Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:39

Geen pakjes, geen zakjes, geen suikers, geen transvetten. Wel: groene groente (liever nog verse spinazie!).
Wat ik zelf nog zou aanpassen is dat ik zou gaan voor volkoren lasagnebladen en mager gehakt (eventueel vet afgieten na het bakken van het gehakt).

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:36

Ik ben ook niet gek op de combi veel koolhydraten en veel vet. Zou het zelf nog niet op een cheatdag eten :n

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:46

Het scheelt dat ik altijd maar weinig lasagnebladen gebruik(dus weinig koolhydraten) en veel vulling. Ik kom dan echt lang niet bij de 75 gram pasta pp. Oke, het recept is wellicht niet zo gezond. Als ik naar de ingrediënten kijk, vind ik het wel meevallen. Het zijn allen natuurlijke ingrediënten en ik heb mager biologisch gehakt(400 gr ipv 500) gebruikt. De diepvriesspinazie kun je natuurlijk vervangen voor verse. Dat het vet is en veel calorieën bevat interesseert mij vrij weinig, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:59

Ik wil best veel vet eten of veel koolhydraten, maar niet beiden in 1 maaltijd :) Mijn lichaam reageert daar heel heftig op.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 20:40

Equimotion: er is wel een heel groot verschil tussen de vetten in die lasagna of de vetten bij de mac :) Bij de mac zit alles vol ongezonde transvetten, waar je lichaam niets mee kan. In deze maaltijd zitten (voor zover ik vluchtig heb gezien) vooral gezonde vetten, waar je lichaam zeker wel iets mee kan. Daarom vind ik het ook een redelijk gezond gerecht :)

Ik maak trouwens tegenwoordig gewoon lasagna zonder bladen :D Krijg je een heel lekker prutje van, haha.

Voor mensen die nog op zoek zijn naar gezonde recepten: in het verleden hebben wij een 'gezond receptentopic' aangemaakt :D dat staat echt VOL superlekkere en gezonde recepten, plus nog een hele uitleg over wat waarom gezond is, etc. Je kunt het nog wel vinden via de zoekmachine :)

Ik heb vandaag een gezonde high tea gehouden :D magere, pure muffins en verder lekker fruit en tomaatjes en dat soort dingen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:52

Het zal ongetwijfeld heel lekker zijn, maar ik zet hem niet in de categorie gezond.

Vogeltje: ik snap heel goed het verschil in voedings'stoffen'waarde tussen een gerecht als dit en de Mac. Maar maakte de vergelijking om ermee te zeggen dat gezond toch wat verder gaat dan 'niet uit een pakje' gecombineerd met 'er zit groente in'

Wat niet wil zeggen dat je het nooit moet eten. Maar je kunt ook best af en toe naar de Mac :D En dit topic ging toch over gezond eten?
Er was toch een recepten - sticky met allerlei categorieën?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 21:25

Ik denk echt dat dat een kwestie van mening is, Equimotion :) in dit topic hebben we ons tot nu toe nooit gericht op afvallen/caloriearm eten/vetbeperking, maar echt op goede en gezonde voedingsstoffen, en dan met name zo puur mogelijk, dus vooral zonder toevoegingen. Zeg maar gezond eten zonder het doel om af te vallen. Maar prima als deze lasagna niet onder jouw beeld van 'gezond' valt hoor :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:30

Ik kom werkelijk nooit bij de Mac. Wat ik nog wel lekker vind is een McFlurry of een milkshake maar die heb ik ook zeker al 4 jaar niet meer gehad. BK en KFC hebben nog nooit een cent aan me verdiend.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 01:33

haha, hebben we het over de McDonalds. Ik ben toevallig vandaag erheen geweest, want mijn vriend had heel erg honger en had geen zin om te wachten op gekookt eten (slechte smoes). Dus erheen, maar ik had al gauw spijt. Veel te zoute frietjes en een laffe, lauwe burger... Nee, niet echt voor herhaling vatbaar. Daarna voel ik me ook niet al te lekker (vooral moe).

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 01:34

KarinvdM schreef:
Ik kom werkelijk nooit bij de Mac. Wat ik nog wel lekker vind is een McFlurry of een milkshake maar die heb ik ook zeker al 4 jaar niet meer gehad. BK en KFC hebben nog nooit een cent aan me verdiend.

