Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:18

Morgen andijvie salade met champignons en mais en ui...moet alleen nog een dressing bedenken...

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:30

Hallo :wave:

Ik lees vanaf het begin van jullie topic mee. Nu ben ik "om" en lijkt het mij leuk om mee te mogen posten. Twee jaar geleden, voordat ik mijn studie voeding en dietetiek begon, heb ik het boek van Amber Albarda aangeschaft en raakte geinteresseerd in haar dieet. Vond het boek als leek soms wat moeilijk beschreven en niet altijd even makkelijk vol te houden omdat ik er toen nog niet voor 100% achter haar dieet stond en teveel verleid werd in gemakzucht eten.

Inmiddels zit ik in het tweede jaar van de studie en ben ik nog meer geinteresseerd in echt gezond eten. Helaas is de studie tekort om dit soort voedingspatroon te behandelen dus wil ik mijzelf er meer in gaan verdiepen. En het voedingspatroon ook zelf ervaren, net als het dieet van weight watchers en alleen maar shakes, een ramp.
Hier in het topic zitten veel deskundige en het lijkt mij leuk om meer ervaringen op te doen en uit te wisselen. Het is voor mij best een omschakeling omdat ik op de opleiding het klassieke voedingspatroon voor krijg geschreven met tegenwoordig veel light producten.

Uiteraard wil ik het dieet ook echt voor mij zelf volgen, anders zou ik het niet vol kunnen houden. Ik voel mij al een langere tijd moe en futloos, vooral in de avonden. Sinds een week fanatiek aan het sporten, ben daarna echt gebroken en heb geen energie. Ik eet geen vlees, minimaal twee keer in de week vis en verder vegatarisch.

O: magere yoghurt met appel en kaneel, vanwege geen honger voor de helft op gegeten
L: groot bord verse courgette soep met anderhalve volkoren boterham met 20+ kaas, na de lunch in de auto een grote wortel
T: een mandarijn
T: voor het sporten in de auto een handje ongezouten caswhew noten
A: Gewokte spinazie met cashwenoten, aardappelpuree en zure komkommers, weer de helft laten staan
T: stukje chocolade

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:33

Weet je wat gek is...ik was altijd heel onrustig maar moe. Kon geen tv kijken, rusteloos maar wel inactief... Nu ben ik super actief, sta dagelijks te koken, huishouden draait, vaker naar mijn paard. En ik heb gewoon de rust weer om wat te lezen of een tv programma te kijken.... Mijn vriend zei vandaag nog dat hij zich weer happy voelt qua stemming en energie...denk dat het gezonde eten hier echt aan bijdraagt

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:40

Wow wat jij typt colway is zooo hoe ik het ook ervaar. Alleen heb ik nog niet het gevoel dat het helemaal goed is nu, maar het gaat wel beter..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:42

Roelke_ schreef:
Phorm: had je de kibbeling zelf gebakken? Ik vind kibbeling heerlijk maar dacht altijd dat het niet echt gezond was..?

Zag nog een leuke link over een mooie huid.. helaas blijft mijn huid lastig..

Was in de aanbieding bij de C1000, hele nette voedingswaarden vond ik zelf, past precies in een krachttrainings schema :D
Omdat de vis natuurlijk al wat vet van zichzelf heeft, bak ik het in limoen sap, limoen opensnijden en knijpen maar. Heerlijk, vooral met vis :9

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:46

Dus limoen in de pan en dan bakken? Klinkt goed zeg, ga ik ook eens proberen!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:49

Maar das wel de kant en klare kibbeling toch?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:50

Gqat mijn vriend erg lekker vinden denk ik ;-)

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:58

Colway schreef:
Ohhhhh wat vervelend dat je zoveel niet mag loop je bij een dietiste? En wat veel aangekomen door de pil! Vocht vasthouden of andere 'trek' ? Welkom iig :-)

Ik loop niet bij een diëtiste, maar bij een orthomoleculaire arts. Ik moest terug naar de basis omdat ze dan pas een beter beeld had van mijn hormoonbalans en vitaminebalans. Hen een lang medisch verleden en dit was mijn laatste hoop op verbetering.

Ik hield door de pil enorm veel vocht vast, en kreeg inderdaad ook vreetbuien. Maar ik at daarvoor ook al heel veel, alleen dan met het verschil dat ik niet aankwam.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:28

Roelke & Colway: Yep :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:30

Colway schreef:
Owjah, heb de staafixer geprobeerd, is inderdaad net als blenderen, ding ligt al jaren ongebruikt...heb frambozen (uit de vriezer) gehaald ga ik morgen een smoothie maken met biogarde en chia zaden

Ik ga woensdag ook proberen een smoothie te maken met de staafmixer (toetje), ben benieuwd :P
Wordt waarschijnlijk met aardbeien (uit de vriezer), yoghurt en verse sinaasappelsap. Deze had mijn moeder gister gemaakt en die was erg lekker. Voor mezelf kan ik er nog wel een keer chia zaden doorheen doen, maar voor mijn gast doe ik dat maar niet :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:32

Die chiazaden zijn ranzig qua gevoel in de mond...glibberig en klonterig en bonkerig althans als ik ze door de yoghurt doe...in warme melk met musli geen probleem

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:34

Oh ja, maar jij welt zet eerst he..ik doe ze gewoon zo door de kwark :P Dan is het geen probleem..

