Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kieffer

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:57

Dit was idd voor 1 portie Sting, ik heb ongeveer 30 gram havermout gebruikt. Koud lijkt het me eigenlijk nog lekkerder en ik denk dat ik er morgenmiddag twee maak. Eentje als warme lunch en eentje voor de volgende ochtend, koud :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:13

Klinkt lekker hoor! Hier staat een portie warme oats in de oven. Ik had graag de rabarbervariant (Skinnytaste) gemaakt, maar de winkel had geen rabarber. Dusss er zit 1 banaan in, 2/3 bakje aardbeien en een doosje braambessen. Ben benieuwd!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:12

Ik ben altijd sceptisch met 'gezonde baksels', maar deze is toch wel erg lekker! En toch lijkt het op een toetje.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:04

En Kieffer: Gewoon alles bij elkaar mikken of zit er nog een logica in? ;)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:06

Ik wil ook proberen met havermout te beginnen, maar ik durf gewoon geen hap te nemen- bang dat ik het vies vind :P
Ik moet gelijk denken aan al dat bangmakerij toen je kind was, over havermout :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:23

Sting schreef:

Ja, dat vroeg ik me ook af.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:16

Steffie: gewoon proberen. :) Het is even wennen, maar daarna kan je niet zonder. :D

Vanmiddag weer baked oatmeal gemaakt. :9

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:40

Cheetahfan schreef:
http://www.skinnytaste.com/2012/01/bake ... d.html?m=1
Staat nu in de oven. :9 Verlaat middageten. :D

Dit ziet er zo lekker uit! Hebben jullie van die cups? Ik heb dat thuis niet en als ik op google kijk om het om te zetten vind ik allemaal verschillende antwoorden. Weten jullie misschien een goede site waar het op staat? Of hoe je het makkelijk kan uitrekenen?

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:43

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:05

Ah dankje! :D

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:18

Ik kan echt niet meer zonder mijn cups :D zo makkelijk!

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:38

Ik heb ook een cup maatbekertje haha :P Heb nu granola in de oven staan, ben benieuwd. :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:29

SteffiiY schreef:
Ik wil ook proberen met havermout te beginnen, maar ik durf gewoon geen hap te nemen- bang dat ik het vies vind :P
Ik moet gelijk denken aan al dat bangmakerij toen je kind was, over havermout :+

je moet het echt proberen, het is zo verslavend...... :9

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:39

Ik wil vanavond overnight oats maken voor morgen. Nu mijn vraag, is het handig of lekker om yoghurt of melk te combineren?
Ik heb momenteel melk, yoghurt en karnemelk in huis. Heb niet zo'n zin in een bak dikke meuk morgenochtend. Verder heb ik chia-zaden, banaan, mesquite, kaneel, honing, granola, walnoten en amandelen. Ook heb ik nog wat diepvriesmango, diepvrieskersen, diepvriesaardbeien en diepvriescranberries. Iemand een lekker idee hiermee?

As het bevalt, wil ik in de toekomst ook overnight oats gaan meenemen als lunch ipv mijn brood (ben geen geweldige broodeter)

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:44

Sting schreef:

Alle droge ingredienten mixen en in een aparte kom de natte ingrediënten, dus de melk, honing, vanille extract en het ei. Dit ook goed mixen. Vervolgens de banaan prakken en alles met elkaar mengen. In een kommetje doen en hop, de oven in :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:45

Oke! Mixen als in 'mixer' of als in 'mengen'? ;) *gaat morgen/dinsdag testen*

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:47

Hé Eindelijk mensen die ook havermout eten :D mijn vriend verklaard me voor gek en ook andere vrienden vinden het allemaal niet te vreten :') Eet het wel zelden als ontbijt meestal op een zaterdag of zondag als lunch :+ misschien moet ik dat maar eens gaan wijzigen :D

maar ik vind het heerlijk en vult idd goed :j 8-)

