De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:27

Het is ook wel iets te lekker warm binnen voor sla... ik zou ze verplanten (en dan stuk dieper) en dan kouder wegzetten.. in de schuur wel voor een raam. Maar dat is gedoe en niet zeker dat het lukt... je kan ook opnieuw zaaien... maar dan buiten in koude bak/tunnel... sla heeft juist geen warmte nodig.

In mijn kweekkasje op de vensterbank gaan de tomaten ook goed... de paprika is nog niet ontkiemd. De basilicum wel en ook mijn muntstekjes zijn volgens mij aangeslagen. Twee week geleden spinazie in tunnel buiten gezaaid maar dat doet natuurlijk niks met de kou... hopelijk wordt het nu wat warmer. Dan kan ik ook andere dingen gaan zaaien.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:32

pmarena schreef:

Leuk idee!! Ga ik onthouden! Ik ga wrsch in mijn vriend zijn streek wonen en het is daar ook erg heuvelachtig!!!
Verder heb ik oerajuin gekocht!! Die heeft ajuinbolletjes in zijn bloei vanboven in plaats van in de grond! Ben benieuwd!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:37

Dat is echt een leuk idee, je zou bijna een heuvelachtige tuin willen :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:44

Oh, die heuvel tuin, ziet er mooi uit.
Die pallisade bandjes is ook slimme oplossing.

Sla dus niet in kasje, snap geloof ik waarom vorige lichting kassiewijlen ging.

Verder doen de courgettes, tomaatjes, paprika´s en lenteuitjes en afrikaantjes het heel goed in mijn vensterbank, te goed.
Moet mooi weer worden!
Zit nu met 2 traytjes violen en bellisdingesen op de trap te kijken sinds vorige week, die moeten toch tergens de tuin in.
En nog 4 struikjes in de keuken staan.
Rode bes, 2 rozen en een iets waarvan ik de naam kwijt ben.

Lavendel komt nog steeds niets uit de grond, kan dat dat dat zo lang duurt.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:30

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:13

Nog een tip: vanaf woensdag is er een kweektunneltje te koop bij de Aldi, voor € 8,99.
Afbeelding

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:12

Bedankt voor de tip over de sla. Ik heb hem uitgepot en nu buiten in een kasje staan. Geen idee of hij aanslaat, maar het leek me de enige kans :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:13

Geinig!

Dat kasje had ik hier al eerder langs zien komen van iemand die hem had, Annemiek dacht ik...?

Ik zag net ineens dit staan, die lijkt me ook handig dus ga hem maar mee bestellen met de makkelijke Moestuin Mix :)

http://www.makkelijkemoestuin.nl/voorzaaien-vermiculiet

Zo meteen 3 mooie kunststof verhoogde moestuin bakken ophalen via Marktplaats.
Van het weekend bij de Action een paar mooie 50 liter (dacht ik) plantenkuipen / potten gekocht voor nog geen 4 euro per stuk, daar ga ik de aardappels in poten :)

Gisteren een stukje van de wei uitgezocht (naast de compostbak) om af te zetten, en vast wat gaten voorgeboord en palen en draad klaargezet voor het plaatsen van de afrastering zodat de paarden er niet bij kunnen.

Daar ga ik zometeen en van de week even mee verder, en dan ga ik daar de moestuinbakken en aardappel-potten neerzetten en vullen met de mix als die binnen is.

En dan wil ik nog wat bakken toevoegen met en zonder een klimscherm. Hebben nog verschillende opsluitbandjes en palissadebandjes liggen waar ik de bakken mee wil gaan opbouwen, of wellicht van nog wat rondslingerende balken....dat moet ik nog even bekijken.

Eerst maar de afrastering er omheen, met het fijne gaas dat ik nog heb liggen onderop tegen de konijnen, en dan van binnen opbouwen met de bakken enzo :)

Denk dat ik het hele stukje maar voorzie van gronddoek zodat ik geen last heb van gras en onkruid tussen de bakken :)

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:16

Klinkt goed pmarena! De wind in de zeilen :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:00

Goed bezig pmarena! Ben benieuwd naar het resultaat.

