ketose te komen. Voelt ongelooflijk tegenstrijdig. Geloof me, daar moest ik ook doorheen.
Ik viel op 1500kcal niet af voor ik naar ketose ging. Nu eet ik er 1700-2000 en gewicht daalt gigantisch snel. Geef het eens 2 weken op 1700 kcal, minder eiwitten en veel vet en kijk hoe je je voelt na 2 weken. Je kan in 2 weken 1700kcal eten geen kilo's aankomen dus dat is de moeite waard toch?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:07

ItsMe2, ik snap je wel een beetje :) Doe waar jij je goed bij voelt :)

Quellian, jouw avond eten! Jeetje dat klinkt goed. Ik steel je recept voor morgenavond :P

CK88, wat vervelend zeg!

Mijn lijstje voor vandaag:

O: shake
L: gebakken ei met spek
A: gemengde sla met ei, tomaat, komkommer en een stukje vlees

Heb verder voor vandaag nog tomaatjes mee, komkommer en meloen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:33

secricible schreef:
Jou activiteiten zijn vergelijkbaar met mij, ik zou idd de 1.5 wel aanhouden.
Maar inderdaad wel bijstellen naar een gezond BMI. Je wil die eiwitten gebruiken om je spieren te onderhouden, voor je vetjes heb je het niet nodig. Het mooiste is uit te gaan van je vetvrije gewicht, maar dat is erg onnauwkeurig als je geen nauwkeurige vetmetingen laat doen dus gewoon eerst berekenen welk gewicht je zou hebben met een BMI van 28 en daar 1.5gr/kg lichaamsgewicht van pakken. Je moet echt omhoog in je vetten.
Ik zou met je activiteitenpatroon ook hoger in kcal gaan zitten overigens. Pak eens 1700kcal en kijk eens hoe dat gaat. Je moet echt meer vetten binnen gaan krijgen om in die ketose te komen. Voelt ongelooflijk tegenstrijdig. Geloof me, daar moest ik ook doorheen.
Ik viel op 1500kcal niet af voor ik naar ketose ging. Nu eet ik er 1700-2000 en gewicht daalt gigantisch snel. Geef het eens 2 weken op 1700 kcal, minder eiwitten en veel vet en kijk hoe je je voelt na 2 weken. Je kan in 2 weken 1700kcal eten geen kilo's aankomen dus dat is de moeite waard toch?

Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik vind het inderdaad heel eng om meer vetten te eten.
Het voelt ZO onlogisch. Ik weet mijn vetvrije massa wel, heb laatst laten doormeten.
Ik ga dit dan 1.5gram per kg gewicht doen. Ik ga de boel opschroeven naar 1700 en we gaan het zien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:37

Doen, ik vond het ook echt heel eng. Ik heb mezelf 19 dagen gegeven om te testen. 19 dagen waarin ik er niet vanaf mocht stappen en het de kans moest geven. Na 19 dagen mag ik een break houden (ik heb voor 19 dagen gekozen omdat ik daarna op vakantie ga en een etentje heb waar ik niet khdarm zal kunnen en willen eten, 3 weken is veel logischer natuurlijk) om alles te evalueren en voor mezelf te besluiten of ik door wil gaan en zo ja, met welk doel.
Ik was echt super sceptisch en heb mezelf de eerste 4 dagen een menu van 1700kcal geschreven, met de kanttekening dat ik daar vanaf mocht stappen zolang alles wat ik er naast at maar geen khd bevatte. Uiteindelijk at ik denk ik rond de 2000kcal per dag en ik ben nu in 6 dagen 2kg kwijt. Deels vocht uiteraard, maar vooral mijn lijf is zo opgeknapt. Meer energie, meer rust in mijn lijf, minder honger gevoel. Gewoon proberen, je hebt niks te verliezen. Slagroom and bacon, here they come ;)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:52

Slagroom en bacon, aparte combinatie :')

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:54

secricible schreef:
Doen, ik vond het ook echt heel eng. Ik heb mezelf 19 dagen gegeven om te testen. 19 dagen waarin ik er niet vanaf mocht stappen en het de kans moest geven. Na 19 dagen mag ik een break houden (ik heb voor 19 dagen gekozen omdat ik daarna op vakantie ga en een etentje heb waar ik niet khdarm zal kunnen en willen eten, 3 weken is veel logischer natuurlijk) om alles te evalueren en voor mezelf te besluiten of ik door wil gaan en zo ja, met welk doel.
Ik was echt super sceptisch en heb mezelf de eerste 4 dagen een menu van 1700kcal geschreven, met de kanttekening dat ik daar vanaf mocht stappen zolang alles wat ik er naast at maar geen khd bevatte. Uiteindelijk at ik denk ik rond de 2000kcal per dag en ik ben nu in 6 dagen 2kg kwijt. Deels vocht uiteraard, maar vooral mijn lijf is zo opgeknapt. Meer energie, meer rust in mijn lijf, minder honger gevoel. Gewoon proberen, je hebt niks te verliezen. Slagroom and bacon, here they come ;)

Heb jij voor mij jouw lijstje wat je die 19 dagen at? Ben wel benieuwd.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:57

gribaldi schreef:
Slagroom en bacon, aparte combinatie :')

:')

Ik zit rond de 1800 kcal en val, ondanks dat ik niet in ketose ben nu, wel goed af. Nadeel van niet in ketose dat ik me niet echt geweldig voel, dus wil wel weer in ketose. En t gaat net ff vlotter.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:59

Hoe krijgen jullie je kcal zo hoog... Ik heb geen idee hoe ik dat moet doen, zit voor mijn gevoel laag maar durf toch ook niet te verhogen. Terwijl als ik bulk en daarna cut toch wel degelijk verschil zie :')
Mijn hoofd kan dat stukje niet loslaten, heel irritant...