Liefst kook ik het met melk en dan een theelepel pure cacaopoeder erdoor :9 maar soms ook alleen met melk of water met evt wat banaan of appel met beetje kaneel :Y) ik maak de havermout wel altijd ff warm :o binnen paar tellen kookt t dus zo klaar :D

Hmm lekkere variaties komen hier voorbij :9 die baksels uit de oven klinken erg goed 8-)
en met cranberries lijkt me ook wel lekker heb eens muesli met cranberries gehad dat was echt heerlijk :j
Laatst bijgewerkt door grid op 11-08-13 20:56, in het totaal 3 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:47

Ik meng kwark wel met yoghurt en/of water Danseresje. Soms ook wel met vanilledrink van Alpro, of gewone sojamelk. Ik gooi alles gewoon door elkaar. :D

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:49

Danseresje schreef:
Ik wil vanavond overnight oats maken voor morgen. Nu mijn vraag, is het handig of lekker om yoghurt of melk te combineren?
Ik heb momenteel melk, yoghurt en karnemelk in huis. Heb niet zo'n zin in een bak dikke meuk morgenochtend. Verder heb ik chia-zaden, banaan, mesquite, kaneel, honing, granola, walnoten en amandelen. Ook heb ik nog wat diepvriesmango, diepvrieskersen, diepvriesaardbeien en diepvriescranberries. Iemand een lekker idee hiermee?

As het bevalt, wil ik in de toekomst ook overnight oats gaan meenemen als lunch ipv mijn brood (ben geen geweldige broodeter)

Ik combineer wel vaker yoghurt en melk, liever nog yoghurt en water. Soms gebruik ik kwark ipv yoghurt, net waar ik zin in heb. Ipv gewone melk gebruik ik ook vaak sojamelk. Als je het s'morgens te dik vindt, kun je er altijd meer melk of water aan toevoegen. Ik houd er juist wel van als het lekker dik is :)

Ik vind de combi yoghurt, water, havermout, wat rozijntjes en veel kaneel lekker. Na een nachtje in de koelkast roer ik hem door, voeg ik fruit, chiazaden en nog flink wat kaneel toe en dan eet ik hem op :) In jouw geval kan je kiezen voor een halve of hele banaan. Als je het niet zoet genoeg vindt kun je honing toevoegen. Wat gehakte walnoten er in is ook heerlijk!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:50

Maar gooi jij alles de avond van tevoren in een bak Karin? Dus ook alle vruchten of noten die je er door doet? Of doe je dat pas de ochtend zelf?
Heb niet zo'n goed idee van welke combinaties lekker zijn.....

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:52

Dank je kieffer. Wat voor verhoudingen houden jullie aan? Hoeveel havermout in hoeveel yoghurt of kwark?
Wel een goed idee trouwens, kwark. Is ook wel lekker fris gok ik....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:53

Ja, ik doe alles er 's avonds in. Alleen verse aardbeien doe ik soms pas 's ochtends.
De chia laat ik ook weken, zodat het lekker uitzet en voor extra vulling zorgt.
Ik heb geen vaste verhoudingen. :n Ik doe maar wat en als het te dik is voeg ik gewoon nog wat vloeistof toe.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:53

Wat is qua havermout toevoegingen het beste om mee te beginnen?

Ik wil morgen havermout halen, om het te proberen dinsdagochtend. Welke dingen moet ik bij de havermout doen?

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:56

Voor overnight oats gebruik ik meestal 35 gram havermout. Daar doe ik zo'n 150 milliliter water bij en 200 à 250 milliliter magere yoghurt. Meestal gewoon op de gok, dus als hij s'morgens te dik is, doe ik er gewoon nog wat water, melk of yoghurt bij. Denk er om dat wanneer je rozijntjes in de havermout doet, je iets meer vocht moet gebruiken. De rozijntjes absorberen ook vocht waardoor hij wat slijmeriger wordt. Vind ik heerlijk overigens :9

Mijn chiazaden doe ik er altijd pas s'morgens in, vind ik lekkerder.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:57

Wat je erbij doet moet je zelf weten, in dit topic vind je genoeg inspiratie...