Die Milkshakes en Mcflurries krijg ik helemaal niet binnen, daar zit echt een kilo suiker in. Proef je ook pas als je mindert met suiker.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 01:41

In de side salad van McDonald's zit een enorme schep zout en het bevat ook sulfiet (hoe ze dat nou weer voor elkaar krijgen?) dus die vertrouw ik niet. Hun frietjes bevatten naast runder- en melkextract (in Nederland alleen melk) ook nog eens meer chemicaliën dan de meeste sigarettenmerken en waar die groenteburger van gemaakt is durf ik ook niet te zeggen. Conclusie: ... laat maar... :')

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 01:48

Na vanavond was mijn conclusie ook: laat maar..

Gelukkig heb ik voor morgen nog een stuk van die heerlijke vette lasagne over :P Precies goed als lunch!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 09:59

:')

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:03

Lekker eten Toad :) . Bij de mac/bk/kfc worden ze ook niet rijk van mij. bij de laatste ben ik nog nooit geweest bij bk denk ik 1 x na t stappen jaren geleden en bij de mac een jaar of 5 een x tje wat gegeten met de kinderen van mn zus haha.

Heb eergisteren een kookaanval gehad. T was echt een ravage in de keuken toen ik bezig was haha. Maar t resultaat mag er zijn: voor 2 dagen hutspot (wel aan gewicht minstens net zoveel groenten als aardappels en een beetje extra smaak aangebracht met bouillonblokjes ipv spekjes),voor 2 dagen boerenkool(idem als hutspot),voor 2 dagen chili con carne met kidneybonen en beetje mager gehakt, voor 2 dagen spagettie saus boordevol groenten,preiovenschotel, bonenschotel met prei en 5kruidenpoeder en ketjap . Kunnen we er weer even tegen als we maandag beginnen met werken en niet altijd veel tijd hebben om te koken,

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:06

Zo wow hesterve! Jij bent echt druk bezig geweest.

Ik sta vandaag ook zo ongeveer de hele dag in de keuken, ik organiseer een high tea vanmiddag voor mijn vriendinnen als verlaat 21 feestje en vervroegd 22 party. Ik heb gister al de vanille en citroenkoekjes en de scones gebakken. De brownies staan nu in de oven en zometeen komen nog de appel kaneelcupcakes, ham/champignoncupcakes en de kipfilet en zalmwrapjes. Of het allemaal heel gezond is weet ik niet, ik werk in ieder geval wel met pure ingrediënten en zonder rare e-nummers. Voor vanavond heb ik nog een pasta pesto op het menu staan en daarna vind ik dat ik wel even mag relaxen op mijn eigen feestje. ^^

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 13:01

Klinkt goed Mara, veel plezier!

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:09

Mara, ik weet niet of je dit leest maar heb je ook recept voor ham/ champignon en vanille/citroen cupcakes etc ? klinken erg lekker namelijk. En heb binnenkort ook een vriendinnendag is wellicht leuk om te maken :j

Ik bak ook regelmatig maar wel zo gezond mogelijk, met volkoren granen etc.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:29

Ik zal je morgen de recepten sturen miloetje!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:42

Jij bent zelf ook goed bezig Mara :) gezellig hoor high tea en Het is allicht gezonder dan dat je dat buiten de deur gaat doen. Vanavond bij vrienden eten. Eens kijken of we iets gezonds kunnen krijgen haha.fijn weekend allemaal!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:59

Zo'n high tea klinkt als een hoop werk, maar wel lekker!

hesterve, jij bent ook goed bezig geweest :D Is inderdaad wel makkelijk om alvast gemaakt te hebben als je een drukke werkweek hebt.

Ik werk heel veel vanuit huis, dus heb sowieso al geen reistijd en koken is echt mijn manier om aan het eind van de dag om te schakelen en mijn hoofd uit werk-modus te halen. Dus ik kook eigenlijk maar weinig vantevoren.

Vanavond eet ik sajoer boontjes, met kokosrijst en ei. Ik ben nog steeds te lui om die kruidenpasta's zelf te maken :o maar er zit hier een kleine indonesische toko (gerund door een allerschattigste indische 'tante') die zelfgemaakte boemboes verkoopt in kleine porties. Ze had ook een rode curry, dus die heb ik ook maar meegenomen. Geen idee of dat gezonder is dan zo'n bakje van conimex := maar voor het gevoel in elk geval wel :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:26

