Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:41

denice schreef:
Frituur je die dan wel?

Vanmorgen toch maar een gokje gewaagd en op de weegschaal gaan staan, en 12 kilo kwijt! Echt bizar, had ik nooit verwacht. Ik weeg nu minder dan toen ik verkering kreeg jaren geleden :') . Er mag voor het mooie nog wel 5 kilo vanaf, maar ik verwacht zomaar dat die ook redelijk vanzelf gaan.

Hebben jullie overgewicht, of vallen jullie af met deze manier van eten?

Een tip om te koken is echt curry met bloemkool. Vol met groentes stouwen, een bloemkooltje erbij en je hebt een heerlijke maaltijd. Ik wil het recept wel neerzetten als iemand interesse heeft, het is in een half uurtje helemaal klaar.

Wat goed zeg!

Nou ik val niet af maar mijn eetpatroon is vrij weinig veranderd. Ik at al zelden vlees en ik mocht al geen melk dus wat dat betreft is er weinig veranderd.

Bovendien, als ik wil afvallen moet ik altijd wel echt 'mijn best' doen, maar ik heb geen overgewicht dus is ook helemaal niet nodig. Zou voor het mooie wel 5kg kwijt willen maar als ik om 16u een crackertje met houmous wegwerk en een avocado vind ik het toch ineens een stuk minder belangrijk. :+

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:17

denice schreef:
Frituur je die dan wel?

Vanmorgen toch maar een gokje gewaagd en op de weegschaal gaan staan, en 12 kilo kwijt! Echt bizar, had ik nooit verwacht. Ik weeg nu minder dan toen ik verkering kreeg jaren geleden :') . Er mag voor het mooie nog wel 5 kilo vanaf, maar ik verwacht zomaar dat die ook redelijk vanzelf gaan.

Hebben jullie overgewicht, of vallen jullie af met deze manier van eten?

Een tip om te koken is echt curry met bloemkool. Vol met groentes stouwen, een bloemkooltje erbij en je hebt een heerlijke maaltijd. Ik wil het recept wel neerzetten als iemand interesse heeft, het is in een half uurtje helemaal klaar.

Ik ben wel benieuwd naar het recept! :j

Appelmoes_11

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:50

Ik wil nog even inhaken op vegetarische recepten hier. Zelf heb ik er echt geen problemen mee en vega's zijn wat mij betreft allemaal welkom :) Maar als het erg veel vega ipv vegan wordt is een eigen topic misschien een beter idee. Dit om verwarring te voorkomen. Bedenk je dat iemand een veganist te eten krijgt, in dit topic kijkt en ergens een recept met kaas ziet staan... zou ik niet blij van worden als ik die veganist ben :=

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:54

Ik neem aan dat de meeste mensen weten dat kaas niet veganistisch is en zelf ook nog kunnen nadenken? :+

Maar ik vind een apart topic ook prima hoor :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:59

Ja tot je vegetariër bent en vis krijgt voorgeschoteld :+ Onderschat het effect dat vlees op je brein heeft niet! :o

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:01

Marijkjuh schreef:
@Denice: Wow, goed bezig. Komt het alleen door de verandering naar plantaardig eten?

Ja, denk het eigenlijk wel. Ben niet meer gaan sporten, want dat deed ik eerst niet en nu nog steeds niet :+

Ik rijd gewoon mijn paard en verder niets.

Ik eet zo min mogelijk bewerkt eten, alles vers en zelfgemaakt. Daardoor snoep ik ineens amper meer, terwijl ik het eerst gerust de hele dag door kon doen. Moet wel zeggen dat ik best af en toe honger kan hebben, dus ik eet ook nog wel te weinig, maar ik moest ook nodig wat afvallen dus dat is prima.

Maar door plantaardig eten smelt mn vet wel weg lijkt het!

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:39

Goh denice, leuk om te horen.
Had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zoveel invloed zou hebben op je gewicht,
je bent goed bezig zeg!!
Heb je de docu forks over knives al eens gezien, dat gaat ook over de invloed
van een plantaardig dieet op je gezondheid, erg interessant.
Ik eet ook zo veel mogelijk alles vers en zelf gemaakt, smaakt toch het beste,
ik merk dat bewerkt en vettig eten me gewoon niet meer smaakt, gisteren bijvoorbeeld gaan uit eten bij een mexicaan, eerlijk.......... als ik zelf kook smaakt het me beter.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:04

Eulogy schreef:
Ik neem aan dat de meeste mensen weten dat kaas niet veganistisch is en zelf ook nog kunnen nadenken? :+

Ja, dat dacht ik vroeger ook, maar het is echt heel vaak misgegaan :') 'Goh ja, ik had er helemaal niet bij stilgestaan dat in kaas natuurlijk ook melk zit!' :+

Hier in Frankrijk is het nog een stapje erger: vis voor de veganisten :=

Eten jullie eigenlijk honing? Ik doe dat zelf niet. Bijen werken keihard voor hun honing, doen indrukwekkende dansjes om aan korfgenoten te vertellen waar kilometers verderop nectar te vinden is, de vleugels van de koninginnen worden afgeknipt door imkers omdat de hele zwerm anders zou verhuizen en er worden altijd bijen gedood bij het oogsten van de honing. Ik snap dat het doden en beschadigen van insecten onvermijdelijk is, maar dit vind ik dan weer zulk nutteloos gedoe voor een beetje suiker met vitamines.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:26

