Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:30

Halloo :D

Ik heb wel bijgelezen, maar vooral een beetje gescand! KambuisH, in ons 'gezonde receptentopic' kun je in de openingspost al heel veel info vinden :) Maar ik herken me heel erg in jouw verhaal, ik heb/had precies hetzelfde. Nu ben ik al een tijdje overgestapt op mijn 'nieuwe eetpatroon', en eigenlijk voor t eerst van mn leven is mn eeuwige honger weg.

Zo mensen ik ben gaaarr.. Heb echt een slopend weekend achter de rug, mn hele lijf doet zeer en ik ben echt MOE. Maar het was het waard :D We hebben de kinderen weer een erg fantastisch weekend gegeven. Qua eten was het niet zo rampzalig als anders. Ik heb het hele weekend verse muntthee gedronken en we hadden paprika en komkommer als tussendoortjes voor de leiding :P En ik had natuurlijk mn speltbrood en speltcrackers en eigen broodbeleg mee. En gisterenavond kregen we erg gezond avondeten: volkoren pasta met iets van 10 soorten groenten, pesto en vis. Mn enige 'zondes' waren paprikachips 's avonds en een paar stukjes melkchocola :P Merk wel dat ik tijdens zo'n weekend veel behoefte heb aan koolhydraten. Je bent dan ook de hele dag in beweging, van 's morgens 6.30 tot 's nachts 00.30 minimaal, en geen pauze, het is echt loodzwaar eigenlijk. Maar wel heeul leuk :D Met kinderen gooien op een springkussen is ook best een goede work-out :')

Nu heb ik ontbeten met een (halve) smoothie van 2 handen bladspinazie, 1 peer, 1 kiwi en 1 sinaasappel. Straks de andere helft denk ik. Voor de rest van vandaag weet ik het nog niet echt. Ik ben zo ongelooflijk gaar dat ik niet weet of ik nog wel iets naar binnen krijg :P

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:30

Goedemorgen allemaal!

Ik zit al weer op school met 2 uur achter de rug.

Mijn lijstje voor vandaag:
O: bakje bio yoghurt met 3 schepjes muesli en een glas water.
T: 1 banaan
L: 2 volkoren bh met kaas en met jam
T: pruimen
T: nog geen idee
D: Wat de pot schaft.

Vanavond kan ik lekker thuis blijven, druk met school bezig.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:42

Zo Vogeltje dat klinkt erg goed! Ging dus beter dan je had verwacht? Ik wil deze week echt even bijzondere smoothies maken. Wil een apart, lekker en utieraard gezond recept :) Zoals die van radijsblad, die was zo heerlijk! Die ga ik deze week weer maken. Maar ik ben op zoek naar nog wat van dat soort recepten :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:18

Hallo allemaal,

Mijn weekend was op zich prima, heb koekjes gebakken van speltmeel, boter, ei, en aan de een kokosvezel, hennepzaad en lijnzaad toegevoegd en aan de ander havermout, hennepzaad en lijnzaad. Nu kan ik gezonde koekjes snacken :P Maar ze zijn wel wat bros geworden, wat kan ik daar tegen doen? Iemand idee?
Mijn hechtingen gaan er vandaag uit *\o/* dus hopelijk kan ik binnenkort weer helemaal normaal eten als alles weer genezen is.

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:41

Om wat meer duidelijkheid te geven :P :
Ik begin de dag vaak met 1 broodje.
Rond 12 uur eet ik twee broodjes en rond twee uur weer twee broodjes.
Maar onder tussen snoep ik echt heel veel en ik kom er maar niet vanaf, het lijkt alsof ik altijd honger heb.
Mijn klas snoept ook heel wat af dus dat maakt het niet makkelijker :o
Soms worden me broodjes ook gewoon heel saai en haal ik er 1 uit de kantine nou die zijn ook alles behalve gezond.

hebben jullie misschien tips voor me ?
makkelijke, gezonde dingen om mee naar school te nemen ? (die ook het honger gevoel een beetje wegnemen ? :o)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:53

Juist door te snoepen krijg je steeds vaker honger, dat komt door de suiker.

