Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:05

-O-

M'n vriendje maakt vega hartige taart :9

Met een salade van tomaat en mozzarella. :D

Magrathea

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 19:08

Haha, geen paard waar ie nog heen kan? :+ Beetje zonde anders.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:14

Ik heb net preisoep met wat spek gehad.. o.o
Stukkies spek waren echt onmogelijk klein dus ik kon ze er niet uitvissen, heb wel geprobeerd zo weinig mogelijk spek te eten. :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:18

De Tempura was wel lekker...maar wel veel werk.
Daarna een zelf gemaakte smoothie framboos, banaan, sinaasappel gemaakt...hmmmmmm

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:20

Heej omdat dit toch een vegie topic is heb ik toch een klein oftopic vraagje.. :)
Ik moet voor biologie een extern artikel zoeken over de invloed van vleesconsumptie op het verlies aan biodiversiteit.
Heeft dit niet een beetje te maken dat minder vlees eten beter is voor het milieu?
Ik heb echt geen idee wat te pakken, en de opdracht moet al binnen 2 weken klaar zijn en we mogen geen internet gebruiken! Net alsof er in die twee weken net een bericht daarover in de krant staat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 19:22

Geen internet? Wat een rare docent...
Pfft ik zou het niet weten eigenlijk

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:25

friends_f_e schreef:
Heej omdat dit toch een vegie topic is heb ik toch een klein oftopic vraagje.. :)
Ik moet voor biologie een extern artikel zoeken over de invloed van vleesconsumptie op het verlies aan biodiversiteit.
Heeft dit niet een beetje te maken dat minder vlees eten beter is voor het milieu?
Ik heb echt geen idee wat te pakken, en de opdracht moet al binnen 2 weken klaar zijn en we mogen geen internet gebruiken! Net alsof er in die twee weken net een bericht daarover in de krant staat.

Stom dat je geen internet mag gebruiken.
Kijk anders in de bieb?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:52

Bedoelen ze met geen internet gebruiken niet dat je niet zozeer moet knippen en plakken van wikipedia e.d.?

Biodiversiteit bij de menselijke evolutie of de dieren die geslacht worden voor consumptie?
Je kan eens op pubmed.com kijken voor wetenschappelijke artikelen, maar weet niet hoe goed je engels is en of je toe bent aan dergelijke leesvoer.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:57

F_Orumster schreef:
Bedoelen ze met geen internet gebruiken niet dat je niet zozeer moet knippen en plakken van wikipedia e.d.?

Biodiversiteit bij de menselijke evolutie of de dieren die geslacht worden voor consumptie?
Je kan eens op pubmed.com kijken voor wetenschappelijke artikelen, maar weet niet hoe goed je engels is en of je toe bent aan dergelijke leesvoer.

Neen, gewoon niets van internet, ook geen krantenartikels van online kranten. Maar toen ik hoorde dat ik dit kreeg vond ik het erg interessant maar toen ik te horen kreeg dat het zonder internet moest en binnen twee weken af moet zijn, dacht ik wel iets anders. Achja, ik zal wel zien dat ik het oplos.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:00

Het is wel een interessant onderwerp. De wetenschap viert hoogtij online dus die beperking is jammer.
In de bieb zoeken naar evolutionaire boeken.

Zit je op een wetenschappelijke opleiding? Daar zijn nog weleens wetenschappelijke journals te vinden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:09

Verschillende problemen:
landschap: véle natuurgebieden die tot akkers worden geslagen om allemaal dezelfde gewassen te telen om ons vlees van te kweken (7kilo graan maakt 1 kilo rundvlees). Nu gebeuren er verschillende dingen: de grond raakt uitgeput door intensieve gewassen en na een x aantal jaar kun je niks meer met het land (zelfs woestijnen kunnen ontstaan) en de van van oorsprong aanwezige vegetatie (met veel waardevolle biodiversiteit) is in 1 keer weg. Het gecultiveerde gewas heeft weinig diversiteit want men wil een zo gestandaardiseerd bewerkt product mogelijk hebben dat met zo min mogelijke aanpassing zo goed mogelijk kan groeien.
Andere organismen, zoals vogels, insecten en eigenlijk zo heeel veel te noemen krijgen ook een moeilijker bestaan. Denk aan bijen die heel veel te lijden hebben aan de chemicalien die over gewassen gespoten worden en dieren die ook minder gevariëerd eten krijgen. Denk aan de aanpassing van de dieren aan deze veranderde landschappen. De landschapverwoesting die wij aanrichten gaat veel sneller dan de evolutie, waardoor veel diersoorten zullen intelen (door veel sterfte is een kleinere groep verantwoordelijk voor de voortplanting van een soort) etcetera.