Ik ga morgen voor een roerbak van een klein beetje kipfilet, chineze roerbakgroentes + paprika, fair trade woksaus en zilvervliesrijst (moet even op voor ik aan de quinoa ga)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:47

ik heb voor het eerst in 1,5 maand trek in chips ofzo...

denk dat ik maar een stuk pure chocola neem... dat is erg machtig.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:00

Ik durf het niet te kopen, pure chocola, ben bang dat ik het te lekker vind en dan nog in 3 dagen een reep weg eet ofzo.. Maar heb nog nooit pure chocola gehad eigenlijk, dus geen idee hoe het smaakt en of je er veel van kunt opeten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:12

Je bent het eerder zat, trek is sneller gestild. Ik krijg er snel hoofdpijn van, maar ik vreet zo in een mum van tijd 200gr weg. Ik haal het dus niet in huis ;-)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:17

Ik meld mij ook even :)
lees ook een tijdje mee, maar heb nu toch even een vraagje.
Ik probeer ook wat gezonder te eten, als ik onwijze trek heb, eet ik een appel / banaan / ontbijtkoek, etc.
Maar helaas worden dat dan 2 appels, 1 banaan, 2 plakken ontbijtkoek etc.
En nog zit ik niet vol.
Ik kan echt een hele reep chocolade opeten en nog zit ik niet vol.
Bruin brood vult bij mij ook niet echt, kan makkelijk 4 broodjes op.
Heeft iemand tips voor producten waar je sneller vol door zit?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:21

Denk dat je regelmatiger en vaker moet eten? En langzaam eten...qua vulling zou ik voor spelt gaan en hartig beleg als kaas? Nadat je wat eet eerst 10 min wachten en kijken of de trek zakt...dus niet achter elkaar door eten. Lichaam de kans geven te reageren. Hoevaak per dag eet je en wat wanneer?

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:27

Lizzyy is het echt honger of lekkere trek?
Ik heb heel snel het lekkere tek gevoel. Dit gaat bij mij weg na een bakje yoghurt met fruit of een bakje groente met wat aromat of een bakje melk met brinta achtig iets en een fruitje erdoor

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:59

Voor extreme trek werkt het om minder koolhydraten en geen suikers te eten en meer vet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:48

Goeiemoggel :D

Weer veel nieuwe mensen, leuk!

Mijn lijstje van vandaag:
Ontbijt: 2 zelfgebakken speltboterhammen met smeerkaas, plak kaas en komkommer
T: meergranen eierkoek
L: appel & peer met noten, 2 speltcrackers, stuk komkommer
T: eat naturalreep
A: omelet met alle restjes groenten van afgelopen week :P o.a. witte kool, prei, wokgroenten, tomaat en andijvie

Vandaag voor het eerst weer vroeg opgestaan, omdat ik nu 's ochtends weer school heb. Voorheen had ik altijd de hele dag eetbuiten als ik vroeg moest opstaan, ik ben benieuwd hoe het gaat met dit eetschema :) Heb iig goed ontbeten, voorheen ontbeet ik juist zo min mogelijk om die calorieën iig alvast te beperken.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:15

Eten jullie ook nog iets bij zo'n omelet? Rijst ofzo?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:50

Ik niet, als je veel groente gebruikt is het al vullend genoeg ;-)

Heb vanmorgen de staafmixer weer gepakt :+

O: Magere kwark, diepvriesframbozen (ontdooid) halve limoen, chiazaden...Mjaaaammmmm
En daarbij een roggebrood van de bakker (veel lekkerder dan van bolletje!) met sandwishspread
T: Appel
L: Andijviesalade met rode paprika, mais, gebakken champignon en rode ui (en ceasar dressing uit een zakje :') )
T: mandarijn en handje gebrande noten
D: In roomboter gestoofd kabeljauw en rode bietjes

Ik ga denk ik helemaal los op de smoothies, erg lekker en makkelijk, ga een beker kopen met dop zodat ik er ook 1 naar mn werk mee kan nemen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:54

Zijn hier meer mensen die niet goed tegen speltbrood kunnen? Mijn darmen vallen er helemaal stil van :') En dat is al een heikel punt bij mij, met volkorenbrood gaat het goed. Dus morgen ga ik maar een volkorenbrood bakken..

Ik merk dat als ik 's ochtends ontbijt met een boterham met kaas, ik langer verzadigd ben dan als ik bijvoorbeeld met hagelslag ontbijt. Logisch natuurlijk ook vanwege het suiker..

Lizzy (gefeliciteerd!), denk ook dat het zaak is om, wat hier ook al gezegd is, een 10-15 minuten te wachten om je lichaam de tijd te geven. Echte trek kan het niet meer zijn!

Malu, als jij pure chocola neemt, hoe puur heb je het dan?

Vogeltje, ik hoop dat je met dit schema goed de dag door komt!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:01

Mooie lijstjes weer!

Ik eet bij een omelet vaak nog een broodje of een cracker ofzo..Maar ik heb dan ook geen hele grote omeletten. Vaak met 2 eieren en een scheutje melk, met tuinkruiden en een beetje soepgroentes