Als jullie zaad kopen, let je dan ook op welk soort dat is? Halen jullie alleen zaden bij de welkoop, dat je ook weet welk ras tomaten of sla je hebt of haal je ook wel zakjes bij de lidl waar geen ras op staat?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:06

ik haal zaden via allerlei websites, ook de tuinkabouter en diana's mooie moestuin, dat zijn mensne met een uit de hand gelopen hobby ;) die dus zelf ook zaad kweken van verschillende zaken,
welkoop, tuincentrum, hobbyzaden.nl 123zaden.nl en ga zo maar door.
ik koop over het algemeen zaad waarbij ik ook weet wel ras/type het is
dus tomaten met naam (heb een 20 soorten denk ik momenteel, niet allemaal in de grond, maar in de kast in zakjes )
maar bij raapstelen maakt het me weer niets uit :n
een tomaat wel, want ik wil toch weten of het een vroege of late soort is , wat voor tomaat etc en smaak varieert ook ontzettend per soort.

heb trouwens bij de lidl wel een watermeloen, courgette en nog twee dingen meegenomen, maar daar stond ook gewoon de soort op,

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:30

Ik heb nu een aantal zaden van de Intratuin (superduur, nu ik er naar terugkijk)
En vier of vijf zakjes van bij de Lidl, en 4 zakjes gekregen van vrienden die een moestuin hadden, ook van de Lidl.

Hoe doe jullie het met jullie tomatenplantjes?
Die van mij zijn bezig met hun 2e paar echte blaadjes, maar ik moet ze om de twee uur omdraaien omdat ze zo erg naar het licht buigen, wat behoorlijk wat tijd kost :D
En is het verstanding om meloenen buiten de kas te kweken? Ik had een zakje zaden gekocht voor Charentais meloenen zonder dat ik erbij nadacht (ja, ik ben niet zo snugger :P )
Maar nu zegt internet dat je eigenlijk een kas nodig hebt, omdat ze erg veel warmte nodig hebben, en ik heb geen kas
Mogelijk zou ik wel een platte bak kunnen maken, maar ik ben bang dat dat te klein wordt omdat meloenen grote planten zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:42

Mijn tomatenplantjes draai ik dagelijks en dan groeien ze nog ongeveer recht. Ze hebben nu mini-blaadjes naast hun zaadlobjes. Ik wacht denk ik nog even voordat ik de zwakkere uit de potjes trek. Ik had 3 zaadjes in elk potje geplant en daarvan ga ik één per potje houden. Ik denk dat ze dan half april zo groot zijn dat ik ze in een grotere pot moet stoppen (met turfpotje en al) en dan kunnen ze half mei naar mijn moestuin. Eerder niet want ze kunnen echt niet tegen vorst.

Meloenen hebben echt warmte en ruimte nodig... die krengen klimmen ook nog schijnt... en dan moeten die meloenen ook nog in soort netjes hangen omdat ze anders vroegtijdig naar beneden donderen... Ik verwacht dat je in Nederland geen succes gaat hebben met meloen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:44

Ja Meloenen wordt behoorlijke planten voor zover ik weet, maar je kunt ze natuurlijk ook afknippen als ze buiten je bak groeien, dan heb je ook minder oogst maargoed, dat zij zo.
Als je niet wilt dat ze klimmen moet je ze gewoon geen gelegenheid tot groeien geven.
Is met komkommers ook zo, die klimmen ook maar daar zijn de vruchten eigenlijk te groot voor.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:49

ik meen me te herinneren dat ik ze over de grond kon laten groeien, hoewel ze dan ook veel ruimte innemen.
Ik ahd beter na moeten denken, ik en mijn moeder waren zaden aan het uitzoeken, en zij kwam aan met pompoenen of meloenen, als de sukkel die ik ben koos ik voor meloenen :Y)
Ach ja, ik heb toch teveel zaden, misschien probeer ik eht een ander jaar :)

Hoe zit het met augurken, zijn die kleiner dan komkommers, of moet je die aan een mini-net laten groeien?
Op het pakje stond namelijk dat ze maar 50 cm zouden worden...

jaja, ik ben lekker bezig hier, zaden voor 18 verschillende planten (....) en maar 22,5 m2 <<)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:56

Mijn vader had vroeger meloenen en komkommers in van die lage kweekbakken met schuine ruiten er op.