Neem eens wat amandelen mee, ongezouten :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:05

Klinkt super leuk vogeltje en wat slim om je eigen spullen mee te nemen.
Fijn Century dat het goed gaat, valt het je mee?
Ik heb vanmiddag mijn eerste stijldansles met mijn date voor het gala van de studentenvereniging. Ben benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:15

Leuk! In groningen? Zo ja waar ga je lessen dan? Heb zelf ook een poosje gedanst. :)

Samiratjj; heb je al eens groenten/noten of fruit als tussendoortje geprobeert? Als je honger blijft houden zul je toch iets moeten eten, snoep en koek zijn dan niet de beste keuzen maar een handje noten zijn prima mee te nemen naar school. Ik combineer zelf wel eens gedroogd fruit (abrikozen, rozijnen e.d.) met noten. Dan wel voor de niet gesuikerde/gezouten varianten kiezen.

Ik heb straks voor lunch een restje groententaart met tofu en paddestoelen maar zonder bladerdeeg. Ga dan maar weer verder met studeren. Toch maar besloten om morgen mijn tentamen te proberen en dus op het laatst toch maar wat te leren.

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:37

Bedankt voor de tips :). Ja ik heb eigenlijk ook altijd mandarijnen mee,
maar het vult gewoon niet :o
Als ik noten meeneem, hoeveel kan ik dan het beste meenemen?
Voor dat ik te grote porties meeneem :o

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:15

30 gr nootjes zou voldoende moeten zijn :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:16

Samiratjj: kom je wel eens bij de c1000? Misschien eens speltbrood proberen? :) Dat hebben ze daar. Als tussendoortje zou je misschien bij je mandarijnen een handje noten kunnen nemen. Het kan wel kloppen dat je honger blijft houden van mandarijnen, als je gevoelig bent voor suiker (zoals ik ook) gaat zelfs van mandarijnen je bloedsuikerspiegel schommelen en daar krijg je honger van. Een handje noten neutraliseert het, weet niet meer precies hoe dat zit. Maar ik merk wel degelijk verschil. In de openingspost van ons gezonde receptentopic kun je een heleboel informatie vinden!

Ik zit nu voor de lunch aan de rest van mn smoothie en aan 2 geroosterde speltboterhammen met een omelet van 2 eieren, een paprika en een tomaat. Kreeg echt ineens honger.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:53

Ik heb ook honger, maar ben nog steeds met vlagen misselijk, dus zit nu wat druiven weg te knabbelen...

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:42

http://kyradevreeze.nl/recipe-rye-panca ... ed-hummus/ Hier weer zo'n lekker recept! Mocht ik ooit eens veel tijd hebben..

Heb nadat ik thuis was eerst een kleine smoothie van het laatste restje boerenkool met een stuk mango en peterselie gemaakt. Beetje gember en cayennepeper om het wat pittig te maken (en gezond!). Daarna salade gemaakt van quinoa, witlof, bleekselderij, appel en cottage cheese. Voor de smaak wat extra virgine olijfolie, zwarte peper en sesamzaad. Was weer best lekker en vooral voedzaam :) Lekker met een kopje verse muntthee. Nu even boodschapjes doen. Weet nog niet echt wat ik allemaal wil gaan maken dus dat eerst maar eens even uitzoeken!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:13

Vogeltje, intensief zeg zo'n weekend met kinderen! fijn dat het eten niet zo slecht was !

Het gaat met jou wel goed he MaartPaard? Fijn zeg dat je ook op evenementen de verleidingen kan weerstaan! Andijvie in een smoothie vind ik ook nog wel goed te doen. Als je er teveel van in doet krijgt het alleen een iets bittere smaak.

Mijn weekend ging ook erg goed. Heb zaterdag weer Japanse Pizza gemaakt. Zondag met een groene smoothie begonne en gelunchd met vrienden (heb volkoren pannekoeken gebakken ) alleen die met ham en kaas was niet echt verantwoord maar wel heel lekker haha (nog 1 gegeten met banaan en een klein beetje palmsuiker en 1 met een beetje ahornsiroop) S avonds overwacht bij andere vrienden gegeten .Aspergesoep vooraf en asperges met ei als hoofdgerecht. Toetje was vanilleijs met fruit(vooral veel fruit gegeten).

Boek van Amber is erg interessant. Veel dingen die ik wel weet maar wat fijn is om nog eens te lezen en er weer bewuster van te worden.