De dieren en mensen die gevoed worden krijgen ook eenzijdiger eten binnen en zeker de mens, als eind aan de voedselketen, zal heel ander soort proteinen e.d. binnenkrijgen (en chemicalien door de algehele vervuiling).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:27

Geen internet en geen krant....nou..doe je best.
Rare opdracht op die manier...in deze tijd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 21:03

Ik heb soort van ongemerkt een veganistische maaltijd gemaakt! Rijst met champignon roerbakmix, en aanmaakpindasaus met sojamelk om het aan te lengen. Lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:03

friends_f_e schreef:

krantenartikel via internet opzoeken, betreffende krant opvragen bij de uitgever. Best of both worlds ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:08

Wat vinden jullie:
Iemand die moedwillig bio-industrievlees koopt zonder daar een probleem mee te hebben, is geen oprechte dierenliefhebber.

Hier kreeg ik laatst ruzie over met mijn vriend... Hij claimt wel eeb dierenliefhebber te zijn, terwijl hij een kiloknaller in zijn mandje legt :\

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:14

Hmmm ja... het is soms ook lastig als je vlees wil eten. Biologisch vlees is erg duur. Als je dan een kleine buurs hebt dan pak je eerder een plofkip....denk ik. Ik koop alleen nog biologisch vlees. Alleen soms lastig met half om half gehakt. Bij de appie niet in bioversie te krijgen....dus de rundergehakt....maar die is wel minder lekker....maar ja...geen kiloknallers meer in dit huis.
(die spotjes van wakkkerdier vindt ik overigens echt het einde overigens :D)

Vanavond ga ik een beetje vlees eten. sorry :o ... spaghettti ametriciana. Tomatensaus met biologische spekreepjes. Die biologische zijn ook echt veel lekkerder, veel minder zout.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:16

Hmm... ik vind het een beetje scheef. Aan de andere kant vind ik ook niet dat ik kan beslissen of iemand wel/niet dierenliefhebber is.

Vandaag, in de biowinkel:
Ik: "Mevrouw, is dit brood veganistisch?"
Verkoopster: "Ja hoor! Er zit alleen wel ei in, is dat erg?"
Ik: "..."

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:18

Hahahaha...in een biowinkel :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:19

Wat een ei Appelmoes :') (lol woordspeling)

@natasja, ja, maar weet je wat het is... als ik vlees wil eten, maar niet veel wil betalen, dan moet ik dus naar een plofkip kopen? Imo kiest een oprechte dierenliefhebber dat voor 'dan maar geen vlees'. Niemand dwingt een ander vlees te eten voor zover ik weet

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:22

ja dat klopt natuurlijk wel. Maar ik durf het niet zo te zeggen. Ik kan het betalen....een ander niet.

En de vleesvervangers zijn ook vaak duurder dan bio-industriekip....als je echt weinig geld hebt is goed eten niet altijd eenvoudig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:25

Je moet gewoon geen kant en klare vleesvervanger kopen, duh! Dat doe ik ook niet, ik ben ook straatarm ongeveer, en toch kan ik vegetarisch eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:27

Die kosten toch een euro of 3? Volgens mij zit een speklapje daar niet heel veel onder. Vooral als je vlees in normale verpakkingen van 2 koopt.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:07

NatasjavE schreef:
Alleen soms lastig met half om half gehakt. Bij de appie niet in bioversie te krijgen....dus de rundergehakt....maar die is wel minder lekker....

Ruilen? Hier heeft de ah de laatste tijd juist alleen bio half om half en is juist het bio rundergehakt steeds op.

Nu ik het topic ben komen binnen vallen zal ik me even voorstellen, ik val onder de categorie parttime vegetariër of hoe je het ook wil noemen. Hoewel het op dit moment wat vaker vlees is dan ik zou willen, wegens huisgenoten voor wie een maaltijd zonder vlees geen echte maaltijd is. Maar gelukkig ook een huisgenoot die alleen biologisch of scharrelvlees eet, zodat dat standaard wordt gebruikt. (Er is toch veel mogelijk om betaalbaar een maaltijd met grotendeels biologische ingrediënten te maken)
En laatst heb ik dankzij dit topic het 500 vega boekje van de bieb geleend, eens kijken of ik er voldoende recepten in vind die me aanspreken om het zelf te kopen. Veganistische recepten ontbreken namelijk nogal bij mij.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:09

Ik ga ook op kamers en mijn huisgenootje wil wel doordeweeks vegetariër worden, flexitarier dus eigenlijk. Scheelt gelukkig een hoop!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:34

Manou schreef:
NatasjavE schreef:
Alleen soms lastig met half om half gehakt. Bij de appie niet in bioversie te krijgen....dus de rundergehakt....maar die is wel minder lekker....

Ruilen? Hier heeft de ah de laatste tijd juist alleen bio half om half en is juist het bio rundergehakt steeds op.

*\o/* *\o/* Het bestaat dus wel bij de appie happie....ohhhh ik kom wel eens in de buurt van wageningen...haal ik het gewoon daar. :j