Ik eet wel honing, maar wel alleen van kleinschalige imkers die echt als hobby bijen houden. Bij de bosbessen-kwekerij een dorp verderop bijvoorbeeld.. De bijen staan daar midden tussen de struiken en hebben ontzettend snel hun raten gevuld. Dat kost ze haast geen moeite. Normaal vliegt een bij kilometers ver, maar imkers zorgen er voor dat die nectar altijd in de buurt is. Als je de raten niet leeg maakt dan worden de bloemen niet meer bestoven de rest van het jaar, dus een kwekerij kan niet anders.
Dat leegmaken gebeurt heel voorzichtig. Mijn vader is ook imker geweest vroeger. Ze tillen het raat voorzichtig op en kloppen er even tegen of blazen er wat rook in. Dan laten de bijen los en gebeurt ze niks.
Het vleugels knippen gebeurt ook lang niet altijd. Deed mijn vader ook nooit.
De hobby imkers zie ik juist wel graag, want zonder hen zouden de bijen haast uitgestorven zijn.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:36

Inderdaad Annemiek, zoals jij het beschrijft zou ik er ook geen problemen mee hebben :) Bij commerciële honing is het natuurlijk niet te achterhalen. Ik ben dan alleen weer te lui om op zoek te gaan naar zo'n imker en daar steeds heen te gaan :') Makkelijker om het niet te eten, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:58

Nouja, dat rook in de bijen'woning' blazen vond ik eigenlijk ook toch niet zo gezellig voor de bijen om te zien, en bij de kleinschalige hobby imkers waar ik heb gekeken werden toch zeker wel bijen geplet ook bij het sluiten van het kastje.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 02:16

Ik heb een honingpotje staan dat ik van een hobby-imker heb gekregen waarvan ik wist dat hij ook zijn kasten tussen de bloemen had staan, voorzichtig oogsten etc. Ik gebruik nog steeds dat potje := Bijna nooit dus, als dat potje op is kan ik ook wel zonder denk ik. Schijnt dat agavesiroop een goed alternatief is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:29

Appelmoes_11 schreef:
Ik wil nog even inhaken op vegetarische recepten hier. Zelf heb ik er echt geen problemen mee en vega's zijn wat mij betreft allemaal welkom :) Maar als het erg veel vega ipv vegan wordt is een eigen topic misschien een beter idee. Dit om verwarring te voorkomen. Bedenk je dat iemand een veganist te eten krijgt, in dit topic kijkt en ergens een recept met kaas ziet staan... zou ik niet blij van worden als ik die veganist ben :=

Ik vind het juist leuk dat we een gezamenlijk doel hebben en die op ieders manier zo goed mogelijk proberen te uit te voeren. Juist door een splitsing vind ik dat je elkaar alleen maar weer in het hokje duwt.

Maar als meerdere mensen vinden dat de niet vegans hier niet thuis horen en geen recepten mogen delen dan trek ik me vanaf heden terug uit dit topic. Jammer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:02

Dat zou ik heel jammer vinden.
Het is zo'n leuke groep nu hier, leuke sfeer, goede discussies, en lekkere recepten.. Wat mij betreft is iedereen hier welkom die interesse heeft in veganisme, of dat nu een veganist is, of een vegetariër, of een vleeseter die wil minderen..
Wat ik zelf meestal doe als ik een lekker recept vind wat niet helemaal vegan is; dan deel ik het gewoon, maar vermeld er wel bij dat ik de melk bv heb vervangen door sojamelk, of de kaas heb vervangen door edelgist.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:22

Ik heb er ook geen probleem mee.
Zolang het maar duidelijk is of iets vegan of vega is en zolang er geen negatieve discussies komen tussen vegans en vegas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:25

Ik vind dit topic juist zo prettig omdat er zo veel onderling respect is. Vegans zien in dat de overgang moeilijk kan zijn voor mensen die niet anders gewend zijn dan vlees eten, en willen hier ook alleen maar bij helpen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:26

Misschien kan er in dikgedrukte letters boven gezet worden of het vegan of vegetarisch is?
Ik vind beide wel interessant namelijk en dat is in 1 topic makkelijker te volgen :D

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:17

Ik heb er ook geen problemen mee.
Vind het voorstel van 8nnemiek wel een goed idee, zet
in de recepten er meteen bij hoe een vega recept makkelijk vegan gemaakt kan worden.
Ik kom er zelfs namelijk steeds meer achter hoe eenvoudig dit vaak is.
Inderdaad zuivel vervangen door soja produkten,
kaas door edelgist of bijv wilmersburger..........
Bovendien zijn veel produkten ook in plantaardige vorm te verkrijgen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:09

Ik vind ook dat iedereen welkom is, juist leuk, met elkaar zo er over praten. Een van de weinige topics waar iedereen leuk tegen elkaar doet. En dat kunnen we wel gebruiken nu :)

HokeyPokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:13

Super allemaal! Volgens mij toch niemand die zich nu negatief geuit heeft erover of heb ik over iets heen gelezen?

Misschien ook handig om de titel dan aan te passen! Schept duidelijkheid voor eventuele nieuwe geïnteresseerden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:54

Goed idee om bij een recept duidelijk vegetarisch of veganistisch te zetten.

Eventueel bij een eventueel volgend topic in de OP ook duidelijk de verschillen beschrijven.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:35

Hebben jullie nog een idee om boter te vervangen? Heb een heerlijke taart gebakken maar de boter was nog even een dingetje..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 04:16

Wajang plantaardige margarine. Werkt prima :)

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 06:53

Zelfde geldt voor Alpro keuken, deze is wel vloeibaar overigens.
Wat heb je met het ei gedaan ?? Of hoefde er geen ei in jou recept ??
Wil ook weer eens gaan bakken maar twijfel nog waar ik het ei door ga vervangen,
banaan, appelmoes............??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:12

Ik heb eens een cake recept gehad met baking soda en kokosolie, daar hoefde geen ei in, en dat werd erg lekker, en luchtig :) recept helaas kwijt, maar ik heb gewoon gegooled op vegan cake :)