Lijstje van vandaag:
O: mok warme melk met 2el havermout,1 el sesamzaad,1 el chiazaad en 2 el lijnzaad
t:spelt cracker met pindakaas, paar aarbeien
L+t(was wat laat) : Salade van quinoa,komkommer en rode paprika, speltcracker met pindakaas
d: Gehakt ,prei en zilvervliesrijst

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:31

Zo ik ben weer even langs de groenteboer geweest voor wat verse groente en fruit. Heb voor 3 euro een bak druiven, 5 kiwi's en een zak met verse bladspinazie gekocht.
Ik ga vandaag voor mijn eerste groene smoothie! Iemand nog een tip voor wat lekker is?

Heb bananen, peren, kiwi's en pruimen in huis. Verder niet zoveel groente, Ja appels.

Onze magnetron is stuk gegaan, en nu is mijn vader een beetje chaggie haha. Kan hij 's ochtends geen melk meer opwarmen voor de brinta.

Ik ga nu lekker stampot wortels eten!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:10

Karin: misschien twee handen bladspinazie, een kiwi, een peer en wat sinaasappelsap of water erbij? :D Mijn golden recipe is spinazie met kiwi, sinaasappel en peer :D

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:11

Karin, hij kan toch ook gewoon zijn melk op het fornuis opwarmen?

Als smoothie kan je spinazie met banaan doen! Als groente smoothie voor beginners had ik ergens gelezen. Ik ga het morgen denk ik ook proberen.

Voldoet een smoothie trouwens ook als ontbijt? En wat moet er dan allemaal door?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:14

MightyJoe: een smoothie voldoet zeker als ontbijt :) Je kunt er natuurlijk van alles doorheen gooien.. Maar een combinatie van groenten en fruit met bijv. chiazaden is denk ik ideaal :) Ik vind smoothies trouwens niet bijzonder vullend, soms neem ik er nog een speltcracker naast.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:18

Oke! Chiazaden heb ik nog niet. Is bij de tuinen te krijgen toch? Moet ik even heen nog :j

Denk dat ik het dan beter als tussendoortje kan nemen. En als ontbijt gewoon speltbrood of halfvolle yoghurt of een omelet neem. :j

Trouwens, als ik ontbeten heb met een omelet hoef ik het echt 2 week niet weer ofzo. Vind het niet zo lekker := Misschien wel zonder groentes en op een geroosterde boterham.. Maar laatst had ik 1 met heel veeeel groentes en dat was me toch een beetje te veel op mijn nuchtere maag :o

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:23

Haha grappig.. Ik vind het juist erg lekker en een ideale manier om vroeg op de dag al groenten binnen te krijgen :D

Mijn lijstje van vandaag:
Ontbijt: smoothie van 2 handen bladspinazie, 1 kiwi, 1 peer, 1 sinaasappel en een scheut water (chiazaden vergeten :+ )
T: /
Lunch: rest van de smoothie, omelet van twee eieren, een tomaat en een paprika, twee geroosterde speltboterhammen
T: appel in stukjes met veeel kaneel, handje noten erdoor
T: 2 rijstwafels met laagje melkchocolade
Avondeten: lasagna van volkorenbladen, kip, veel groenten en een sausje van yoghurt en biologische wilde kruidenspread.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:24

Wat voor groentes doe je er allemaal door? Kruid je het ook?

Je lijstje is mooi! :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:26

Door de lasagna? Ik heb nog geen boodschappen gedaan na het weekend, dus voornamelijk tomaat en ui en verder diepvriesgroenten :) o.a. tuinboontjes, paprika, courgette, prei, spinazie.. Wat ik kan vinden :D

Kruiden is niet nodig, omdat die wilde kruidenspread erg sterk is :) het lijkt een beetje op pesto!

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:28

MightyJoe, haha ja dat zei ik ook tegen mijn vader. Maar de magnetron is zo makkelijk.

Oow spinazie met banaan, denk dat ik die even ga proberen. Klinkt wel lekker. Doe je er dan nog water ofzo bij door? Anders lijkt het me wel heel dik worden.

Heb vanmiddag een beetje gezondigd. Heb een bol met filet american en ei gehad en later in mijn tussenuur nog een broodje beenham. Heel slecht maar het was zooo lekker! Die kon ik echt niet laten staan.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:29

VogeltjeM, ik bedoel door je omelet hihi :D

Karin, moet je ff op google kijken! Daar heb ik het ooit gelezen. Is vast wel te vinden :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:30

Oh haha :+ ja in mn omelet gaat nog een beetje zout en lekker veel peper :D Heb zo'n molentje van de AH met knoflook- en peperpoeder, dat vind ik erg lekker erop! Qua groenten: ik gooi echt alles erdoor wat ik in huis heb :P