Die dingen groeiden alle kanten op en er kwamen heerlijke meloenen aan :j

Komkommers kunnen prima gewoon net als tomaten via een touwtje omhoog geleid worden.
Doen ze in het echie in de kassen immers ook :P

Daar hangen er toch beste komkommers aan, en dat gaat gewoon prima hoor.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:58

pmarena schreef:
Mijn vader had vroeger meloenen en komkommers in van die lage kweekbakken met schuine ruiten er op.

Die dingen groeiden alle kanten op en er kwamen heerlijke meloenen aan :j

Komkommers kunnen prima gewoon net als tomaten via een touwtje omhoog geleid worden.
Doen ze in het echie in de kassen immers ook :P

Daar hangen er toch beste komkommers aan, en dat gaat gewoon prima hoor.

Oké, dankjewel voor je snelle antwoord, ik ben benieuwd, internet (weer) zei dat meloenen op ong. 50cmx50cm geplant moesten worden, hebben ze dan genoeg ruimte? (ik kan nog niet zo goed inschatten :+ )

:D :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:26

Ik heb geen FLAUW idee, zou dat ook moeten Googlen en dat kun je zelf vast net zo goed :P

Mijn vader zijn meloenen "kwekerij" was echt toen ik 5 was ofzo, daarvan onthoud je de technische details niet zo dan :P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:28

Ik stop de meeste plantjes op kleinere afstand dan op het zakje... en dat werkt meestal maar soms denk je wel dat had wel iets meer ruimte kunnen hebben ;) dus als ze zeggen 50x50 dan hebben ze waarschijnlijk wel genoeg ruimte.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:32

Ik ben nog niet verder geweest dan sierkalebassen kweken. Tuin is niet zo heel groot en moet kiezen wat er in komt.

Kunnen galiameloenen ook als klimmer gehouden worden? Ik heb zaad en eigenlijk niet zoveel ruimte meer zoals ik mijn planning nu heb.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:32

Evelijn schreef:
Ik wacht denk ik nog even voordat ik de zwakkere uit de potjes trek. Ik had 3 zaadjes in elk potje geplant en daarvan ga ik één per potje houden.

Dat is ook mijn idee van te voren maar als het zo ver is durf ik ze toch niet te killen :o En heb ik vervolgens veeeeel te veel...

Ik ga eens proberen creatief te zijn met koffiefilters. Ik heb een wat grotere bak die goed in de vensterbank kan, hier wil ik koffiefilters in doen, deze vullen met potgrond en hierin mijn tomaten e.d. verder in oppoten tot ze naar buiten gaan. Eens kijken of dat wat is!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:35

Hallo, ik ga hier ook maar eens meelezen, heb nu meer tijd voor de tuin en na het zeeeer succesvol kweken van tuinkers :D heb ik wat zaden gekocht van oa tomaatjes. Dus ik meld me ook aan als t goed is. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:16

Serieus...ik las echt tot 2x toe "na het zeeeer succesvol kweken van Tinkers" :')

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:30

pmarena schreef:
Serieus...ik las echt tot 2x toe "na het zeeeer succesvol kweken van Tinkers" :')

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Ooooooooooooo als dat eens kon op de vensterbank!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:43

Rytir schreef:
Ik ga eens proberen creatief te zijn met koffiefilters. Ik heb een wat grotere bak die goed in de vensterbank kan, hier wil ik koffiefilters in doen, deze vullen met potgrond en hierin mijn tomaten e.d. verder in oppoten tot ze naar buiten gaan. Eens kijken of dat wat is!

Waar gebruik je de filters dan voor?