Ik bereid ook meestal veel voor. Zo ga ik vandaag chili maken, lekker met veel groente (paprika's, uien), rundergehakt en witte bonen. De hoeveelheid is dan voldoende om in ieder geval nog een keer van te eten.
Verder nog iemand ideeen voor bleekselderij en andijvie? Ik kwam niet veel verder dan roerbakken of salade.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:41

@Equimotion: Ik herken dat helemaal van die currypastas! Ik wil ze zelf wel maken maar ik heb me god geen idee wat er allemaal precies ingaat en ik vind dat ik dan eerst een vijzel moet hebben en tja, die heb ik niet dus kan ik ze niet maken en dus koop ik die van de supermarkt met dat vervelende e-nummertje e621. Ik heb ALTIJD een uur nadat ik iets met van die boemboe pakjes gemaakt heb alweer trek, echt altijd! En ik vind dat zo jammer! Dus misschien toch maar gewoon een keer een vijzel op de kop tikken en is even deze blog uitpluizen, want volgens mij staan daar wel aardig wat recepten op voor boemboes. http://www.aziatische-ingredienten.nl/

Mijn High Tea was een groot succes, hier een verslagje (met recepten Miloetje ;) ) en de foto's http://www.mijnzoetebesluit.blogspot.nl ... h-tea.html

Vanavond had ik mijn pasta pesto van gister op en morgen eet ik mijn zelfgemaakte snert die ik vrijdag bij me ouders gemaakt heb op. :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:50

_Mara schreef:
Ik heb ALTIJD een uur nadat ik iets met van die boemboe pakjes gemaakt heb alweer trek, echt altijd! En ik vind dat zo jammer!

Daar heb ik niet zoveel last van, ik gooi er dan ook zulke enorme hoeveelheden groente doorheen dat dat ook bijna niet kan. Maar alleen al om de smaak is een eigengemaakte lekkerder denk ik. Tenminste, ik kwam er in Indonesie achter dat ik nog nooit Indonesisch had gegeten :')
Volgens mij is het nog niet zo moeilijk om zelf te maken, maar meer dat ik dan allerlei dingen moet gaan aanschaffen die ik verder niet gebruik. Misschien toch nog een keer een leuk projectje voor een regenachtige zondagmiddag.
De boemboe van de 'tante' van de toko in mijn winkelstraatje was in elk geval erg lekker. Dus die hou ik er dan maar even in.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:09

Je kunt gewoon de ingrediënten van de boemboe bekijken en het dan zelf namaken, zo doe ik het altijd :) Het prutje voor de nasi maak ik bijvoorbeeld ook altijd zelf.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:14

Equimotion schreef:
_Mara schreef:
Ik heb ALTIJD een uur nadat ik iets met van die boemboe pakjes gemaakt heb alweer trek, echt altijd! En ik vind dat zo jammer!

Daar heb ik niet zoveel last van, ik gooi er dan ook zulke enorme hoeveelheden groente doorheen dat dat ook bijna niet kan. Maar alleen al om de smaak is een eigengemaakte lekkerder denk ik. Tenminste, ik kwam er in Indonesie achter dat ik nog nooit Indonesisch had gegeten :')
Volgens mij is het nog niet zo moeilijk om zelf te maken, maar meer dat ik dan allerlei dingen moet gaan aanschaffen die ik verder niet gebruik. Misschien toch nog een keer een leuk projectje voor een regenachtige zondagmiddag.
De boemboe van de 'tante' van de toko in mijn winkelstraatje was in elk geval erg lekker. Dus die hou ik er dan maar even in.

Hahaha, ja wat wij denken dat aziatisch is dat komt meestal niet eens in de buurt van het echte eten. Zo had ik laatst bij de toko een zakje gekocht met een boemboe voor tika massala. Zonder kunstmatige kleur-geur- of smaakstoffen en het zou mild zijn, nou ik heb helaas alles in de prullenbak gegooid. Het was gewoon zooooo scherp! Ik kon het echt niet hebben, terwijl die van Pataks uit de supermarkt vind ik echt wel lekker. Maja, dit was wel the real deal natuurlijk, die Pataks is naar westerse maatstaven gemaakt. Toch wil ik nog wel de kip tandoori proberen van de toko, volgens me stiefvader moet ik dat wel aankunnen.

@Phor: dat is ook waar, maar dan kom je inderdaad bij het probleem waar Equi het ook al over had. Dan moet je dingen gaan kopen die je normaal bijna niet gebruikt. Maar specerijen zijn toch vaak best lang te bewaren, dus misschien moet ik het inderdaad gewoon een keer gaan doen. :)